Pitkän
aikaa Cheap Trick oli täysi mysteeri. Jotenkin se sekoittui Janis Joplinin
bändin Big Thrills Holding Companyn albumiin Cheap Thrills. Oli kuitenkin pari virstanpylvästä, jotka pakottivat
tajuamaan, että Cheap Trick on bändi, jolla ei ole mitään tekemistä Joplinin
kanssa.
Cheap
Trick hahmottui jotenkin tukkahevibändien varhaisena esikuvana. Tämä ei
kuitenkaan auttanut. Vasta kun ”I want you to want me” soi siellä täällä,
elokuvissa, Dawson’s Creekissä ja missä lie, pääkoppaan iskostui mielikuva
yhtyeestä. Hieno hitti, mutta ei pakota tutustumaan. Toinen iskusävelmä oli
”Surrender”, joka minulle tuli tutuksi tamperelaisen Room 101:n versiona
1990-luvulla. Sitten tuli pitkä tauko.
Joskus
kuulin sen vanhan stoorin, jonka mukaan Japanissa yhtyettä nimitettiin
”Amerikan Beatlesiksi”.
En
enää muista miksi aloin kuunnella Cheap Trickiä, mutta jotenkin löysin ensialbumin
kappaleen ”He’s a whore”. Siinä on yhtyeen kevyesti paras biisi. Tämä johti
hitaasti tilanteeseen, jossa hyllystä löytyi bändin neljä ensimmäistä albumia.
Ennakko-olettamukseni
oli, että neljän jälkeen ei tule enää mitään kuravelliä maukkaampaa. Edessä 16
albumia. Pelotti ja ahdisti.
Ensialbumi
Cheap Trick (1977) tuli lainattua
kirjastosta, mutta sen ostamisen aika tuli vasta kun tukholmalainen levykauppa
myi vinyylin neljällä eurolla. Levy on laadukasta powerpoppia, mutta muut biisit
kalpenevat turbokultatimanttisen ”He’s a whoren” rinnalla. Tosin ”Taxman, Mr.
Thief” on yhtä lailla bändin ehdotonta parhaimmistoa. Jo näillä eväillä vinyyli
on tuplasti hintansa väärti, mutta mukana on kyllä keskinkertaista materiaalia.
Siksi en yksiselitteisesti nosta ensilevyä yhtyeen parhaaksi.
In Color (1977) löytyi vitosen hintaan.
Levyä ei suotta pidetä powerpopin klassikkona. Sen polkaisee käyntiin ”Hello
there”, heti perään iskee tymäkkä ”Big eyes” ja myöhemmin vastaan tulee bändin
ehkä tunnetuin kappale, pehmopoppis ”I want you to want me”. Jos tämä ei riitä,
niin laitetaan joukkoon vielä ”Southern girls”. Nyt tiedetään, missä mennään:
levy aiheuttaa toisille allergiaa, mutta jos mieli on viritetty powerpopin
taajuudelle, ei paljon enempää voi vaatia.
Heaven Tonight (1978) on levy, jolta
löytyy ”Surrender”. Se myös avaa albumin, joka on samaa korkeaa tasoa edeltäjänsä
tavoin. Toinen yhdistävä tekijä omalla kohdallani oli hinta: viisi euroa
maksoin tästäkin. Erottava elementti on se, että tämä on edeltäjäänsä
yhdenmukaisempi: poissa ovat tunnelman muutokset laidasta laitaan. Riippuen
siitä, pitääkö tyylivaihtelusta vai tasapainoisesta tyylistä, voi päättää,
kumpi on parempi.
Kahden
edellisen ostamisen jälkeen oli helppo jatkaa seuraavaan muutaman euron
hinnalla. Dream Police (1979) alkaa
lupaavasti samannimisellä raidalla. Kovaa potkivaa poppia, jossa on sitä
poweriakin. Sen jälkeen mennään vähän tasatahtisemmin. Levyllä on kyllä
biisejä, joita kuunnellessa ei tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa. Esimerkiksi
”Gonna raise hell” sopisi melkein mille tahansa 1980-luvun hevibändille ja
”Writing on the wall” on amerikkalaistettua Status Quota – tempoa ja
vaarallisuuden tunnettu on lisätty sopivasti. Kokonaisuus on vahva, vaikka
jääkin laadussaan pari piirua edeltäjistään. Tämä ei estänyt sitä, että albumi oli
Cheap Trickin mittakaavassa kaupallinen menestys.
All Shook Up (1980) on askel kohti
tuntematonta. Aikaisemmat olivat jo tuttuja ennen kuuntelurupeamaa. Hyvin
tämäkin potkii, joskin sävy on hieman tummempi. Teinileffojen viattomuudesta on
siirrytty aikuisempaan maailmaan. Aivan aikaisempien veroista musiikillista
riemua ei levyllä ole, mutta lopullinen tunnelma on reippaasti positiivisen
puolella. Tuottamisesta vastasi Beatlesin tuottajana tunnettu George Martin.
Lieneekö se syynä siihen, että hienoista paloista (esim. ”Can’t stop it but I’m
gonna try”) huolimatta välillä tulee myös fiilis laskelmoinnista ja
spontaaniuden rajoittamisesta (”Tähän alkuun Who-pastissi, sitten Sladea,
sitten Lennonia, seuraavaksi…”).
One on One (1982) on suoraa paahtoa hard
rockin ja powerpopin välimaastossa. Yhtyeellä on edelleen napakoita biisejä,
mutta herkkyys on vähentynyt minimiin. Paikoitellen tulee mieleen saman ajan
tukkaheviyhtyeet, joiden suuntaan myös Cheap Trick otti askeleita. Levyn
alkupuolella parikin biisiä kuulostaa Quiet Riotilta. Klassikkoalbumista ei ole
kyse, mutta pudotusta ei voi pitää jyrkkänä.
Next Position Please (1983) on
puolestaan iso askel popimpaan suuntaan. Tämän ja edeltäjän sekoittaminen olisi
muistuttanut enemmän kultakauden Cheap Trickiä, mutta nyt keskeiselementit on
ikään kuin hajautettu kahdelle eri levylle. Albumilta löytyy myös ”Dancing the
night away”, joka on alkujaan brittiläisen The Motorsin kappale (sama yhtye,
joka teki kappaleen ”Airport”, jonka suomeksi esitti Tinni nimellä ”Lentoon”).
Standing on the Edge (1985) menee
edelleen popilla, mutta nyt taas tulee mieleen 80-luvun tukkahevin
light-versio. Ei bändin tuotanto kuulosta vieläkään täysin kamalalta, mutta en
minä tämän pohjalta kuuntelurupeamaan ryhtyisi. Albumilla ei ole alku-uran
ennakkoluulottomia, rohkeita, jopa härskejä ratkaisuja. Tilalla on turvallista
höttöä. Lisäksi ”Rock all night” kuulostaa huonolta Twisted Sisteriltä.
The Doctor (1986) on albumi, jota
pidetään yhtyeen todellisena floppina. Siinä syntsat jauhavat pinnassa, kuten
kunnon kasarisoundeihin sopii. Onhan siellä muutama mukiinmenevä kappale, mutta
ehkä on parempi unohtaa koko levy.
Lap of Luxury (1988) on uskomaton
käännös The Doctorin jälkeen sikäli,
että siitä tuli yhtyeen kaupallisesti toiseksi menestynein teos. Myös
soundimaailma on toisenlainen – poissa ovat pinnalle ahdetut syntikat. Sisällöllisesti
teos on kuitenkin huonoa Whitesnakea. Puiseva levy, joka sisältää myös
surkeimman kuulemani Elvis-koverin (”Don’t be cruel”). Raidat kyllä paranevat
loppua kohdin, mutta se saattaa selittyä sillä lähestyvällä helpotuksen
tunteella, ettei albumia tarvitse ihan heti kuunnella uudestaan.
Busted (1990) ottaa askeleen popimpaan
suuntaan, mutta ilmestymisvuotenaan jo kuihtuneen genren rajoissa. Tämä on jokseenkin
tyhjänpäiväinen hard pop -albumi, jota väsyneimmät tukkahevifanit saattoivat
mahdollisesti diggailla. Biisimateriaali ei ole kuitenkaan kelvotonta. Ja levy,
jolla Chrissie Hynde vierailee, ei voi olla pelkästään huono. Tämä onkin
edeltäjäänsä parempi, mutta valovuosien päässä yhtyeen parhaista. Sama etäisyys
albumilla on ilmestymisvuotensa henkilökohtaisiin suosikkeihini. Samana vuonna
ilmestyi Pixiesin Bossanova, Crampsin
Stay Sick! ja Nick Cave & the Bad
Seedsin The Good Son. Tässä
vertailussa Busted on
epäinnovatiivinen ja konservatiivinen albumi.
Woke up with a Monster (1994) ei ole
Spotifyssa, mutta osaan sanoa albumista jotain: nimikappale ei lähde yhtään,
mutta ”You’re all I wanna do” on erittäin hieno pastissi yhtyeestä itsestään.
Näiden videokappaleiden lisäksi levyn biiseistä muodostuu tavanomainen
tyylikirjo, mutta sävelkynässä ei ylletä keskinkertaisuutta ylemmäksi (paitsi
edellä mainitussa kappaleessa). Äänimaisemassakin ollaan siirrytty
1990-luvulle.
Myöskään
Cheap Trick (1997) ei ole Spotifyssa,
mutta pari raitaa tuli tsekattua. Niiden kuuntelu ei erityisesti sytytä kipinää
jatkaa pidemmälle. ”Hard to tell” ja videobiisi ”Say goodbye” eivät nouse
yhtyeen tuotannon parhaimpaan kolmannekseen, mutta jälkimmäisen molemmilla
puolilla on parempia kappaleita: avausraita ”Anytime” ja kolmas ”Carnival game”.
Puolet albumista jää nyt kuuntelematta.
Special One (2003) on tyylillisesti jo
erittäin kaukana yhtyeen 1980-luvun tuotannosta. 1990-luku karisti
viimeisimmätkin hevirippeet pois, ja jäljelle jäi valtavirtainen pop. Sävelkynä
mukailee genreä eli yhtyeelle tyypillinen ”pop-elementti” on tässä erilaista
kuin millään aikaisemmalla vuosikymmenellä. On vaikea tunnistaa samaksi
bändiksi, mutta jotenkin tämän kuuntelu on helpotus, vaikka albumi ei
lukeudukaan yhtyeen napakymppeihin.
Rockford (2006) palaa suoraan 1970-luvulle.
Se jäljittelee maksimaalisesti bändin alkutaipaleen teoksia. Siksi ei ole
yllättävää, että itsekin pidän albumia täyskäännöksenä, joka katkaisee yhtyeen
taiteellisen syöksykierteen juuri ennen pohjaa. Toisaalta tämä tarina on nähty
ja kuultu niin monta kertaa: 80-luku on soundillisesti monien aikaisemmin
kukoistaneiden bändien vitsaus, josta päästään eroon myöhemmin, kun ei tarvitse
enää olla ajanmukainen – tai kun ajanmukaisuus tarkoittaa kierrätystyylejä ja
nostalgiaa. Rockford ei ole välttämätön,
enkä ole aivan varma edes sen tarpeellisuudesta, mutta se on oivallinen
todiste, että Cheap Trick tajusi itsekin, mikä tyyli sille sopii parhaiten.
Toistaiseksi
viimeisin studioalbumi The Latest
(2009) jatkaa samalla linjalla. Nyt yllätysmomenttiin ei voi enää vedota, joten
on pärjättävä biiseillä. Sisällöllisesti teos ei merkittävästi kalpene
edellisen rinnalla. Ainakin 77 sekuntia kestävä Pepsille alkujaan tehty ”Everyday
you make me crazy” jää myönteisesti mieleen heti ensimmäisellä kuuntelukerralla
esimerkkinä siitä, miltä elinvoimansa uudelleen löytäneen klassikkoyhtyeen
olettaakin kuulostavan 32 vuotta ensialbuminsa jälkeen. Ja jos bändi on tuonut
usein mieleen Sladen, niin vihdoin he myös koveroivat sitä tehokkaasti
nostattavalla kappaleella ”When the lights are out”.
Cheap
Trick on lähestulkoon sitä tukkaheville, mitä New York Dolls punkille. Sen
vahvin puoli on kuitenkin powerpopin suunnalla, siinä tuotannossa, joka istuu poikkeuksellisen
hyvin amerikkalaisiin nuorisoleffoihin. Neljä ensimmäistä muodostavat parhaan ytimen,
mutta niiden ulkopuolellakin on muutamia onnistumisia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti