Jos
Pixies on sinulle maailman tärkein bändi, olet kuullut yhtyeestä Throwing
Muses. Näin on myös minun kohdallani, mutta kun vuoden 2013 marraskuun Uncut
julkaisi yhtyettä käsittelevän jutun, ymmärsin, etten ole kuullut niiden
kaikkia levyjä. Asiaan oli tehtävä muutos.
Joskus
1990-luvulla kuuntelin kaikkia mahdollisia Pixiesin sukulaissieluja edes vähän.
Linkki Throwing Musesiin oli musiikillisen hengenheimolaisuuden lisäksi
seuraava: Tanya Donelly soitti kitaraa myös Pixiesin basistin Kim Dealin
bändissä Breeders, sen ensimmäisellä levyllä Pod, joka ilmestyi vuonna 1990.
Muistaakseni
ensimmäinen Throwing Muses -tuotos, jonka kuulin kokonaisuudessaan oli University
(1995). Tuohon aikaan yhtye innosti verrattain vähän, vaikka suhtautumiseni
olikin myötämielistä. Kuuntelu jäi lainalevyjen ja c-kasettien varaan. Siihen
aikaan markkinoilla oli myös yhtyeen kantavien hahmojen muita tuotoksia.
Kuuntelin laulaja-kitaristi Kristin Hershin sooloja, samoin kuin toisen
laulaja-kitaristi Donellyn Belly-yhtyettä.
Nyt
hyllyssä on pari Throwing Musesin albumia. Ostokset on tehty edulliseen hintaan
myöhään 2000-luvun puolella. Täytyi kokeilla, muuttaako studioalbumien kuuntelu
ostokäyttäytymiseni tai myönteisen mutta kädenlämpöisen suhtautumiseni bändiin.
Throwing Muses (1986) on rosoisen punk
mutta myös melodisen herkkä teos, joka antoi odottaa paljon tulevaisuudelta.
Sen tuottaja on Pixies-yhteyksistä tuttu Gil Norton. Albumi kuulostaa heti
paremmalta kuin bändin 1990-luvun tuotanto, vaikka soundimaailma onkin hyvin
hiomaton. Erityisesti ”Hate my way” ja Donellyn ainoa sävellys ”Green” ovat
albumin huippuhetkiä, mutta aivan napakymppinä en kokonaisuutta pidä.
Biisimateriaali voisi olla vahvempaa.
House Tornado (1988), toisin kuin debyytti,
ei pääse yllättämään tuoreudellaan. Se on hyvin samankaltainen albumi, joskin asteen
seesteisempi. Koska olen junakompin ystävä, ”Marriage tree” iskee välittömästi
ja levyn päättävä ”Walking in the dark” kuuluu parhaimmistoon.
Hunkpapa (1989) ei vie yhtyeen tarinaa
eteenpäin. Se on peruslevy, mutta kahta edeltäjäänsä heikompi. Bändi ei tee
vieläkään hittejä, ellei sellaiseksi lasketa kappaletta ”Dizzy”, jossa on
valtavirtaisen pophitin hakua. Jos kuitenkin pidetään mielessä, että Pixies
julkaisi samana vuonna Doolittlen, ei
Hunkpapasta jaksa kirjoittaa tämän
enempää.
The Real Ramona (1991) on suorempi ja
sikäli myös helpompi levy. Edelleenkään bändi ei vakuuta täydellisten pophittien
säveltäjänä, mutta muuten kesäisen kevyt ja kaunis meninki sävyttää teosta. Donelly
on Hershiä todennäköisempi melodiahakuisten biisien tekijä, ja tällä levyllä Donellyn
säveltämät ”Not too soon” ja ”Honeyhead” tarttuvat ensiksi. Myös Hershin
sävelkynä on askeleen aikaisempaa popimpi, kuten erittäin onnistunut ”Graffiti”
osoittaa. Se on hyvä ehdokas bändin parhaaksi biisiksi.
Red Heaven (1992) menestyi kaupallisesti
paremmin kuin yksikään aikaisemmista yhtyeen levyistä. Tässä vaiheessa Donelly
oli poistunut riveistä ja perustanut oman bändinsä Bellyn, vetäen mukaansa
basisti Fred Abongin. Levyn erikoisuutena on kolme noin minuutin mittaista
kappaletta normaalien kolmeminuuttisten joukossa. Sisällöllisesti albumi on
melko ontto. Sitä ei pelasta edes Bob Mouldin vierailu kappaleella ”Dio”, mutta
sitä seuraava ”Dirty water” nostaa punataivaan likavedenpinnan yläpuolelle.
University (1995) ilmestyi aikana,
jolloin kuuntelin yhtyettä. ”Bright yellow gun” oli jonkinlainen hitti, joka
saattoi soida kotistereoiden c-kasetin lisäksi jopa Turun Appelsiinin tai
Tampereen Yo-talon indiediskoissa. Albumi oli hieman edeltäjäänsä menestyneempi
ainakin brittilistoilla. Itse ostin levyn vasta vuonna 2012 levymessuilta Saksasta
kolme euron hintaan. Parasta albumilla eivät ole biisit vaan nyppivä basso.
Hitin lisäksi esimerkiksi ”Shimmer” on erittäin kiva popkappale, nyppivine
bassoineen tietenkin. Mukana on myös grungevaikutteita, erityisesti kappaleella
”Start”, mutta en minä siitä puolesta tämän yhtyeen kohdalla niin välitä –
jätetään grunge grungebändeille.
Limbo (1996) tuli jotenkin tutuksi
ilmestymisaikanaan, mutta osto tapahtui Saksassa vuonna 2013, kun halvalla sai
(3,50€). En perustanut siitä merkittävästi 90-luvulla enkä pidä sitä nytkään erityisen
tärkeänä levynä, mutta se on omituinen. Tuntuu kuin yhtyeeltä olisi kadonnut
kunnianhimo ja halu toistaa ”Bright yellow gunin” tyyliset hitit. Ote on rento,
kiireetön ja paineeton, mutta ilmeisesti juuri siksi se kuulostaa
vapauttavalta. Ehkä yksi syy levyn tunnelmaan on se, että Yhdysvalloissa
bändiltä lähti iso levy-yhtiö alta.
Throwing Muses (2003) ilmestyi seitsemän
vuoden paussin jälkeen. Limbon
pehmeys vaihtui rosoiseen ja hiomattomaan soundiin. Alkupuoli ei aukea, mutta
lopussa on melko vahvoja esityksiä. Nostan muiden yli samat biisit kuin Uncutin
toimittaja: kaksi viimeistä biisiä ”Flying” ja ”Half blast” sekä ”Epiphany”.
Purgatory / Paradise (2013) ilmestyi
kymmenen vuoden tauon jälkeen. Se on poikkeuksellinen kokonaisuus: 32 biisiä,
joista vähän alle puolet ovat puolen ja puolentoista minuutin haarukassa.
Sisällöllisesti se on ylvästä ja itsevarmaa materiaalia, mutta bändille
tyypilliseen tapaan ilman hittejä.
Kuuntelurupeama
ei muuttanut radikaalisti käsitystäni Throwing
Musesista. Edelleen omaehtoiseen, omapäiseen ja omaperäiseenkin bändiin on
vaikea suhtautua muuten kuin lämmöllä. Silti se ei nouse lähellekään
sukulaissielujensa mestariteoksia (Pixies, Breeders jne.). Saattaa jopa olla,
että nyt arvioituna kuuntelen kotioloissa mieluummin Hershin soololevyjä ja
Donellyn Belly-yhtyettä.
Bändin
kompastuskivenä on aina ollut sävellystaito. Tai sitten se jostain syystä
kuuluu bändin konseptiin. Sekä Hersh että Donelly ovat nimittäin omissa
hankkeissaan osoittaneet kykynsä kirjoittaa tarttuvia ja kauniita
popkappaleita. No Donellysta on ehkä turha edes kirjoittaa tässä yhteydessä,
koska hän on ollut 20 vuotta poissa yhtyeestä. Joka tapauksessa edullisella
hinnalla ostelen pois jatkossakin bändin albumeita, mutta ihan täydellä
hinnalla en ryhdy kauppoja hieromaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti