Itselleni
tuntemattomasta syystä en ole välittänyt käyttää aikaani Jefferson Airplanen kuuntelemiseen. Vielä yliopistossa seurasin ujosti etäältä, kun seminaarissa joku teki opinnäytettä yhtyeeseen liittyen.
Tunsin toki muutaman kappaleen, mutta kokonaisvaikutelma oli liian hipahtava. Liian
vähän rokkia – hyvin vähän intoa tutustua tarkemmin.
Viime
vuosina olen alkanut ajatella, että ehkä yhtyeeseen pitää tutustua
populaarimusiikillisen yleissivistyksen vuoksi, vaikka Jefferson Airplane ei
sinkoaisikaan suosikkiyhtyeiden kärkilistalle. Pari levyä lainaan kirjastosta,
pari vuotta ajankulua, ja tässä sitä ollaan, yhtyeen diskografian parissa.
Jefferson Airplane Takes Off (1966) on
yhtyeen ensialbumi, jonka jälkeen kokoonpano muuttui. Merkittävin ero on Grace
Slickin tulo yhtyeeseen. Tällä levyllä bändi hakee vielä linjaansa, sekoittaen
bluespohjaista rokkia folkkiin. Tyyli ei ole sitä, mistä se myöhemmin tuli
tunnetuksi. Silti albumi on vankka hyvien biisien paketti, joskaan ei
vallankumouksellinen. Mukana on myös taajaan koveroitu, alkujaan John D.
Loudermilkin levyttämä ”Tobacco road”, joka itselleni tuli tutuksi teininä
rockabillya soittavan Restless-yhtyeen versiona.
Surrealistic Pillow (1967) on ultimate
friscohippialbumi sekä hyvässä että pahassa. Sen tunnetuin raita on ”Somebody
to love”, jota on versioinut niin Ramones kuin Jim Carrey. Toinen melko
tunnettu biisi on Lewis Carrollin Liisa-kirjaan vihjaileva ”White rabbit”. Nämä
ovat myös levyn kohokohdat. Muuten se on keskitasoista parempaa
hippipsykedeliaa, mutta itselleni se ei täysin avaudu edes useamman kuuntelun
jälkeen: pidän mutta en hullaannu. Sen klassikkostatus on kuitenkin hyvin
ymmärrettävä.
After Bathing at Baxter’s (1967) on
asiallinen keitos psykedeliaa, progea ja hippeilyä. Tosin yksittäiset biisit
eivät nouse merkittävästi esiin. ”Two heads” on oma suosikkini tällä
kokeellisella levyllä. Toistaiseksi kaikki bändin albumit ovat olleet hyvin
erilaisia, mikä on keskimäärin kiinnostavan yhtyeen merkki.
Crown of Creation (1968) tuli ostettua
kolmella punnalla keskellä kuuntelurupeamaa.
Se on syystäkin arvostettu Airplane-albumi, jolla hippiys ja psykedelia
sekoittuvat tasapainoisesti. Edes neljän kuuntelun jälkeen en osaa sanoa mitään
muuta kuin että levy on lajityypissään oikein hyvä ja bonuskappaleiden alkaessa
tason laskun noteeraa välittömästi. Joka kuuntelulla ihmettelin, miten
herpaantunut huomioni terästyi seitsemännen biisin ”If you feel” kohdalla,
mutta sitten ymmärsin: se on vinyylinversion B1.
Volunteers (1969) on sanomaltaan
sodanvastainen levy, jonka biisit ovat taas kerran kelvollista keskitasoa. Aloitusraita
on tunnettu ”We can be together”. Se on kovin hipahtava verrattuna edellisen
albumin tunnelmaan, jota kuunnellessa ei tule ensimmäisenä mieleen pirtanauha,
rauhanmerkki ja kielletyt aineet. Psykedeelinen kitara pelastaa kuitenkin
vaipumasta hippiyden ytimeen. Luonnehdinta sopii koko levyyn, joka on piirun
verran aikaansa sidotumpi kuin edeltäjänsä. Tämä ei ole kuitenkaan kielteinen
arvio: levyn päättävä ”Volunteers” on aikansa amerikkalaisen vastakulttuurin
kiteyttävä kapinalaulu. Siinä välissä on vähemmän tunnettuja, mutta vahvoja
esityksiä. Levyllä vierailee soittajina ja/tai säveltäjinä Davis Crosby,
Stephen Stills ja Jerry Garcia – lista kertonee riittävästi albumin
syntykontekstista.
Bark (1971) on fanien ja kriitikoiden
arvioissa askel heikompaan suuntaan. Sen tekemiseen ajoittuu myös Marty Balinin
lähtö bändistä. Tiedä sitten, miten suuri merkitys sillä oli, mutta toiset ovat
pitäneet sitä syynä alamäkeen. Bark
ei ole huono levy, mutta siltä puuttuu se ajankohtaisuus, joka yhtyeen
musiikissa oli edeltäjänsä aikaan. Mutta taas se tapahtui: keskellä albumia
vaikutti olevan poikkeuksellisen tarttuva biisi, ”Law man”. Pieni tutkailu
osoitti arveluni oikeaksi – vinyylillä se on B1.
Long John Silver (1972) tuli kuunneltua
pari kertaa pienen tauon jälkeen. Jos edeltäjää pidettiin lähtölaskuna
alamäkisyöksyyn, ei pitkä-Jussi noudata samaa kurssia. Kyse on vahvasta
psykedelialevystä, jolla jammaillaan tiukasti alusta loppuun. Taas B1
(”Easter”) pysäyttää erinomaisuudellaan.
Jefferson Airplane (1989) ilmestyi
pitkän tauon jälkeen. Laitoin sen soimaan pelonsekaisin tuntein ja heti
ensisekunneilta alkoivat hikikarpalot nousta pintaan kasarisoundien vuoksi.
Sitten alkoi helpottaa hiukan: ”Freedom” on aivan kelvollinen biisi, vaikka
siinäkin 60- ja 70-lukujen psykedeliakitara on vaihtunut 80-luvun
stadionkitaraan. On oikeastaan ihan sama, mitä tästä albumista kirjoittaa,
sillä se on niin kaukana JA:n kultakaudesta. Ehkä jotkut pitävät levystä, mutta
sillä ei ole paljonkaan tekemistä parikymmentä vuotta aikaisemmin samalla
nimellä levyttäneen yhtyeen kanssa, vaikka pääosin samat jäsenet siellä
musisoivat.
Yhtyeen
albumeita voisi summata toteamalla, ettei nämä taiteilijat oppineet koskaan
säveltämään täydellisiä popkappaleita eivätkä edes psykedeelisiä boogiepetoja,
mutta silti he tekivät monta kelvollista levyä. Kokonaisuuksista jää myönteinen
maku, vaikka yksikään albumi ei nouse omalla listallani aivan terävimpään
kärkeen.
Kuuntelurupeaman
aikana tuli vastaan yhtyeen kokoelma kolmella punnalla. Ainoa ostamista estänyt
tekijä olisi voinut olla se, etten nykyään mielelläni osta kokoelmalevyjä. Oli
kuitenkin selvää, etten lähde kaupasta ilman levyä. Eikä ostosta ole tarvinnut
katua, vaikka lämpenen yhtyeelle hyvin hitaasti. Jotenkin vaikuttaa kuitenkin
siltä, että ostolevyt ovat pyörineet soittimessani yllättävän usein ja yhtye
alkaa kuulostaa päivä päivältä paremmalta. Kenties muutaman kuukauden kuluttua
olen muuttunut faniksi.
Jälkikirjoitus:
käydessäni Helsingissä kävelin Green Grassin ohi ja huomasin näyteikkunassa Volunteersin viidellä eurolla. Poikkesin
välittömästi sisään ja pyysin myyjää noutamaan albumin ikkunalta. Hän teki
työtä käskettyä ja kommentoi täysin asiaankuuluvasti: aiotko laittaa pääsi
sekaisin?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti