Pitkästä
aikaa matka suuntasi Lontooseen. Tällä kerralla ohjelmassa oli pienimuotoinen
työpaja otsikolla Religion, Media and
Diversity. Kyse oli tutkijoiden
tapaamisesta ja verkostoitumisesta, jonka ohjelmaan oli sisällytetty lyhyitä alustuksia. Sinne oli kutsuttu paikallisten lisäksi
ihmisiä Kanadasta ja Australiasta.
Oma
esitykseni käsitteli uskonnollisen monimuotoisuuden diskurssin ilmaantumista
osaksi suomalaista mediaa. 1980-luvulla alkoi mediapuhe vähemmistöistä, mutta
tällöin uskonto ei ole osa sitä puheavaruutta. Puhuttiin lähinnä
alkuperäiskansoista ja etnisistä vähemmistöistä, saamelaisista, inkeriläisistä,
romaneista.
1990-luvulla
tilanne muuttui ja tämän voi osoittaa myös määrällisesti: muita kuin kotoista
luterilaisuutta koskeva uskontopuhe lisääntyi vähitellen, jopa siinä määrin,
että 90-luvulla islam on säännöllisesti luterilaisuutta useammin esimerkiksi
Helsingin Sanomien pääkirjoitusten aihe. Muutos näkyy myös lainsäädännöllisissä
uudistuksissa. Jumalanpilkan sijaan ruvettiin puhumaan uskonrauhan rikkomisesta
ja 2003 tuli voimaan uusi uskonnonvapauslaki – molemmat esimerkkejä siirtymässä
monouskontoisesta tilanteesta monimuotoisuuden aikaan. Yksi esimerkki
mediakeskustelusta, jossa monimuotoisuus näkyy keskeisesti, koskee Suvivirttä.
Keskustelu alkoi vilkastua ilmeisesti 1990-luvun puolivälissä.
Opiskelijoiden
kanssa tarkastelimme, miten media on käsitellyt Suvivirttä ja yksi keskeinen
johtopäätös on seuraava: vaikka laulamista puolustavat ja vastustavat äänet
määrittelevät Suvivirren eri tavoin (puolustajat perinteeksi ja vastustajat
uskonnonharjoittamiseksi), he jakavat keskusteluhorisontin, jota määrittää
ajatus Suomen uskonnollisesta monimuotoisuudesta. Tässä valossa on merkittävää,
ettei itse keskustelussa kuulla käytännössä laisinkaan ei-kristillisten
uskontojen ääniä.
Työpajan
muissa alustuksissa käsiteltiin laajalla skaalalla uskonnolliseen
monimuotoisuuteen ja mediaan liittyviä aiheita. Brittimedia oli keskiössä, kun
Kim Knott alusti meidän yhteisprojektista ja mainosti syksyllä ilmestyvää
kirjaa. Chris Helland ja David Michels alustivat Kanadan tilanteesta ja Anna
Halahoff Australian mediasta. Moni muu keskittyi vähemmistöyhteisöjen, kuten
sikhien ja muslimien omiin medioihin ja mediakäyttöön.
Peter
Horsfield esitteli Australiassa ja Australiasta tehtyjä viimeaikaisia uskonnon
ja median alaan liittyviä tutkimuksia. Yksi mieleenpainuva yksityiskohta, joka
ei suinkaan liittynyt valtamediaan, vaan pikemminkin välineen, mediumin
rooliin, koski ilmiötä, jota alettiin kutsua 2000-luvun alkupuolella nimellä
”Our Lady of Coogee”. Kun Coogee Beachillä katsoo tietystä kulmasta, näkyy
Neitsyt Marian hahmo (kuvassa). Lähempää tarkasteltuna on selvää, että hahmo
muodostuu aidanpylvään ja kivetyksen sekoittumisesta katseessa.
Hahmosta
tuli nähtävyys. Myös media kirjoitti siitä juttuja. Kiinnostava puoli ilmiössä
oli se, että ilmeisesti kukaan ei ajatellut, että hahmo todella oli Neitsyt
Maria. Mutta silti ihmiset halusivat nähdä sen ja tehdä pienimuotoisia
pyhiinvaelluksia paikan päälle. Ihmiset kommentoivat, että vaikka hahmo ei ole
Neitsyt Maria, tämä on kuitenkin Jumalan tapa muistuttaa itsestään. Tämä pieni
esimerkki näyttää jälleen kerran, miten kysymys siitä, onko jokin ilmestys tosi
ja aito todiste tuonpuoleisesta, jopa ihme, vai tavallinen luonnonilmiö ei
vastaa kovin hyvin sitä, miten ihmiset ajattelevat: heille se oli tavallinen
luonnonilmiö, mutta juuri sellaisena todiste siitä, miten Jumala voi käyttää
monia välineitä.
Coogeen
ilmestyksen julkisuutta kesti vain muutaman viikon ajan. Aita joutui ilkivallan
kohteeksi ja tilalle rakennettiin uusi. Katolinen kirkko ei ymmärrettävästi
suhtautunut koko ilmiöön erityisen vakavasti.
Puolentoista
päivän aikana väsäsimme pienimuotoisen ja kokeilevan transnationaalisen
tutkimusprojektin. Siitä kirjoitan kuitenkin aikaisintaan syksyllä, ja
silloinkin vain, jos kaikki menee edes suurin piirtein suunnitelmien mukaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti