Viime
vuonna lupasin itselleni, etten tee listaa tälle vuodelle. En ainakaan pitkää.
Toisin kävi. Tässä sitä ollaan taas. Jos ei muuta, niin toimikoon se
muistilistana tuleville kuunteluille. Ehkä ensi vuonna listaan korkeintaan
viisi kotimaista ja ulkomaista.
Vaikka
en ostanut suurta määrää vuoden 2014 levyjä, kannatin levyteollisuutta
riittävästi. Toistaiseksi olen ostanut laskujeni mukaan 257 levyä kuluneena
vuonna. Lukumäärästä puuttuvat noin parikymmentä levyä, jotka sain ilmaiseksi
tai lähes ilmaiseksi.
Mukana
on mielestäni oikeasti parhaita levyjä sekä niitä, joiden tekijöitä kuuntelen
yleisen kiinnostuksen vuoksi. Normaalisti olen jättänyt kotimaiset vähälle
huomiolle. Nyt aloitetaan niistä.
Parhaat kotimaiset:
Kivesveto Go Go (Tutti frutti) teki
debyyttinsä ja kuuntelin sen kotiin kannettuani kahdeksan kertaa putkeen. Hieno
punk-levy ja lyhyt, mutta lyhyen voi aina kuunnella uudestaan. Sain Jukka Nousiaisen (Huonoa seuraa)
raakamiksauksen kuunteluun ja ihastuin välittömästi. Keikalta ostin levyn heti
kun se ilmestyi. Ansaitusti myös suomalaisten rokkilehtien suosikki. Jukan ja
kumppaneiden Räjäyttäjät (Rock’n’Roll
painajainen) teki taas hyvä levyn, vaikka varhaisemmista olen pitänyt enemmän. Särkyneiden Me ei olla niin kuin ne muut
ei noussut edellisen tasolle, mutta ”Joku hyvä koira” ja erityisesti ”Timo mitä
sinä meinaat” ovat genrensä valioita. Nyrkkitappelun
(Haluan olla rocktähti…) toinen albumi on valovuoden päässä debyytistä, mutta
se on edelleen vuoden parhaita kotimaisia. No
Shame (The Last Drop) teki kaksikielisen levyn, jossa suomeksi lauletut
biisit uppoavat parhaiten, erityisesti ”Viimeinen kesä”.
Olen
usein todennut, että jos hyväksyisin kohdalleni guilty pleasure -tyyppisen
kategorisoinnin, Samuli Putro (Taitekohdassa)
sopisi sinne. Uudella levyllä on taas muutama hieno teksti ja biisi. Toinen
maininnan arvoinen suomirokki on tuttujen Volveran!
(s/t), joka sai debyyttinsä vihdoin julkaistua. Osaa biiseistä olen kuunnellut
cdr-formaatissa vuosia, vaikka tuskin kuuntelisin bändiä nyt, jos siihen ei
liittyisi kaverihistoriaa. Plain Ride
(Skeleton Kites) on minulle enemmän livebändi kuin kotikuuntelun arkea, mutta
yhtye on tässä noteerattava.
Noitalinna
Huraan entisen jäsenen Musta Köksä
(Jäinen appelsiini) teki toisen levynsä ja kenties parhaan kotimaisen biisin,
”Pienet kalat”. Lasten hautausmaa (s/t)
ei tehnyt kokonaista albumia, mutta pakkohan kiinnostava yhdistelmä Noitalinna
Huraata ja Mana Manaa on mainita tässä. ”Kiputyttö” on vuoden parhaita
kotimaisia biisejä. Myös Panssarijuna
teki vain Estonia-ep:n, mutta rohkea sukellus Estonia-teemaan ja askel pois
tutusta tyylistä olivat onnistuneita harppauksia eteenpäin.
Oikeasti parhaat ulkomaiset:
Pixies (Indie Cindy) teki uuden levyn ja
minusta se on upea. Se ei ole sama Pixies kuin ensimmäisellä kierroksella,
mutta albumi on loistava. Ei muuta sanottavaa. Paitsi että keikkakin oli
mahtava. Pixiesin kanssa samaan aikaan Primaverassa soitti The War on Drugs (Lost in the Dream), joka nousi lähes kaikkien kriitikkolistojen
kärkipäähän. ”Red Eyes” on yksi vuoden biiseistä ja kuulostaa huumeiselta
Springsteeniltä. Raveonettes (Pe’ahi)
teki taas erittäin hienon levyn, joka ei ole täynnä hittejä (kuten edellinen).
Olen aina suhtautunut myönteisesti Brian
Jonestown Massacreen (Revelation), mutta keikka Barcelonassa ja albumin
kaksi neronleimausta ”Food for Clouds” ja ”What you isn’t” riittävät nostamaan
sen tänne asti. Pink Mountaintops
(Get Back) teki iskevän levyn viiden vuoden tauon jälkeen ja ”The Second summer
of love” on yksi vuoden rokkibiiseistä.
Jos
joku jaksaa lukea pidemmälle, niin tässä on vielä vuoden levyjä kolmessa
kategoriassa: vanhat suuret suosikit, uudet tuttavuudet ja vanhat kivat.
Vanhat suuret suosikit:
Bruce Springsteen (High Hopes) teki taas
aika mainion levyn ja Tom Morellon läsnäolo kruunaa sen. Idolini Luke Haines (New York in the 70s) sai
aikaan hauskan konseptialbumin 70-luvun New Yorkista, mutta se ei yllä neron
parhaimmistoon. Suuri suosikkini Afghan
Whigs (Do to the Beast) palasi kuvioihin, mutta levy jäi keskinkertaiseksi
hienosta sinkkubiisistä ”Algiers” huolimatta. Archie Bronson Outfit (Wild Crush) on edelleen voimissaan, mutta
”We are floatingin” kaltaisia täydellisyyksiä ei syntynyt koko levyllistä. Stephen Malkmus and the Jicks (Wig Out
at Jagbags) on miehen ensimmäinen soolo, jota en ole ostanut. Ehkä odottelen
alennusmyyntejä, sillä levy tuntuu siltä samalta, vaikka se onkin hienoa musaa
lyhyemmillä biiseillä ja kutistetuilla jamiosuuksilla.
Micah P. Hinson (and the Nothing) oli Leedsin
vuosina suuri suosikkini. En vielä ostanut levyä. Hieno tämäkin – se ei vain
kosketa yhtä voimakkaasti kuin aikaisemmat. Toinen Leedsin vuosien suursuosikki
The Felice Brothers (Favorite
Waitress) palasi hienosti levytyskantaan, mutta jäi muutaman kuuntelun
perusteella hiukan jälkeen aikaisemmista tuotoksista. Ostan todennäköisesti
vähän myöhemmin. Suurena Eels-fanina (Mistakes
of My Youth) en jaksanut innostua uudesta. Ehkä tapahtui kyllästyminen, sillä
en antanut alakuloiselle levylle todellista mahdollisuutta. Yhtä lailla
rakastamani Tinariwen (Emmaar) on
polkenut paikallaan – tosin laadukkaassa laidassa – jo muutaman albumin ajan.
Reverend Horton Heat (REV) teki taas oikein
hyvän levyn, mutta onhan tämä jo kuultu – ei yllätyksiä tällä kerralla. Brian Setzer (Rockabilly Riot) teki asiallisen
mutta maestron tasoon nähden puolivillaisen levyn. Hold Steady (Teeth Dreams) otti askeleen parempaan edellisestä
flopista, mutta ei noussut takaisin onnistuneimpien levyjensä tasolle. Kitarasankari
J Mascis (Tied to a Star) teki taas
akustispainoitteisen levyn. Hyvältä kuulostaa edelleen, esimerkiksi ”Every
morning”, mutta samalla kysyn itseltäni, kuinka monta näitä tarvitsen. Weezerin Everything Will Be Alright in
the End tuli kuunneltua pari kertaa, mutta ei se suuremmin sytyttänyt.
Uudet tuttavuudet:
Eagulls (s/t) Leedsistä osoitti, että
brititkin voivat tehdä innostavaa punkkia vuonna 2014 – pari timanttista biisiä
ja rajoja rikkovia videoita. Samasta kaupungista tulee myös Hookworms (s/t), jonka äänivalliin
suhtaudun ihan myönteisesti, vaikkei se Eagullsin tasolle ylläkään. Flow’n
ensikiinnityksiin kuuluva Foxygen
(And Star Power) tuli tutuksi jo edellisellä levyllä, mutta vasta tämän vuoden
puolella. Uusikin on hienoa psykedeelistä poppia, jota pitää kuunnella lisää
kun joutaa. Strand of Oaksin Heal
alkaa hienolla rokkibiisillä ”Goshen ’97” ja jatkuu eklektisenä mutta erittäin
vahvana. Mick Harveyn ja muiden starojen projekti The Ministry of Wolves (Music from Republic Der Wölfe) teki hienon
levyn ja keikan Suomessa. Teatraalista synkistelyä ja tummaa kauneutta, joka
toimii myös kotikuuntelussa.
Arc Iris (s/t) on Low Anthemin entisen
viulistin folkahtava soololevy, joka saa kuitenkin ikävöimään Low Anthemia. Kun
päätin selvittää, mitä on tapahtunut Bodies
of Water-yhtyeelle, oivalsin osan bändistä siirtyneen uuteen. Music Go Music (Impressions) säilyttää
hitusen vanhasta, mutta on lähinnä Blondieta ja Abbaa sekoittava erikoisuus.
Richmond Fontainesta tutun Willy Vlautinin uusi yhtye The Delines (Colfax) naislaulajalla toimi ihan hyvin. Stupidon
loppuunmyynnistä kannoin levyn kotiin. The
New Mendicantsin Into the Lime sisältää laadukasta indiepoppia ja jonkun
helmen (”Sarasota”), kuten lähes kaikki albumit, joilla Teenage Fan Clubin
Norman Blake soittaa.
Uncut
esitteli thaimaalaisen Khun Narin’s
Electric Phin Bandin ja se on tämän vuoden uusi tuttavuus länkkärimaiden
ulkopuolelta (viime vuonna Bombino). Hienosti soi psykedelia. Vikesh Kapoorin tyylikäs ja erinomainen
folk-levy The Ballad of Willy Robbins julkaistiin jenkeissä jo vuonna 2013,
mutta mainitaan se kuitenkin, koska Euroopassa siitä kirjoitettiin vasta vuonna
2014. Ty Segallin suosittelema Meatbodies
(s/t) sekoittaa suosittelijansa tavoin onnistuneesti garagepunkkia ja
psykedeliaa, mutta jää toki jälkeen genrensä parhaista. Men-yhtyeestä en
innostunut, mutta sen kahden hepun Dream
Police (Hypnotized) yllätti hyvin myönteisesti rutisevalla mutta
melodisella junnausrokillaan.
Future Islands (Singles) oli elävänä
viihdyttävä. Se on enemmän kuin hauska ilmiö, vaikka ei ihan täydellisesti oma
juttuni olekaan. Niin ikään Primaverassa nähty Real Estate (Atlas) miellytti, muttei räjäyttänyt, vaikka
esimerkiksi ”Talking backwards” on täydellinen kitarapophitti. Lisäkuunteluun
menee lehtien parhaiden albumeiden listalla hyvin sijoittunut Fallista ja Half
Man, Half Biscuitista muistuttava, hiphopiksikin luokiteltu nottinghamilaisduo Sleaford Mods (Divide and Exit), joka
laulaa ”You scratch my back / I don’t scratch anything / apart from my nuts”
kappaleessa ”A Little ditty”.
Tanskalaisen
Iceagen (Plowing into the Fields of
Love) nuorisopunk ihastutti (esim. ”The Lord’s favorite”), mutta jäänee
kuriositeetiksi. Göteborgin uuspsykedeelinen Goat (Commune) keräsi erittäin ansaittua ihastusta kriitikoilta.
Yhden miehen bändistä trioksi kasvaneella Bass
Drum of Deathilla (Rip This) on hauska tai hölmö nimi, mutta asiallista,
joskin hitusen keskinkertaista garagerokkia veivaavat. Primaveran klubilla
suoraa Amerikan punkkia paahtaneen Cloud
Nothingsin Here and Nowhere Else ei noussut listallani mainintaa
korkeammalle. Sturgill Simpson
(Metamodern Sounds in Country Music) kuulostaa siltä, miltä albumin nimi, jos
sanan meta laittaa sulkuihin. Hienoa nykyistä peruskantria.
Eteerisiä
naisia on musiikkimaailma pullollaan, mutta Weyes
Bloodin (The Innocents) omaleimaisuus on eteerisyyden yhdistyminen vahvaan
ääneen (esim. ”Hang on”). Paikoin biisit lähenevät liiaksi valtavirtaa. Angel Olsen (Burn Your Fire for No
Witness) jäi näkemättä Primaverassa, kun halusin kuulla Ty Segallin klubilla,
mutta levy on hyvälaatuista indiefolkkia.
Vanhat kivat:
Flow’ssa
hienosti soineen Woodsin With Light
and With Love sisältää muutamia upeita kappaleita, erityisesti ”Shining” on
yksi vuoden biiseistä ja myös ”Moving to the left” on kaunis:
psykedeliamaustettua melodista indiepoppia parhaimmillaan. Olen pitänyt paljon Papercutsin (Life Among the Savages)
parin edellisen melodisesta kauneudesta ja uusikin on erittäin mainio (esim.
”New body”). Tänä vuonna aloin toden teolla ystävystyä ennestään etäisesti tuttuun
Metronomyyn, jonka Love Letters tuli
oikein rahalla ostettua ja keikkakunto katsastettua. Simon Felicen toinen soolo Strangers on kaunista folkkia (esim. ”If
you go to LA”), kuten ensimmäinenkin,
mutta en päässyt kunnolla sen sisään. Kriitikkojen listalla loisti
poissaolollaan Conor Oberst, jonka
Upside Down Mountain on edellisiin verrattuna sisäänpäin kääntynyt mutta ei
huono.
Ruotsalaisten
sisarusten First Aid Kit (Stay Gold)
on sympaattinen ja taidokas kantri-folk -yhtye ja ”My silver lining” on upea
biisi. Ariel Pinkin Pom Pom iski heti
ja kovemmin kuin mikään hänen aikaisemmista tuotoksistaan. Hyllyssä on muutama
loistava Chuck E. Weissin levy ja Red
Beans and Weiss on tyylikästä juuripohjaista rutinaa ja esimerkiksi ”Tupelo Joe”
ja ”Boston Blackie” ovat hauskoja. Cariboun
Our Love jäi toistaiseksi parin kuuntelun varaan, mutta siitä muodostui
erittäin myönteinen mielikuva. Long Beachin indiepoppari Avi Buffalon At Best Cuckold tarttui matkaan levykaupasta
joulukuussa ja se kasvaa kuuntelun myötä.
Dan Sartain on tuttu yhdistelmä punkkia,
garagea ja junakomppia. 27 minuutin Dudesbloodilla mentiin punkimpaan laitaan
ja ”Smash the Tesco” on upea biisi. Chrissie
Hynde (Stockholm) palasi levytyskantaan. Vaikka koko albumia en toistuvasti
kuuntelekaan, ”Dark sunglasses” -kappaleeseen olen ihastunut. Neil Young teki pari levyä: A Letter
Homen alkukantaisesta äänityksestä pidän ja toisesta en yhtä paljon. Shovels & Ropen Swimmin’ Time on
kelvollista americanaa, mutta en ole vielä päässyt eroon edes edellisestä ja
sen koskettavista biiseistä. Beck keräsi
kehuja maanläheisellä Morning Phasella – erittäin hyvältä kuulostaa, mutta aina
se jättää vähän toivomisen varaa muodostuakseen henkilökohtaiseksi. Allah-Las (Worship the Sun) yllätti myönteisesti
debyytillään, josta pidin todella paljon. Nyt tämä 60-luvun Nuggets-retroilu on
tuttua eivätkä biisitkään varsinaisesti parantuneet (kuuntele kuitenkin
”Artifact”). Hieno bändi kuitenkin.
Black Lips (Underneath the Rainbow)
soitti jättebran keikan Primaverassa ja myös albumi on vahvan tason heiluvaa
garagepunkkia. Suosittelen. Wild Beast
(Present Tense) tuli nähtyä livenäkin, mutta levyä kuuntelin aika vähän. Olen
edelleen vuoden 2009 Two Dancersin lumoissa. Edellinen Sharon van Ettenin (Are We There) levy tuli ostettua, nyt jäi liven
ja pinnallisen kuuntelun tasolle. St.
Vincentin (s/t) keikan missasin Primaverassa tärkeämpien vuoksi. Levy on
kuulostanut onnistuneelta taidonnäytteeltä, mutta Annie Clark on aina jättänyt
vähän etäiseksi, paitsi Polyphonic Spreessä.
Kanadan
indie-supergroup New Pornographers
(Brill Bruisers) on tehnyt parempiakin levyjä, mutta mitään vikaa ei
uudessakaan ole. Sama arvio pätee kanadalaiseen indiepoppia soittavaan Starsiin (No One is Lost). Secret Cities (Walk Me Home) teki kolmen
vuoden tauon jälkeen levyn, josta tunnistaa ne elementit, joihin aikanaan
ihastuin, kun yhtyettä levykaupassa kuulin (esim. ”Paradise”). Kolmannella
levyllään Erland and the Carnival (Closing
Time) tekee edelleen vahvaa jälkeä. Debyytistä innostuin kovasti, mutta nyt
tästäkin on tullut vain hieno bändi muiden joukossa.
EMA eli Erika M. Andersonin edellinen
levy tuli ostettua ja vuoden 2014 Future’s Voidia kuunneltua vähemmän, vaikka
kyse on kiitosta saaneesta sekoituksesta noisea, kitararokkia ja folkkia. Parin
vuoden takaisella Mutt-levyllä innostaneen Cory
Brananin tuore The No-Hit Wonder on enemmän alt-kantria ja vähemmän Brucea,
mutta tuli sekin katsastettua. Death
Vessel (Island Intervals) tarttui Stupidon alennuksesta. Instant-hittejä ei
ole (ellei ”Velvet antlers”), mutta kauniisti kokeileva ja eteerinen kantrifolk
soi. Toumani Diabate & Sidiki Diabate
(s/t), isä ja poika, ajatonta ja tyylikästä Malista, jos koran soitosta tykkää.
Pidän
paljon The Gaslight Anthemista (Get
Hurt), mutta kuuntelen hyllystä löytyviä kolmea albumia mieluummin: levyllinen
kelvollisia biisejä (esim. ”1000 years”), mutta suunnanmuutos ei ollut
mieleiseni. Morrissey (World Peace is
None of Your Business) jäi niin vähälle kuuntelulle, että lienen kyllästynyt. Trip
hop -mies Tricky (Adrian Thaws) hoiti
studioon paljon vierailijoita ja teki nautinnollisen levyn. Aina miehen tekemisistä
pidän, mutta en koskaan odota niitä. Kukaan ei kaipaa Kurt Cobainin
suosikkibändi Vaselinesilta (V for
Vaselines) uusia teoksia, mutta skotlantilaisten levy sisälsi yllättävänkin
monta tarttuvaa biisiä. Leonard Cohen
(Popular Problems) jaksaa edelleen. Vaikka en levyä pahemmin kuunnellut,
arvostan artistia ja hänen uraansa melkoisesti.
Super
Furry Animalsista ja monista muistakin yhteyksistä tuttu Gruff Rhys (American Interior) teki odotuksiini nähden yllättävän
hyvän soolon nimibiisistä lähtien. Thurston
Moore (The Best Day) teki normaalin tasoonsa nähden aika tylsän soolon. Tom Petty and the Heartbreakers
(Hypnotic Eye) levytti pitkästä aikaa, eikä ollenkaan heikoin tuloksin (esim.
”Fault lines”). Dr John
(Ske-Dat-De-Dat) kutsui kylään kaikki tutut ja sai aikaan kelvollista vanhan
miehen viihdettä, joten kuuntelen mieluummin parin vuoden takaista, aidosti
korkeatasoista Locked Downia. Bob Mould
(Beauty & Ruin) teki samaa mitä muutamilla edellisilläkin, sai hyvät arviot,
onnistui ujuttamaan mukaan jonkun hyvän biisin (”I Don’t know you anymore”),
mutta on valovuosien päässä entisen bändikaverinsa Grant Hartin viimeisimmästä
soolosta.
Toronton
punkkarit Fucked Up (Glass Boys)
julkaisivat kelvollisen seuraajan vuoden 2011 miniklassikolleen. Parquet Courtsin edellistä pyöritin
paljon ja Sunbathing Animal jäi vähemmälle huomiolle, mutta se sisältää ilmavaa
ja toimivaa (post)punkkia jostain Fallin ja Pavementin välimaastosta. Jenny Lewis (Voyager) palasi
levytyskantaan soolona. Tuloksena on tuttua kantripohjaista indietä, joka ei
tällä kerralla mullistanut maailmaa tai edes minua. Hiss Golden Messengerin Lateness of Dancers on niitä tasaisen
vahvoja folkista ja kantrista ammentavia alakuloisen kauniita teoksia, joita
ilmestyy useita joka vuosi. Peaking
Lights on tehnyt erinomaisia ja ihan kivoja levyjä. Cosmic Logicin
elektropop on lyhyellä kuuntelulla lähempänä jälkimmäistä, vaikka ”Little
lightin” ja ”Eyes to sean” kaltaiset biisit muistuttavat paremmasta.
Amerikkalaisen John Fullbrightin Songs
jatkaa tutulla rauhallisella ja alakuloisella, mutta kauniilla linjalla.
Vaikka
Lykke Li on ollut lähes yhdentekevä,
kuuntelin uuden I Never Learnin ja mielistyin siihen, erityisesti biiseihin
”Love me like I’m not made of stone” ja ”No rest for the wicked”. Kovin
merkittävä hahmo minulle ei ole myöskään Damon
Albarn (Everyday Robots), joka teki hienon soololevyn. Sama pätee Vashti Bunyaniin (Heartleap). Ryan Adams (s/t) ei ole koskaan kunnolla
auennut, mutta pyrin aina kuuntelemaan uuden levyn. ”Gimme something good”
nousi heti suosikkibiisikseni. Johnny
Marrin soolot eivät ole kiireellisten listalla, mutta Playland on aivan
kelvollinen tuotos. Jack Whiten
Lazaretton kuuntelin pari kertaa, mutta en jaksa innostua hänen
soolotuotannostaan. Joan as a Police
Woman on ollut totaalisen yhdentekevä, mutta The Classic on aikaisempia
monipuolisempi ja sisältää mielestäni artistin parhaan kappaleen, ”Holy city”.
Spoon (They Want My Soul) tutustutti
uudet biisinsä jo keikalla ja teki melko hienon levyn, mutta edelleen minulle
jää mysteeriksi tasavahvan indiebändin kulttimaine. Swans (To Be Kind) jatkaa vahvalla linjalla, mutta pidän sitä
ensisijaisesti livebändinä. Blonde
Redheadin minimalistinen Barragán jäi jokseenkin etäiseksi paria heti
iskevää biisiä lukuun ottamatta. Deerhoof
(La isla bonita) teki tutusti surisevan indielevyn, johon ehdin tutustua vain
pikaisesti. Ei mullista maailmaa, mutta kuunnellaan lisää kun keritään. Mark
Kozelekin Sun Kil Moon (Benji) noteerattiin
lehdissä korkealle. Ehkä parempi kuin moni muu hänen albumeistaan, mutta
itselleni on tullut väsymys miehen tekemisten seuraamisessa. Sama väsymys pätee
Mark Lanegan Bandiin, jonka Phantom
Radio ei ole huono muttei hänen parhaansa. Huippuarviot saaneen Manic Street Preachersin Futurology oli
korvaani vetinen ja keskinkertainen kuin ruotsalainen mellan öl. Mogwai (Rave Tapes) levytti ja
oikeastaan uudistui (esim. mainio ”Remurdered”), mutta senkin diggailussa on nyt
suvantovaihe. Yritän ehkä ensi vuonna uudestaan ajan kanssa. The Smashing Pumpkins (Monuments to an
Elegy) teki paluun – ei hassumpaa, ei tosiaankaan hassumpaa, kevyesti parasta
sitten Adoren, vaikka pärjäisin ilmankin.
Green
on Redistä tutun Chuck Prophetin (Night
Surfer) tasavahvat levyt pitää aina kuunnella ja mainita. Olen myös tavannut
kuunnella Boo Radleysissa laulaneen Martin
Carrin (The Breaks) soolot, jotka ovat olleet mieluisia nousematta vuosien terävimpään
kärkeen. Dylanin tavoin sähköistyneen Pete
Molinarin Theosophy jätti verrattain kylmäksi, kun albumilta puuttuivat
alamittaiselle muusikolle tyypilliset erinomaiset biisit, mutta miehen
tekemisiä seurailen edelleen. Damien
Juradon (Brothers and Sisters of the Eternal Son) jäi lähes täysin
kuuntelematta. No, on jotain josta aloittaa ensi vuonna, vaikka pikakuuntelun
ensivaikutelma on pettymys. Heviä ei näillä listoilla yleensä ole, mutta
islantilainen Solstafir (Ótta) sekoittaa
siihen post-rokkia ja soi kotona silloin tällöin. Vaikka Dave & Phil Alvinin (Common Ground) Big Bill Broonzy
-kovereista koostuva teos ei ole maailman tärkein, piti erittäin toimivaa levyä
kuunnella erikseen vuosia touhunneiden veljesten paluun kunniaksi.
Brittipopin
nykyisistä seurailen esimerkiksi etelän The
Kooksia (Listen), joka on ajautunut kauaksi alkuaikojen tyylistään maustaen
soulilla, r&b:llä ja muilla briteille huonosti sopivilla tyyleillä, ja
pohjoisen The Courteenersia (Concrete
Love), jolle kävi muutamasta hyvästä biisistä huolimatta hieman samoin: askel pois
nuorten opiskelijoiden kuuntelemasta popista kohti kypsän aikuisuuden
keskinkertaisuutta. Hoppari-brittipoppari Jamie
T (Carry on the Crudge) teki pitkästä aikaa levyn, joka noteerattiin
Briteissä, mutta itse tutustuin uusia suuntia etsivän artistin oikein asialliseen
tuotokseen vasta joulukuussa.
Jäi kuulematta:
Ty Segall (Manipulator) teki uuden
levyn, mutta en ole kuullut. Sen sijaan kaksi keikkaa Barcelonassa jättivät
syvän jäljen. Vanhoilla päivillä uuteen lentoon lähteneen Robert Plantin Lullabies… jäi myös toistaiseksi kuuntelematta. Samoin
kävi Thom Yorkelle (Tomorrow’s Modern
Boxes) ja Einstürzende Neubautenille
(Lament).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti