Perjantaisin
voi esimerkiksi syödä sipsejä ja juoda olutta kavereiden kanssa. Kun siihen
lisätään Slavoj Žižekin
puhetta elokuvista ja ideologiasta kaksi tuntia ja vartti, voi siitä kirjoittaa
blogiin.
Vuonna
2012 julkaistu, mutta parhaillaan monilla elokuvafestivaaleilla kiertävä
dokumentti The Pervert’s Guide to Ideology
on sekalainen kooste Žižekin juttuja eri elokuvien tiimoilta. Dokumentissa
käsitellään yli kahtakymmentä elokuvaa, ja lisäksi mukana on analyysia
esimerkiksi arabikeväästä, Breivikistä ja Lontoon mellakoista.
Teoksen
on ohjannut Sophie Fiennes, joka on Astra Taylorin tavoin erikoistunut
akateemisten teoreetikkojen ajatusten levittämiseen audiovisuaalisin keinoin.
Fiennes ohjasi myös The Pervert’s Guide
to Cineman (2006), jossa Žižekin painopiste oli nimensä mukaisesti elokuvassa. Ideology on tavallaan jatko-osa, jossa
painopisteeksi on valittu ideologia, ei elokuva.
Siinä
missä Cinema sisälsi kohdennettuja
keskusteluja elokuvista, seuraajassa elokuvat ovat entistä selvemmin vain
esimerkkejä siitä, miten psykoanalyyttiset käsitteet naitetaan marxilaisen
ideologiakritiikin kanssa osaksi nykyajan analyysia. Aina ei kuitenkaan ole
selvää, mistä ja millä tavalla valitut kohtaukset ovat esimerkkejä, sillä
teosta luonnehtii Žižekin
kirjoituksillekin ominainen poukkoileva tyyli, jossa yksi asia johtaa toiseen
ja heti perään kolmanteen. Silti minianalyyseissa on oivalluksia ja
pohdittavaa runsaasti enemmän kuin dokumenteissa keskimäärin.
Teosta
olisi jäntevöittänyt jonkinlainen rakenne tai jäsennellympi käsikirjoitus. Nyt
vaikuttaa siltä, että kohtaukset voisi katsoa missä järjestyksessä tahansa,
eikä kokonaisuus muuttuisi käytännössä miksikään.
Katsomiskokemus
on varmasti riippuvainen ensinnäkin siitä, mitä Žižekistä ylipäätään ajattelee. Toiseksi siihen
vaikuttaa, kuinka paljon on lukenut hänen teoksiaan. Omalla kohdallani vastaus
ensimmäiseen on: melko myönteinen, vaikka en olekaan opetuslapsi. Vastaus
toiseen: melko paljon viimeisen viidentoista vuoden aikana, vaikka en kaikkia
teoksia olekaan lukenut (hyllystä löytyy yli kymmenen).
Tällä kerralla
tulkinnoissa oli yllättävänkin vähän uutta, mutta sen saattaa selittää se, että
Žižekin kommentit vaikkapa viimeaikaisista kansannousuista ja levottomuuksista
on tullut luettua aikaisemmin. Cinemaa
katsoessa (vuonna 2008) jotkut tulkinnat ja oivallukset olivat itselleni uusia
ja avartavia. Nyt niitä ei ollut riittävästi, jotta puhkeaisin suoranaisiin
ylistyksiin. Välillä tulkinnat kierrättivät vanhoja ajatuksia, toisinaan uuden
esimerkin yhteydessä.
Yksi esimerkki on Full
Metal Jacket, jonka yhteydessä Žižek korostaa, miten armeijan toimivuus on
riippuvainen ironisesta etäisyydestä; yli-identifikaatio romahduttaisi koko
kuvion. Saman tulkinnan hän on esittänyt neuvostokommunismista: sen mahdollisti
se, ettei ihmiset todella uskoneet kaikkeen kuorrutukseen. Jos ihmiset olisivat
todella ottaneet kaiken ideologisen sanoman vakavasti, systeemi olisi
romahtanut paljon nopeammin.
Jos Cinemaa katsoessa oppi melko paljon
elokuvista, nyt oppi vain vähän uutta Žižekin tavasta hahmottaa, miten ideologia toimii
nykyaikana (tai ylipäätään).
Yllä
olevat, ehkä liikaakin puutteisiin keskittyvät huomiot eivät kuitenkaan kerro
koko totuutta mieltymyksistäni: jos olisi olemassa uusi jatko-osa, olisin
valmis katsomaan sen nyt ja heti, kestosta riippumatta.
Miehen
maneerit ovat Ideologyssa – mikäli
mahdollista – entistä vahvemmin läsnä: jatkuva niiskutus, nenän koskettaminen
käsillä ja perusargumentti: ”…and so on, and so on.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti