Tanskalaisen
Stig Hjarvardin kirjoitukset mediatisaatiosta ovat herättäneet paljon
keskustelua erityisesti pohjoismaisten uskonnon ja median tutkijoiden parissa. Tutustuin
Hjarvardin uskontoa koskeviin kirjoituksiin muutamia vuosia sitten, mutta
viimein sain luettua hänen teoksensa The
Mediatization of Culture and Society (2013), jossa esitetään
mediatisaatiota koskeva yleinen teesi.
Mediatisaatio
viittaa myöhäismodernin yhteiskunnan prosessiin, jossa mediasta on kehittynyt
puoliautonominen instituutio, joka alkaa oman toimintalogiikkansa voimalla
ohjailla muita yhteiskunnan instituutioita ja toiminta-alueita. Joskus termi
suomennetaan myös medialisaatioksi. Prosessitermillä tehdään ero
meditoitumiseen (mediation), joka viittaa jonkin välineen välityksellä
tapahtuvaan kommunikaatioon.
Hjarvard
sijoittaa lähestymistapansa mediatutkimuksen kahden suuren tradition
seuraajaksi. Vaikutusparadigmassa tarkastellaan, miten mediaviestit vaikuttavat
katsojaan (esimerkiksi väkivalta – tuleeko katsojasta väkivaltainen?).
Yleisötutkimuksessa tutkitaan, miten erilaiset yleisöt vastaanottavat ja
tulkitsevat viestejä sekä käyttävät mediaa. Mediatisaatiokehyksessä
selvitetään, miten sosiaaliset ja kulttuuriset prosessit muuttuvat media ”kaikkiallisuuden”
seurauksena.
Johdannon
ja teorialuvun lisäksi teoksessa on temaattiset luvut politiikan, uskonnon,
leikin(/pelaamisen) ja habituksen mediatisoitumisesta. Johdanto ja teorialuku
ovat erinomaisia kartoituksia. Temaattisista luvuista mietin, miten ihmeessä
leikin (/pelaamisen) mediatisaatio tai habituksen mediatisaatio on
verrattavissa politiikan tai uskonnon mediatisoitumiseen.
Vaikka
mediatisaatiokeskustelua voidaan hyödyntää monenlaisissa tutkimusasetelmissa ja
vaikka teesin osia voidaan tutkia erilaisin keinoin, sen todellisen testauksen
on tapahduttava asetelmissa, joissa selvitetään, miten media vaikuttaa tai ei
vaikuta jonkin tietyn instituution toimintaan. Tämän Hjarvard itsekin toteaa
(s. 40). Näin mediatisaatiota voidaan tarkastella suhteessa politiikkaan tai
uskontoon, kuten Hjarvard tekee, tai vaikkapa terveydenhuoltoon, joka olisi
kiinnostava tapaus. Mutta mietitään hetki leikkiä.
Totta
kai leikki (/pelaaminen) on mediatisoitunut siinä mielessä, että internet
muuttaa radikaalisti esimerkiksi pelaamismahdollisuuksia. En kuitenkaan
ymmärrä, miten se on rinnastettavissa vaikkapa politiikkaan, sillä ei ole
olemassa mitään selkeää leikki- tai peli-instituutiota, vaikka onkin olemassa
erilaisia yrityksiä, jotka leluja tekevät (leluteollisuus). Voidaan kai
ajatella, että Valioliigaa ei pelattaisi maanantaisin, jos ei tarvittaisi
televisiota varten ylimääräistä pelipäivää, mutta kun luvun esimerkit
käsittelevät esimerkiksi online-shakkia ja erityisesti erilaisia leluja, en saa
osasia sopimaan yhteen. Hjarvardin teksti ei varsinaisesti auta erilaisten
esimerkkien tai teemojen suhteiden pohtimista.
Hjarvardin
yksi tärkeä perusidea on se, että mediatisoitumista vauhdittaa
julkisrahoitteisten yleisradion kaltaisten monopolien murtuminen. Tässä
mielessä se kytkeytyy myös uusliberaaliin politiikkaan. Monopolien murtumista
seuraa monimuotoisuus. Kiinnostavaa uskonnon ja median suhteiden kannalta on
se, että sama käytännön monopolien murtuminen pätee myös uskontoon: vaikka
valtakirkoilla on edelleen laissa taattu etuoikeutettu asema, niitä koskevat
linjanvedot tapahtuvat enenevässä määrin monimuotoisuuden viitekehyksessä.
Tästä siirtymästä – monopoleista monimuotoisuuteen niin uskonnossa kuin
mediassa – pyrin kirjoittamaan pohjoismaisten kollegojen kanssa, kunhan joku
suosiollinen arvioija ymmärtäisi puoltaa rahoitushakemuksia.
Mediatisoitumisesta
ei Hjarvardin mukaan seuraa uusi tai uudenlainen uskonto, vaan se tarkoittaa
sosiaalisten olosuhteiden muutosta, jolla on vaikutuksia siihen, millaiset
uskonnollisuuden muodot saavat tukea median toiminnasta. Oma tulkintani on,
että tämä media tukee uskonnollisuutta, joka on ”yksilöllistävää” ja arvoliberaalia
(media-ammattilaisten omia arvoja vastaavaa) ja monimuotoisuuden jollain
tavalla huomioivaa. Tosin median polarisoiva toimintatapa tuo julkisuuteen
näille täysin vastakkaisia kantoja antaen niille äänen, mutta ne ovat yleensä
kritiikin kohteita.
Uskonnon
osalta olen käsitellyt mediatisaation ongelmia toisaalla. En toista niitä
systemaattisesti tässä. Tätä teosta lukiessa tuli mieleen vielä seuraavia
seikkoja. Miten kaikki nyansseiltaan erilaiset mediatisaatiota koskevat luonnehdinnat
sopivat yhteen? Erityisesti voisi nostaa esiin sen, että välillä Hjarvard
kirjoittaa median puoliautonomisuudesta ja välillä kietoutuneisuudesta muuhun
yhteiskuntaan. Hän toteaa, että puoliautonomisen mediainstituution kehittyminen
on lisännyt median vaikutusvaltaa, mutta silti käytännössä on usein epäselvää, onko
vaikutussuhde mediasta muualle vai ovatko kietoutumiset niin monimutkaisia,
ettei vaikuttavaa instituutiota voi eritellä? Tai jos ylipäätään pohditaan
median puoliautonomisuutta, se kai sopii hyvin journalismiin – josta Hjarvard
kirjoittaa erityisesti politiikan ja uskonnon kohdalla – mutta aika huonosti
sosiaaliseen mediaan. Lisäksi, mikä on mediatisaation suhde muihin ”saatioihin”
ja ”istumisiin”? Hjarvard kirjoittaa esimerkiksi markkinaistumisesta, joten on
oletettava, ettei mediatisaatio ole itsenäinen selittävä tekijä, vaan se on
vain yksi prosessi, joka ei ole välttämättä kaikkein perustavin.
Nämä
kysymykset – aikaisemmin esittämieni lisäksi – kummittelevat, sillä yleensä
yritän lukea teoksia ”laupeuden
periaatteella” eli pyrin löytämään tukea empiirisille väittämille ja
koherenssia teoreettisille teeseille. Tässä tapauksessa en onnistu, sillä
kysymykset jäävät vaille vastausta.
Odottelin
tovin, ennen kuin päätin lukea kirjan, koska ajattelin, ettei siinä sanota
mitään sellaista tärkeää, mikä ei olisi jo tullut ilmi Hjarvardin uskontoa
käsittelevissä teksteissä. Siinä olin väärässä. Teos – erityisesti sen
alkupuolisko – auttaa ymmärtämään paremmin Hjarvardin kirjoituksia uskonnon
mediatisaatiosta.
Itse
olen kirjoittanut mediatisaatiosta uskonnon yhteydessä täällä blogissa, yhdessä
kirja-arvioissa ja yhdessä artikkelissa.
Kirja-arvio
löytyy täältä:
Artikkeli
löytyy täältä:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti