Kun
hyppään auton kyytiin yhdistetyn punttisalin ja uintireissun jälkeen, radiosta
tulee metalliseen musiikkiin erikoistunut ohjelma. Muutamalla kerralla radiossa
soinut black metal on tuntunut urheilusuoritusten ja saunan jälkeen niin
rentouttavalta, että taidan pitää örinämetallista enemmän kuin olin kuvitellut.
Näillä höyryillä pohdin, minkä yhtyeen albumit kuuntelisin. Arpa osui tietenkin
”ensimmäiseen black metal -yhtyeeseen”, joka tunnetaan nimellä Venom.
Venom
tuli tutuksi lapsena. At War with Satan
ja Black Metal nauhoitettiin c-kaseteille,
vaikka ei niitä kovin aktiivisesti jaksanut kuunnella. Sen sijaan pyöritin
usein mainion seiskatuumaisen Warhead/Lady Lust, jonka omistan edelleen.
Venomin livevideo oli huvittava. Hurja se ei ollut. Viimeinenkin rajuus
yhtyeestä katosi, kun laulaja-basisti Cronos poseerasi samassa kuvassa Cliff
Richardin kanssa. Tähän kuvaan sopii hyvin se, että Cronoksen kaikkien aikojen
suosikkiyhtye on Jethro Tull.
Welcome to Hell (1981) on joidenkin arvioiden
mukaan ensimmäinen black metal -albumi. Ja jos yritetään mennä takaisin vuoteen
1981, Newcastlesta tulevan trion on täytynyt kuulostaa uudelta, omituiselta ja
melko rajulta, vaikka sitä on vaikea kuvitella ilman Black Sabbathin ja
Motörheadin olemassaoloa. Samalla se kuulostaa tukkoiselta ja tuhnuiselta. Ilmeisesti
sen selittää nopeasti ja halvalla tehty levytys. Mutta loppu on historiaa.
Mayhem otti nimensä biisistä ”Mayhem with mercy” ja koveroi ”Witching hourin”,
joka on mielestäni levyn ehdotonta parhaimmistoa. Albumin biisejä ovat
levyttäneet muutkin klassikot Sodomista Voivodiin.
Black Metal (1982) alkaa samannimisellä
biisillä. Yhdessä ne antoivat nimen genrelle. Tämäkin tuli nauhoitettua
c-kasetille lapsena. Sitä tuli jopa kuunneltua satunnaisesti. Soittotaito ei
ole koskaan häikäissyt, mutta tässä rytistään kovaa ja vauhdilla. Avausraita
ottaa heti luulot pois yksinkertaisella tehokkuudellaan. Toinen suosikkini on
”Teacher’s pet” – vauhtiraita, jonka keskellä tulee aivan puskista perusbluesia.
Muutenkin albumi on jämäkämpi kuin debyytti, vaikka kokonaisuutena se on ainakin
kahdessa merkityksessä raskasta kuunneltavaa. Huvittava yksityiskohta on se,
että a-puoli on nimeltään ”black” ja b-puoli ”metal”.
At War with Satan (1983) alkaa nerokkaasti
parikymmentäminuuttisella nimiraidalla, joka täyttää a-puolen. Idea on napattu
Rushin albumista 2112. Lapsena se kuulosti c-kasetilta sietämättömän pitkältä
ja tylsältä, mutta nyt yli 25 vuotta myöhemmin se on yllättävän toimiva teos. Muutenkin
albumi on huomattavasti parempi kuin muistikuvani kertovat. Kannen risti
väärinpäin oli aikanaan hurja. Sen ja epäkristillisen sisältönsä vuoksi levy
poistettiin HMV-ketjun hyllyistä. Uudelleenjulkaisulla on bonuksia. Niiden
joukossa omasta hyllystäni löytyvä seiskatuumainen Warhead/Lady Lust ja
muutenkin oikeastaan parasta Venomia, kuten ”Seven gates of hell”, ”Manitou”
jne.
Possessed (1985) jäi viimeiseksi
klassisen kokoonpanon – Cronos, Mantas, Abaddon – albumiksi. Muistan sen
lapsuudesta, mutta en koskaan kuullut sitä kokonaan. Sen yleisote on edellisiä
löysempi. En tarkoita vastakohtaa rankkuudella, vaan jämäkkyydelle. Kyse ei ole
huonosta levystä, mutta se on osoitus tylsemmästä ja paikalleen pysähtyneestä
Venomista. Bonusraidoilla täytetyn version pelastaa juuri ylimääräiset raidat,
joissa on esimerkiksi videobiisi ”Nightmare”, ”Warhead” (taas, joskin toisena
versiona) ja liveveto ”Witching hourista”.
Calm Before the Storm (1987) laajensi
yhtyeen triosta neljän soittajan kokoonpanoksi. Albumilla korostuu ensimmäiseksi
soundit. Ne ovat kaukana aikaisemmasta Venomista. Ennen rujosta äänimaailmasta
ja heiluvasta soitosta muokkautui siistimpi, tarkempi ja hemmetisti tylsempi
tuote. Musiikki ei enää kuulosta rankalta, kiinnostavalta tai vaaralliselta,
vaan keskitien metallirokilta. Ei taaskaan suoranaisesti huono levy, mutta se
ei kilpaile samassa kategoriassa yhtyeen kolmen ensimmäisen kanssa.
Prime Evil (1989) on Venomin ensimmäinen
albumi ilman laulaja-basisti Cronosta. Hän lähti soolouralle, kitaristi Mantas
tuli takaisin ja mukaan hyppäsi toinen kitaristi sekä basisti-laulaja Tony
Dolan. Eihän tätä samaksi bändiksi tunnista. Levy on perusmetallia,
kuriositeettina Black Sabbathilta lainattu ”Megalomania”. Vaikka tämä ei ole
sitä Venomia, johon olen tottunut, levyllä on yksittäisiä tehokkaita biisejä,
kuten ”Carnivorous”, ”Skeletal dance” ja ”Harder than ever”. Vanhaa laulajaa
tulee ikävä, sillä Dolan kuulostaa välillä hiuslakkaa tukkahevibändien tapaan
käyttäneeltä AC/DC:n Brian Johnsonilta.
Temples of Ice (1991) jatkaa samalla
vokalistilla, mutta albumilla on edeltäjäänsä vähemmän kerralla tarttuvia
biisejä. Tällä kerralla ei koveroida Sabbathia vaan Deep Purplen ”Speedking”,
josta ei ole mitään erityistä kerrottavaa. Venomin diskografiassa teos kuuluu
osastoon ”Unohda tämä levy”.
The Waste Lands (1992) on viimeinen
Dolanin vokalisoima Venom-albumi. Onneksi. Tästäkään levystä ei riitä
kertomista tuleville sukupolville. Kyse on keskinkertaisuuden ylistyksestä,
ideattomasta hevirullasta, joka ei ärsytä eikä innosta. Tietenkin Youtuben
kommentoijista löytyy joku, joka pitää levyä suunnilleen mestariteoksena, mutta
en ymmärrä, mistä he kirjoittavat.
Cast in Stone (1997) ilmestyi viiden
vuoden tauon jälkeen. Se on paluu alkuperäiseen kokoonpanoon ja samalla askel
kohti parempaa ja raskaampaa. Minulle kuvio on selkeä: ei Venomia ilman
Cronosta. On kuitenkin myönnettävä, että ei tämä nouse lähellekään yhtyeen
klassikoita, vaikka soitto on vähemmän huojuvaa. Jotenkin on vaikea hahmottaa
Venomia näinkin modernin kuuloisena.
Resurrection (2000) on Venomin
ensimmäinen albumi ilman rumpali Abaddonia. Hänen tilalleen tuli Cronosin veli
Antton. Levystä on vaikea sanoa mitään täsmällisen kielteistä tai myönteistä.
Tasapaksu ja hieman tylsä ei ole sama kuin huono, mutta mitäs siitä kirjoitat?
Toteat, että ”Vengeance” on ihan kiva ralli? Tähän aikaan moni muu bändi oli
tehnyt saman paremmin ja skene oli siirtynyt toisenlaiseen, äärimmäisempään
ilmaisuun. Sen rinnalla Venom, tuo vanhempi valtiomies, kuulostaa kiltiltä ja
perinteiseltä heviltä, vaikka tasapuolisuuden nimissä on todettava, ettei Venom
tällä levyllä edes pyri olemaan rankin ja äärimmäisin.
Metal Black (2006) leikkii tietenkin
yhtyeen toisen albumin nimellä. Edellisestä vierähti kuusi vuotta ja siinä välissä
kitaristi Mantas lähti kävelemään. Näin päästään tilanteeseen, että yksikään
sama henkilö ei soita kaikilla Venomin levyillä: Cronos oli välillä poissa,
mutta nyt hän on ainoa alkuperäisjäsen. Sisällöllisesti levy, kuten oikeastaan
muutamat aikaisemmatkin, on riffimetallia, josta puuttuvat alkuaikojen
tilutukset. Sanoituksellisesti surffataan varhaisten levyjen saatanallisilla
aalloilla.
Hell (2008) on edelleen Cronoksen ja
hänen veljensä Anttonin levy. Kitaristi on taas vaihtunut. Sitä soittaa tietojen
mukaan La Rage (Stuart Dixon), mutta ilmeisesti oikeasti kepin varressa studiossa
oli rumpali Antton. Kyllä tämäkin albumi rytisee oikein napakasti, mutta en
tiedä, miksi tätä kuuntelisi mieluummin kuin bändin kolmea ensimmäistä. Ehkä
siksi, että soitto on tarkempaa ja biisit pysyvät kasassa. Tosin se tekee
albumista standardimetallia. Suosikkini on nimibiisi ”Hell”. Jokseenkin
koomiseksi meno yltyy niin soitannollisesti kuin tekstillisesti kappaleessa
”USA for Satan”.
Fallen Angels (2011) on suomalaisen
Spinefarmin julkaisu. Rumpali Antton lähti bändistä ja alkoi keskittyä omaan
DEF CON ONE -bändiinsä. Eipä tämäkään hassummalta kuulosta. Avausraita
”Hammerhead” on takuuvarmaa keskitempoista jyrinää ja sitä seuraava ”Nemesis”
tuo mieleen vanhan ajan Venomin. Kolmannen biisin (”Pedal to the metal”)
kohdalla olen jo vakuuttunut, että tämä on bändin parasta tuotantoa
vuosikausiin. Albumin loppuosa ei muuta käsitystäni. Huvittavaa on, että sieltä
löytyy raita nimeltä ”Punk’s not dead”.
From the Very Depths (2015) jatkaa
samalla kokoonpanolla ja levy-yhtiöllä. Meno on aivan yhtä kovaa heti
nimibiisillä. Jos edellisellä laulettiin punkin elinvoimaisuudesta, niin tällä
mennään rokin kuolemalla (”The death of rock’n’roll”) ja lauletaan ”Y’all
watch out, we’re the long haired punks, yeah!” kappaleessa ”Long haired punks”.
Ja on siellä muutakin, vaikkapa mainiot ”Evil law” ja ”Grinding teeth”. From the Very Depths on yllättävän kova
albumi, 34 vuotta debyytti Welcome to
Hellin jälkeen.
Toisin
kuin myöhemmät black metal -bändit, Venom ei ole koskaan ollut virtuooseista
koostuva kokoonpano. Paradoksaalisesti osa sen viehätyksestä perustuu
kömpelyyteen. Se sai monet tuntemaan, että minäkin voin tehdä noin. Jokainen
sellainen bändi on väistämättä inspiraatio tuleville artisteille. Niin on ollut
bluesissa, punkissa, räpissa, elektronisessa musiikissa ja myös rankimmissa
metallin alagenreissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti