Kalenterin
mukaan on jo marraskuun puoliväli, pian ollaan taas joulussa. Omalta osaltani
vuoden 2012 brittikiertue on kääntymässä loppusuoralle.
Arkisen
tutkimustyön, kohtuullisen inspiroivien seminaarien ja mielenkiintoisten
tuttavuuksien lisäksi matkaani on jäsentänyt ja osin värittänytkin viisi
erityistä, tavallisista akateemisista konferensseista poikkeavaa tapahtumaa, joissa
itse olen ollut puhumassa omasta tutkimustyöstäni. Näissä olen pyrkinyt
yhdistelemään pienin painotuseroin kolmea aluetta: uskonto mediassa, ateismin
tutkimus ja uskonnon kategorian tutkimus.
Ensimmäinen
oli Edinburghin yliopiston uskontotieteen tutkijaseminaari lokakuussa. Paikalla
oli parikymmentä uskontotieteilijää, mikä on näissä kuvioissa isohko porukka. Heidän
kanssaan syntyi eläväinen keskustelu. Kun tieteellisissä seminaareissa aikaa
keskusteluun on yleensä 10 minuuttia (ja esitykseen 20 minuuttia), yliopistojen
tutkijaseminaareissa aikaa on kolmisen varttia molempiin.
Keskustelu
oli tosiaan aktiivista, joskin hyvin monipolvista. Kysymyksiä ja kommentteja
tuli niin monesta suunnasta, ettei aina tiennyt, oliko kysyjä kohtuullisen
ulalla aiheesta vai erityisen vihkiytynyt. Harvoin kuitenkaan on mahdollista
keskustella näin pitkään aktiivisten nuorten tutkijoiden ja etabloituneemman
väen kanssa omasta tutkimuksesta.
Toinen
oli pyöreän pöydän keskustelu, josta olen kirjoittanut jo aikaisemmin. Oli
vähintään mielenkiintoista olla mukana keskustelemassa uskonnottomuuden
tutkimuksen asemasta uskontotieteessä. Siinä oppi muiden tavasta hahmottaa
kysymyksiä ja oppialaa. Leikattu versio tulee myöhemmin verkkoon podcastina.
Kolmas
oli vierailu Stirlingin yliopistoon. Olen käynyt siellä kerran aikaisemminkin
yhdessä konferenssissa, mutta nyt olin varta vasten puhujana heidän oppiaineen
tutkijaseminaarissa. Mukana oli pienehkö, valikoitu joukko henkilökuntaa
uskontotieteilijöistä ranskan kielen ja kulttuurin ihmisiin, ja kenties juuri
porukan koon vuoksi keskustelu oli fokusoitunutta ja korkeatasoista. Nämä
ihmiset pyörittävät Critical Religion -tutkimusryhmää, josta voi lukea lisää
heidän verkkosivuiltaan. http://www.criticalreligion.stir.ac.uk/
Kantavana hahmona on Michael Martenin lisäksi Timothy Fitzgerald, joka on
julkaissut muutaman merkittävän (ja provokatiivisen) kirjan uskonnon kategorian
historiallisista kytköksistä kolonialismiin, kapitalismiin ja
kansallisvaltioon.
Neljäs
oli vierailu Lancasterin yliopistoon. Entinen uskontotiede on nykyään osa oppiainehybridiä,
jonka nimi on politiikka, filosofia ja uskonto. Koska heillä on myös yhteinen
tutkijaseminaari, he toivoivat aihetta, joka voisi kiinnostaa kaikkia nimessä
mainittuja aloja. Jäi oikeastaan vain yksi ilmeinen vaihtoehto: puhua uskonnon
ja ateismin noususta julkiseen keskusteluun. Pienehköllä ja asiaan
vihkiytyneellä porukalla saatiin aikaan erittäin hyvää pohdintaa, mutta ei se
ole ihme, sillä muiden osallistujien lisäksi mukana oli laskutavasta riippuen ainakin
neljä aiheesta tavalla tai toisella kirjoittanutta tutkijaa.
Viides
on vielä tulossa. Sovin Religious Studies Projectin – http://www.religiousstudiesproject.com/
– pyörittäjien kanssa, että annan haastattelun uskonnon ja median kysymyksistä.
Tämäkin haastattelu tulee aikanaan heidän verkkosivulle kuunneltavaksi. Pohdimme
muitakin vaihtoehtoja, mutta valitsimme tämän, jotta heidän haastattelujensa
kirjosta tulee monipuolisempi. Tosin on heidän verkkosivulla jo julkaistu yksi
aihetta sivuava haastattelu (Jolyon Mitchell), mutta esimerkiksi ateismi,
uskonnon kategoria ja diskursiivinen uskonnontutkimus ovat jo haastatteluissa
käsiteltyjä aiheita.
Yhtäältä
voisi ajatella, että nämä asiat eivät systemaattisesti edistä tutkimusta siinä
mielessä kuin suunnitelmassa lukee. Sikäli saman ajan voisi käyttää aineiston
analysointiin. Toisaalta kaikki mainitut akateemiset aktiviteetit ovat avartaneet
näkemyksiä. Ne ovat myös muodostaneet uusia kontakteja ja ylläpitäneet vanhoja.
Nähtäväksi
jää, mitä kaikkea näistä syntyy ajan kuluessa. Vaikka mitään mullistavaa ei
syntyisikään, on sitä kuitenkin monia kokemuksia rikkaampi. Ja tällaiset
kokemukset edistävät osaamista.
Ainakin
olen tehnyt suomalaista salmiakkia tunnetuksi tarjoillessani sitä briteille (ja
muillekin) näissä tilaisuuksissa. Salmiakin valmistajat voisivat miettiä
sponsorisopimusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti