Tangolaulajana
tunnettu Kirsi Ranto vieraili Yle1-kanavalla Arto Nybergin ohjelmassa mainostamassa
kirjaansa, kertomassa itsestään, Äiti Ammasta ja enkeleistä. Lopuksi hän
esitteli valokuvia, joihin on hänen mukaansa tallennettu enkeleitä.
Ohjelma
oli poikkeuksellisen mielenkiintoinen, monesta eri
syystä. Yksi on jo se, että monet uskonnontutkijat ovat tutkineet näitä
aiheita. Suomessa esimerkiksi Terhi Utriainen tekee tutkimusta enkelihoitajista
ja ainakin Johanna Ahonen, Kimmo Ketola ja Jyri Komulainen ovat tutustuneet Äiti
Ammaan ja hänen seuraajiinsa. Toinen on tietysti se, että valtamediassa
käsitellään aiheita, joiden tavanomainen paikka on naistenlehdissä.
Yksi
mielenkiintoinen elementti on sukupuoli. Ellen ole aivan väärässä, enkelihoitajat
ja heidän asiakkaansa ovat voittopuolisesti naisia. Myös Amma vetoaa enemmän
naisiin kuin miehiin. Toki naiset ovat ylipäätään uskonnollisempia kuin miehet,
mutta jos ajatellaan pelkästään Suomea, on edelleen vaikea kuvitella, että
esimerkiksi työväenluokkaiset duunarimiehet innostuisivat sankoin joukoin enkeleistä
ja/tai halailevasta Äiti Ammasta. Tämä ei tarkoita, ettei miehiä olisi mukana
näissä, mutta ne ovat vähemmistössä.
Nybergin
ohjelmassa Ranto rakensi narratiivin itsestään siten, että laulaja paloi
loppuun ja alkoi etsiä ratkaisuja tilanteeseen. Tämä on aika tavallinen tarina:
vaikka äärimmäistapauksissa voikin saada hoitoa, ei terveyskeskuksesta saa
juurikaan apua, jos väsyttää, vähän masentaa ja elämällä ei ole oikein selvää
suuntaa. Tällöin kaikki niin sanotut vaihtoehtoiset hoitomuodot ja ylipäätään
elämänhallintaan apua tarjoavat toimijat ovat relevantteja vaihtoehtoja. Samoin
enkelit ja Amma. Tämä ei tietenkään tarkoita, että kaikki näistä kiinnostuneet
olisivat burn outin partaalla olevia ihmisiä.
Itse
olen ehdottanut, että affektiivisuus näyttelee tärkeää osaa nykyajan
uskonnollisuudessa (mahdollisesti myös menneisyydessä) (ks. teokseni Notkea uskonto). Tärkeää ei ole niinkään
oikeat opilliset käsitykset, vaan se, että valittu uskonnollinen viitekehys
(tai niiden yhdistelmä) tuntuu oikealta, jäsentää kuulumista johonkin ja vastaa
käytännön tarpeisiin. Tämä tuli hyvin esiin Rannon rakentamassa narratiivissa
burn outista mielenrauhan löytämiseen.
Tähän
liittyy se, että monille teologiset ja opilliset rajat eivät ole erityisen
tärkeitä. Rannon tavassa yhdistellä enkelihoitoja ja Äiti Amman ajatuksia ei välttämättä
ole teologista tolkkua, muutoin kuin Rannon kommentissa, jonka mukaan hänen
mielestään kaikki johtavat samaan. Siinä kuitenkin yhdistyy opillisesti kaksi
hyvin erilaista perinnettä. Rannon blogin perusteella hänen kauttaan välittyvä
kombinaatio ei rajoitu näihin, vaan se on todellinen smörgåsbord.
Mutta
olennaista onkin, ettei opillinen koherenssi ole kaikille relevantti asia. Teologiset
rajat eivät ole ihmisten valintojen rajoja. Tätäkin puolta olen hahmotellut
edellä mainitussa kirjassa, mutta saman ovat todenneet monet uskontotieteilijät
minua ennen ja jälkeenkin.
Tähän
asti seurasin ohjelmaa, jossa enkeleistä ja Amman haleista merkitystä elämään
löytänyt viihdejulkkis kertoo luontevasti oman tarinansa.
Haastattelun
lopussa tapahtui kuitenkin jotain erikoista ja erilaista, joka muutti – ainakin
oman tulkintani mukaan – koko haastattelun tunnelman. Ranto esitteli valokuvia,
jotka hänen mukaansa todistivat enkelien olemassaolon. Yhdessä kuvassa oli
jokin valkoinen pallo. Toisessa oli jotain pisteitä – ikään kuin perinteinen
linssi olisi kastunut.
Henkilökohtaisesti
aloin tuntea oloni kiusaantuneeksi. Rannolla on kuulemma vain iphone4, jolla ei
saa niin hyviä kuvia enkeleistä kuin laadukkailla digikameroilla. Onneksi on
Facebook, jossa kaverit laittavat Kirsille paljon sydämiä, kun Arto esitti niin
tiukkoja kysymyksiä.
Jäin
miettimään, miksi haastattelu päättyi tällä tavalla, kysymykseen todisteista.
Päätös on ymmärrettävistä syistä varsinkin uskontokriitikoiden mieleen, kun
palataan asetelmaan tiedollisista väittämistä: onko niitä enkeleitä nyt ihan
oikeasti olemassa ja missä ovat todisteet?
Mietin,
voisiko olla niin, että häntä on pyydetty tuomaan valokuvia. Jos hän on itse
päättänyt tuoda kuvat, hänellä voi olla oletus siitä, että media haluaa
käsitellä aihetta näin tai sitten hän jostain syystä itse halusi todistella
enkeleiden olemassaolon puolesta.
Valitettavasti
en tiedä taustoja, joten en voi mielekkäästi spekuloida sen enempää. Selvää
kuitenkin on, että jossain vaiheessa median enkelidiskurssissa kysytään
todisteita. Amman osalta ei kysytä todisteita, koska siihen ei jostain syystä liitetä
suomalaisessa mediassa mitään erityisiä yliluonnollisia tai opillisia sisältöjä.
Sen sijaan Nyberg esitti hieman heikosti valmistellun kysymyksen Amman
varallisuudesta, mutta sen käsittely tyrehtyi nopeasti.
Aineksia
olisi ehkä ollut parempaan, mutta tällaisenakin se oli – odotuksistani poiketen
– mielenkiintoisempi kuin Remun haastattelu samassa ohjelmassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti