lauantai 2. maaliskuuta 2013

Studioalbumit osa 11: Procol Harum

Kaikkihan tuntevat Procol Harumin kappaleen ”Whiter shade of pale”. En tiedä, missä olen kuullut sen ensimmäisen kerran, mutta mieleenpainuvin hetki oli elokuvassa New York Stories (1989), jossa se soi toistuvasti Nick Nolten esittämän rakkaudessa riutuvan taiteilijan elämästä kertovassa episodissa.

Sitten tuli pitkä tauko. Jossain vaiheessa ostin Tampereelta divarista neljällä eurolla yhtyeen albumin, josta ostamassani painoksessa käytettiin nimeä Whiter Shade of Pale. Myöhemmin ymmärsin, että kyse on ensialbumista Procol Harum (1967/8), johon on lisätty alkuun tuo hittibiisi. Wikipedian mukaan albumi ilmestyi syyskuussa 1967, mutta levyssä lukee tammikuu 1968. ”Whiter shade of pale” oli kuitenkin julkaistu singlenä jo 1967.

Tämän albumin perusteella ei vielä voi täysin ymmärtää, miksi Procol Harum on listattu eräässä progekirjassa esiteltyihin yhtyeisiin. 1960-luvun hidastempoisen popin lisäksi levyllä on kyllä psykedeliavetoista jamittelua (erityisesti ”Cerdes”), joka muistuttaa paikoitellen kotimaista Wigwamia. Levyllä päästellään reippaasti yhtyeen tavaramerkiksi muodostuneella hammondilla ja Gary Brookerin ääni on vetoava. Albumilta löytyy yksi yhtyeen tunnetuimmista raidoista, ”Conquistador”.

Toisena ilmestyi Shine on Brightly (1968), joka ensi kertaa kuunneltuna vaikuttaa debyytin kaltaiselta. Ei ihme, sillä se äänitettiin suunnilleen samoihin aikoihin ja julkaistiin vielä vuoden 1968 lopulla. Nimikappale lienee se tunnetuin ja tarttuvin. Varsinainen kokeileva osuus on levyn  alkuperäinen b-puoli. Siinä on teemakokonaisuus ”In held twas in I”, joka koostuu viidestä osasta/biisistä. Tämä on kai sitä progea Procol Harumissa – ja varhaista progea onkin.

Salty Dog (1969) tuli lainattua pari vuotta sitten kirjastosta, mutta sen kuuntelu jäi vähälle. Nyt albumi kuulostaa ihan odotetulta: ei tämä mitään progea ole, vaan laiskatempoista asiallista perusrokkia. Joskus tämä olisi saattanut olla liian hippimäistä, mutta nyt albumi rullaa tasapainossa. ”The devil came from Kansas” oli itselleni entisestään tuttu, ja se jää edelleen mieleen myönteisenä, joskin aika stereotyyppisenä Procol Harumina.

Home (1970) jatkaa jäsenvaihdoksistaan huolimatta tasavahvaa linjaa. Esimerkiksi ”The dead man’s dream” on hienoa vuosikymmenen taitteen melodramaattista, bluesilta etäisesti haiskahtavaa hammondpoppia.

Broken Barricades (1971) lähtee tutusti liikkeelle kappaleella ”Simple sister”. Tämä kirjastosta joskus lainattu yhtyeen viides albumi on hitusen parempi ja reippaasti jytäkämpi kuin edellisen vuoden Home. En kyllä keksi paljon mitään muuta sanottavaa tästä. Tulen kuuntelemaan jatkossakin, mutta ei tämä oman suosikkilistan ihan terävimpään kärkeen yllä. Yhtyeessä kitaraa soitellut ja sävellyksiäkin tehnyt Robin Trower otti ritolat levyn ilmestymisen jälkeen ja lähti sooloilemaan.

Grand Hotel (1973) onkin sitten suunnanmuutos. Siinä ei hippeillä eikä musiikki ole enää niin lähellä bluesia. Se on orkestroitua keskitien grandiöösiä rokkia, ja voihan sitä progeksikin kutsua. Albumi ei ehkä vastaa omaa käsitystäni Procol Harumista, mutta onhan tuota muutosta myös ihailtava.

Exotic Birds and Fruit (1974) lähti soimaan stereoista sunnuntaisena aamuna. Ensimmäinen reaktio oli: Kylläpä kuulostaa hyvältä. Ehkä aivot eivät vielä toimi, otetaan kuppi espressoa, ja siirrytään toiseen raitaan. Ei, tämähän on edelleen oikein toimivaa. Kolmas raita ja sekin on mainio. En ole kuumeessa, ja epäilen edelleen kuuloaistimuksiani, joten alan etsiä informaatiota albumista.

Yhdessä kuvauksessa todetaan, että alkuperäinen a-puoli on yhtyeen parhaimmistoa, mutta b-puoli ei ole samaa tasoa. Näin on, mutta a-puolen taso yllätti aamutuimaan totaalisesti. Jos Procol Harumin koko tuotanto olisi samaa tasoa, yhtyeen albumit soisivat kuuloetäisyydelläni toistuvasti ja usein, vaikka iltapäivällä toistettuna levyn yllätysmomentti olikin jo kadonnut.

Levyssä ei ole samaa taiteellisuuden hakua kuin edeltäjässä. Verrattuna yhtyeen yleensä laahaavaan hammond-jamitteluun osa biiseistä rokkaa. Suomalaista indiepoppia kuunnelleille muistutetaan, että tämän teoksen a-puolelta löytyy ”As strong as Samson”, jonka Poverty Stinks levytti vuonna 1995 ilmestyneelle albumilleen Popstasy. Exoticin cd-versiolla on kyseinen kappale myös singleversiona. Lisäbonuksena jollain versiolla on Straussin ”Tonava kaunoinen” (”The Blue Danube”), mutta itse en ole sitä kuullut.

Procol’s Ninth (1975) -albumin polkaisee käyntiin ”Pandora’s box”, joka on yhtyeen tunnetuimpia kappaleita. Sitä seuraava ”Fool’s gold” on perinteistä ja laadukasta Procolia. Albumin päättää jokseenkin tarpeeton Beatles-koveri ”Eight days a week”. Muu tavara on tasapaksua.

Something Magic (1977) alkaa nimibiisillä ja taas tulee olo, että minähän pidän tästä yhtyeestä paljon enemmän kuin olin osannut kuvitella. Sitten meno tasaantuu ja huomaan, että albumillahan on sama rakenne kuin vuoden 1968 Shine on Brightlyllä. Ensimmäinen puolisko on perusmittaisia biisejä ja toinen puoli koostuu ”progesta”. Tällä albumilla siinä on kolmiosainen ”The worm & the tree”, jonka kokonaiskesto on jotain 19 minuuttia.

Neljäntoista vuoden tauon jälkeen ilmestyi The Prodigal Stranger (1991) – aikansa soundeihin, tai pikemminkin ajastaan pari vuotta jäljestään oleviin soundeihin sopeutettu teos. Brookerin ääni on edelleen tunnistettava ja biisimateriaalikin on kelvollista. Hammond ujeltaa taustalla entiseen tapaan. Muu on vähän vialla, erityisesti soundit alkaa jurppia pahasti viimeistään toisen biisin kohdalla. Siitä syystä jätän tämän levyn nyt ja tulevaisuudessa muita yhtyeen albumeita vähemmälle kuuntelulle.

Taas mennään kaksitoista vuotta eteenpäin, odotukset matalalla. The Well’s on Fire (2003) lähtee käyntiin yllättävänkin uskottavasti, ehkä taas päivitetyn soundimaailman vuoksi. Brookerin ääni vaikuttaa vahvemmalta kuin edellisellä pitkäsoitolla ja taas siellä joku hammond ujeltaa. Biisimateriaali on täysin kelvollista läpi levyn. Välillä ollaan ihan tunnelmissa, joilla voisi joutua Järvenpään Puistobluesiin (”The question”). Kokonaisuudessaan albumi menee samaan sarjaan kuin 99 prosenttia levyistä, jotka julkaistaan 35 vuotta yhtyeen ensialbumin jälkeen: kiva kuunnella läpi, mutta ei sisällä mitään oleellista – kunhan tuo pienen pikantin lisän bändin tarinaan. Silti täytyy sanoa, että tämä on tuossa kategoriassa poikkeuksellisen vahva levy.

Procol Harum on niitä klassikkoyhtyeitä, joiden tuotannosta vain pieni osa löytyy Spotifystä. Varsinkin alkupään tuotanto puuttuu sieltä tyystin. Varhaiset albumit ovat kuitenkin yhtyeen tunnetuimpia, mutta 1970-luvulla bändi jatkoi kunnianhimoisia ja samalla aika vakavamielisiä kokeilujaan, onnistuen paikoitellen oikein hienosti. Erityisesti vuoden 1974 Exotic Birds and Fruit  laitettiin ostoslistalle ja muitakin hankin, kun tulee vastaan sopuhintaan. Olen vältellyt syvempää tutustumista yhtyeeseen aivan turhaan.

*

Tämä oli 200. blogikirjoitus. Kaikenlaista on tullut melkein viiden vuoden aikana kirjoiteltua. Osa on ollut tutkimuksesta tai sen liepeiltä, osa politiikasta, osa kirjoista, osa leffoista, osa futiksesta ja osa musiikista. Vaikka voisi olla järkevämpää pitää tutkimusblogi erillään esimerkiksi näistä musiikkia käsittelevistä teksteistä, en ainakaan toistaiseksi jaksa enkä edes halua päivittää kahta erillistä blogia. Annan tämän blogin näyttää samassa putkessa kaikki ne puolet, joista haluan julkisesti kirjoitella jotain näin vapaamuotoista.

Ei kommentteja: