Grace
Davie kuuluu Englannin tunnetuimpiin uskontososiologeihin. Hän on kirjoittanut
useita keskeisiä teoksia ja lanseerannut muutaman teoreettisen termin. Hänen
toistaiseksi tuorein kirjansa, Religion
in Britain: A Persistent Paradox (2015), on päivitetty version vuonna 1994
ilmestyneestä teoksesta Religion in
Britain Since 1945: Believing without Belonging.
Jos
”usko ilman kuulumista” oli aikaisemman kirjan lanseeraama käsite, tämä jatkaa
jo muutaman vuoden rummutettua
”sijaisuskonnollisuuden” käsitteen pohdintaa. Mielestäni on selvää, että
jälkimmäinen on onnistunut ja joitakin viimeaikaisia kehityskulkuja hyvin
luonnehtiva, kun taas edellinen jää kiinnostavaksi lähinnä oppihistorialliseen
keskusteluun.
Davien
mukaan uskonnollisuus on muuttunut velvollisuudesta valintaan. Tästä syystä
erityishuomion saavat vaihtoehtoiset kristinuskon muodot ja urbaanit, etnisesti
kirjavat seurakunnat, ei-kristillinen diversiteetti ja uskonnottomuus. Koko
kirjaa kuitenkin sävyttää ajatus kristinuskon – ja erityisesti Anglikaanisen
kirkon – jatkuvasta roolista yhteiskunnan kudoksessa maallistumisesta
huolimatta. Tähän myös sijaisuskonnollisuuden käsite viittaa. Siis siihen, että
ihmiset hyväksyvät ja toivovatkin toisten ylläpitävän kirkkoa, joka on olemassa
toisinaan tarvittavana resurssina niille, jotka sitä tarvitsevat.
Uskonnollisia
perinteitä ja yhteisöjä koskevien perustietojen lisäksi kirjassa on myös
katettuna sosiologisesti kiinnostavat teemat, joissa pohditaan uskonnon asemaa hyvinvointivaltiossa,
terveydenhuollossa, lakiasioissa, vankiloissa ja mediassa.
Alaotsikon
nimeämä paradoksi on seuraava: yhteiskunta maallistuu, jos katsotaan ihmisten
uskonnollisia uskomuksia, affiliaatioita, identifioitumista ja
osallistumisaktiivisuutta, mutta samanaikaisesti uskonto on merkittävä julkisen
keskustelun aihe. Tätä kehityskulkua olen itsekin tarkastellut muutamissa
julkaisuissani, mutta ei kirjoiteta nyt niistä.
Kyse
on tärkeästä perusteoksesta, jos haluaa tietää uskonnosta nykypäivän brittiyhteiskunnassa.
Davien kirjan lisäksi Linda Woodheadin ja Rebecca Catton toimittama Religion and Change in Modern Britain
(Routledge 2012) sekä Paul Wellerin Religious
Diversity in the UK (Continuum 2008) antavat hyvän kuvan samasta aiheesta.
Kirjassa
on kaksi lievää ongelmaa. Tekijällä on taipumus yrittää löytää asioista
uskontomyönteinen puoli. Tämä tuottaa välillä yksipuolisia tai
uskontoinstituutioiden kannalta tarpeettoman kilttejä ja myötäsukaisia
tulkintoja. Tässä ollaan kaukana joidenkin brittiläisten ja kristittyjen
uskontokommentaattoreiden kapeakatseisuudesta, mutta uskontososiologian
kehyksessä olisi voinut olla hitusen kriittisempi tai edes nostaa kriittisiä
kantoja selvemmin esiin. Vaikkapa Davien tapa puolustaa brittiläistä versiota
valtionkirkosta jättää nyansseja pois keskustelusta ja konservatiivisesta
”suuren yhteiskunnan” ideologiastakin saadaan esiin uskontomyönteinen puoli,
kunhan se ulottuvuus irrotetaan asiayhteydestä.
Toinen
ongelma on se, onko tämä itsenäinen kirja vai toinen editio. Tekijä on
kirjoittanut uuden kirjan teemasta, jota hän on käsitellyt aikaisemmin. Siksi
tämä on mielestäni uusi kirja. Jatkuvat viittaukset edelliseen editioon eivät
suoranaisesti paranna teosta. Ne ovat kiinnostavia lähinnä Davien ajattelun
muutoksia tutkiville.
Kyse
on myös siksi uudesta kirjasta, että siinä käydään laajasti läpi Britanniassa
toiminutta, Linda Woodheadin johtamaa Religion & Society -tutkimusohjelmaa,
jonka puitteissa myös itse työskentelin yli kaksi vuotta yhdessä rahoitetussa tutkimusprojektissa.
Siitä projektista Davie kirjoittaa sivun verran myönteiseen sävyyn.
Itse
asiassa Davien teos antaa melko hyvän kuvan tutkimusohjelman keskeisistä
löydöksistä ja ylipäätään siitä, mitä uskonnontutkimuksen ja erityisesti
uskontososiologian alalla on Britanniassa tehty 2000-luvun jälkipuoliskolta
nykypäivään. Jo sen vuoksi kirjaan kannattaa tutustua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti