perjantai 3. toukokuuta 2013

Studioalbumit osa 15: Roxy Music

Suhdettani yhtyeeseen kuvaa parhaiten vanha Olvin oluen mainoslause: ”kiireettä kypsynyt”.

Luultavasti ensimmäinen kosketukseni Roxy Musiciin on liittynyt johonkin televisio-ohjelmaan, josta en muista enää mitään. Toinen kosketus on luultavasti ollut levykaupoissa näkynyt Country Life -albumin kansi, jossa näkyy poikkeuksellisen paljon paljasta pintaa.

Varsinainen tietoisuus yhtyeestä syntyi, kun ymmärsin yläasteella 1980-luvun lopussa, että psychobillyä ja neorockabillyä soittanut brittiläinen Frenzy esitti Roxy Musicin kappaleen ”Love is the Drug” albumillaan Clockwork Toy (1982). Tämä ei vielä saanut minua tutustumaan yhtyeeseen, mutta nyt tiesin, että tällainenkin orkesteri on levyttänyt mahdollisesti kiinnostavaa musiikkia.

Koska Roxy Music ei tyylillisesti vedonnut indierokkia, garagea ja punkkia kuuntelevaan nuoreen aikuiseen, tarvittiin toinen sysäys. Se olikin siinä, kun huomasin idolini Frank Blackin laittaneen ”Men in black”-singlen cd-versiolle lisukkeeksi versionsa Roxy Musicin kappaleesta ”Re-make/Re-model”. Elettiin 1990-luvun jälkipuoliskoa.

Kolmannesta sysäyksestä käy kiittäminen vuoden 2008 finanssikriisiä. Britteihin iski lama ja musiikkia myyvät ketjut lopettivat toimintansa. Jäämistöistä kannoin kotiin tolkuttoman määrän pilkkahintaisia albumeita. Niiden mukana oli kahdella punnalla ostettu Flesh and Blood (1980).

Neljättä odotettiin vuoteen 2011 asti. Lainasin kirjastosta yhtyeen tarinan kertovan dvd:n. Edelleenkään minulla ei ollut kiire tutustua yhtyeeseen syvemmin, mutta jotenkin vuosina 2011 ja 2012 päädyin ostamaan yhtyeen kaikki studioalbumit.

Roxy Music (1972) alkaa jo mainitulla raidalla ”Re-make/Re-model”. Sitä seuraa ”Ladytron”, joka ei jätä epäselväksi, mistä eräs yhtye otti nimensä. ”Virginia plain” on suorahko, suorastaan aseistariisuva powerpop, mutta iso osa albumista on saxofonivetoista maalailevampaa tuotantoa. Eponyymi debyytti on relevantti ja myönteisessä mielessä amorfinen artistinen statement.

For Your Pleasure (1973) seurasi seuraavana vuonna ja ”Do the strand” on sen vahva aloitusraita. Kokonaisuus on monipuolisessa kokeilussaan ja paikoittaisessa synkkyydessäänkin kunnianhimoinen. Onhan itse Morrissey todennut, että hänen mielestään on olemassa vain yksi todella mahtava brittiläinen albumi, For Your Pleasure.

Kolmas albumi Stranded (1973) alkaa edellisen tapaan. ”Street life” on ”Do the strandin” toisinto – erittäin toimiva, joskaan ei mielestäni yhtä onnistunut. Sama pätee periaatteessa koko teokseen: ei huono, mutta askeleen jäljessä edeltäjästään. Albumin kohokohta on kuitenkin mahtipontinen ja kohtalokas taidepläjäys ”A Song for Europe”. Tässä vaiheessa Brian Eno oli lähtenyt lätkimään yhtyeestä.

Country Life (1974) on edeltäjiään yksiselitteisempi, suorempi, kevyempi, ilmavampi ja kabareemaisempi poplevy, josta puuttuu taiteilijan luomisen tuska ja ahdistus. En tarkoita, että näitä tulisi pitää arvottavina termeinä, mutta omassa asteikossani Country Life ei yllä For Your Pleasuren tasolle. Se on kuitenkin tasapainoinen ja ainakin hieman erilainen kuin yhtyeen aikaisemmat tuotokset. Huono levy se ei missään tapauksessa ole. Tämä koskee erityisesti A-puolta. B-puolella on hieman enemmän taiteilua, vaihtelevalla mutta keskimäärin melko korkealla tasolla. Hyvä levy.

Siren (1975) alkaa sillä teininä tutuksi tulleella helmellä ”Love is the drug”. Se on kuulostanut hienolta aina, eikä vain Frenzyn versiona. Myös muu albumin sisältö on edelleen tasokasta Roxyä, sisältäen nyppivää funk-bassoa, saksofonia ja välillä suorempaan laukkaan intoutuvaa poppia (”Whirlwind”).

Manifesto (1979) taisi olla viimeisin ostos. Se näytti joltain kolmen punnan kokoelmalta, joten ostin sen vasta varmistuttuani, että kyseessä on todella kolmen punnan studioalbumi. Jostain syystä ennakkoluuloni osui sikäli oikeaan, että kyse on yhtyeen heikoimmasta albumista. Aikanaan se kävi kyllä listoilla, mutta omassa rankingissani se jää reilusti jälkeen aikaisemmista (ja myös myöhemmin ilmestyneistä). Manifesto ei ole kammottava, mutta se on jokseenkin yhdentekevä.

Flesh and Blood (1980) oli ensimmäinen ostamani Roxy-albumi, eikä se itsessään välttämättä kannusta palaamaan kauppaan, jos on taipuvainen pitämään erityisesti punkista ja indiepainotteisesta kitararokista. Se sisältää kummallisia kovereita Wilson Pickettin ”In the midnight hourista” Byrdsin ”Eight miles highin”. Molemmat ovat klassikkobiisejä, mutta eivät ne mielestäni Roxyn tarinaa kuljeta mihinkään suuntaan. Ei ne huonoja kovereita ole, mutta jos ensin mainittu on levyn avausraita, eivät odotukset ole korkealla. Levy kuitenkin nousi ilmestyessään brittien listaykköseksi, joten kansa tiesi. No, toisaalta kakkosraita ”Oh Yeah!” on komeaa pehmopoppia, ja oikeastaan saman voi sanoa koko albumista. Tässä vaiheessa yhtye kuulostikin tasapainoiselta ja erittäin tyylikkäältä popilta, josta tosin puuttuvat kokeilut ja särmät, jotka tekevät uran alkuvaiheesta kiinnostavan.

Avalon (1982) on pehmoilua. Heti alkuun kuullaan ”More than this”, joka on tosipehmoilua, mutta sellaiseksi kyllä onnistunut raita. Eikä levy siitä paljon muuksi muutu. Albumi on äänimaisemaltaan koherentti, mutta aika kauaksi yhtye on matkannut tyylillisesti. Kokeiluja on vähemmän, eikä yksikään kappale kestä edes viittä minuuttia – varhaisilla albumeilla on kuitenkin tavallisesti enemmän kuin yksi pidempi kappale. Itselleni Avalon ei ole yhtyeen tärkein, mutta kriitikot pitivät ja kuluttajat ostivat. Ymmärrän heitä hyvin.

Kokonaisuutena suhtautumiseni yhtyeeseen on kaksijakoinen. Yhtäältä Roxy Music on populaarimusiikin historiassa merkittävä ja myös kunnianhimoista musiikkia tehnyt orkesteri. Toisaalta en osaa kuvitella, että se koskaan muuttaisi maailmani, tai että minusta tulisi kulmakunnan kovin fani, joka pakottaisi muita kuuntelemaan yhtyettä. Selvää kuitenkin on, etten ole luopumassa ostetuista studioalbumeista. En myöskään aio jättää niitä hyllyyn pölyttymään. Pikemminkin oletan, että bändin levyt löytävät tiensä soittimeeni entistä useammin.

Tämä juttu on kirjoitettu ennen kuin Nuorgam julkaisi jutun samasta aiheesta. Koska he ehtivät ensin, lisään loppuun pienen vertailun. Siellä on pidetty enemmän kolmannesta ja neljännestä albumista, minun korostaessa kahta ensimmäistä. Molemmat pitävät Sirenistä ja Manifesto jää molempien kirjanpidossa pohjalle.


Ei kommentteja: