perjantai 19. maaliskuuta 2010

Victor Jaran kädet

Yhdysvaltain ulkopolitiikka on aihe, josta ihmisillä tuntuu olevan selkeä mielipide: joko maa vie omista eduistaan huolimatta inhimillisyyttä, vakautta ja onnea muihin maihin tai vaihtoehtoisesti maa on pahimmanlaatuinen esimerkki karkeasta ja häikäilemättömästä imperialismista. John Pilgerin dokumentti The War on Democracy (2007) kuuluu jälkimmäiseen kastiin.


Mikäli on liian kiireinen, laiska tai välinpitämätön, jotta lukisi Yhdysvaltain politiikkaa Latinalaisessa Amerikassa käsitteleviä kirjoja, Pilgerin dokumentti on pienistä ärsyttävistä tyyliratkaisuista ja juonellisista aukoista huolimatta suositeltavaa katsottavaa. Siinä käydään läpi useiden maiden osalta, miten Yhdysvallat ovat puuttuneet häikäilemättömästi ja väkivaltaisesti toisten maiden asioihin.


Pilger aloittaa nykyajasta, haastattelee Venezuelan Hugo Chavezia ja käy läpi hänen syrjäyttämiseen tähdänneen vallankaappausyrityksen vaiheita. Sitten siirrytään vähän etäämmälle nykyajasta, 1980-luvun Guatemalaan ja 1970-luvun Chileen. Paluu nykyaikaan tapahtuu Boliviassa. Siellä käydään katsastamassa maan entisen presidentin El Gringon eli Gonin lähtö Washingtonin lähiöön ja seurataan Evo Moralesin nousua maan johtoon.


Maita riittää, mikä ei näytä hyvältä Yhdysvaltojen syntilistalla. Yhdysvaltalaisten vaikuttajien haastattelut ovat mielenkiintoisia. Jotkut kiistävät kaiken. Tai jos jotain tapahtui, se tapahtui kansallisten turvallisuusintressien vuoksi. Toiset myöntävät avoimesti, että kaikenlaisessa on tullut oltua mukana.


Dokumentin oheen sopii kuunneltavaksi Victor Jara. Vaihtoehtoisesti The Clashin ”Washington Bullets”, jossa pyydetään muistamaan Victor Jaran kohtalo ja jossa ei jää epäselväksi, mikä hallitus oli Chilen vallankaappauksen tukena. Edelleen vaihtoehtoisesti taustalle sopii Chuck Brodskyn ”The Hands of Victor Jara” tai Calexicon ”Victor Jara’s Hands”, kunnianosoitukset chileläiselle muusikolle ja runoilijalle.


Pinochetin johtamat ja Yhdysvaltain tukemat vallankaappaajat murskasivat Jaran kädet vuonna 1973 urheilustadionille pystytetyllä kidutus- ja vankileirillä. Sen jälkeen ei kitara soinut, mutta runoa syntyi. Hieman myöhemmin Jara ammuttiin samassa paikassa. Vuonna 2003 areena nimettiin Estadio Victor Jaraksi.

maanantai 15. maaliskuuta 2010

Muistiinpanoja Lefasta

Pidän Leif Salménin esseistiikasta. Satunnainen polulta eksyvä narina jotenkin sopii hänen kirjoituksiinsa, jotka ovat pääasiassa kriittisiä hyvin asiapitoisella tavalla. ”Talvinen yksinpuhelu” on ensimmäinen, päiväkirjamaisista muistiinpanoista koostuva teos. Se on julkaistu vuonna 1987 ja käsittelee vuoden 1986 loppua ja seuranneen alkua. Muistaakseni sain teoksen Jussi P:ltä hänen tyhjentäessään kirjahyllyä. Jätin luetut Salménit Suomeen ja otin tämän mukaan Englantiin.


Jos joku ihmettelee, mikä tolkku on lukea 80-luvun esseistiikkaa, vastaukseni on tämä: teos on oman aikansa pohdinnoissaan kiinnostavampaa kuin mitä voisin kuvitella lukevani nykyajasta. Siksi päätin kirjata muistiin pari huomiota:


1. 1990-luvun laman ennakointi. Salmén ennakoi vahvasti sittemmin tullutta lamaa. Ennakointi näkyy Helsingin kaduilta kirjatuissa arkikokemuksissa, yksittäisissä esimerkeissä idänkaupasta riippuvaisista yrittäjistä, lamaa siirtävien kansallisten ja maailmanpoliittisten toimenpiteiden raportoinnissa ja kasinotalouden romahtamisen väistämättömyyden toteamisessa. Aikansa ja yhtä lailla nykyajan markkinaretoriikasta Salmén toteaa, että ”kilpailukyky” assosioituu ”tehokkaisiin sutenööreihin, ikävystyneisiin huoriin ja rahakkaisiin turisteihin kokoontuneina rähjäisten hotellisänkyjen kiihkeästi hytkyvien resorien ääreen”.


Kaikkiaan kirjan kuvaa 1980-luvusta määrittää ajatus yhteiskunnallisista eroista. Yleisellä mielikuvalla juppiajasta ja kulutushysteriasta oli kääntöpuolensa. Kiinnostavia ovat myös pohdinnat, miksi köyhät sopeutuvat eroihin vetäytymällä ja passivoitumalla, sen sijaan että kapinoisivat tai edes äänestäisivät.


2. 1980-luvun Sosiaalidemokraatit. Koko kirjan läpi kulkeva juonne on SDP:n politiikan oikeistolaisuuden toteaminen ja osoittaminen. Tämä on kiinnostavaa sikäli, että en oikein ole ollut varma, alkoiko se vasta 1990-luvulla Lipposen hallituksen aikaan. Ilmeisesti ei.


Vuoden 1987 vaaleissa SDP menetti ääniä merkittävästi, mutta suurimpana puolueena muodosti kuitenkin hallituksen Kokoomuksen kanssa ja syöksi maata kohti lamaa. Sitten tuli oli Esko Ahon johtama porvarihallitus. Sen jälkeen taas SDP nosti päätään, mutta niin sanottu sateenkaarihallitus jatkoi oikeistolaista ja tuloeroja kasvattavaa politiikkaansa. Nyt SDP on oppositiossa ja maa lamassa, mutta on toistaiseksi epäselvää, miten menestyksekkääksi (resursseihin nähden mielestäni olematon ja omituisen hampaaton) oppositiopolitiikka osoittautuu vaaleilla mitattuna. On suorastaan huvittavaa, miten oikeisto nokittaa demareita sillä, että SDP:n ollessa hallituksessa tehtiin oikeistolaista politiikkaa.


Kuitenkin 1980-luvun lopulla sosiaalidemokraatit olivat Salménin merkintöjen mukaan ajamassa useita kohtuullisen hyvätuloisia suosivia ratkaisuja. Verojärjestelmän muutoksia vastustivat vain Kokoomus, joka olisi halunnut suosia varakkaita vielä enemmän, ja ”äärivasemmisto”, joka halusi suosia pienituloisia. Sosiaalidemokraatit protestoivat teollisuuden ”röyhkeitä” ehdotuksia vastaan, mutta kuitenkin hyväksyivät ne: näin tehdään politiikkaa. Toisaalta SDP:n arvosteleminen ja sen syyttäminen oikeistolaisesta politiikasta on tavallista askeleen vasemmalla olevien puheissa.


Salménia pöyristyttää myös 1980-luvulla tehty päätös verottaa työttömän päivärahaa, samalla kun suositaan osakkeiden omistajia.


Yleisemmin muutos tiivistyy ajatukseen siitä, että Kekkosen kuoleman (1986) jälkeisessä tilanteessa ”ideologiat on raivattu syrjään” ja ”noudatetaan päivänpoliittista markkinakurssia”.


3. 1980-luvun Vihreät. Salmén suomii vihreitä kovalla kädellä. Heillä ei ole minkäänlaista poliittista ohjelmaa ja heidän ehdokkaansa menestyivätkin huonosti vuonna 1987. Ainoastaan Osmo Soininvaara saa osakseen myönnytyksiä. Tulevaisuus kuitenkin osoitti analyysin vääräksi. Salmén nimittäin aprikoi, etteivät vihreät tee enää uutta tulemista seuraavissa vaaleissa. Tarvitaan organisaatio, mutta senkin hän epäili pirstoutuvan tarpeettoman moniin ryhmittymiin. Vihreä liitto perustettiin vielä vuonna 1987.


Ja jo tuolloin puhuttiin kansalaispalkasta, mutta ideaa ei rakastettu tarpeeksi, eikä ilmeisesti rakasteta vieläkään.


4. Uskonto. Teoksessa on pari hajahuomiota uskonnosta ja 1980-luvun kirkosta. Arkkipiispa John Vikströmiä Salmén syyttää kumartamisesta sekä oikeistolle että vasemmistolle samanaikaisesti. Hän myös kritisoi ilmaisua ”nykyihmisen henkisistä tarpeista”, jonka vauras kirkko tapaa esittää osamaksujensa kamppaileville ihmisille. Rooman matkalla italialaista kulttuuria ihannoiva Salmén lumoutuu katolilaisuudesta toviksi, kunnes tajuaa, että messussa oli kunniapaikalla nicaragualainen oikeistolainen contrapiispa. Piispan läsnäolo osoitti, miten Vatikaanilla on osansa maailmanpolitiikassa.


5. Jumalan teatteri. Vuoden 1987 alussa nelihenkinen näyttelijäryhmä aiheutti kohua heittämällä performanssissaan yleisön päälle muun muassa ulosteita. Salménin suhtautuminen ryhmään ja sen toimintaan on erittäin penseää. Olennaisempaa on kuitenkin se, miten kirjoittaja pohtii esillä olemisen merkityksen kasvua. Ikään kuin teatteri siirtyy näyttämöltä iltapäivälehtiin, jolloin alkuperäinen esitys tai näytelmä on tarpeeton.


6. Urheilu. Pari lausetta urheilun aggressiivisuudesta leipää & sirkushuveja -kehyksessä ovat jokseenkin mitäänsanomattomia. Silti jotain tiivistyy mäkihyppyä koskevassa osassa: ”Mäkihyppääjät syövät kuulemma ns. beetasalpaajia, sydämen toimintaa tasaavia lääkkeitä, ennen suur- ja lentomäkikilpailuja. Mäkihypyn pituusennätys on nyt melkein 200 metriä. Miksei rakenneta mäkeä, jossa voi lentää kilometrin?”


sunnuntai 7. maaliskuuta 2010

Carlton Barracks

Olohuoneeni ja parvekkeeni näkymää ovat somistaneet huonokuntoiset asuintalot pahamaineisen, joskin Leedsin työläiskulttuurin kannalta perinteikkään Little Londonin alueella. Asuntoni keskustan pohjoisreunalla erottaa kehätien ja muutaman pankkirakennuksen kanssa keskustan Little Londonista. Parhaillaan osa alueesta on siirtymässä materiaalisesta eksistenssistä pelkästään kollektiivisessa muistissa kenties pysyväksi perinteeksi. Pahamaineisia 1960-luvulla rakennettuja Carlton Barrackseja puretaan vauhdilla.


Carlton Barrackseja kuvattiin äskettäin paikallisuutisissa taloiksi, joiden tyypillinen asukas oli huumediileri. Samalla muistettiin mainita kyseenalaisesta kunniasta muistuttava päivä vuodelta 2003, jolloin poliisi kirjasi alueelta 66 ”epäsosiaalisen käyttäytymisen” tunnusmerkit täyttävää tapausta. Tuolloin paikallislehti Yorkshire Evening Post nimitti aluetta huumediilerien satamaksi.


Opiskelijoiden ja monien paikallisten parissa kerrotaan tarinoita alueesta, jossa mukiloidaan tai ryöstetään. Yksi tarina kertoo veitsellä uhkaavasta ryöstäjästä. Hän sanoo, ettei halua vahingoittaa, mutta tarvitsee uhrin lompakon. Toinen on tarina kertojan kaverista tai tuttavasta, joka näki parvekkeelta, kun joku ammuttiin pikku-Lontoon kadulla.


Parakkien purkaminen laajentaa majapaikkani näkymää. Mutta mitä katselen seuraavan kerran, kun lenkkeilen pikku-Lontoon kaduilla? En tiedä, mutta juoksu on edelleen suositeltava askellaji, ainakin pimeällä.


Toisaalta, Leedsissä on huomannut, että ihmiset kauhistelevat alueita, joissa eivät asu, vaikka samaan aikaan asuisivat alueella, jota moni muu pitää turvattomana. Ei pikku-Lontoossa ole tarvinnut pelätä, jos siellä on kuljeskellut. Voi myös olla niin, että käsitykseni alueen turvallisuudesta perustuu aikaan, jolloin parakit on jo tyhjennetty asukkaista.


Lähes naapurissani sijaitsevat Lovell Park Tower Blocksit sen sijaan kunnostetaan ja yksityistetään, mikä saattaa käytännössä tarkoittaa vähävaraisten asukkaiden häätöä. Alue on niin lähellä ydinkeskustaa, ettei tällainen kehityskulku ole erityisen yllättävää, mikäli keskustan oletetaan laajenevan. Asukkaiden poliittinen mielikuvitus ja vastustus ulottui ainakin kadulle asti. Graffiteissa luki ”Hands off our Homes” ja ”Yuppies Out”.


Kuva on otettu parvekkeeltani, poikkeuksellisessa auringonpaisteessa. Sen perusteella voi olla vaikea uskoa, että asun keskustassa.

sunnuntai 28. helmikuuta 2010

10 syytä arvostaa Velvet Undergroundia

Peter Hoganin (2007) kirja Velvet Undergroundista kirvoitti kuuntelemaan yhtyeen tuotannon jälleen kerran ja samassa osan jäsenten soolotuotannosta. Seuraavassa muutama syy, jonka vuoksi VU oli merkittävä ja mainio yhtye. Nämä kaikki ovat lisukkeita musiikille, joka taitaa sittenkin olla se merkittävin tekijä.


1. Idea – musiikki transgressiivisena taiteena. Kun yhtye teki ensimmäisiä klassikkosävellyksiä, Dylan oli protestilaulaja, popmusiikki viihdettä ja Yhdysvaltojen autotallirock nuorison bailumusaa. VU teki populaarimusiikista jotakin muuta kuin mitä sen oli oletettu olevan.


2. Bändin nimi. Komea nimi napattiin Michael Leighin samannimisestä romaanista (1963). Kirja ei käsitellyt sadomasokismia, kuten luultiin, vaan vaimojen vaihtoa esikaupungissa. Nimen viite aikansa ”seksuaaliseen korruptoituneisuuteen” loi yhtyeelle kapinallisuuden ja vaarallisuuden sädekehän, jota nykyään ei ole populaarimusiikissa helppo tavoittaa.


3. Lyriikat. Vaikka en ole koskaan ollut suuri huumelyriikoiden ystävä, se tapa, jolla VU käsitteli aihetta, kuten myös seksuaalisuutta, on esimerkki yhtyeen poikkeuksellisuudesta omana aikanaan. Muutoin lyriikat ovat onnistuneita aina rakkauslauluista katurealismin toteavaan tyyliin.


4. Pukeutuminen. Tänään värinä on musta ja lisukkeena aurinkolasit. Eikä unohdeta poolopaitaa. Ei länsirannikon hippien väriskaalaa. Tai oikeasti monissa kuvissa jäsenillä on värikkäitä vaatteita, mutta promootiota varten otetuissa tyyli on kohdallaan. Mielessäni on se kuva L.A:sta vuodelta 1966 (yllä).


5. Kansitaide. Andy Warholin suunnittelema banaanialbumi on kansitaiteen klassikko.


6. Klassisen musiikin säveltäjä Walesista. John Cale suunnitteli vakavasti klassisen säveltäjän uraa eikä hänellä ollut taustaa rock-musiikissa. Hänen panoksensa oli siinä, että Reedin sävellyksistä tuli keskitasoisten biisien sijaan populaarimusiikin suunnannäyttäjiä.


7. Naisrumpali. VU:ssa oli moni asia toisin kuin 1960-luvun orkestereissa keskimäärin. Nainen rumpalina oli yksi näistä pienistä hienoista poikkeamista.


8. Soolourat. VU:sta Morrison ei tehnyt sooloalbumeja eikä Moe Tuckerin tuotantoa ole nostettu jalustalle, joskin hänen kotikutoista garagea voi suositella lämpimästi. Nico teki muutaman hienon levyn. Hän oli jo levyttänyt pari kiinnostavaa singleä ennen kuin Andy teki hänestä tähden osana VU:a, mutta samanlaista soolouraa tuskin olisi tullut ilman osallistumista legendaariseen banaanilevyyn. John Cale on levyttänyt tolkuttoman määrän musiikkia. Niiden joukossa on monta muistamisen arvoista tekelettä, joita ei ilman VU:n kokemusta olisi syntynyt. Lou Reed on välillä ollut hukassa ja vailla itsekritiikkiä, mutta soolouralta löytyy enemmän kuin 5 klassikkoa.


9. Vaikutus. Kuluneen sanonnan mukaan moni ei ostanut VU:n levyjä, mutta lähes jokainen heistä perusti bändin. Ja loppu on, toisen kuluneen sanonnan mukaan, historiaa.


10. Diskopallo. Esi-VU:n eli Exploding Plastic Inevitablen konserteissa valoilla oli suuri merkitys. Kerran siellä killui myös diskopallo, jonka joku oli Andy Warholin Factorysta tuonut mukanaan. Legendan mukaan kuukauden kuluttua jokaisessa New Yorkin diskon katossa kimalteli diskopallo.


Tjaa, oliko tuo diskopallo sittenkään tarpeen?

torstai 18. helmikuuta 2010

Brittilehdet keltanokille II

Kirjoitin kerran aikaisemmin kepeää johdattelua brittilehtiin (20/1/2009). Nyt tulee jatkoa – puhdasta asiaa eikä yhtään kuivaa vitsiä.


Jos ystäväni lukevat jotakin brittiläistä sanomalehteä, kyse on lähes poikkeuksetta the Guardianista. Seuraava johdanto näyttää, miten poikkeava lehti se on.


Englannissa on lukuisten paikallislehtien lisäksi 10 merkittävää maanlaajuista päivälehteä. Ne voidaan jakaa kahteen osaan: laatulehtiin (quality broadsheet) ja tabloideihin.


a) Laatulehdet suurimmasta levikistä pienimpään:


1. Daily Telegraph, 2. The Times, 3. The Financial Times, 4. The Guardian, 5. The Independent


b) Tabloidit suurimmasta levikistä pienimpään:


1. The Sun, 2. Daily Mail, 3. Daily Mirror, 4. Daily Express, 5. Daily Star


Daily Sportia ei yleensä edes lasketa sanomalehdeksi, sillä se sisältää vain urheilua, vähäpukeisten naisten kuvia ja puhelinnumeroita, joihin soittamalla köyhtyy.


Laatulehtien yhteenlaskettu levikki on suunnilleen sama kuin toiseksi suurimman tabloidin, Mailin. Suurimman laatulehden, Telegraphin levikki on hieman suurempi kuin pienimmän tabloidin, Starin.


Poliittisesti lehdet jakautuvat siten, että Mirror, Guardian ja yllättäen Financial Times ovat selkeimmin Labour-puolueen kannattajia. Telegraph on yksiselitteisesti konservatiivien puolella. Muut ovat olleet ambivalentteja vaaleissa ainakin kerran viimeisen 18 vuoden aikana.


Yksi suurimpia siirtoja kentällä on ollut the Sunin liike konservatiivien leiristä Labourin ja erityisesti Blairin kannattajaksi 1990-luvun lopulla. Tällöin on kuitenkin huomattava, että Blairin johtama talouspolitiikka oli hyvin oikeistolaista. The Sun piti myös Irakin sodasta, joskin Blairin euromyönteisyys koettiin ongelmalliseksi. Olisi suurta liioittelua väittää the Sunin sijoittuvan poliittisesti keskustasta vasemmalle. Lisäksi lehden sisäislukija, jota houkutellaan esiin kirjoittamalla usein ”me”, on kohtuullisen arvokonservatiivi valkoinen kristitty.


Lukijoiden poliittisen kannan mukaan jaoteltuna kuusi kymmenestä on konservatiivilukijoiden suosiossa. Näitä ovat Telegraph, Express, Mail, Times, Financial Times (huolimatta lehden Labour-linjasta) ja Sun. Konservatiivisesta Labourin kautta epätietoiseksi muuttunut Star on Labourin kannattajien suosiossa, samoin kuin Mirror ja Guardian, jolla on kaikista lehdistä prosentuaalisesti vähiten konservatiivilukijoita (noin 5 %). Independentin lukijakunnassa on hieman enemmän liberaalidemokraatteja kuin Labourin tukijoita.


Kymmenen sanomalehden yhteislevikki on hieman alle 11 miljoonaa. Levikistä lähes 70 prosenttia on konservatiivisesti painottuneiden lehtien, jos hyväksytään tulkinta, jonka mukaan The Times ja the Sun ovat väljästi konservatiivien leirissä huolimatta viimeaikaisesta tuesta Labour-puolueelle. Ainakaan kukaan ei vakavissaan puhu The Timesista tai the Sunista vasemmistolaisina lehtinä.


Entä loput? Selvästi konservatiiveista poikkeavien levikki on alle 20 % (Mirror, Guardian, Independent). Financial Timesia on vaikea laittaa samaan joukkoon, samoin kuin Daily Staria, joka Labour-lukijakunnastaan huolimatta on viime aikoina pidättäytynyt tukemasta kumpaakaan suurta puoluetta. Tämä on tilanne aikana, jolloin poliittisen kentän painopiste on siirtynyt isoin askelin pois konservatiiveista. Mitähän tapahtuu seuraavaksi, kun Labour on aikamoisessa kriisissä?


The Guardianin levikki on noin 3 prosenttia kymmenen suuren potista. Se on laadukas ja ehkä levikkiään vaikutusvaltaisempi ja puhutumpi lehti, mutta se ei edusta keskimääräistä brittilehdistön sisältöä. Se edustanee kuitenkin tuttavapiirini poliittista sijoittumista ja arvomaailmaa paremmin kuin muut lehdet.

sunnuntai 14. helmikuuta 2010

Brittiläinen maskuliinisuus

Olen pohtinut useampien tuttujen kanssa saarivaltakunnan sukupuolirooleja sikäli kuin ne näkyvät pukeutumisessa ja muussa tyylissä. Lähin vertailukohta on ehkä Venäjä, jossa miehet ovat miehiä – nahkatakki, kiiltävät nahkakengät, siilitukka. Briteissä yhdistelmä on toisenlainen mutta vahvasti koodattu. Vertailu ei ole kaikin puolin reilu, mutta sillä saa hyvin esiin joitakin brittiyhteiskunnan piirteitä, jotka eivät ole julkilausuttuja osallisten parissa.


Hyvä esimerkki on goat’s beard, pukinparta. Kerran kun olin tällaisen omaavan ystäväni kanssa baarissa humalaiset nuoret miehet tulivat töllöttämään sitä kuin mitäkin nähtävyyttä ja kaiken lisäksi koskettelivat sitä. Pukinparran ihmettely voisi mennä läpi tutun lempeänä vitsinä, mutta tuntemattomien ladien, joilla ei ollut kiinnostusta jutusteluun, toimeenpanemana se oli vierestä seurattuna hämmentävää. Tapahtuneen voisi kuitata yksittäistapaukseksi, jos muita palasia ei olisi kuvan kokoamiseen.


Jos pukinparta ei kuulu oikeanlaisen miehen varustukseen, eivät siihen sovi myöskään pitkät hiukset. Alakulttuurien tunnusmerkkejä pitävät hevarit tai gootit ovat poikkeus, mutta muut ovat tulilinjalla. Kerran odottaessani bussia humalainen nuori nainen käveli ohitse ja totesi: Mene parturiin. Harmitonta mutta kuvaavaa.


Nämä huomiot palautuivat mieleeni, kun kävin läpi viime vuoden sanomalehtimateriaalia liittyen Geert Wildersiin (kuvassa), Alankomaiden oikeistopopulistiseen kansanedustajaan, jonka pääsy Englantiin evättiin, sillä hän halusi näyttää islaminvastaisen videotekeleensä nimeltä Fitna. Aineistossa on ulottuvuuksia, joita analysoimme tutkimusryhmässä, mutta oheistuotteena aloin kiinnittää huomiota Wildersin hiustyyliin toistuvasti kohdistuvaan piikittelyyn.


Otetaan kolme esimerkkiä:


The Timesin jutussa todetaan, että kun raaputetaan känkkäröivän Wildersin eriskummallista peroksiidiblondi hiustyyliä, hänen äärimmäiset näkemyksensä tulevat esiin. (13/2/2009)


Minette Marrin ei pahemmin sievistele The Timesin kolumnissa: “It is difficult to avoid thinking the man must be as aggressively silly as his preposterous cockscomb hairdo.” (15/2/2009)


Michael Gove puolestaan kirjoitti The Timesin kolumnissa: ”Looking at Mr Wilders’s flamboyant hair-do I was irresistibly reminded of Sting’s appearance […] in […] Dune.” (16/2/2009) Juttu jatkuu vertauksella, jonka mukaan sekä Wilders että Dyynin keskushenkilö elävät omassa rinnakkaismaailmassa, oikeiden asioiden ulkopuolella.


Vitsaileva tapa paljastaa yhden ulottuvuuden brittiläisen maskuliinisuuden kulttuurisesta koodistosta. En ole täysin selvillä, onko Wildersin hiustyylin jatkuva pilkkaaminen yhtä yleistä Brittien ulkopuolella. Se kuitenkin muistuttaa, että brittiläinen maskuliinisuus on konformistista. Esimerkit vaikkapa metroseksuaalisuudesta sisältyvät tähän: ne eivät riko koodia vaikkapa liian pitkillä tai erikoisilla hiuksilla. Sanomalehtien kolumnisteja lukemalla voi päätellä, että niin nais- kuin mieskirjoittajat viittaavat Wildersin pehkoon. Maskuliinisuuden koodisto ei siis ole yksin miesten ylläpitämä asia.


Vaikka Wildersin hiusmalli ei ole aivan tavanomainen, en ymmärrä miksi se olisi sen naurettavampi kuin kenen tahansa brittipoliitikon. Niiden hiuksista ei kuitenkaan kirjoiteta, koska ne ovat koodiston mukaisia.

sunnuntai 7. helmikuuta 2010

Oudolta haiseva ruoka

Viime vuoden lopulla ilmestynyt suomenkielinen valikoima Slavoj Žižekin tekstejä, ”Pehmeä vallankumous”, sisältää muiden muassa alkujaan ”Tarrying with the Negative” -teoksessa julkaistun ”Nauti kansastasi niin kuin itsestäsi!”, joka havainnollistaa nautinnon (jouissance) roolia kansallismielisyyden ja rasismin ymmärtämisessä.


Nautinnon alleviivaaminen asettuu kriittiseen suhteeseen sen ajatuksen kanssa että kansa tulkittaisiin vain satunnaiseksi diskursiiviseksi rakennelmaksi. Žižekin tulkinnassa esimerkiksi yhteisön subjektit järjestävät nautintonsa kansallisten myyttien avulla; kansalliset myytit antavat rakenteen yhteiskunnallisille käytännöille, joissa nautinto aineellistuu.


Ajatus konkretisoituu ehkä selvimmin pohdittaessa suhdetta toisiin. Toiset ovat niitä, jotka uhkaavat varastaa nautintomme tai joilla on pääsy johonkin salaiseen nautintoon (pääsy, jota meillä ei ole). Syyttämällä toista kätketään tässä tulkinnassa kastraation/puutteen alkuperäisyys, se, ettei nautintoa koskaan ollutkaan: nautinto on aina jo varastettua.


Toisen häiritsevä nautinto tulee esiin esimerkiksi oudolta haisevassa ruuassa, äänekkäässä musiikissa ja tanssissa sekä väärässä asenteessa työhön. Kansat, esimerkiksi suomalaiset, ovat pirullisen nopeita siinä, miten siirrytään syyttämästä toista työn välttelystä sen varastamiseen. Molemmissa tapauksissa toinen estää meitä nauttimasta: työn välttelyssä toinen estää kansan vaurauden lisääntymistä ja työn varastamisessa meidän henkilökohtaista hyvinvointia.


Toisten äänekäs musiikki ja tanssi olisi näin ajateltuna pääsyä salaiseen nautintoon. Samasta kielisi kummalliset kiellot, joita noudattamalla toinen varmistaa suuremman ja salaisen, meidän ulottumattomissa olevan nautinnon.


Ja ne oudot tuoksut, joita joudumme sietämään toisten kokkaillessa…


Järkevä vastaväite kuuluisi: mutta kun haju oikeasti häiritsee ja aiheuttaa päänsärkyä. Žižekin vastaus noudattaisi todennäköisesti Lacanin ajatusta, jonka mukaan naistaan petollisuudesta epäilevän miehen mustasukkaisuus on patologista, vaikka nainen pettäisi. Muutettavat muuttaen, suhtautuminen toisen oudolta haisevaan ruokaan olisi esimerkki nautintovarkaudesta, vaikka se aiheuttaisikin päänsärkyä.


Oletettavasti Žižek luottaisi teoreettiseen vastineeseen, mutta joskus olisi hyvä käydä empiiristen esimerkkien kautta, sillä ne saattavat tarjota muutakin kuin välineitä teoreettisen kehitelmän romuttumiseen.


Kun uskonnollista syrjintää tutkittiin Englannissa ja Walesissa, yhtenä teemana olivat uskonnollisten ryhmien palvontapaikkojen rakentamiseen liittyvät kiistat. Tutkimuksessa kävi ilmi, että erästä hindutemppelin rakentamista vastustaneet paikalliset valittivat ruuanlaittoon liittyvistä tuoksuista. Tosin kävi myös ilmi, että tuolloin kukaan ei vielä asunut temppelissä eikä varsinkaan kokkaillut. Mitä muuta valitukset ovatkaan, niitä voitaisiin tulkita esimerkkeinä nautinnosta, joka uhataan varastaa (monokulttuurin idealisoima rauhallinen ympäristö) tai johon toisella on salainen pääsy (eksoottinen ateria).