Kun
pikkupoikana kiertelin usein levykauppoja, jäi valikoimista mieleen joitakin kansia
artisteilta, joiden musiikkiin ei kuitenkaan tullut heti tutustuttua. Inspiral
Carpets oli muutaman vuoden ajan tällainen yhtye. Toinen oli Killing Joke.
Teini-ikäisenä
ostamallani goottimusaa ja post-punkkia sisältävällä kokoelmalevyllä oli
Killing Joken ”Love Like Blood”. Se kuulosti hyvältä, mutta ei varsinaisesti
sellaiselta, joka olisi pakottanut tutustumaan yhtyeeseen tarkemmin. Ajan
kuluessa hahmotin, että yhtyeen tuotannosta löytyy goottimusaa ja postpunkkia
sekä myöhemmin industrial-metallia.
Goottiyhtyeistä
esimerkiksi Bauhaus ja Sisters of Mercy olivat levylautaseni vakiokauraa,
toisin kuin Killing Joke. Postpunkista Fall, Gang of Four ja monet muut iskivät
Killing Jokea suoremmin. Teollisuusmetelistä Ministry, Nine Inch Nails, Skinny
Puppy ja Nitzer Ebb olivat valintojani ennen Killing Jokea. Yhtye jäi kaikkien
genrejen väliin.
Kuuntelin
läpi 11 albumia ja yleiskäsitykseni on edelleen sama. Yhteensä 15 studioalbumia
vuosien 1980 ja 2012 välillä tehnyt Killing Joke jäänee ainiaaksi kategoriaan
”ihan kiva” – kuvaus, joka voi raivostuttaa yhtyettä ja sen faneja. Mitä
tahansa yhtyeestä ajatellaan, se ei halua olla ”ihan kiva”.
Neljä
ensimmäistä albumia – Killing Joke
(1980), What’s THIS for…! (1981,
kansi kuvassa), Revelations (1982) ja
Fire Dances (1983) – ovat gootahtavaa
postpunkkia. Ensialbumilta löytyy ”Wardancen” kaltainen klassikko. ”Love Like
Blood” ilmestyi viidennellä albumilla Night
Time (1984), mutta siltä löytyy tunnetumpi kappale ”Eighties”, josta
Nirvanan ”Come as You Aren” kitarariffi on lainattu. Sitä käytettiin myös The
80’s Show’n tunnuskappaleena.
Brighter than a Thousand Suns (1986)
jatkaa samalla linjalla, mutta sitä seurannut Outside the Gate (1988) siirsi kitarat syrjään syntetisaattorin
tieltä. The Courtauld Talks (1989) on
pääasiallisesti puhelevy, jossa on pientä näppäilyä luomassa tunnelmaa Jaz
Colemanin okkultististen jorinoiden lomaan. Tämän jälkeen suunta muuttui, mutta
valitettavasti Spotify ei tarjoa pääsyä neljään seuraavaan studioalbumiin.
Extremities, Dirt & Various Repressed
Emotions (1990) on minulle tuntematon levy, mutta se aloitti suunnan kohti
teollisuusmetallia. Sitä seuranneet metallinen Pandemonium (1994) ja alternative-trendiä mukaillut Democracy (1996) ovat hataran muistini
mukaan asiallisia oman aikansa – ja ehkä jopa aikaansa sidottuja – teoksia. ”Democracy”-kappale
oli jonkinlainen MTV:n altsuhitti. Vuoden 2003 Killing Joke on raskaampi metallialbumi, jolla on hienoja
kappaleita kuten ”You’ll Never Get to Me”.
Hosannas from the Basements of Hell
(2006) tuli tutuksi nyt ensimmäistä kertaa. Se on jykevää ja brutaalia gootti/industrialmetallia,
mielestäni yksi yhtyeen parhaista. Absolute
Dissent (2010) jatkaa askeleen kevyemmällä linjalla, mutta on pieni pudotus
edeltäjäänsä ja seuraajaansa MMXII
(2012) verrattuna.
Killing
Joke on siitä erikoinen yhtye, ettei sillä ole poikkeuksellisen hyviä eikä
erityisen huonoja albumeita. On kuitenkin helppo kuvitella yhtyeelle
vannoutuneita seuraajia. Samalla on mainittava, että itse Killing Joke on
seurannut trendejä postpunkista ja goottipopista industrialiin ja
alternativeen, ja edelleen 2000-luvulla metalliin. Riippumatta valitusta
tyylistä ja genrestä, yhtye on onnistunut tekemään tasalaatuista, itsensä
näköistä musiikkia.
Seuraavassa
osiossa – jos sellainen joskus valmistuu – on kuunneltu ahkerasti Ry Cooderia
tai sitten jotain aivan muuta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti