The
Kinks on aina ollut itselleni kiinnostavampi yhtye kuin Rolling Stones tai
Beatles. Jotenkin se on ollut koskettavampi ja läheisempi, vaikka joillain
ulkoistetuilla kriteereillä Rollarit tai Beatlesit voidaan nostaa
arvoasteikossa hieman korkeammalle. En tiedä, miksi niitä pitäisi edes verrata.
En
muista, milloin tutustuin bändiin. ”Sunny afternoon” löytyi (ja löytyy
edelleen) seiskatuumaisena isän sinkkuhyllystä. Se oli kuitenkin niin
naarmuuntunut, ettei sitä viitsinyt kuunnella kovin usein, toisin kuin samasta
hyllystä löytynyttä Herman’s Hermitsin singleä ”No milk today”.
Teininä
törmäsin melko usein Kinks-kovereihin. Niitä tekivät ainakin brittiläiset
rockabilly-bändit ja kotimainen indiepop-yhtye Poverty Stinks. Lainasin
kirjastosta Kinksin kokoelman ja nauhoitin c-kasetille. Se oli hienoa
kuunneltavaa. Myöhemmin ostin tupla-cd:n yhtyeen parhaita. Siitä olen nauttinut
vuosikausia. Vähitellen alkoi kiinnostaa myös studioalbumit. Ostin Village Green… -albumin muutamalla
eurolla. Sitten kun päätin kuunnella kaikki studioalbumit, ostin pari varhaista
cd:tä, jottei tarvitse turvautua yksistään Spotifyn ja YouTuben tarjontaan.
The Kinks (1964) on monella tavalla
tyypillinen aikansa debyytti. Sillä ei ole erillistä nimeä, se sisältää puolet
kovereita ja se on verrattain etäällä tyylistä, josta yhtye tultiin myöhemmin
tuntemaan. Tavallaan yhtye on tässä vaiheessa raakile, mutta jotenkin olen
viehättynyt monien artistien varhaistuotantoon, jossa kuuluu lupaus tulevasta.
Kinks esittää täysin kelvollisia versioita amerikkalaisista rokkiklassikoista
(sisältäen kaksi Chuck Berryn biisiä), kuulostaa varhaiselta Rolling Stonesilta
ja saa debyytilleen mukaan muutaman oman klassikon. ”You really got me” on
levyllä – ehdoton klassikko, vaikka ei mielestäni yhtyeen parhaimmistoa. Oma
suosikkini on ”Stop your sobbing”, jonka The Pretenders myöhemmin levytti
ensimmäisenä singlenään. Albumilla vierailevat muiden muassa Jon Lord ja Jimmy
Page. Päätin ostaa tämän ennen kuuntelun aloittamista.
Kinda Kinks (1965) sisältää popimpia ja bluesimpia
sävellyksiä kuin rock’n’rollaava debyytti, mutta soundit ovat erittäin raffit.
Bändi kuulostaa omaperäisemmältä, koverien määrä on pudotettu kahteen ja huipuista
”Tired of waiting for you”, josta myös Poverty Stinks teki versionsa, löytyy
tältä toiselta albumilta. Ylipäätään levystä puskee läpi biisinikkari Ray
Daviesin timanttinen popsensibiliteetti. Levyn kaksi viimeistä raitaa, ”You
shouldn’t be sad” ja ”Something better beginning” ovat hyviä esimerkkejä siitä.
The Kink Kontroversy (1965) tuli
ostettua etukäteen. Se ilmestyi samana vuonna kuin edeltäjänsä ja sieltä löytyy
pari ikivihreää, ”Till the end of the day” ja ”Where have all the good times
gone”. Kovereita on vain yksi, levyn avaava bluesklassikko ”Milk cow blues”.
Hyvä levy, mutta parempaa on luvassa.
Face to Face (1966) aloittaa niin
sanotun Kinksin kultakauden. Ilmaisu tarkoittanee, että bändi löysi oman
äänensä ja teki sinä aikana hienoja levyjä. Ainakin levyn ”Sunny afternoon” ja
”Dandy” kuuluvat kultakauteen. On siellä itselleni tuntemattomiakin helmiä,
kuten Daviesin veljesten siskosta kertova ”Rosie, won’t you please come home”,
”Rainy day in June” ja ”I’ll remember”. Albumin kansi on harhaanjohtavan
psykeedelinen, mutta sisältö on loistava. Tässä vaiheessa kevyesti paras ja
kunnianhimoisin kokonaisuus. Samoihin aikoihin yhtye teki uskomattoman hienoja biisejä,
jotka eivät päätyneet albumille, mutta esiintyvät hittikokoelmilla. Näistä
esimerkkeinä on upea ”Dead end street”, sen b-puoli ”Big black smoke”, alkujaan
Animalsille tehty (mutta sen hylkäämä), ”Sunny afternoonin” b-puolella
ilmestynyt ”I’m not like everybody else”, single ”Mr. Pleasant / This is where
I belong”, joista viimeisimmän myös Frank Black koveroi. Luomisvoima oli
todellakin huipussaan.
Something Else by the Kinks (1967) on
klassikkolevy. Sen avaa ”David Watts” ja perään tulee ”Death of a clown” –
molemmat yhtyeen hittikokoelmien vakiokamaa, samoin kuin albumin päättävä
”Waterloo sunset”. Tuntemattomammista voi nostaa esiin hienon ”Harry rag”. Ilmestyessään
levy myi huonosti, mutta päätyi vuonna 2003 Rolling Stone -lehden 500 parhaan albumin
listalle. Jälleen yhtye teki samaan aikaan albumille päätymättömiä hienoja
singlejä, kuten ”Autumn almanac” ja ”Susannah’s still alive”.
Village Green Preservation Society
(1968) tuli ostettua neljän ja puolen euron hintaan. Se onkin ensimmäinen
studioalbumi, jonka Kinksiltä hankin. Se myi verrattain heikosti ilmestyessään,
mutta myöhemmin siitä tuli yhtyeen eniten myynyt studiolevy. Edellisen tavoin se
kipusi Rolling Stonen yllämainitulle listalle. Kyse on jonkinlaisesta katoavan englantilaisen
elämänmenon teemalevystä. Se on hieno teos, mutta sillä ei ole yhtään yhtyeen
suurta yksittäistä biisiä. Toki esimerkiksi ”Village green” on koskettava,
mutta merkitsevää tässä on kokonaisuus.
Arthur (1969) on jonkin sortin
konseptialbumi englantilaisesta elämänmenosta. Se tehtiin televisiosarjaan,
joka ei lopulta valmistunut. Kriitikot tykkäsivät siitä, mutta myyntiluvut olivat
maltilliset. Sen avaa hitti ”Victoria”, jonka kopioimisesta syntyi myös The
Fall -yhtyeen yksi menestyksekkäimmistä biiseistä. B-puolen alussa on myös
melkoisen tunnettu raita, ”Shangri-La”. Muuten levy on tasapaksu. Se ei ole
missään tapauksessa huono, mutta kun tässä vaiheessa on jo tottunut
iskusävelmiin, joita riittää ripoteltavaksi singlejen b-puolille, tuntuu Arthur vain keskitasoiselta teokselta.
Lola versus Powerman and the Moneygoround,
Part One (1970) on edeltäjänsä tavoin konseptialbumi. Tällä kerralla
aiheena on musiikkiteollisuus. Kriitikot arvostivat erityisesti musiikkia,
mutta heidän mukaansa tarina jäi löyhäksi. Itse en nyt keskity teksteihin, vaan
kuuntelen vain biisit läpi. Levyltä löytyy kaksi suurta hittiä, ”Lola” ja
”Apeman”-höpsöttely, mutta esimerkiksi kakkosraita ”Strangers” on vahva,
melkoisen Beatles-henkinen popkappale, kuin myös b-puolen aloittava ”This time
tomorrow”. Musiikillisesti albumi on jokseenkin epätasainen sekoitus balladeja
(”Get back in line”) ja brittiläistä music-hall -perinnettä (”The Moneyground”,
”Denmark street”).
Percy (1971) on soundtrack samannimiseen
elokuvaan, joten sen voisi jättää pois, mutta kuunnellaan nyt sekin. Levy
koostuu puoliksi instrumentaaleista, mukaan lukien tarpeeton versio Lolasta.
Suurinta osaa ei ole edes tarkoitettu kotikuunteluun (”Helga” on ihan ok), mutta
lauletut raidat ovat kelvollisia, joskaan eivät tärkeitä.
Muswell Hillbillies (1971) ei kuulu
konseptialbumeiden listaan, mutta se on temaattisesti yhtenäinen. Nimi viittaa
Lontoon Muswell hilliin ja albumin kappaleet käsittelevät työväenluokkaista
elämää Englannissa. Levy on arvostettu klassikko, mutta myyntimenestys se ei
ilmestyessään ollut. Siltä puuttuvat hitit ja monille yhtyeen onnistumisille
ominainen irtonaisuus, helppous ja keveys. Levyn parhaimmistoon kuuluu
yhtyeelle epätyypillinen kappale ”Alcohol”, josta myös Moogetmoogs teki
versionsa ”Kuningas alkoholi”. Myös alakuloiset ”Holloway jail” ja ”Oklahoma
USA” (josta Yo La tengo teki versionsa) onnistuvat. Sen sijaan (muka-)nokkela ”Have
a cuppa tea”, joka käsittelee kieli poskessa teehetkien asemaa
brittikulttuurissa, on tylsä ja tyhjänpäiväinen rallatus.
Everybody’s in Show-Biz (1972) on
tupla-albumi, jonka toinen osa on live. Ensimmäinen levy on uusi studioalbumi,
joten keskityn siihen. Levyllä on tasan yksi suuri Kinks-klassikko, ”Celluloid
heroes”, josta tunnetaan myös Juicen esittämä ja hienosti suomentama versio
”Paperitähdet”. Myös ”Hot potatoes” nousee letkeytensä vuoksi parhaimmistoon,
samoin kuin nimensä mukaista tunnelmaa huokuva, hammondeilla ja trumpetilla
kuorrutettu ”Sitting in my hotel”. Osa albumista on kohtuullisen kaukana bändin
parhaista, mutta kokonaisuus on kovatasoinen, koska huippujen perässä vahvaa
keskitasoa pitää yllä myös svengaava ”Motorway” ja lieviä calypso-elementtejä
sisältävä ”Supersonic rocket ship”.
Siinä
oli yksitoista ensimmäistä albumia. Saman verran on vielä jäljellä. Tästä
paketista voisin laittaa hyllyyni minkä tahansa ja kuuntelisinkin muita paisi Percyä. Erityisesti 1966–1971 oli yhtyeelle
hienoa aikaa, kun onnistuneita sävellyksiä riitti levyille ja singleille.
Ainakin Face to Face on ostettava
ennemmin tai myöhemmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti