Vuoden
2019 alussa uutisoitiin, että 69,7 prosenttia suomalaisista kuuluu
evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Luku on alhaisempi kuin koskaan. Vuoden 2017
tilaston mukaan suomalaisista 26,3 prosenttia ei kuulu mihinkään uskonnolliseen
yhdyskuntaan. Luku on suurempi kuin koskaan.
Uskontokuntiin
kuulumattomissa on enemmän miehiä kuin naisia. Ikäluokassa 25–44 heitä on yli
puoli miljoonaa, kun taas vanhemmassa sukupolvessa (45–64) heitä on hieman yli
400 000. Näitä vanhemmissa heitä on 200 000. Olennaista tässä on se, mitä
maallistumistutkijat kutsuvat sukupolvivaikutukseksi erityisesti Euroopassa.
Sen mukaan jokainen tuleva sukupolvi on vähemmän uskonnollinen kuin edeltävä.
Sukupolvivaikutus näyttäisi pätevän Suomeenkin melko hyvin, vaikka tässä
esimerkkinä on vain yksi mittari, jäsenyys.
Uskonnollisiin
yhdyskuntiin kuulumattomat eivät kuitenkaan muodosta mitään yhtenäistä ryhmää.
Voisi sanoa, etteivät he muodosta edes epäyhtenäistä ryhmää, sillä kyse on
tilastokategoriasta, joka sisältää monenlaisia, keskenään ristiriitaisiakin
katsomuksia.
Uskontokuntiin kuulumattomien kolmijako
Uskontokuntiin
kuulumattomat voidaan jakaa kolmeen. (1) Osa heistä katsoo kuuluvansa
uskonnolliseen ryhmään, mutta heidän ryhmänsä ei ole rekisteröitynyt
uskonnollinen yhdyskunta.
Noin
viidesosa helluntailaisista on rekisteröityneitä jäseniä. Tilastokeskuksen
mukaan rekisteröityneitä helluntailaisia on niukasti alle 10 000, kun Suomessa
arvioidaan olevan kaikkiaan hieman alle 50 000 helluntailaisuuden kannattajaa.
Vastaavaan
tapaan vain osa Suomen muslimeista kuuluu uskonnollisiin yhdyskuntiin.
Tilastokeskuksen mukaan rekisteröityneitä on hieman yli 15 000. Suomen
muslimien määrä on arviolta kuusinkertainen, vaikka heistä vain osa on
uskonnollisesti orientoituneita.
Muslimeihin
pätee yleinen uskontoa ja maahanmuuttoa luonnehtiva ”kaava”: uuteen
yhteiskuntaan asettautuminen vie aikansa ja vähitellen organisaatiorakenteet
muodostetaan nykyisen asuinmaan kaltaisiksi. Muslimien kohdalla tämä on
tarkoittanut rekisteröitymisaktiivisuuden lisääntymistä. Toistaiseksi Suomessa
on kuitenkin uskonnollisiksi itseään mieltäviä muslimeja, jotka eivät näy
jäsenyystilastoissa.
Lisäksi
on muita perinteitä seuraavia ihmisiä, jotka eivät näy tilastoissa. Osa
buddhalaisista ja hinduista ei ole rekisteröityneitä. Lisäksi moni pakana tai
uuspakana ei näy tilastoissa, koska Suomessa yksikään pakanayhteisöksi itsensä
määrittelevä ryhmä ei ole tullut hyväksytyksi rekisteröityneeksi
uskonnolliseksi yhteisöksi. (Karhun kansasta puhutaan usein ainoana
rekisteröitynä pakanallisena tai uuspakanallisena uskonnollisena yhteisönä,
mutta yhteisö ei itse käytä kyseisiä käsitteitä.)
(2)
Toisessa kategoriassa ovat yksilöllisesti uskonnolliset. He katsovat olevansa
uskonnollisia, mutta he eivät ole löytäneet tai eivät edes etsi minkäänlaista
yhteisöä omalle katsomukselleen ja sen harjoittamiselle. Tähän kategoriaan
kuuluu myös ihmisiä, jotka yhdistelevät eri uskontoperinteiden osia
katsomukseensa.
(3)
Kolmannessa kategoriassa ovat ihmiset, jotka ovat useimpien tavanomaisten
mittareiden mukaan uskonnottomia. He eivät katso kuuluvansa mihinkään
uskonnolliseen ryhmään, heillä ei ole uskonnollisia käsityksiä, eivätkä he harjoita
uskontoa ainakaan säännöllisesti. Usein he myös määrittävät itsensä
uskonnottomiksi. Uskonnottomaksi itsensä mieltävistä lähes joka neljäs
kuitenkin kuuluu kirkkoon, joten tilanne ei ole yksinkertainen. Uskonnottomista
kuitenkin tiedetään kaikenlaista.
Keitä ovat uskonnottomat?
Vuoden
2015 lopussa toteutetun Gallup Ecclesiastica -kyselyn mukaan 24 prosenttia
suomalaisista identifioi itsensä uskonnottomaksi. Prosenttilukuun vaikuttaa
kysymyksen muoto, mutta jätän sen pohdinnan toiseen kertaan. Olennaista on,
että kyselyn 1000 uskonnottomaksi identifioituvaa vastaajaa antaa
mahdollisuuden uskottavaan profilointiin. Tässä esitän siitä pienen
maistiaisen.
Mainitun
kyselyn mukaan uskonnottomat ovat tyypillisesti nuoria kaupunkilaisia miehiä.
Heillä on verrattain liberaalit arvot ja vähemmän kansallisylpeyttä kuin muulla
väestöllä. Uskonnottomien käsitykset eroavat uskonnollisista ihmisistä siinä,
että edellisillä on huomattavasti kriittisempi suhtautuminen kirkon ja valtion
läheisiin suhteisiin.
Kyselyssä
ei ollut poliittisia kantoja selvittävää osiota, mutta vuoden 2011 Gallup
Ecclesiastica vahvisti jo aikaisemman löydöksen: uskonnottomat äänestävät
todennäköisemmin vihreitä tai vasemmistoa kuin keskustaa tai
kristillisdemokraatteja. Vihreät ovat vahvasti yliedustettuina uskonnottomissa
nuorissa aikuisissa, vasemmistoliitto iäkkäämmissä sukupolvissa.
Uskonnottomaksi
itsensä määrittävät rastittivat myös muita katsomuksellisia identifikaatioita.
Lähes 60 prosenttia heistä hyväksyi ateistisen identifikaation. Noin 20
prosenttia katsoi olevansa myös luterilainen ja sama osuus katsoi olevansa
kristitty. Niukasti yli 40 prosenttia uskonnottomista mielsi itsensä myös
henkiseksi.
Tiina
Parkkisen tekeillä olevassa pro gradu -tutkielmassa on haastateltu
pääkaupunkiseudun uskonnottomia nuoria aikuisia. Heidän pohdinnoistaan käy
ilmi, että esimerkiksi luterilaisuus voi sopia uskonnottomankin
identifikaatioksi, jos sen tulkitaan viittaavan uskonnollisen identiteetin
sijaan suomalaiseksi kulttuuri-identiteetiksi. Vastaavasti uskonnottomat voivat
katsoa olevansa henkisiä, koska termin ajatellaan viittaavan pohdiskelevuuteen,
eikä niinkään heikosti institutionalisoituneisiin uskonnon muotoihin, kuten se
kansainvälisessä uskontotieteellisessä ja uskontososiologisessa tutkimuskirjallisuudessa
ymmärretään. Vaikka osa haastateltavista hyväksyi ateisti-identifikaation, se
assosioitiin paikoin uskontokielteisyyteen, ja siksi siihen suhtautuminen oli
varauksellista.
Koko
tässä esitelty monimuotoisuus tulisi ulottaa myös julkiseen keskusteluun. Kun
puhumme uskonnottomuudesta, olisi hyvä muistaa, ettemme puhu mistään
yhdenmukaisesta ryhmästä. Sen jälkeen voidaan pohtia tarkemmin, mistä tarkkaan
ottaen puhumme, kun puhumme uskonnottomuudesta.
Kirjoitus
on julkaistu Katsomukset-blogissa: https://katsomukset.fi/2019/04/10/mista-puhumme-kun-puhumme-uskonnottomuudesta/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti