Viime
viikkoina blogin kirjoittamiseen ei ole jäänyt aikaa eikä energiaa. Siihen on
muutamia syitä. Yksi niistä on seitsemän päivän ”konferenssikiertue”, mikäli
kahden konferenssin reissua voi sellaiseksi kutsua ilman ironiaa. Toinen on
kirjan ja muutamien artikkelien viimeistely.
Ensimmäinen
etappi oli Uppsala, jossa oli kolmipäiväinen konferenssi. Kyse oli tavallaan
tutkijatapaamisesta, sillä vaikka tapahtuma oli avoin kaikille kuuntelijoille,
puhumaan ja esiintymään pääsivät vain kutsutut. Suuri osa konferenssin
vieraista oli jollain tavalla osallisina joko uskonnon kategoriaa kriittisesti
ja usein dekonstruktiivisesti tutkivien verkostossa tai uskonnottomuutta ja
sekulaariutta tutkivien verkostossa. Osa vieraista oli selkeästi toista, muutamat
tulivat niiden ulkopuolelta. Itse olen ollut aktiivinen molemmissa. Ehkä juuri
siksi oma tehtäväni oli vetää keskustelu näiden kahden verkoston välillä.
Mitään
suurta kinastelua ei syntynyt, mutta ainakin ihmiset pääsivät rauhassa
kertomaan toisilleen, mitä he tekevät ja miten. Keskustelu toimi hyvänä
mainospalana molemmille verkostoille, mutta sisälsi myös tärkeitä kysymyksiä
siitä, onko uskonnottomuuden käsitteen vaarana sama jähmettyminen kuin uskonnon
käsitteellä. Lisäksi pohdittiin, mikä arvo uskonnottomuudella on analyyttisena
etic-käsitteenä. Kuten niin usein akateemisissa keskusteluissa käy, mihinkään
yhteen ja jaettuun johtopäätökseen emme päässeet, mutta osallistujat ovat nyt
paremmin kärryillä, millaisia ongelmia käsitteeseen sisältyy.
Kokonaisuutena
konferenssi oli erittäin onnistunut. Vanhojen tuttujen lisäksi oli mahdollista
tavata niitä, jotka ovat some-tuttuja. Lisäksi oli ilo tavata tutkijoita,
joiden kanssa ei ole ollut missään yhteydessä, mutta on tietoinen heidän
kiinnostavista tutkimuksistaan. Lisäksi oli mukavaa mennä takaisin Uppsalaan,
jossa vierailin kuukauden verran viime vuonna.
Yksi
sisällöllinen herkkupala, joka herätti keskustelua, koski Arvind Mandairin
esimerkkiä kahdesta oikeusjutusta, jotka käytiin Ranskassa ja Yhdysvalloissa.
Hän oli kuultavana asiantuntijana kahdessa tapauksessa, joista yhdessä sikhien
kantamat symbolit piti osoittaa uskonnollisiksi ja toisessa kulttuurisiksi
(ei-uskonnollisiksi), jotta niiden käyttö voitaisiin hyväksyä. Sikhien puolesta
puhuva Mandair pyrki argumentoimaan toisessa, että sikhisymbolit ovat
uskonnollisia ja toisessa, että ne ovat kulttuurisia. Hän kommentoi, että onhan
tämä vähän skitsofreeninen tilanne, mutta toisaalta molempiin löytyy hyviä
argumentteja. Eräs konferenssin osallistuja sanoi, että voihan ajatella niin,
että puolustaa tiettyjä asioita riippumatta siitä, miten valtioiden lait niitä
luokittelevat. Joka tapauksessa aiheesta sai hyvän keskustelun, joka näyttää,
millaisiin tilanteisiin joudutaan, kun jonkin asian uskonnollisesta luonteesta
täytyy päättää oikeussalissa.
Toinen
etappi oli Euroopan uskontotieteen järjestön (EASR) vuotuinen konferenssi, joka
järjestettiin Groningenissa, Hollannissa. Siellä odotti kaksi velvoitetta. Pidin
normaalin paperin sessiossa, jossa käsitellään diskursiivista
uskonnontutkimusta ja/tai diskurssianalyysia uskonnontutkimuksessa. Kaikissa
kolmessa diskurssisessiossa oli täysi seminaarihuone. Täytyy olla todella
tyytyväinen, jos tällaisessa konferenssissa saa puheelleen 50–70 kuulijaa, kun
samanaikaisesti on käynnissä 6–7 muuta sessiota.
Toinen
työtehtävä oli paneelikeskustelu, jossa käsiteltiin uskonnottomuuden ja
sekulaariuden käsitteiden käyttöä analyyttisina työkaluina. Keskusteluun
osallistuivat lisäkseni James Cox, Matthew Engelge ja Anna Strhan. Sitä johti
Lois Lee. Aihepiiri kiinnosti yleisöä ja ehkä tällainen melko vapaamuotoinen
keskustelu on toisinaan hyvää vaihtelua perinteisten esitelmien lukemiseen.
Tapahtuman suurin anti oli toki muiden tutkijoiden tapaamisessa.
Groningenin
konferenssissa oli mukana on myös todella isoja humanistis-yhteiskuntatieteellisten
alojen tähtiä, esimerkiksi Bruno Latour ja Carlo Ginzburg. Molempien puheet
olivat varsin viihdyttäviä, mutta kummankaan sisällöstä en innostunut täysillä.
Nyt voi rastittaa kaksi akateemista starabongausta: nähty.
Ensi
vuonna ei järjestetä perinteistä EASR-konferenssia, koska viiden vuoden välein
pidettävä maailmanjärjestön konferenssi on ensi vuonna Saksassa. Groningenissa päätettiin,
että vuonna 2016 EASR-konferenssi on Helsingissä.
Kuvassa on Groningenin yliopiston rakennus, jossa tapahtuma pidettiin. Edustalla pyöriä, joita kaupungissa on tolkuttoman paljon. Niiden kuljettajien väistely vaatii vähän tottumista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti