Useimmiten
tässä sarjassa on kuunneltu kirjoittajalle johonkin omituiseen väliin
pudonneita artisteja tai bändejä, ehkä joskus myös melkoisen tuntemattomia.
Muutamat ovat olleet hyvinkin tuttuja, mutta sellaisia, joiden tuotannon joku
osa on tuntematon. 1990-luvun kitaraindien yksi aliarvostetuista mestareista, Built
to Spill, kuuluu tähän viimeisimpään lokeroon.
Kun
teinivuosinani vielä oli Radiomafia ja Ylen kanavilta saattoi kuulla
kiinnostavaa, ennestään tuntematonta musiikkia, istuin usein työpöytäni ääressä
piirrelleen paperiin kuulemieni artistien nimiä. Yhdestä paperista tuli
eräänlainen muistivihko, jossa tylsähköt bändit lukivat pienellä ja
kiinnostavat isommalla. Joissain oli lisäksi korostuksia, esimerkiksi alleviivaus,
lihavointi, varjostus tai ympyröinti. Muistan paperissa lukeneen melko isolla
ja jollakin korostuksella Built to Spill.
Kesti
kuitenkin vuosia ennen kuin aloin oikeasti tutustua bändiin. Tällä hetkellä
hyllystä löytyy neljä albumia. Kahdesti olen nähnyt bändin keikalla, kerran
omalla keikalla ja kerran Dinosaur Jr:n lämmittelijänä. Molemmat tapahtuivat
Leedsissä.
Kun
taas kerran laitoin yhden pitkäsoitoista soimaan, tajusin, etten vieläkään
ollut kuullut kaikkia studioalbumeita. Päätin muuttaa asian. Melankolisia
laulumelodioita viljelevä ja kitaroita kompleksisten kappalerakenteiden seassa
tyylillä kurittava kulttibändi oli hiipinyt ihon alle ja tahmautunut sinne niin
voimakkaasti, etten ollut edes ymmärtänyt, kuinka paljon olen yhtyeestä pitänyt
jo useamman vuoden, monesta eri syystä.
Ultimate Alternative Wavers (1993) on
ensitahdeistaan alkaen myöhemmin tutuksi tullutta Built to Spilliä –
keskitempoinen, jokseenkin melankolinen kitaroiden vetämä vankkuri, joka kulkee
omaan, vain ohjastajalleen ominaiseen suuntaansa. Rytminvaihdokset ovat yleisiä
ja biisien keskimitta on noin kuusi minuuttia, mikä on tavallista myös
myöhemmille levyille. Yksittäisistä biiseistä nousee muiden yläpuolelle
sing-a-longiksi sopiva ”Nowhere nothin’ fuckup” ja kokeileva popkappale ”Lie
for a lie”. Albumi ei ole täydellinen, vaan pikemminkin jälkeenpäin tulkittuna
”debyyttinä julkaistu lupaava demo”, jonka tyyli kehittyi kohti täydellisyyttä
vasta myöhemmin.
There’s Nothing Wrong with Love (1994)
ilmestyi jo seuraavana vuonna, mutta se on selvästi kypsempi ja hiotumpi
kokonaisuus. Tutun kitaralurittelun ja hauraiden melodioiden lisäksi muutamissa
biiseissä on jouset mukana. Siltä löytyy paitsi liki kuusiminuuttinen ”Some”,
jossa yhdistyy hyvällä tavalla kaikki BtoS -kliseet, myös yhtyeen kenties
tunnetuin kappale ”Car”, jossa mies haluaa nähdä uniensa elokuvia ja jossa
lauletaan ”I wanna see it when you get stoned on a cloudy breezy desert
afternoon”. Minulle tämä ei hienoista hetkistään ja korkeasta tasostaan huolimatta
ole yhtyeen mestariteos, mutta pitäisi se hankkia hyllyyn.
Perfect from Now on (1997) tuli hankittua
Englannissa asustellessa. Finanssikriisi laittoi levykaupat koville ja sai
alennustenmetsästäjät apajille. Siinä on yksi suosikkiraidoistani, ”I Would
hurt a fly”, jonka rauhallinen aloitus palkitaan upealla kertosäkeellä ja
hieman suureellisemmin rokkaavalla osalla. Tasaiselta levyltä on vaikea nostaa
muita yksittäisiä raitoja, mutta päättävä yhdeksänminuuttinen ”Untrustable /
Part 2” on indieprogen helmiä. Koko albumi on yhtyeen ensimmäinen mestariteos. Tosin
Rolling Stone antoi keskimäärin yli kuuden ja puolen minuutin mittaisia raitoja
sisältävälle albumille vain kolme tähteä päättäen arvion toteamukseen: ”Jossain
progedinosaurukset mutisevat: hän on yksi meistä.” Omasta mielestäni
Pitchforkin 92/100 on lähempänä oikeaa arviota.
Keep It Like a Secret (1999) on yhtyeen
toinen mestariteos. Ostin sen levymessuilta Saksasta ja vihkoseen oli jäänyt
lehtileikkeitä saksalaisista levyarvioista, joissa tarjottiin täysiä pisteitä.
Pitchforkissakin nokitettiin edelliseen yhdellä pisteellä (93/100). Ilmaisu on
suorempaa ja tiiviimpää. Vain kolme kymmenestä ylittää viiden minuutin keston.
Kolme biisiä nousee muiden yli, vaikka jo avausraita ”The Plan” lähenee
täydellistä Amerikan indietä. ”Center of the universe” on vintage Built to Spilliä.
”Else” on kaunis ja tarttuva. ”You were right” on hieno biisi, mutta
kuolemattomaksi sen tekee teksti. Teksti koostuu toteamuksista you were right
tai you were wrong, jonka jälkeen tulee klassisia rocklyriikoita tyyliin ”You
were right when you said, you can’t always get what you want” (Rolling Stones).
Jokaisessa lainauksessa käännytään
pessimistiselle kannalle. Jo Bob Marley’n ”No woman, no cryhin” viittaava
avauslaini on yksi parhaista ikinä: ”You were wrong when you said, everything’s
gonna be alright”.
Ancient Melodies of the Future (2001)
oli itselleni tuntematon albumi. Sekin sai ilmestyessään hyvät arviot.
Albumissa ei ole sinänsä mitään vikaa. Biisit ovat kolmea ja neljää minuuttia,
tasaisen varmaa ja tuttua. Ehkä yksittäiset sävellykset voisivat olla yhtä
tarttuvia kuin yhtyeellä parhaimmillaan. Oma suosikkini on ”In your mind”.
You in Reverse (2006) ilmestyi viiden
vuoden tauon jälkeen. Tässä vaiheessa Pitchforkissa joku oli menettänyt
kuulonsa ja arvostelukykynsä tarjoten albumille 68/100, vaikka rehellisesti
sanottuna kyse oli punnitusta ja taidokkaasta kritiikistä. Minusta albumi nousee
lähelle bändin kolmatta mestariteosta. Mutta ei ihan. Se alkaa yhdellä bändin
parhaista. ”Goin’ against your mind” on melkein yhdeksänminuuttinen, rohkea
aloitus, joka on myös keikoilla ollut yksi suosikeistani. Sen jälkeen saisi
tulla aikamoista roskaa, että pitäisin levyä kelvottomana. Sen jälkeen saisi
myös tulla aikamoisia timantteja, jotta muu levy pitäisi tason. Hyviä biisejä
levyllä kuitenkin on muitakin, esimerkiksi ”Liar”, mutta rima ei säily aivan
katossa. Allmusic-sivuston arvion mukaan levy on täynnä tulta ja energiaa. Jos
keskitempoisesta, melankolisia vokaaleita kauniisiin melodioihin yhdistelevästä
indiebändistä voi niin sanoa, niin siinä tapauksessa allekirjoitan.
There Is No Enemy (2009/2010) ilmestyi
pienen tauon jälkeen. Se ei nouse huipputeosten sarjaan, mutta on varsin hyvä
levy, joka sai myös myönteisen vastaanoton. Sen voisi laittaa samaan
kategoriaan vuoden 2001 Ancient Melodies…
-albumin kanssa, koska se ei laadustaan huolimatta tuo mitään merkittävästi
uutta yhtyeen tuotantoon. Aloitusraita ”Aisle 13” on yksi selkeistä
suosikeistani. ”Pat” osoittaa, että bändiltä sujuu myös nopeatempoisempi
rokkaus. Levyn pisin raita, lähes kahdeksanminuuttinen ”Tomorrow” on todella
hienoa, tavanomaista Built to Spilliä.
Studioalbumeita
kuuntelemalla ei ymmärrä, että bändi tunnetaan myös kovereistaan. Niistä osa on
levytetty esimerkiksi kokoelmalevyille, mutta osa on esitetty vain keikoilla.
Ensimmäiseen keikkakokemukseeni kuuluu omintakeinen versio M.I.A:n ”Paper
planesista”.
Built
to Spillin johtaja Doug Martsch on sitä 1990-luvulla indieuraansa luoneiden
sukupolvea, jonka kirkkaimmat tähdet eivät liiaksi välitä musiikkibisneksen tai
edes faniensa odotuksista. Keikalla ja haastatteluissa hänestä paistaa
omaehtoisuus, mutta myös nöyryys, mikä vain lisää hänen kiinnostavuuttaan
silmissäni. Nämä ovat kuitenkin sivuseikkoja kitarankuritusta, poikkeuksellisia
biisirakenteita ja melankolisia laulumelodioita yhdistelevien, onnistuneiden albumien
rinnalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti