Toinen
setti studioalbumien kuuntelua kronologisesti – ja arpa osui Sparksiin. En ole
aikaisemmin ollut erityisen kiinnostunut yhtyeestä. Vuoden 1974 Kimono My House on tullut kahlattua läpi
ja muutama vuosi sitten ostin polkuhintaan kolmen cd:n Sparks-paketin, jossa
oli pari studioalbumia ja best of -kokoelma.
Vähitellen
aloin ajatella, että yhtyeeseen olisi syytä tutustua paremmin. Nyt kuuntelin
yhteensä 21 studioalbumia, vain Music
that You Can Dance to (1986) jäi väliin. Ja se, oli matka.
Karkeasti
yhtyeen uran voi jakaa neljään tyylilliseen vaiheeseen. Varhainen eli
1970-luvun tuotanto on jonkinsorttista glampoppia. 1980-luvulla yhtye teki
syntikkaelektroa. Saman vuosikymmenen lopulla ja 1990-luvulla yhtye etsi
itseään, ja kuulosti siltä, ettei löytänyt, mutta levytti muutamia hienoja
kappaleita. 2000-luvun uudelleensyntyminen tarkoitti jonkinlaista kamaripopin
ja taidepopin riisutun mutta toisteisen ilmaisun onnistunutta synteesiä.
Lyriikat
ovat aina olleet olennainen osa Sparksin nokkelaa huumoria, joka ottaa
etäisyyttä rockin autenttisuusolettamuksesta. Esimerkiksi käy loistava ”I
Married Myself”, jossa kertoja uskoo liiton tällä kerralla kestävän ja
”Metaphor”, jossa pohditaan metaforien merkitystä yksinäisyyden välttämisessä.
Yhtye
aloitti uransa nimellä Halfnelson, mutta pian veljekset vaihtoivat nimen
Sparksiksi (veljekset – Marx brothers – Sparks brothers – Sparks). Varhaiset
1970-luvun albumit ovat kelvollisia, mutta vasta kolmas Kimono My House (1974) räjäytti pankin glam-hitillä ”This Town
Ain’t Big Enough for the Both of Us”. Samana vuonna ilmestynyt Propaganda (1974) jatkaa vahvaa linjaa,
ja sisältää yhden suosikeistani (”Achoo”).
Suunta
kääntyi maltillisesti alaspäin. Indiscreet
(1975), Big Beat (1976) ja Introducing (1977) eivät vähäisellä
kuuntelulla nouse parin edellisen tasolle. Tosin Indiscreetillä on hienoja glam-paloja ja Big Beatin ”I Bought Mississippi River” on valtavan upea. Nämä
eivät ole huonoja levyjä, mutta näissä yhtyeen tarina polkee paikallaan.
Vuoden
1979 No1 in Heaven oli osoitus nahan
luomisesta. Giorgio Moroderin tuottama syntikkavetoinen albumi oli kompakti
kokonaisuus ja toi yhtyeelle hieman menestystä. Sitä seurannut Terminal Jive (1980) ei täysin vakuuta, vaikka
”When I’m with You” olikin hitti Ranskassa. Harold Faltermeyerin ja Giorgio
Moroderin hääräily tuottajina kertoo, ettei glam enää kuvannut yhtyeen genreä
alkuunkaan. Whomp that Sucker (1981)
ei ole yhtyeen parasta tasoa, vaikka ”That’s Not Nastassia” on aika mainio
biisi.
Kaksi
seuraavaa, Angst in My Pants (1982)
ja In Outer Space (1983) ovat
keskenään erilaisia, ja ne lukeutuvat yhtyeen parhaimmistoon. Erityisesti
yksittäiset kappaleet, kuten edellisen ”Sextown USA” ja jälkimmäisen ”All you
ever think about is sex” ovat ehdottomia pophittejä.
Tie
1980-luvun syntikkapopissa alkoi päätyä umpikujaan. Seuraavat levyt Pulling Rabbits out of a Hat (1984) –
vuoden 1986 albumia Music that You Can
Dance to en ole kuullut – kasarisoundein varustettu Interior Design (1988), nokkelasti nimetty ja toisentyyppisin
kasarisoundein varustettu Gratuitous Sax
& Senseless Violins (1994), Plagiarism
(1997) ja Balls (2000) ovat
kaikki jokseenkin hukassa olevien veljesten tuotoksia. Tämä on mielestäni
yhtyeen heikoin vaihe, vaikka voin kuvitella kuuntelevani näitä albumeita
jatkossakin. Mutta en kovin usein. Jälkiviisaasti voi sanoa, että Balls, esimerkiksi kappaleet
”Scheherazade” ja ”Aeroflot”, antaa jo vihjeitä siitä, mihin suuntaan yhtye
eteni jatkossa.
Vasta
vuoden 2002 Lil’ Beethoven kirkasti seuraavan
vaiheen, toisteisen taide- ja kamaripopin. Albumi ei ole hittikimara, mutta
siitä alkaa yhtyeen uusi ja parempi aika. Hello
Young Lovers (2006) jatkaa ja jalostaa tätä hieman kaupallisempaan
suuntaan. Myös Exotic Creatures from the
Deep (2008) jatkaa samassa linjassa.
Popmusikaali
The Seduction of Ingmar Bergman
ilmestyi vuonna 2009. Vaikka en usko albumin pysyvän kovin monen soittimessa
pitkään, se on myönteisellä tavalla varsin omaperäinen teos.
Jos
Sparks-suohon on liian helppo upota, suosittelen seuraavia yksittäisiä
kappaleita. Ne muodostavat läpileikkauksen yhtyeen eri tyyleistä ja
aikakausista, mutta ovat samalla minun tämänhetkinen ”Sparks-hittikimara” ja
”parhaat”-kokoelma. Valitsin korkeintaan yhden per albumi, joten listasta
puuttuu muutama helmi.
Fa
La Fa Lee (Sparks 1972)
Do-Re-Mi
(A Woofer in Tweeter’s Clothing 1973)
This
Town ain’t Big Enough for the Both of Us (Kimono My House 1974)
Achoo
(Propaganda 1974)
Happy
Hunting Ground (Indiscreet 1975)
I
Bought the Mississippi River (Big Beat 1976)
Occupation
(Introducing 1977)
The
Number One Song in Heaven (No1 in Heaven 1979)
That’s
Not Nastassia (Whomp that Sucker 1981)
Sextown
USA (Angst in my Pants, 1982)
All
You Ever Think about is Sex (In Outer Space 1983)
Pulling
Rabbits out of a Hat (1984)
My
Baby’s Taking Me Home (Lil’ Beethoven 2002)
Metaphor
(Hello Young Lovers 2006)
Let
the Monkey Drive (Exotic Creatures of the Deep 2008)
1956
Cannes Film Festival (The Seduction of IB 2009)
Jos
seuraava osa joskus valmistuu, sen kohteena on Killing Joke, Pere Ubu tai Ry
Cooder – tai jotain aivan muuta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti