Warren
Zevon kuuluu niihin amerikkalaisiin lauluntekijöihin, joiden tuotanto tuli
tutuksi varsin myöhään. Siinä missä esimerkiksi Springsteen ja Mellencamp
kuuluivat soitto- ja ostoslistalleni jo 80-luvulla, Zevonin kuuntelun aloitin vasta
2000-luvulla. Silloin syynä oli Uncut, joka kirjoitteli miehestä ja tuuppasi
hänen biisejään lehden mukana tulleille levyille. Kun vielä näin Zevonin
viimeisistä kuukausista kertovan dokkarin, ei miehen tekemisiin voinut suhtautua
olankohautuksella.
Kesti
kuitenkin pitkään ennen kuin päätin kuunnella kaikki levyt. Olin aloittanut
tutustumisen kokoelmalevyllä ja siirryin vähitellen studioalbumeihin. Osan
ostin hyllyyni. Osa tuli kuultua nyt ensimmäisen kerran.
Wanted Dead or Alive (1969) oli kaupallinen
katastrofi, eivätkä kriitikotkaan pitäneet debyytistä. Jotain sen arvostuksen
puutteesta myös Zevonin suosion aikana kertoo se, että uudelleenjulkaisu
ilmestyi vasta artistin syöpäsairauden tultua julki vuonna 2003. Levyn sisältö
on pääosin tarpeettoman kuuloista, mutta jos mietitään sen ilmestymisaikaa, sen
on ainakin joidenkin raitojen osalta täytynyt kuulostaa omaperäiseltä ja
erikoiselta, joskaan ei napakympiltä. Siinä ei ole hippimeininkiä eikä
Beatles-melodioita. Siinä ei ole Byrds-kitaroita eikä Rollareiden
bluespastisseja. Siinä on etäisesti Beefheartista muistuttavaa bluespohjaista kähinää
yhdistettynä pienimuotoiseen ja välillä hyvinkin standardoituun folk-rokkiin,
mutta biisimateriaali ei säväytä riittävästi.
Warren Zevon (1976) sisältää entuudestaan
tutun ja onnistuneen ”Poor poor pitiful me”-kappaleen, mutta albumi on
muutenkin onnistunut. Se ei nouse aivan Zevonin parhaimmistoon, mutta
jälkiviisaasti sen on täytynyt kuulostaa ”lupaavalta”.
Excitable Boy (1978) tuli ostettua
Saksasta alle vitosen hintaan. Albumilla on yhdeksän kappaletta ja noin viisi
Zevonin klassikkoa, kirkkaimpana tähtenä ”Roland the headless thompson gunner”,
joten se on selvästi miehen parhaimmistoon kuuluva teos. Täyteraidoissa on
sitten keskinkertaista ja tylsää vuoron perään.
Bad Luck Streak in Dancing School (1980)
löytyi levymessuilta vinyylinä parilla eurolla. Kannessa Zevon nojailee
tanssikoulun ikkunan reunukseen ja ympärillä nuoret tytöt venyttelevät
tanssiasuissaan. Tämä kenties jokseenkin seksistinen mutta viileän rentoa asennetta
lupaava kansi on kontrastissa musiikin kanssa, sillä levy on varsin totinen ja
miehen parhaimpiin tuotoksiin verrattuna jopa väkinäisen kuuloinen. Tämän
kriittisen huomion ei pidä antaa hämätä: albumi ei ole missään tapauksessa
huono. Lisäksi sen kohokohta kuuluu Zevonin parhaimmistoon. Kyse on tietenkin
kappaleesta ”Play it all night long”, joka on kyseenalainen kunnianosoitus
Lynyrd Skynyrdin ”Sweet home Alabamalle”: ”Sweet home Alamaba, play that dead
band’s song / turn those speakers up full blast, play it all night long.”
The Envoy (1982) oli osittain ennestään
tuntematon. Se alkaa vahvasti nimikkobiisillä ja heti perään tulee ”The
Overdraft”. Lopussa on hieno ”Looking for the next best thing”, mutta väliin
mahtuu keskinkertaisia kappaleita. Ei tämän olisi kuitenkaan pitänyt olla levytyssopimuksen
katkaiseva kaupallinen pettymys, joka ajoi artistin alkoholismin partaalle.
Sentimental Hygiene (1987) tarttui
mukaan Manchesterin Foppista, kun valitsin kolmen punnan levyjä. Kun tuolloin
Leedsissä asuessani laitoin kiekon soimaan, tajusin, että Zevonilla on
täydellisiä helmiä myös parhaat-kokoelman ulkopuolella. Toisena raitana oleva
nyrkkeilijä Ray Mancinista kertova ”Boom Boom Mancini” nousi välittömästi
suosikiksi. Samaan kastiin menee pakahduttava ”Reconsider me” ja timanttinen
luuserianthem ”Bad karma”. Albumilla on toki muitakin hienoja esityksiä, kuten
nimikkobiisi, ”Trouble waiting to happen” ja ”Factory”. Yksi parhaista miehen
albumeista. Ei, kyllä tämä on ylivoimaisesti paras.
Tranverse City (1989) on yllättävän
synkkä ja alakuloinen albumi mestarillisen edeltäjän jälkeen. Äänimaailma on
aikaansa sidottu, mutta kokonaisuus on selvästi plussan puolella. Vierailevien
soittajien lista on aika huikea: Jorma Kaukonen, Jerry Garcia, Chick Corea,
John Patitucci, Neil Young ja David Gilmour muutamia mainitakseni.
Mr. Bad Example (1991) tarttui mukaan
Saksassa, kun astelin ostamaan Social Distortionin levyä. Vitosen hinta oli
pudotettu kolmeen ja puoleen euroon, joten en voinut vastustella. Kyse on
tasaisen miellyttävästä albumista, jonka musiikillinen yleisilme on Zevoniksi
yllättävän iloinen. Levyllä ei ole laisinkaan todella heikkoja biisejä, mutta
ei myöskään täysosumia.
Mutineer (1995) on muistettava ainakin
siitä, että levynkansi on yksi huonoimmista (kuvassa). Sisältö ei vastaa kantta,
sillä heti albumin aloittava ”Seminole bingo” on vahvatasoista, tässä vaiheessa
hyvin tuttua Zevonia, ja toisena tuleva ”Something bad happened to a clown” on mahdollisesti
vielä parempi. Sitten on vähän keskinkertaisuutta, kunnes tulee ”Poisonous lookalike”,
ja levyn jälkipuoliskoltakin voidaan nostaa ”Rottweiler blues”. Kokonaisuutena
levy on kevyesti Zevonin tuotannon parhaassa kolmanneksessa, jos kantta ei
arvostella.
Life’ll Kill Ya (2000) on ollut kopiona
hyllyssä vuosia. Sen neljä ensimmäistä biisiä ovat sitä tasoa, ettei muulla
albumilla ole enää merkitystä. ”I was in the house when the house burned down”
avaa levyn, nimikkobiisi jatkaa, ”Porcelain monkey” nostaa rimaa ja sitten
tulee vielä toivottu korvamato ”For the next trick I need a volunteer”. Tämä
menee korkeimpaan kastiin miehen tuotannossa vuosien 1978 ja 1987 kanssa.
My Ride’s Here (2002) ei pidä korkealle
noussutta tasoa. Biisimateriaali ei kanna, jos kohokohdiksi nousevat lätkäbiisi
”Hit somebody!” ja levyn päättävä ”My ride’s here”. Kokonaisuus ei todellakaan
ole täydellinen floppi, mutta Zevonin parhaimmistosta ollaan verrattain
kaukana.
The Wind (2003) on jäähyväislevy, jolla
vierailevat kaikki mahdolliset valkoiset amerikkalaiset rokkarit. Sillä on paljon
melko hyviä raitoja, kuten ”Disorder in the house” (vierailijana mm.
Springsteen), ”Numb as a statue”, ”Prison grove” ja miksei myös ”The Rest of
the night”, mutta albumi tullaan muistamaan olosuhteista eikä sisällöstä.
Esimerkiksi tässä asiayhteydessä ”Knockin’ on a heaven’s doorin” soittaminen on
ihan ymmärrettävää, kun taas melkein missä muussa tilanteessa tahansa se on
huono idea (ellet sitten omaa Guns’n’Rosesin poikien huumorintajua).
Ja
sitten Warren kuoli, kuukausia myöhemmin kuin lääkäri oli ennustanut.
2 kommenttia:
Terveisiä Lahdesta, Veikko suositteli minulle sinun blogia. Hienoa lukea, varsinkin musiikkiin liittyviä kirjoituksia.
Pertti Klemola
perttiklemola.galleria.me
Kiitos palautteesta. Kirjoittelen jatkossakin erilaisista itseäni kiinnostavista aiheista ja tarkoitus on jatkaa ainakin tätä "Studioalbumit"-sarjaa vielä pitkään.
Lähetä kommentti