perjantai 9. marraskuuta 2012

Studioalbumit osa 4: Ry Cooder


Se taisi olla kai provinssirokissa vuonna 1988, kun ensimmäisen kerran tutustuin Ry Cooderiin. Toisaalta, en juurikaan tutustunut, sillä keskityin Ramonesiin, Jesus & Mary Chainiin ja Melroseen. Cooder unohtui vuosiksi.

Buena Vista Social Club oli Cooderin uusi tuleminen parrasvaloihin. Tämä tapahtui 1990-luvun lopulla. Dokumentti tuli katsottua elokuvateatterissa ja musiikilta ei voinut välttyä teatterin ulkopuolellakaan. Paras puoli projektissa oli kuubalaisten muusikoiden arvonnousu, ja siitä käy Cooderia kiittäminen. Cooder unohtui taas, mutta vuoden 2005 Chávez Ravinen jälkeen olen seurannut aina vain tarkemmin miehen musiikillista uraa.

Jo ennen Buena Vistaa Cooder teki yhteistyötä ei-länsimaisten muusikoiden kanssa. Ali Farka Tourén kanssa tehty Talking Timbuktu (1994) kestää kuuntelua vuodesta toiseen paremmin kuin Buena Vista. Ja myöhemmin, Manuel Galbánin kanssa työstetty Mambo Sinuendo (2003) on kuulunut soittolistalleni jo pitkään.

Wikipedia listaa yhteistöiden ulkopuolella 15 Cooderin studioalbumia. Niiden kuunteleminen oli melkoinen rupeama.

Varhaiset albumit – Ry Cooder (1970), Into the Purple Valley (1972), Boomer’s Story (1972), Paradise and Lunch (1974) – ovat (enimmäkseen) Amerikan musiikilliseen menneisyyteen katsovia teoksia, joiden perustana on toisten aikaisemmin tekemä musiikki. Sellaisena niitä ei voi pitää suoranaisina mestariteoksina, varsinkin kun sovitukset eivät ole poikkeuksellisen mielikuvituksellisia. Tästä huolimatta ne ovat levyjä, joita kuuntelee mielellään.

Voi tietysti olla niin, että rajallinen ymmärrykseni kitaransoitosta estää hahmottamasta Cooderin taitoja, mutta puhtaasti musiikinystävänä pidän hänen varhaista uraansa historian lämmittäjänä, joskin hänen soittonsa lämmittää menneisyyden lisäksi kuulijan korvaa.

Letkeä Chicken Skin Music (1976) sisältää enemmän sombreroa, leitä ja hula-hulaa, mutta muuten se jatkaa samaa tasaisen varmaa linjaa. Jazz (1978) on puolestaan nimensä veroinen, joskin tyylinä on vanha jazz ja ragtime. Bob Til You Drop (1979) on tyylillisesti 50-luvun rokkia verrattain viihteellisessä muotissa.

1980-luvulla Cooder levytti musiikkia useisiin elokuviin. Muista albumeista Borderline (1980) on löysähköä juurekasta jamittelua. Slide Area (1982) kasarisoundeineen ja funk-mausteineen on kevyt irtiotto aikaisemmasta, mutta albumi on silti samaa tunnistettavaa Cooderia. Toisen kuuntelukerran jälkeen jäi oikein myönteinen vaikutelma.

Get Rhythm (1987) ilmestyi vasta viiden vuoden kuluttua. Se on letkeää (taas!) juurimusiikkia sisältävä albumi, jonka funktiota populaarimusiikin maailmanhistoriassa on kuitenkin vaikea ymmärtää. Ehkä Cooder mietti tätä itsekin ja julkaisi seuraavan soolonsa 18 vuotta myöhemmin.

Cooder ei lepäillyt laakereillaan, vaan työsti musiikkia muiden kanssa ja sävelsi leffoihin, jotka jätän tästä pois, vaikka pari soundtrackia kuuntelinkin.

Seuraava soolo, Chávez Ravine (2005), merkitsi uuden tulemisen. Tarinallisesti se sijoittuu Los Angelesin chicano/chicana -asuinalueen vähemmän mairitteleviin vaiheisiin. Albumi sisältää Chinito Chiniton – todellisen helmen Cooderin tuotannossa. Musiikillisesti teos tuo esiin meksikolais-amerikkalaisia rytmejä, mikä sopii konseptialbumin tunnelmaan.

Ravinea seurasi My Buddy the Cat (2007), joka tarinoi maankiertäjä-kissan retkistä myyttisessä Amerikassa, teemaan sopivan musiikin mukana. Tässä vaiheessa olin sen verran kiinnostunut Cooderista, että ostin albumin promokappaleen Leedsin levykirppikseltä. Siinä on poikkeuksellisen monta Cooderin omaa sävellystä. Tämä on merkittävää, sillä suuri osa soolotuotannosta on perustunut lainakappaleiden uusiin sovituksiin.

Ravinesta alkaneen ”trilogian” täydensi I, Flathead (2008), joka tarinoi kilpa-ajajista ja kuvitteellisesta kantrilaulajasta Kash Bukista. Tälläkin kerralla Cooder kunnostautui itse säveltäjänä. Albumi sisältää yhden suosikeistani, ”Fernando Sez”.

”Trilogian” jälkeen ilmestyi Pull Up Some Dust and Sit Down (2011), jonka avausraita ”No Banker was Left Behind” on kommentti finanssitalouden toimintamalliin. Oikeastaan koko albumi on jonkin sortin protestilauluperinteen päivitys Yhdysvaltain republikaaneja ja talouseliittiä vastaan. Musiikillisesti albumi on Amerikan juurevaa sointia maustettuna rajan etelänpuoleisilla tyyleillä (norteno, conjunto).

Tällä hetkellä tuorein teos on Election Special (2012). Se on suora kommentaari Yhdysvaltain presidentinvaaleihin, Obaman puolesta ja republikaaneja vastaan. Musiikillisesti se rajautuu edeltäjiänsä tarkemmin Amerikan juurimusiikkiin – ehkä juuri teemansa vuoksi.

Mittavassa tuotannossa pistää esiin muutama seikka. Cooder on alkoi toden teolla säveltää soolomateriaalia vasta 2000-luvulla. Varhaiset levyt sisältävät muiden sävellysten sovituksia ja tulkintoja. Itselleni parasta materiaalia soolotuotannosta ovat juuri Cooderin kirjoittamat albumit. Cooder on kuitenkin arvostettava perinne- ja juurimusiikin matkamies myös tylsimmillään. Lisäksi yhteisalbumit toisten muusikoiden kanssa ovat pääosin onnistuneita.

Kaikkiaan on kuitenkin vaikea kuvitella ihminen, jonka mielestä Cooder on maailmankaikkeuden sytyttävin muusikko – artisti, jonka albumien kuuntelu on hapen kaltainen elinehto, syy nousta aamulla ylös sängystä. Itselleni Cooderin musiikki on erittäin mieluinen taustamatto, joka ei koskaan häiritse. Kun olo on liian hauras, jotta voisi kuunnella suuria tunnekuohuja synnyttäviä teoksia, on helppo sanoa Cooderille kyllä.

Seuraavassa osiossa – jos sellainen valmistuu – on kuunneltu Rory Gallagheria, krautrockia tai Wishbone Ashia, tai jotain aivan muuta.

Ei kommentteja: