Jalkapallo
on suosittu urheilulaji. Se tiedetään. Lajista myös kirjoitetaan valtavasti,
joten tiedämme paljon sekä pelistä että pelaajista. Mutta mitä oikeastaan
tiedämme itse jalkapalloilijoiden uskonnollisuudesta? Tai oikeastaan pitäisi
kysyä, miksi aiheesta puhutaan niin vähän.
Olemme
jokseenkin tottuneita, että katoliset latinot ilmaisevat uskonnollisuuttaan
ristinmerkillä. Kun brassifutaaja Kaka paljasti ”I belong to Jesus” -paitansa
pelipaidan alta tehtyään maalin, emme ehkä pudonneet tuoleiltamme, mutta emme
myöskään olleet tottuneita näin selväpiirteiseen ilmaisuun. Kaka on kuitenkin
vain yksi esimerkki.
Kuukausia
sitten luin jutun Newcastlen joukkueesta. Siinä mainittiin, että johtoporras
harkitsee rukous- tai hiljentymishuoneen rakentamista stadionille pelaajiensa
käyttöön. Jutun mukaan hanke olisi askel sen tunnistamiseen, että joukkueen
muslimipelaajat ovat kantavia hahmoja – lähinnä Hatem Ben Arfa, Demba Ba,
Papiss Cissé ja Cheick Tioté. Julkisuudessa kuitenkin kirjoitetaan
muslimifutaajista erittäin harvoin.
Mediassa
kiersi myös juttu, jonka mukaan joukkueen muslimipelaajat eivät ehkä tule
pitämään erään sponsorin tuotteita, koska firma tekee tilinsä lainoilla.
Juttuun sisältyi ajatus siitä, että muslimeille rahalainan koronotto on
kiellettyä (islamilaiset pankit tekevät tilinsä riskin jakamisella, ei siirtämisellä
velalliselle). En ole täysin vakuuttunut jutun todenperäisyydestä, mutta sillä
ei ole väliä tämän tekstin kannalta. Tässä riittää, että juttu
muslimifutaajista julkaistiin.
Valkoihoisten
eurooppalaisten kristittyjen kohdalla ristinmerkki kentälle tullessa tai sieltä
poistuessa on tyypillisin uskonnollisuuteen viittaava ele. Tätä enempää ei
yleensä tuoda esiin. Siksi olikin mielenkiintoista lukea lentokentällä käsiin
sattuneesta ilmaislehdestä Wayne Rooneyn haastattelua, jossa hänelle esitettiin
uskontoa käsittelevä kysymys.
”Olet
sanonut, että rukoilet ennen pelejä. Katsotko olevasti uskonnollinen ihminen?”
”En
ole erityisen uskonnollinen, mutta haluan rukoilla. Rukoilen perheeni puolesta,
itseni vuoksi, ja rukoilen terveyttä kaikille, jotka osallistuvat peliin.”
Rooney
korostaa, ettei ole erityisen uskonnollinen. Tämä ei ole yllättävää.
Kiinnostavaa on kuitenkin se, että hän tykkää toteuttaa oman pienimuotoisen
rituaalinsa ennen peliä, ja tuo toimenpide sisältää käyttäytymistä, joka on
tapana luokitella uskonnolliseksi.
Arvaukseni
on, että Rooneyn kaltainen uskonnollisuus on yleisempää futaajien keskuudessa
kuin mitä julkisuudessa asiasta tiedetään. Futaajissa Kaka on ehkä poikkeus,
mutta Rooney saattaa olla varsin yleinen tapaus. Valitettavasti aihetta ei
tietääkseni ole tutkittu perusteellisesti. Se sopisi mainiosti osaksi uskonto
populaarikulttuurissa -tyyppisiä hankkeita.
Leedsissä
työskennellessäni pohdimme pintapuolisesti näitä kysymyksiä, kun analysoimme
uskonnollisten viitteiden läsnäoloa urheilu-uutisoinnissa, josta Briteissä
suunnilleen vähän yli puolet käsittelevät jalkapalloa. Vaikka futaajien
uskonnollisuudesta ei julkisesti kirjoitetakaan, urheilujournalismi on
pullollaan uskonnollista metaforiikkaa. Maradonan ”Jumalan käsi” on ehkä
tunnetuin esimerkki, mutta pari vuotta sitten Robinhoa kutsuttiin lehdistössä Jumalaksi
ja harva se viikko joku tekee maagisen maalin.
On
yksi asia pohtia, mitä uskonnollinen metaforiikka kertoo urheilusta tai kulttuurista
laajemmin ja toinen asia pohtia urheilijoiden uskonnollisuutta. Edellisestä
tulee muutama sivu tulevaan kirjaamme. Jälkimmäisestä lukisin mielelläni
enemmän, kunhan joku asiaa tutkisi.
Voi
toki olla niin, että koko asetelma sopii paremmin kansainväliseen futikseen
kuin Suomeen. Tai eipä suomalaistenkaan futaajien uskonnollisuutta ole
tietääkseni tutkittu. Aihe on kuitenkin piirun verran kiinnostavampi alueilla,
joilla palloilijat ovat toisentasoisia julkkiksia ja idoleja.
Tällä
jutulla ei ole mitään suoraa yhteyttä siihen, että ensi viikolla pitäisi katsoa
paikan päällä, miten Newcastlen pelikuntoiset muslimifutaajat suoriutuvat
työssään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti