Bändit,
joiden nimessä on funk, menevät minulta sekaisin. En ole koskaan ollut suuri
funkin ystävä, joten en ole aktiivisesti kuunnellut sellaista soittavia
bändejä. Siksi en oikein ole tiennyt, mitä eroa on Funkadelicilla ja Grand Funk
Railroadilla. Oikeampi kysymys olisi, mitä yhteistä niillä on.
Jossain
vaiheessa tietämättömyys alkoi häiritä. Pelaillessani erästä nettivisailua
huomasin, etten tiedä, kuka tai mikä on ”We’re American band” -kappaleen
esittäjä. No sehän on Grand Funk Railroad. Siinä ei soita mustia rytmimusiikin
taidokkaita erikoismiehiä. Siinä soittaa ihan vitivalkoisia karvapäitä
Flintistä, Michiganista. Heidän genrensä on bluesin ja hard rockin sekoitus.
Funkadelicia parempi vertailukohta on vaikkapa punkin bluesiin vaihtanut MC5.
Katsoin
YouTubesta klipin, jossa edellä mainittu kappale soitetaan keikalla. Sitten
kuuntelin pätkän yhtyeen kokoelmalevyä. Totesin pian, että otetaanpa yhtyeen
tuotanto haltuun vähän tarkemmin. 13 studioalbumia vaikutti toki raskaalta
urakalta. Paljon oli kuunneltavaa, yllättävän vähän sanottavaa mihinkään
äärilaitaan.
On Time (1969) lähtee liikkeelle
tiukalla bluespohjaisella rokilla. Ajalleen ominainen mahtipontisuus puskee
esiin viidennellä raidalla ”T.N.U.C.”, joka sisältää perinteisten soolojen
lisäksi melkein viisiminuuttisen rumpusoolon. Levy on kokonaisuutena
hajanainen, mutta se sisältää paljon hyviä elementtejä classic rockin
ystäville. Siitä kuulee, että myöhemmät hevibändit nappasivat yhtyeeltä jotain.
”Heartbreaker” on oikeastaan ainoa jotenkin tuttu biisi. Albumi ei menestynyt
kaksisesti heti ilmestyessään, mutta myi kultaa sen jälkeen, kun bändin suosio
kasvoi seuraavana vuonna.
Grand Funk (1969) tunnetaan myös nimellä
Red Album kannen taustavärin vuoksi.
Täytyy sanoa, että levy on kyllä just sellaista tosi kivaa vääntöboogieta,
josta ei ole mitään erityistä kirjoitettavaa. Huonoa siitä ei saa millään,
mutta ei myöskään sellaista, mikä nostaisi sen ylittämättömien
rokkiklassikoiden joukkoon.
Closer to Home (1970) on yhtyeen kolmas
albumi ja samalla kolmas kultaa myynyt teos. Sen avaa Zeppeliniä ja Sabbathia
muistuttava ”Sin’s a good man’s brother”, jonka myös stoner-klassikko Monster
Magnet on levyttänyt. Oikeastaan koko levy on hienoa perusrytinää, joka on
täydellistä taustamusiikkia. Ei tästä revi mitään otsikoita, mutta kuuntelen
nykyään yhä useammin tällaista. Yhtye näyttää saavan saman paikan kuin Little
Feat, jota kuuntelen silloin, kun en halua kuunnella mitään liian koskettavaa.
Albumi pääsee suunnilleen samalle tasolle kuin edeltäjänsä.
Survival (1971) on neljäs albumi, josta
ensimmäisenä jää mieleen typerä kansi. Siinä bändit jäsenet on lavastettu
alkukantaisiksi luolamiehiksi (Survival –
tajutaan vähemmästäkin). Toisena tulee vastaan Rolling Stonesin mestariteos
”Gimme shelter”, josta Grand Funk tekee oikein kelvollisen tulkinnan
(mieluummin valitsen silti Sisters of Mercyn version). Kolmantena ihmetyttää
rumpusoundi, joka aikaisemmilla levyillä on ollut hyvin tunnistettava. Pieni
selvitys osoittaa, että rumpali Don Brewer ei ollut tyytyväinen, koska hänen
käskettiin tehdä kuin Beatlesin Ringo, joka oli laittanut teemyssyt rumpujen
päälle Let it Be -dokkarissa. Tämäkin on hyvä yleislevy, joka seikkailee
purplemaisista tunnelmista luontevasti hippimäiseen vapauslauluun. Mukana on
myös Trafficin ”Feelin’ alright”, joten alkuperäiselle julkaisulle riitti vain
viisi omaa sävellystä.
E Pluribus Funk (1971) on ihan yhtä hyvä
tai huono kuin aikaisemmatkin. Tätä on helppo diggailla, vaikka välillä tekisi
mieli vähän suitsia sisäistä hippiboogiehanaa. Kirjoittamisen taustalla tämä
menee heti kaksi kertaa putkeen läpi ja kolmas kerta täytyy säästää
keskittyneemmälle kuuntelulle. Muuten meno on entisenlaista, mutta albumin
päättävällä kappaleella ”Loneliness” vierailee sinfoniaorkesteri. En yhtään
ihmettele, että levystä on sanottu sen olevan matkamuisto, jonka voi ostaa
keikalta muistoksi. GFR kuulostaa koko ajan siltä, että se on ensisijaisesti
livebändi.
Phoenix (1972) sisältää kymmenen omaa
biisiä eikä poikkea sisällöllisesti aikaisemmista ainakaan merkittävästi. Silti
tässä vaiheessa bändin sointi alkaa tuntua juustoiselta. Samaa rytinää, vähän
kesymmin, turvallisemmin ja standardoidummin, ja niin se alkaa kuulostaa
tylsältä. Vaikka bändi ei koskaan ollut punk, niin villiltä se kuulosti. Tässä
vaiheessa bändi ehkä osasi hyödyntää laajempaa skaalaa niin soitto- kuin
tunnepuolella, mutta samalla se alkoi kuulostaa kastroidulta kombolta. Ei
albumi niin heikko ole, miltä se kuvauksessani saattaa vaikuttaa, mutta pieni
askel heikompaan kuitenkin.
We’re American Band (1973) lähtee
käyntiin nimikappaleella, joka lienee bändin tunnetuin. Se onkin tiivistymä
kaikesta hyvästä ja puuduttavasta, jota koko classic rock kantaa sisällään. Vetävä
ja groovaava biisi, jonka diggailu julkisella paikalla saattaisi nolostuttaa
ainakin niitä, jotka kasvoivat Sonic Youthin, Pixiesin ja monien muiden
anti-rockin varjossa. Levy myi saman tien kultaa, mikä ei ollut ihme. Tällä
levyllä rumpali Don Brewer alkoi laulaa enemmän, ilmeisesti tuottajaksi tulleen
Todd Rundgrenin vaikutuksesta. Tämä kuuluu jo nimikappaleella ja muutenkin levy
on toistaiseksi yhtyeen paras. Jos edellinen oli täysin väärin nimetty floppi,
on hienoa, miten GF (”Railroad” oli pudotettu kokonaan pois) palasi Phoenixia edeltävien tasolle ja meni
vähän ylikin. Tämä täytynee ostaa omaan hyllyyn.
Shinin’ On (1974) julkaistiin seuraavana
vuonna ja siihen asennoiduin heti tappiomielialan valtaamana: eihän edellisestä
tulla kuin alaspäin. Levyllä on esimerkiksi ”Loco-motion”, joka meni
listaykköseksi jo vuonna 1962 Little Evan esittämänä. Grand Funk ei jäänyt
huonommaksi. Biisi meni ykköseksi taas. Kylie Minoguen versio ylsi vain
kolmanneksi vuonna 1988. Nimikappaletta luukutettiin myös Simpsoneissa. ”Carry
me through” nousee heti ensikuuntelulla parhaimpaan kolmannekseen.
Kokonaisuudessaan Shinin’ On on
tasaisen hyvä levy, joskaan se ei yllä edeltäjänsä tasolle.
All the Girls in the World Beware!!!
(1974) ilmestyi vielä joulukuussa. Albumin nimi, yhdistettynä kannen bodareihin
ei ainakaan helpota levyn ottamista vakavasti. Heti ensimmäinen raita
”Responsibility” kuulostaa viihteelliseltä keskitien perusrokilta, josta pysyy
mieluusti enimmäkseen etäällä. Ei tästä kokonaisuudesta paljon irtoa. Pisin
raita, ”Good & evil” (7 ja puoli minuuttia), nousee myönteisesti esiin,
mutta ei siitäkään klassikkoa saa, vaikka kuinka vääntelisi. Mutta sitten tulee
muutos. Stop the press! Albumin toiseksi viimeiseksi on piilotettu upea ”Bad
time”, josta Jayhawks teki niin ikään upean versionsa vuoden 1995 levylle Tomorrow the Green Grass. Viimeisenä on
sitten paluu arkeen: vetinen versio Soul Brothers Sixin soul-klassikosta ”Some
kind of wonderful” (joskaan ei aivan niin jäyhä kuin Huey Lewis and the Newsin
näkemys 80-luvulla).
Born to Die (1976) julkaisun nimeen
otettiin takaisin Railroad. Tässä vaiheessa kuunteluun tuli mojova paussi,
sillä sain roudattua kotiini 34 albumia viikon aikana. Päätin kuunnella ne.
Sitten kun vihdoin palaan Grand Funk Railroadin pariin, vastassa on maailman teflonein
levy. Kuuntelin sen kolme kertaa. Se on täydellistä taustamusiikkia. Ei
harmita, ei häiritse, mitään ei jää mieleen ja työt sujuvat. Bändin historiassa
se on yllättävän rauhallinen, vetäytyvä ja nöyrä levy, jolla ei ole
rokkikukkoja pörhistelemässä. En keksi siitä muuta sanottavaa kuin että se on
ihan kiva, sillai myönteisessä mielessä.
Good Singin’ Good Playin’ (1976) on
Zappan tuottama levy. Hän sai jo hajonneen bändin tekemään levyä. Rokuasenteen
sijaan tilalla on melodisempaa ja popimpaa otetta. Kokonaisuus ei ole hassumpi
ja yksittäisistä biiseistä vaikkapa ”Crossfire” nousee esiin heti ensi
kuulemalta. Aika eri bändiltä GFR tosin vaikuttaa yhdennellätoista levyllään.
Grand Funk Lives (1981) on jonkin sortin
paluulevy viiden vuoden tauon jälkeen. Se on yksiselitteistä hard rockia,
sisältäen myös Animals-koverin ”We gotta get out of this place”. Levyyn pätee
sama kuin bändiin yleisesti. Taas kuullaan harmitonta, varsin kelvollista ja
miellyttävää musiikkia, joka tuskin tulee koskaan nousemaan klassikon asemaan.
What’s Funk (1983) on yhtyeen viimeisin
albumi, joka sisältää keskitien rokkia. Wikipedia luokittelee sen hard rockiksi
ja blues rockiksi, mutta minusta levystä puuttuvat molemmat. Tai molempien
parhaat puolet, vaikka vähän huuliharppua välillä vilautetaankin ja vaikka ”El
Salvador” täyttää hienosti rokkiurpoilun kliseet. Taustalla kurkkivat kuitenkin
tavanomaiset kasarisoundit, jotka vain harvoin ovat tehneet kunniaa 60- ja
70-luvuilla rokanneille ja groovanneille bändeille. Mukana on myös bändille
huonosti sopivia kovereita, kuten ”Nowhere to run” ja ”It’s a man’s world”.
Parhaimmaksi nousee aidosti kasarin hard rock -maailmaan sopiva ”Still waitin”.
Kuuntelurupeamassa
tuli mieleen seuraavaa: jos voit kuunnella vain yhtä bändiä maailmassa,
kannattaa valita Grand Funk Railroad. Näin siksi, että siinä saa monta classic
rock -elementtiä samassa paketissa. Jos taas voi valita, mitä kuuntelet, ei
välttämättä ole järkevää valita Grand Funk Railroadia kovin usein. Näin siksi,
koska muut ovat tehneet täydellisempiä taideteoksia niistä yksittäisistä
elementeistä, joita GFR on sovittanut tuotantoonsa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti