Turussa
järjestettiin pienimuotoinen seminaari uskonnon ja puoluepolitiikan suhteista.
Neljä puheenvuoroa käsitteli aihetta Suomen kontekstissa. Mitään täysin
yllättävää tilaisuudessa ei kuultu, mutta saatiin kuitenkin mainio yleiskatsaus
tilanteeseen.
Otan
tässä esiin päivän puheenvuoroista neljä nostoa, jotka sattuvat kiinnostamaan
minua kaikkein eniten.
1.
Uskonnosta puhutaan eduskunnassa pääosin myönteisesti. Tällöin uskonnolla
viitataan lähinnä kotoiseen luterilaisuuteen ja kristinuskoon. Tätä puolta
painotti Tuomas Äystö, joka perusteli näkemyksensä eduskuntapuheiden
määrällisellä sisällönanalyysilla.
2.
Poliitikolle ei ole eduksi puhua ateismin ja uskonnottomuuden puolesta tai
ottaa niiden etuja ajavien asioita uraansa edistäväksi täkyksi. Ateismista
ylipäätään ei puhuta eduskunnassa. Tämän huomion Samuli Suonpää nosti esiin
omassa puheenvuorossaan, ja se toi hyvän täydennyksen esitykselle, jonka
alkupuoli keskittyi eduskunnan ainoaan jumalan soturiin, perussuomalaisten Mika
Niikkoon.
3.
Historiallisesti tarkasteltuna hyvin oikeistokonservatiivinen kirkon johto on
nykyään huomattavasti arvoliberaalimpaa ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden
teemoja korostavampaa kuin vaikkapa 1920–1940-luvuilla. Markku Jokisipilä toi
esiin myös tätä historiallista perspektiiviä. Toki on hyvä muistaa, että
pappien kohdalla keskusta on suosituin puolue. Itse en puhuisi kirkon johdon
vasemmistolaisuudesta (eikä Jokisipiläkään näin sanonut), mutta jotain
historiallista siirtymää on tapahtunut.
4.
Kirkko on politiikan taustavaikuttaja, mutta mediaa kiinnostaa kiinnostavuus. Turun
Sanomien päätoimittaja Riitta Monto esitti puheenvuorossaan, että kirkko on
päätöksenteon taustavaikuttaja pikemminkin kuin näkyvä toimija. Puhuessaan
mediasta hän toisti monta kertaa sanan kiinnostava viitaten siihen, että mediaa
kiinnostaa kiinnostavuus (vaikka hän ei suoraan näin sanonutkaan). Mediaa ei
välttämättä kiinnosta kirkon taustavaikuttaminen, koska oletus lukijoiden
kiinnostuksesta kohdentuu ensisijaisesti persooniin ja jotenkin uudenlaiseen
tai poikkeavaan näkyvään rooliin, jonka kirkko tai seurakunnat ottavat.
Loppukeskustelussa
en päässyt kysymään ajanpuutteen vuoksi, joten esitän kysymykseni tässä.
Seuraavat vaalit kiinnostavat kaikkia, mutta mitä jos katsottaisiin vähän
pidemmälle tulevaisuuteen. Nuorten aikuisten parissa vihreät on selvästi
suosituin puolue. Vihreät tiedetään linjaltaan liberaalimmaksi ja vähemmän
kristilliseksi kuin arvokonservatiiviset puolueet (keskusta, perussuomalaiset,
siniset ja kristilliset), joiden puolueohjelmasta löytyy lausuma puolueen
kristillisistä aatteista ja arvoista. Lisäksi nuorten aikuisten sukupolvi on
vähemmän uskonnollista kuin yksikään iäkkäämpi sukupolvi. Mikäli nuoret
aikuiset äänestävät tulevaisuudessa, mitä tämä tulee tarkoittamaan uskonnon ja
politiikan suhteelle?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti