Viimeisen noin
kymmenen vuoden aikana on nähty uskontokriittistä ateismia koskevan julkisuuden kasvu. Kaikkein selvin
osoitus tästä ilmiöstä on niin sanottu uusateismi. Nousulle on olemassa
useita selittäviä tekijöitä, joista yksi ilmeisimmistä on uskonnon näkyvyyden
kasvu: ateismi on täten vastareaktio kasvaneelle tietoisuudelle siitä, että
uskonto ei ole kadonnut yhteiskunnallisesta elämästä.
Nyt
haluan nostaa esiin yhden keskustelun, jonka tutkijat ovat lähestulkoon sivuuttaneet
pohtiessaan julkkisateistien viestiä ja tehtävää. Uskontokritiikin lisäksi
julkkisateismin nousussa on olennaista ymmärtää, että keskeisimmät heistä –
mutta ei jokainen – tarjoavat uskontokritiikin lisäksi vastausehdotuksen
keskusteluun ”kolmannesta kulttuurista”.
Termillä
kolmas kulttuuri viitataan tässä yhteydessä yritykseen ratkaista niin sanotun
kahden kulttuurin dilemma. Kahdella kulttuurilla tarkoitetaan perinteisten
humanisti-intellektuellien tai kirjallisuusintellektuellien ja
luonnontieteilijöiden välistä kuilua tai vastakkainasettelua.
Vastakkainasettelun
muuttamiseen on olemassa erilaisia vaihtoehtoja, mutta merkittävimmät
julkkisateistit edustavat mallia, jossa kolmas kulttuuri merkitsee
luonnontiedeintellektuellin syntyä, ja sen voittoa humanisti-intellektuellista.
Perinteisesti
luonnontieteilijä ei ole ollut julkinen intellektuelli, mutta tässä mallissa he
puhuvat suoraan kiinnostuneelle yleisölle ilman välikäsiä. Tyyppiesimerkki on
Richard Dawkins, joka popularisoi luonnontiedettä, esittää ankaraa
uskontokritiikkiä ja siinä sivussa pilkkaa humanistisia tieteitä – tai erityisesti
niitä versioita, joissa hänen mielikuvansa mukaan ehdotetaan kahden kulttuurin
ratkaisuksi päinvastaista eli humanisti-intellektuellin voittoa
luonnontieteistä.
Luonnontieteilijä-intellektuellien
nousua on käsitellyt erityisesti John Brockman jo 1990-luvulla teoksessaan The Third Culture, eikä ole sattumaa,
että kaksi niin sanottua uusateistia, Richard Dawkins ja Daniel Dennett, ovat
esimerkkeinä uudenlaisen luonnontieteellisen intellektuellin esiinmarssista.
Suomessa
selkeimmän esimerkki kannasta, jossa kolmas kulttuuri merkitsee
humanisti-intellektuellin tappiota, on tarjonnut Kari Enqvist. Hän kirjoitti
vuonna 1998, että kamppailu kahden kulttuurin välillä on käytännössä ohi. ”Ne,
jotka sen hävisivät – traditionaaliset ’intellektuellit’ – eivät vain vielä ole
tajunneet sitä.”
Enqvist
on suorasukaisen tekstinsä lisäksi hyvä esimerkki siitä, että hänen
toimintaansa julkisena intellektuellina yhdistyy ateistinen uskontokritiikki. Ateismin
ei kuitenkaan tarvitse kytkeytyä Dawkinsin ja Enqvistin jakamaan käsitykseen
kolmannen kulttuurin merkityksestä, mutta tämä on tuore ja omaperäinen
artikulaatio ateismin historiassa.
Ihan
kaikki nykyateistit eivät ole samanlaisia. Edesmenneellä Christopher Hitchensillä
oli monia perinteisestä intellektuellista muistuttavia toimintatapoja ja näkemyksiä,
vaikka hänkin kritisoi Dawkinsin tavoin joitakin humanisti-intellektuelleja
(esim. Edward Saidia). Toisaalta hänen kaveripiiriinsä kuului erityisesti
sellaisia kirjailijoita, jotka ovat myös uskontokriitikoita (Martin Amis, Ian
McEwan, Salman Rushdie). Tuntemattomammista ateismiryhmistä löytyy kovaakin
uusateismikritiikkiä (esim. Atheism+), joka kytkeytyy ehkä lähemmäksi
kriittisen teorian ja emansipatorisen tiedonintressin ateistisia kantoja.
Tällaiset ateistiryhmät ovat uskontokriittisiä, mutta ne eivät ratkaise
kysymystä kolmannesta kulttuurista uusateistien tavoin. Yksinkertaisesti
sanottuna ne eivät alleviivaa luonnontieteilijä-intellektuellin merkitystä tai
väheksy perinteisten intellektuellien näkemyksiä.
Uskonto
on vain yksi (joskin näkyvin ja keskeisin) julkkisateistien ”vihollinen”.
Toinen on juuri sellainen kulttuuriteoria, jota koskevissa luonnontieteilijöiden
mielikuvissa kolmas kulttuuri merkitsee humanisti-intellektuellin ”voittoa”
luonnontieteilijästä. Olen tarkastellut uusateismia identiteettipolitiikan
näkökulmasta yhdessä artikkelissani, mutta siinä tuon vain epäsuorasti esiin tämän
keskustelun ”kolmannesta kulttuurista”. Mielestäni sen ymmärtäminen kuitenkin auttaa
hahmottamaan julkkisateistien sosiaalista paikantumista ja monia heidän
kannanottojaan.
Kirjallisuutta:
Brockman,
John (1995) The Third Culture: Beyond the
Scientific Revolution. New York: Simon & Schuster.
Enqvist,
Kari (1998) ”Kolmas kulttuuri vailla pääkaupunkia”, Arkhimedes 53(3), s. 10.
Niiniluoto,
Ilkka (2003) Totuuden rakastaminen:
Tieteenfilosofisia esseitä. Helsinki: Otava. (erit. artikkeli ”Kulttuuri:
yksi, kaksi vai kolme?”)
Taira,
Teemu (2012) ”New Atheism as Identity Politics” M Guest & E Arweck (eds)
Religion and Knowledge: Sociological Perspectives. Farnham: Ashgate, 97–113.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti