Ankea
lapsuus ja vaikea isäsuhde – siinäkö selitys, miksi ihmisistä tulee ateisteja?
Suunnilleen näin voidaan tiivistää Paul C. Vitzin näkemys teoksessa Faith of the Fatherless: The Psychology of
Atheism. Se ilmestyi vuonna 1999, mutta vuonna 2013 julkaistiin uudistettu
laitos, jossa on mukana uuden esipuheen lisäksi esimerkiksi lyhyt uusateismia
käsittelevä osio.
Teoksessa
kehitetään psykologista teoriaa ateismista. Sen mukaan varhainen isän menetys
tai huono isäsuhde on ateisteilla toistuva – joskaan ei välttämätön – piirre.
Vitz ankkuroi lähestymistapansa Freudiin. Jos yhdessä freudilaisessa
tulkinnassa uskonnollisuuden alkuperänä on isänmurha ja sen katuminen, joka
johtaa isän tahdon sisäistämiseen ja projisoimiseen Jumalaan, Vitzin mukaan
kapina isää vastaan on ateismin alku.
Vitz
ei argumentoi tilastoilla vaan esimerkeillä. Hän tarkastelee tunnettujen
ateistien elämäkertoja ja vertaa niitä ”kontrolliryhmään”, saman aikakauden
teisteihin.
Se
lähtökohta, että tarkastellaan tunnettujen ateistien isäsuhteita ja pohditaan,
millainen vaikutus niillä on katsomuksellisiin käsityksiin, on sinänsä
kiinnostava. Yritys esittää tämän pohjalta yleinen teoria ateismista ja
uskonnonvastaisuudesta venyttää uskottavuuden rajoja. Vitz toteaa kirjan
lopussa, että ateismia tuottavat muutkin tekijät biologisista kulttuurisiin,
mutta hän on keskittynyt yhteen mielestänsä keskeiseen.
Vitz
ei perustele, miten käsiteltävät henkilöt ovat valikoituneet. Lista on pitkä ja
melko relevantti painottuen 1700-luvulta 1900-luvun ensimmäiselle puoliskolle,
mutta siitä puuttuvat esimerkiksi ateismiansa julistanut Markiisi de Sade ja
Charles Darwin, joka kiisti olevansa ateisti mutta täyttää Vitzin käyttämän
analyyttisen määritelmän.
Käsittely
on paikoin anekdoottimaista. Jos ateistin elämästä ei löydy varhaista isän
kuolemaa, sieltä löytyy ”heikko” isä, joka tulee todistettua verrattain
satunnaisella lainauksella tai anekdootilla. Kontrolliryhmässä pätee sama:
anekdootti riittää perustelemaan hyvän isäsuhteen.
Jaan
Vitzin kanssa ajatuksen siitä, että ateismi ei ole vain huolellisen ja
rationaalisen pohdinnan tulos, vaikka moni ateisti niin asiansa esittääkin. Mutta
tätä mieltä oli jo vaikkapa Nietzsche.
Kiinnostava
esimerkki on Richard Dawkins, joka vetoaa järkeen ja luonnontieteeseen ateismin
perustana, mutta on suuri houkutus tulkita niin, että hänen uskonnonvastaisuutensa intensiteetti
perustuu kielteiseen lapsuudenkokemukseen katolisen papin hyväksikäytön uhrina.
Uudessa
painoksessa on siis mukana Dawkins ja muut ”uusateistit”. Dennettin osalta Vitz
esittää, että hänen isänsä kuoli onnettomuudessa Danielin ollessa hyvin nuori.
Hitchensistäkin saadaan kaivettua etäinen isä, vaikka oman arvioni mukaan tulkinta
on tendenssimäinen sen perusteella, että olen lukenut Hitchensin muistelman
(Hitch-22), joka on myös Vitzin pääasiallinen lähde.
Sam
Harrisin isäsuhteesta ei löydy mitään vikaa, ehkä siksi, ettei julkista
aineistoa ole riittävästi. Se ei kuitenkaan Vitzin mielestä romuta teoriaa,
vaan on yksinkertaisesti poikkeustapaus. Samaan kastiin menevät Karl Marx ja
Denis Diderot.
Vitzin
lähestymistavassa on (edellä mainittujen lisäksi) ainakin kuusi
kauneusvirhettä. Niistä ensimmäinen on se, ettei hän erottele uskonnollisesti
välinpitämätöntä tai verrattain myönteistä ateismia uskonnonvastaisesta
ateismista. Hän kirjoittaa ateismista ja määrittelee sen kannaksi, jossa
hylätään uskomus yhdestä Jumalasta, joka ylittää maailman ja johon ihmisillä on
henkilökohtainen suhde. Käytännössä hän kuitenkin kirjoittaa
uskonnonvastaisista kannoistaan tunnetuista ateisteista. Tämä aiheuttaa
sekaannusta, ehkä tarkoituksellisesti, sillä näin argumentti laajenee
uskonnonvastaisesta ateismista kaikkiin, jotka täyttävät ateismin määritelmän.
Samalla uskonnollisuus normalisoidaan, mikä vaikuttaa olevan Vitzin teoksen
piiloviesti.
Toinen
ongelma on se, että todistusaineisto perustuu valikoituihin yksilöihin. Hän ei
käy läpi sosiologista tutkimusta ja tilastoja aiheesta. Hänellä on yksi viite
tilastoon vuodelta 1932. Sen mukaan Yhdysvalloissa uskonnonvastaisten
järjestöjen jäsenillä on suhteellisesti muuta väestöä enemmän varhaisia isänmenetyksiä
tai huonoja isäsuhteita. On huono signaali, ettei Vitz tuo esiin tuoretta
aineistoa – mahdollisesti siksi, ettei teoria saisi sieltä tukea. Tulkintaa
siis venytetään yksilöistä koko ilmiön tulkintaan ilman tilastojen tarkastelua.
Vitz
jatkaa tätä venyttämistä toteamalla, että uusateismin suosio saattaa perustua
dysfunktionaalisten perheiden lisääntymiseen. Todisteita ei tarjota ja
oikeastaan koko yhteiskuntaa koskeva ajatus dysfunktionaalisista perheistä on
hänen argumenttinsa kannalta väärällä tasolla: hänen pitäisi osoittaa, että
juuri uusateismin kannattajista löytyy enemmän dysfunktionaalisia perhetaustoja
kuin muista segmenteistä. Lisäksi koko ajatus dysfuntionaalisista perheistä on
normatiivinen kannanotto ydinperhemallin puolesta.
Kolmas
ongelma on retorinen. Vitzin käsittelyssä on silmiinpistävä epätasapaino
ateisteista ja teisteistä kerrottaessa: ateisteista ja heidän merkittävistä
saavutuksistaan annetaan valju ja nuiva kuva, kun taas teistien saavutuksia
ylistetään. Kuvaus ei suinkaan rajoitu isäsuhteiden analyysiin. Viimeistään
tässä vaiheessa lukija alkaa epäillä kirjoittajan asennetta.
Neljäs
ongelma koskee aineiston tulkintaa. Vitzin lukee joko kohdehenkilön itse
kirjoittamia tai toisten kirjoittamia elämäkertoja realistisesti. Vitz olettaa,
että se, mitä lapsuudesta kerrotaan on todenmukainen kuvaus isäsuhteesta.
Toisin sanoen hän sivuuttaa täysin sen ajatuksen, että elämäkerta on kerrottua.
En näe mitään vikaa siinä, että tietoisesti valitaan realistinen lukutapa,
mutta jos ei edes pohdita elämäkerran kerronnallisuuden mahdollista vaikutusta
lähdemateriaaliin, ei tekijä anna kovin itsereflektiivistä kuvaa omasta
tutkimustavastaan ja käytetyn aineiston mahdollisista rajoitteista
tehtävänannon selvittämiseksi.
Viides
ongelma on siinä, että Vitzin tulkinta on melko historiaton ja kulttuuriton. Toki
hän yrittää ratkaista tämän ottamalla kontrolliryhmään teistejä samalta
historialliselta aikakaudelta, mutta hän ei suhteuta tarkastelemiansa
henkilöitä yhteiskunnallisiin olosuhteisiin. Se tämänkaltaisessa psykologisessa
näkökulmassa haraa vastaan – oletus siitä, että sama psyykkinen mekanismi
toimii käytännössä irrallaan muusta yhteiskunnasta.
Todistavatko
kuvaukset siitä, että hyvistä isäsuhteista tulee teistejä, jotka elävät onnellista
ja tasapainoista elämää vai esimerkiksi siitä, että tiettynä historiallisena
ajankohtana modernisoituvassa Euroopassa (erit. 1700-luvulta 1900-luvun
alkupuolelle) on ollut erityisen hankalaa olla ateisti? Vitz vaikuttaa
ajattelevan edellisen mukaan, kun taas itse olen taipuvainen jälkimmäisen tulkinnan
kannalle.
Ei
ole mielestäni yllättävää, että psykologian alalla on yhtä lailla isoja nimiä,
joiden tutkimustyö perustuu Vitzille täysin vastakkaisen kannan osoittamiseen,
siis siihen, että ateistit ovat hyviä ja normaaleja ihmisiä. Esimerkiksi käy Benjamin
Beit-Hallahmi, joka Vitzistä poiketen vyöryttää tutkimuksissaan massiivisen
määrän tilastotietoja viime vuosikymmeniltä.
Kuudes
ongelma koskee tekijän omaa vakaumusta. Kristittynä Vitz pitää tärkeänä myös
uppoutua keskusteluun uskonnon alkuperäisestä muodosta, vaikka sillä ei ole
mitään välttämätöntä suhdetta hänen ateismiteoriaansa. Hän asettuu kannattamaan
monien muiden kristittyjen tutkijoiden tavoin niin sanottua alkumonoteismia,
jonka mukaan polyteismi on yksijumalaisuuden myöhempi, degeneroitunut muoto.
Viimeistään tämän keskustelun varsin pinnallinen sisällyttäminen teokseen saa
minut vakuuttuneeksi, ettei Vitziä tarvitse tämän esityksen perusteella pitää
puolueettomuuteen pyrkivänä tutkijana.
Vaikka
Vitzin ansio on sen osoittaminen, että yllättävän moni historian tunnettu
ateisti menetti isänsä lapsena tai nuorena, yleisesti hänen lähestymistapansa palauttaa
mieleeni Deleuzen ja Guattarin kommentin Freudin susimies-tapausesimerkistä.
Susimiehen unissa on joukko susia ja Freud muistaa sadun sudesta ja seitsemästä
pienestä kilistä. Kun otetaan kilejä pois susimiehen unessa olevasta
susijoukosta, niin jäljelle jää lopulta yksi susi: se on isä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti