Tammikuun
alussa tuli sivistettyä itseä katsomalla tuore saksalainen elokuva Der Fall Wilhelm Reich (2013), The Strange Case of Wilhelm Reich, joka
nimensä mukaisesti keskittyi Wilhelm Reichin (1897–1957) elämään ja ajatteluun.
Samassa paketissa oli myös ohjaaja Antonin Svobodan dokumentti vuodelta 2009.
Se oli huomattavasti elokuvaa informatiivisempi, koska se ei keskittynyt niin
voimakkaasti Reichin viimeisiin vuosiin Yhdysvalloissa.
Itävaltalainen
juutalainen pakeni natseja Yhdysvaltoihin Norjasta lähteneellä viimeisellä
laivalla. Sitä ennen Reich oli siirtynyt Berliinistä Tanskaan samasta syystä. Muutto
Berliiniin oli ollut strateginen, sillä siellä hän katsoi saavansa enemmän
vastakaikua tavalleen yhdistää psykoanalyysi marxilaiseen yhteiskunta-analyysiin.
Elokuvan
keskiössä on Yhdysvalloissa vietetty aika. Siellä Reichin työn painopiste alkoi
olla orgonissa. Reichin mukaan orgon oli energian kaltainen yksikkö, jonka
olemassaolosta ja myönteisistä vaikutuksista mies oli vakuuttunut. Myös
Einstein kiinnostui aluksi tästä, mutta katkaisi kirjeenvaihdon myöhemmin
todettuaan, ettei orgon – tai ainakaan Reichin löydökset – ole tieteellisesti
uskottavia. Todellinen reichilainen kuitenkin kääntää tämän kamppailuksi
maineesta aikana, jolloin Einsteinin työtä alleviivaava atomienergia löi läpi
yhteiskunnassa.
Orgon
oli keskeinen Reichin pyrkimyksissä mielen ja ruumiin sairauksien parantamiseen.
Käytännössä tämä tarkoitti, että ihmiset menivät istumaan säännöllisin väliajoin
orgon-kiihdyttimiin eli metallilaatikoihin, joissa orgonpitoisuus kohosi. Lopulta
orgon-kiihdyttimien käyttö kiellettiin ja Reichin kirjoja poltettiin tässä
sananvapauden luvatussa maassa – vain muutama vuosi sen jälkeen kun natsit
olivat polttaneet samoja teoksia Saksassa.
Reich
tuomittiin vankilaan, jossa hän myös kuoli sydänkohtaukseen juuri ennen vapautumistaan.
Ruumiinavausta ei koskaan tehty.
Elokuva
kertoo mielenkiintoisen, tositapahtumiin pohjaavan tarinan, mutta oikeastaan
Reichin varhainen elämä ja ajattelu on vielä kiinnostavampaa, ainakin sikäli,
että se kertoo jotain olennaista psykoanalyysin institutionalisoimisesta.
Reich
savustettiin psykoanalyyttisista kuvioista ainakin kahdesta syystä. Hän korosti
standardoidusta analyysista poiketen ruumiillisuuden merkitystä. Lisäksi hän
yhdisti psykoanalyysin poliittiseen (marxilaiseen) yhteiskunta-analyysiin.
Jälkimmäinen oli ainakin Reichin puolestapuhujien mukaan koettu uhka, sillä
psykoanalyysin vartijan halusivat ylläpitää mielikuvaa poliittisesti
neutraalista tieteellisestä analyysista (joka siten menestyisi ja säilyttäisi
asemansa myös fasistisessa yhteiskunnassa).
Toinen
mielenkiintoinen seikka Reichissa on hänen ylösnousemus 1960-luvun lopun
vastakulttuurin ajattelijana. Hän oli julkaissut jo vuonna 1933 teoksen fasismin
massapsykologiasta (Die Massenpsychologie des Faschismus) ja kirjoittanut
seksuaalisen vapautumisen merkityksestä tavalla, joka puhutteli 60-luvun
kulttuurivallankumousta. Kerrotaan, että mielenosoittajat heittelivät poliiseja
Reichin teoksilla Pariisissa keväällä ’68. (Tai saatan muistaa tarinan väärin,
mutta se jääköön tarkistettavaksi.)
Monin
paikoin Reichin varhaiset ajatukset liippaavat läheltä Gilles Deleuzen & Félix
Guattarin kirjoituksia, erityisesti Anti-Oidipusta,
joka julkaistiin vuonna 1972 ja joka monin paikoin heijastelee aikansa
vastakulttuuria. Kysymys siitä, miksi ihmiset halusivat fasismia, yhdisti heitä
ja Reichia. Samoin pohdinnat ruumiillisuudesta ja poliittisuudesta, jotka
institutionalisoitunut psykoanalyysi sivuutti.
Deleuze
ja Guattari pohtivatkin suhdettaan Reichiin. Ehkä suurin ero oli siinä, että
Deleuzen & Guattarin mukaan halu syntyy sosiaalisessa kanssakäymisessä eikä
se ole olemassa yksilössä sitä ennen, jonakin alkuperäisenä vaikuttavana
voimana. Toisin sanoen Reichilla säilyi ajatus yksilön ja sitä tukahduttavan
yhteiskunnan välisestä dualismista.
Harmi
vain, että elokuva ei pahemmin keskity näihin Reichin uran varhaisvaiheen
kiinnostuksiin.
Yksi
Reichin viimeisten vuosien keksinnöistä oli cloudbuster, sateentekijä, jonka
oletettua mekanismia en edes yritä selittää tässä. Se toi kuitenkin mieleeni
Kate Bushin musiikkivideon ”Cloudbusting”, jonka näin ensimmäisen kerran noin
11-vuotiaana. Aloin pitää kappaleesta vasta myöhemmin, mutta video herätti
kiinnostusta jo pienenä. Nyt opin, että biisi ja video perustuvat Wilhelmin
pojan Peter Reichin muistelmiin Book of
Dreams (1973). Kirja myös vilahtaa videolla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti