Deep
Purple kuului osaksi hevilapsuuden ruokalistaa. Nuorisotalon valikoimassa oli Burn kulahtaneena vinyylinä ja Fireball nauhoitettiin kasetille. Vuonna
1984 ”Perfect strangersin” video ilahdutti ja biisi sykähdytti.
Tukkahevin
kultakautena Purple kuitenkin kuulosti aina jotenkin vääränlaiselta. Siitä ei
muodostunut mitään suosikkia. Se tuntui olevan osa menneisyyttä. Ritchie
Blackmoren lohikäärme- ja ritarileikeistä muistuttavista asusteista huolimatta
bändillä oli liian vähän meikkiä, hiuslakkaa ja koiran kaulapantoja. Kuuntelu
jäi lopulta vähäiseksi.
Noin
15-vuotiaana olin jo hylännyt tukkahevin ja muunkin hevin. Jostain syystä
kuitenkin ostin Anttilasta In Rockin
vinyylinä, kenties 10 markan (1,6€) hinnan vuoksi. Se kuulosti silloin ja aina myöhemminkin
hyvälle, mutta se ei innostanut ostamaan eikä oikeastaan edes kuuntelemaan
lisää.
Vasta
noin 23 vuotta myöhemmin ostin Burn-albumin,
kenties 3,5 euron hinnan vuoksi. Se kuulosti asialliselta, vaikka ei samalta
kuin 10-vuotiaana.
Nyt
päätin kuunnella kaikki albumit läpi, vaikka ounastelin projektin muodostuvan
raskaaksi tällaiselle amatöörille.
Shades of Deep Purple (1968) ei ole
heviä, vaan jamirokkia, jonka kohokohta on Billy Joe Royalin vuotta aikaisemmin
levyttämä ”Hush”. Levy sisältää myös tarpeettoman version ”Helpistä” ja omintakeisen
luennan ”Hey Joesta”. Tällöin laulajana oli Rod Evans.
The Book of Taliesyn (1968) ei myöskään
ole heviä, vaan askeleen psykedeelisempää jamirokkia, jolla lyhin biisi on
vähän yli 4 minuuttia. Siltä löytyy taas Beatles-kover (”We can work it out”),
Ike ja Tina Turnerin ”River deep, mountain high” ja Neil Diamondin ”Kentucky
woman”. Jotenkin pidän albumista, vaikka en osaa perustella itselleni miksi.
Deep Purple (1969) ottaa jo pienen askeleen
hevimpään suuntaan tai ainakin hard rockiin, mutta on silti lähempänä
psykedeliaa ja miksei myös progea. Silti puuttuvat hitit ja koveritkin on
vähennetty yhteen. Se on Donovanin ”Lalena”, joka kuulostaa keskitasoa
heikommalta Procol Harumilta. Ainakin ”Blind” on aika mainio biisi, mutta
kokonaisuus on epätasainen. Albumi julkaistiin ”nerokkaasti” Yhdysvalloissa,
kun bändi palasi kiertueelta takaisin Britanniaan, jossa puolestaan ilmestyi
edellinen levy. Siitä bändin runko ei enää ollut kiinnostunut. He etsivät uusia
soittajia hevimmälle soundille.
In Rock (1970) on tosiaan maannut
vinyylihyllyssä yli 20 vuotta. ”Speed king” ja ”Child in time” ovat toimineet tähän
asti ja toimivat edelleen, kuten loputkin raidat. Rod Evansin tilalle
laulajaksi tuli Ian Gillan, bassonvarteen tarttui Roger Glover. Molemmat
soittivat aikaisemmin yhtyeessä Episode Six. Heidät pestattiin soittamaan
rajummin, hevimmin. Kyse on klassikosta, jota ei viitsi tyylilajistaan
huolimatta kutsua heviklassikoksi, koska se vihjaisi, ettei teos välttämättä
olisi osa yleistä rockin kaanonia. Koska levy-yhtiön mielestä albumilta puuttui
single, teki bändi pikaisesti sellaisen. ”Black night”, yksi Purplen
arvostetuimpia biisejä, julkaistiin samaan aikaan levyn kanssa.
Fireball (1971) ei auennut lapsena. Nyt
ensimmäisenä jään tuijottamaan kansikuvaa, jota katsoessa en tiedä, itkisinkö
vai nauraisinko. Levy kuitenkin toi yhtyeelle ensimmäisen listaykkösen
Briteissä. Ja ehkä lapsuuden karsastus johtui siitä, että soittajilla ollut
tarpeeksi niittejä. Nyt oli uuden kuuntelun aika. Nimikkobiisi avaa teoksen
tymäkällä rokilla. Ei tässä mitään ”Speed kingin” sfäärejä tavoiteta, mutta
kosketinsoittaja Jon Lord on liekeissä. Raitojen tyylit vaihtelevat läpi
albumin – mukana on myös hyvin epäpurplemainen kantrifolk ”Anyone’s daughter” –
mutta yleisesti sitä kantaa Lordin soitto. Myöhäisemmillä versioilla on
hittipotentiaali omaava ”Strange kinda woman”, mutta sitä ei löydy
alkuperäiseltä brittijulkaisulta, koska se ilmestyi vain singlenä. Bändi ei
itse arvostanut levyä korkealle, sillä jätkät tuntuivat varmistelevan omaa
suuruuttaan sen sijaan, että olisivat riskeeranneet ja innovoineet In Rockin tavoin. Se ei myöskään yltänyt
In Rockin kaltaisiin myyntilukuihin.
Kenties orastavalla glam-buumilla oli osuutta asiaan.
Machine Head (1972) on ansaitusti
yhtyeen arvostetuimpien levyjen joukossa. Samalla se on rankattu korkealle
metallialbumien listoilla ja ylipäätään populaarimusiikin kaanonissa. Sen tempo
on maltillisempi kuin In Rockin ja
sen vahvuus on mielestäni tasapainoisuudessa. Sieltä löytyy ”Smoke on the
water”, mutta minulle kyseinen kappale ei ole merkinnyt koskaan paljoakaan.
Täällä on myös toinen yhtyeen klassikoista, ”Highway star”. Kehuista huolimatta
en pidä albumia yhtyeen parhaimpana.
Samana
vuonna ilmestyi livelevy Made in Japan,
joka on syystäkin avannut bändin monille. Se on tavallaan kokoelma yhtyeen
parhaista paloista.
Who Do We Think We Are (1973)
nauhoitettiin jo 1972, mutta albumi ilmestyi seuraavana vuonna. Sen avaa
hitiksi tarkoitettu ”Woman from Tokyo”, joka on lähinnä kiusallinen ellei
pelkästään tyhjänpäiväinen ”runkkurock”. Tässä vaiheessa jäsenillä oli
ristiriitoja eivätkä kriitikotkaan pitäneet levystä entiseen tapaan, vaikka
albumi kävikin listoilla useassa maassa.
Burn (1974) alkaa nimibiisillä, joka on
luultavasti ensimmäinen kuulemani Purplen biisi, ja siksi se on painunut muistiin.
Bändistä lähteneen Gillanin oli korvannut David Coverdale ja basisti Roger
Gloverin Glenn Hughes. In Rockilla
ensimmäisenä näkyneen suunnanmuutoksen aikana bändiin tulleet henkilöt, jotka
tekivät myös biisejä, olivat poissa kuvioista, toistaiseksi. Riippumatta siitä,
mitä fanit ja kriitikot ajattelevat siitä, kuka on se ainoa oikea Purplen
laulaja, en ainakaan valita Coverdalen vokaaleista. Tosin Gillanista pidän
enemmän. Joka tapauksessa Burn on
tasapainoisen kuuloinen, vaikka se sisältää vaikutteita useista
musiikkityyleistä. Ainakin se on paljon edellistä albumia parempi.
Stormbringer (1974) lähtee käyntiin
vahvalla nimibiisillä, josta tulee etäisesti mieleen joidenkin aikaisempien
albumien avaukset (”Speed king”, ”Fireball”). Tämän jälkeen meno muuttuu
soulista, funkista ja aikuisten boogierokista aineksensa hakevaksi keskitien
jamitteluksi. Ennen kuuntelua kuvittelin, jokseenkin virheellisesti, että kyse
olisi keskeisestä levystä. Nyt tiedän paremmin: ei mahdu parhaaseen
kolmannekseen. Bändi oli samaa mieltä: Jon Lordin mukaan albumi oli teknisesti
täydellinen, mutta siitä puuttui sielu ja Ritchie Blackmore inhosi levyn
funk-vaikutteita. Dave Thompson kirjoittaa Purple-kirjassaan, että Stormbringer oli ”unohtumattoman
mitäänsanomaton levy”.
Come Taste the Band (1975) on huomionarvoinen
albumi jo siksi, ettei kitarassa ole Ritchie Blackmore vaan useita biisejäkin
säveltänyt Tommy Bolin, joka kuoli heroiinin yliannostukseen vuotta myöhemmin.
Albumi ei ehkä ole bändin arvostetuimpia, mutta Stormbringerin soulien ja funkien jälkeen se on paluu jämäkän hard
rockin peruskaavaan. Levyn kiinnostavimpiin biiseihin kuuluu sen päättävä ”You
keep on moving”, mutta kokonaisuus on liian tasapaksu noustakseen bändin
parhaimmistoon minun listallani – siltä puuttuvat täysosumat. Pian tämän
jälkeen Purple hajosi.
Perfect Strangers (1984) oli bändin paluulevy
yhdeksän vuoden jälkeen (bändi oli telakalla 8 vuotta). Sekä Gillan että
Blackmore olivat palanneet kokoonpanoon. Albumi sisältää tietenkin nimibiisin,
joka on uponnut aina videota myöden. Oikeastaan koko paketti on vankka
1980-luvun hevilevy, vaikka en ihan joka viikko kotioloissa sitä
kuuntelisikaan.
The House of Blue Light (1987) on
edeltäjäänsä popimpi ja melodisempi teos, joka suuntaa AOR:n tyyliapajille. Äänimaisemaltaan
se on kasarimpi kuin mikään muu Purplen levy – kasari siinä pejoratiivisessa
merkityksessä, kun aikaisemmin tyylinsä luoneet bändit yrittävät olla
ajanmukaisia soundeilla, joita kaikki alkoivat kammoksua nopeasti. Jopa heikoilla
Purple-albumeilla kantaneet Jon Lordin kosketinsoittimet on muokattu lähelle
80-luvun synasoundeja. Biisimateriaali on tasaisen mukavaa, mutta se uhkaa jäädä
kuuntelussani soundien päivittelyn varjoon. Levyn jälkipuoli on parempi ja
suosikeikseni nousevat ”Strangeways” sekä vauhdikkaan ponnekas ”The Spanish
archer”. Levyn päättää Rainbow-tyylinen laukka ”Dead or alive”. Dave Thompson
on minuakin tylympi kirjoittaessaan, että ”albumi oli rimanalitus”, mutta
hänkin nostaa ”The Spanish archerin” muiden biisien yli. Levyllä on myös ”Mitzi
Dupree”, joka kertoi Gillanin tuntemasta viihdetaiteilijasta, joka ”ampui
alapäästään pingispalloja hämmästyttävän tarkasti.”
Slaves and Masters (1990) on ensimmäisen
Purple-albumi, jolla laulajana on Joe Lynn Turner. Minulle hän on leimallisesti
Rainbow’n laulaja, samalla tavalla kuin Gillan on se oikea Purple. Itse levy on
soundeiltaan edeltäjästään poikkeava. Biisimateriaali vaihtelee tasaisen
miellyttävästä perusjunttauksesta boogiejytään (”Fire in the basement”),
mitäänsanomattomiin heviballadeihin (”Love conquers all”) ja tylsempään
amerikkalaiseen valtavirran hard rockiin (”Breakfast in bed”). Kirjainyhdistelmä
AOR ei ole kaukana tästä levystä. Yhtyeen uran parhaisiin verrattuna Slaves on köykäinen teos: ei tarpeeksi
Purplea ollakseen jykevää rokkia, ei riittävän Rainbow ollakseen melodisesti
yhtä tarttuva. Samaa ajatteli Jon Lord, jonka mielestä levyä ei olisi pitänyt
julkaista Purplen nimellä.
The Battle Rages on (1993) toi Gillanin
takaisin vokalistiksi ja ote siirtyi piirun verran kohti perinteitä. Enää ei
oltu vaihtuvan trendin kyydissä vaan tehtiin peruslevy perussoundeilla.
Toisaalta voisi sanoa, että juuri tätä kaikki pitkän linjan rokkibändit tekivät
1990-luvulla. Toisin sanoen 1990-luvun trendinä oli ajaton yleissoundi, joka ei
tule muistuttamaan mistään ohimenevästä hetkestä. Biisimateriaali on taas
tasaista: levyllä ei ole suuria hittejä, mutta sitä kuuntelee mielellään.
Melodiansa vuoksi ”Anya” jää mieleen muita paremmin, vaikka perusjuntta
(esimerkiksi ”Nasty piece of work”) ei ole yhtään heikompaa.
Purpendicular (1996) on erikoinen
tyylillinen sillisalaatti. Sillä on hetkensä, mutta sitä kantaa Jon Lordin
soitto ja Gillanin ääni pikemminkin kuin vahvat sävellykset. Kitaranvarteen oli
tullut Steve Morse. Tämä oli ensimmäinen Purple-levy ilman perustajajäsentä
Ritchie Blackmorea, mutta se ei tee tyylillistä railoa edelliseen pitkäsoittoon.
Levyn erikoisin piirre on se, että ”The Aviator” -kappaleessa Gillan kuulostaa
Bob Mouldilta.
Abandon (1998) on tasaisen tylsää
aikansa Purplea. Alun ”Any fule kno that” tuo mieleen jopa Red Hot Chili
Peppersin ja lopun ”Bludsucker” on uusi sovitus In Rockilla julkaistusta biisistä ”Bloodsucker”. Siinä välissä on
niin tasapaksua jöötiä, etten edes yritä keksiä mitään kirjoitettavaa.
Bananas (2003) on levy, jota en ole
kuullut. Jon Lord on korvattu Don Aireylla, joten siitä puuttuu kaksi DP:n
kantavaa hahmoa ja perustajaa. Tässä vaiheessa bändi voisi vaihtaa nimensä,
riippumatta siitä, millaista musiikkia albumi pitikään sisällään. Levy sai
kuitenkin melko myönteisiä arvioita. Lisäksi itse bändille jäi hyvä maku suuhun.
Kuulemani ”Haunted” on kelvollinen raita, mutta ei sillä ole esittäjän nimen
lisäksi juuri mitään tekemistä Purplen kanssa. Toisaalta alkuperäisrumpali Ian
Paice on edelleen mukana. Hän onkin ainoa henkilö, joka on soittanut kaikilla
bändin levyillä.
Rapture of the Deep (2005) jatkoi
samalla kokoonpanolla. Taas tekee mieli käyttää termiä tasapaksu, kun biisit
eivät nouse toistensa yli eikä albumi herätä muutenkaan mielenkiintoa. Levy myi
surkeasti ja EMI antoi kenkää takamukseen.
Now What?! (2013) ei ole sen heikompi
kuin muutkaan, mutta ei sitä voi sanoa välttämättömäksi. Autoreissulla sitä
voisi pyöritellä, mutta kun ei ole autoa, en keksi albumille mielekästä
käyttöä. Kokoonpano on sama kuin parilla edeltäjällä. Levyltä löytyy vuonna 2012
haimasyöpään kuolleelle Jon Lordille tehty biisi ”Above and beyond”.
Kuuntelurupeaman
yhteydessä tuli luettua Dave Thompsonin Smoke
on the Water – Deep Purplen tarina. Kun sen yhdistää tähän, saadaan
jonkinlainen karkea struktuuri yhtyeelle: se aloitti b-luokan Beatlesina, joka
tunnettiin lievästi psykedeelisistä mutta tanssittavista kovereista. Se keksi
itsensä uudelleen kolmen levyn jälkeen. Tästä alkoi se Deep Purple, joka on
kaikkein arvokkainta. Sitten on Coverdalen tasoltaan vaihteleva aika. Gillanin
johtamassa reunionissa ollaan jo 80-luvulla, jonka jälkeen bändi alkaa vähän
kerrallaan muuttua miehistönvaihdosten myötä itsensä tribuuttibändiksi.
Toisaalta Gillan ja Glover ovat olleet bändissä pitkään ja tehneet biisejä,
joten ehkä heistä on tullut Purplen toinen ydin alkuperäisen kolmikon –
Blackmore, Lord ja Paice – lisäksi.
3 kommenttia:
Ihailtavaa sitkeyttä! Itselläni tuli teini-purplen diggailu takaisin päälle nelikymppisenä. En tosin ole jaksanut Burnia pidemmälle tutkia...
Toteat, että Purpendicular on ensimmäinen kiekko ilman Ritchie Blackmorea. Mihinkäs se Come Taste the Band unohtu?
Olet oikeassa. Kiitos virheen bongaamisesta. Kiekolla soitti tietenkin Tommy Bolin. Blackmore tuli takaisin bändiin ja lähti toistaiseksi lopullisesti ennen Purpendicularia.
Lähetä kommentti