Pääsiäisen
järjestettiin keskustelutilaisuus,
jossa vastakkain olivat Jordan Peterson
ja Slavoj Žižek. Otsikkona oli
Happiness: Capitalism vs. Marxism. Minäkin käytin kaksi ja puoli tuntia
elämästäni Torontossa järjestetyn tilaisuuden katsomiseen, ja nyt vähän lisää
pienen kommentin kirjoittamiseen.
Debatista on jo kirjoitettu netti täyteen, joten
sieltä voi poimia kommentteja ja analyyseja tapahtuman eri vaiheisiin ja
yksityiskohtiin. En lähde tässä referoimaan niitä muutamia, jotka olen lukenut,
vaan tyydyn nostamaan esiin omat huomioni.
Aluksi
molemmat saivat puoli tuntia alustukseen. Sen jälkeen molemmilla oli 10
minuutin kommenttivuoro, jonka jälkeen oli noin 45 minuuttia keskusteluun.
Lähtökohdista
sen verran, että hyllystäni löytyy pikaisella laskennalla 23 Žižekin kirjaa. Petersonin kirjoja ei löydy
laisinkaan, enkä ole lukenut niitä. En ole myöskään katsonut hänen
tube-videoita. Žižekistä olen kirjoittanut jonkin verran myönteistä ja jonkin
verran kriittistä, mutta lähtökohtaisesti keskustelussa on epäsuhta. Yhdellä
puolella on sofistikoitunut ja ansioitunut, joskin kontroversiaalinen filosofi,
toisella intellektuaalinen nobody, jolla tosin sattuu olemaan hitosti
opetuslapsia.
Petersonin
alustus käsitteli Marxin ja Engelsin kommunistista manifestia. Hän kritisoi
Marxia ja korosti kapitalismin olevan paras, joskaan ei ongelmaton järjestelmä.
Alustuksessaan hän osoitti, ettei tunne Marxin eikä Žižekin ajattelua yhtään. Katsojana minua nolotti.
Žižekin alustus oli vain hitusen parempi. Se oli
kokoelma kommentteja, joita hän on käsitellyt teoksissaan. Siinä ei sanottu
mitään uutta, mutta ei kovin koherentisti edes niitä vanhoja juttuja. Olennaisinta
lienee se, mitä hän ei sanonut: hän ei käsitellyt alustuksessaan Marxia juuri
ollenkaan, mutta nosti esiin muutaman kapitalismikriittisen huomion – tosin
sekin kohdentui Kiinan malliin, jossa kapitalistinen talousjärjestelmä yhdistyy
autoritarismiin eikä demokratiaan.
Kommenttipuheenvuorot
eivät tuoneet paljon lisää ja keskusteluun jäi se, mitä vuosisadan
kaksintaistelusta jää käteen. Ei jäänyt paljon.
Žižekin strategiana oli sanoa omat pointtinsa eikä
suinkaan haastaa Petersonia. Ehkä tämä oli osoitus siitä, ettei Petersonissa
ole paljon haastettavaa. Muutamissa kohdissa Žižek ikään kuin opetti
Petersonille Marxista, viestittäen, ettei tubettaja ole tehnyt kotiläksyjänsä.
Käytännössä
vain yhdessä kohdassa Žižek kysyi
painokkaasti, keitä ovat nämä ”postmodernit uusmarxilaiset”, joita
Peterson kritisoi. Noloa mutta odotettavaa oli, ettei Peterson osannut antaa
yhtään nimeä. Se siitä ”kulttuurimarxismin” kritiikin tasosta, jonka ovat
ostaneet Suomessakin muutamat (erityisesti nuoret miehet).
Keskustelijat
olivat toki yhtä mieltä siitä, että poliittinen korrektius on haitallista. Žižek vain halusi puhdistaa marxilaisuuden tästä.
Žižekin ongelmana on, että hän tekee itse samaa olkiukkojen
rakentamista hövelisti ja tässä keskustelussa hän kritisoi lyhyesti Foucault’n
ajattelua. Itse en ole törmännyt missään Žižekin teoksessa perusteelliseen ja
paneutuneeseen Foucault’n ajattelun käsittelyyn. Hänen Foucault-kritiikkinsä on
aina ollut pinnallista.
Toinen
keskustelijoiden jakama käsitys oli kristillisen perinteen kulttuuris-poliittinen
merkitys, vaikka he perustelevat sitä eri tavalla ja heidän yleisönsä ovat
tässäkin hyvin erilaisia. Erimielisiä he selvästi olivat siitä, onko sosiaalinen
vai yksilö ensisijainen. Peterson korosti itseapupuheelle ominaiseen tapaan
yksilökeskeistä muutosta, joka ei paneudu ongelmien sosiaalisiin lähtökohtiin.
Oma pesä pitää laittaa kuntoon. Žižek
muistutti, että usein oma pesä ei ole kunnossa, koska yhteiskunnalliset
kehityskulut ovat tuottaneet asiantilan, joka pesän sotkee.
Lopultakin
keskustelussa Peterson osoittautui yhtä epäkiinnostavaksi kuin olin
odottanutkin. Žižek puolestaan oli
mysteeri, jota jäin miettimään. Nimittäin hän oli tietyissä asioissa hyvin
toisenlainen kuin mitä hänen monista luennoistaan ja kirjoistaan tulee esiin.
Hän ei kertonut, että kommunismi tulee voittamaan, vaan puolusti demokraattista
kapitalismia ja korosti kapitalismin suitsimista vallankumouksen sijaan.
Oman
tulkintani mukaan Žižek ei puhunut
omalle yleisölleen vaan Petersonista kiinnostuneille ihmisille. Hän on varmasti
tiennyt, että tämä keskustelu kerää kuulijoita, jotka eivät muuten katsokaan Žižekin
suuntaan. Hän toisti monta perusjuttuaan ja pointtiaan (eli ei yrittänytkään
sanoa mitään uutta hänen ajatteluansa tunteville) eikä yrittänyt puolustaa
marxismia tai mitään versiota kommunismista. Hänen sisäiskuulijansa oli
pohjois-amerikkalainen ja hän ikään kuin viesti tälle yleisölle, että jotain teidänkin
kannattaa tehdä, jotta maailma muuttuisi paremmaksi. Mistään vallankumouksesta
hän ei puhunut, joten yksi arvaus on, että kyse voisi olla strategiasta
suostutella ihmisiä Bernie Sandersin taakse.
Mihin
Žižek tässä lopulta pyrki,
sitä en tiedä. Uskoisin kuitenkin, että voimme lukea siitä hänen tulevista
teoksistaan, mikäli hänellä vielä riittää terveyttä.
”Vuosisadan
kaksintaistelu” oli tietenkin mainoslause, jota ei kenenkään itseään
kunnioittavan ajattelijan tulisi ottaa vakavasti. Idean tasolla siinä oli
sirkushuveja paljon ja pieni pala leipää. Itse toteutuksessa leipä oli vähissä
eikä sirkushuvejakaan ollut kylliksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti