Suomalaisten
levy- yhtiöiden historiassa kaikkein kiinnostavin alue on pienet, riippumattomat
yhtiöt. Stupido on yksi niistä. Sen ensimmäinen julkaisu ilmestyi 17.3.1989. Se
oli virolaisen J.M.K.E:n single ”Tere perestroika”. 30 vuotta myöhemmin yhtiö
on julkaissut yli 200 nimikettä. Silti sen maine suomalaisen populaarimusiikin
kentässä on mitätön verrattuna esimerkiksi Loveen tai Pokoon.
Myöhempi
historiankirjoitus tulee nostamaan Stupidon merkittäväksi suomalaiseksi
levy-yhtiöksi. Toistaiseksi sitä ei ole tapahtunut, kenties siksi, että sille
levyttäneet tai sen tuotoksia kuunnelleet eivät ole nousseet suomalaisen
kulttuurieliitin kermaan (vrt. Love). Toinen syy on se, etteivät sen levyt ole
myyneet kultaa (paitsi yksi: Klamydian Los Celibatos) eivätkä artistit ole
määrittäneet yhtä genreä tai ilmiötä (vrt. Poko ja suomirock).
Jostain
syystä olen itsekin suhtautunut Stupidoon etäisesti, vaikka olenkin seurannut
sen toimintaa tarkasti. Se ei ole yhtä cool yhtiö kuin esimerkiksi Bad Vugum.
Silti kun katson yhtiön katalogia ja lasken hyllystäni löytyvät tuotteet, niin
pääsen noin 60 nimikkeeseen. Suhteellisesti suurin osa näistä on peräisin
yhtiön toiminnan ensimmäiseltä viideltä vuodelta, 1989–1994.
Nuo
vuodet olivat aikaa, jolloin seurasin hyvin tarkkaan suomalaista
underground-musiikkia. Gaga Goodies, Bad
Vugum, Hiljaiset Levyt ja Stupido olivat yhtiöitä, joiden jokainen tuotos
herätti jonkinlaisen reaktion. Julkaisu näillä ei ollut vielä laadun tae, mutta
huomioarvo oli taattu minun maailmassani.
Suhde
Stupidoon konkretisoitui, kun epätoivoisesti etsin J.M.K.E:n ensimmäistä
singleä, sen jälkeen kun olin jo ihastunut heidän loistavaan
debyyttialbumiinsa. Teininä taisin jopa soittaa Stupidolle ja kysyä, onko
singleä enää mistään saatavilla. Ei ollut. Myöhemmin sain vaihdettua sen
erääseen suomirockabillyn harvinaiseen singleen, jonka olin löytänyt
edullisesti divarista.
J.M.K.E:n
lisäksi Kumikameli kuului erityisen tärkeisiin yhtyeisiin teininä ja myös
yliopisto-opintojen alkuvaiheessa, ja tunnustaudun edelleen faniksi. Yhtiö
julkaisi myös Shadowplay’ta ja kavereiden bändiä Rollstonsia. Näiden huippujen
lisäksi ostin kaikenlaista yhtiön ulossuoltamaa materiaalia, usein käytettynä
tai alennuksesta.
Viimeisen
noin 10 vuoden aikana Stupidon tuotannosta olen pitänyt erityisesti Teemu
Bergmanin bändeistä Kakkahätä-77 ja Pää Kii, mutta yhtiö on julkaissut muitakin
onnistuneita teoksia artisteilta Riitaojasta Nuoriin Marttyyreihin.
Samalla
on sanottava, että yhtiö on julkaissut paljon turhaa. Välillä levy-yhtiön
tähtäin on ollut vinossa, mutta saman voi sanoa kaikista yhtä monta nimekettä
julkaisseesta.
Yhtiö
aloitti virolaisen vaihtoehtomusiikin julkaisijana. Joose Berglundin muistelmat
käyvät kiinnostavalla tavalla läpi alkuvaiheen, jolloin itänaapurimme oli vielä
Neuvostoliitto. Historiallinen murros tulee valotettua yhdestä, harvemmin tässä
maassa kuullusta perspektiivistä.
Teos
valottaa myös välirikkoa Klamydian kanssa ja havainnollistaa, miten Stupido
olikin yhtäkkiä riistoyhtiö vielä pienemmän yksikön näkökulmasta. Samalla se
kuitenkin oli esikuva. Teos muistuttaa, miten hankalaa Euroopan markkinoille
murtautuminen oli messutapahtumien kautta, vaikka Waltarista tulikin hetkeksi
menestynyt yhtye, tosin siinä vaiheessa eri yhtiöllä.
Teos kuvaa, miten
Helsingin pöhinä siirtyi Lepakon ja Kannaksen suunnalta Punavuoreen ja sieltä
Kallioon. Teos kertaa erittäin mielenkiintoisesti, miten levy-yhtiö perusti
levykaupan ja miten firma lopulta jakautui jonkinlaisten riitojen kautta kahtia.
Bisnespuolesta ja musiikkialan pienyrityksen pyörittämisen realiteeteista
pienessä maassa olisi toivonut kuulevansa vielä paljon enemmän.
Joose
Berglundin Stupido Records 30 vuotta
(2019) on nopealukuinen muistelmateos. Itselleni siinä on paljon
kulttuurihistoriallista ja omaelämäkerrallistakin sisältöä, mutta sen lisäksi
siitä voi lukea palasia bändien tarinoista. Pyöreiden vuosien lisäksi Berglund
toteaa, että kirjoittamisen motiivina oli se, ettei kukaan tule kirjoittamaan
toista kirjaa Stupidosta. En ole varma. Ei vielä pitkään
aikaan, mutta aliarvostetun yhtiön merkitys tullaan vielä tunnustamaan.
Saatan
ylitulkita, mutta aliarvostuksesta kielii myös se, ettei juuri synttäripäivänä
pidetty musavisa noteerannut Stupidoa laisinkaan kysymyksissään, vaikka muuten
valikoidut ajankohtaisuudet kuuluvat visan osaksi. Tässä ilmainen vinkki
kysymysten laatijoille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti