Olen
opettanut vuosien varrella diskurssintutkimuksen eri versioita useissa oppiaineissa ja
opintokokonaisuuksissa englanniksi ja suomeksi. Olen tavallisesti päättänyt
käsittelyn kirja-esittelyyn. Siinä olen käynyt läpi keskeisiä ja toimivia
oppikirjoja, joiden avulla kiinnostuneet pääsevät etenemään. Suomalaisten
teosten esittelyssä olen maininnut Sari Pietikäisen ja Anne Mäntysen teoksen Kurssi kohti diskurssia (2009), mutta
vasta nyt sain luettua sen kannesta kanteen.
Teos
täydentää suomalaisia painopisteitä. Jo vuosia käytössä olleet 1990-luvulla
ilmestyneet Diskurssianalyysin aakkoset
ja Diskurssianalyysi liikkeessä
esittelivät diskurssianalyysia laajasti, mutta keskittyivät ensisijaisesti
sosiaalipsykologian kysymyksiin. Kurssi
kohti diskurssia käy läpi aihetta melko laajasti ja toimii monin paikoin
yleisenä menetelmäkompassina laadulliseen tutkimukseen, mutta sen selkeä
ankkuri on kielentutkimus. Ehkä voidaan sanoa, että se on kielentutkimusta
kulttuurintutkimuksena, mutta yhteiskunta jää taustalle. Silti teoksen
ydinajatus – se, että diskurssit ovat osa sosiaalisia ja yhteiskunnallisia
käytänteitä – on tärkeä.
Kirjassa
selvitetään diskurssintutkimuksen lähtökohtia sosiaalisesta konstruktionismista
funktionaaliseen kielikäsitykseen. Ison osan teoksesta täyttävät tavanomaiset
pohdinnat genreistä ja narratiiveista. Muitakin yleisiä tekstitutkimuksen
käsitteitä esitellään, kuten intertekstuaalisuus ja hermeneuttinen kehä. Siksi
teos ei ole pelkästään diskurssianalyysin esittelyä ja erittelyä, vaan aika
yleisiin tekstitutkimuksen käsitteisiin ja menetelmiin johdatteleva teos.
Tekijät
painottavat läpi teoksen mikro- ja makrotasojen jatkumoa, mikä on tärkeää,
mutta silti makrotaso jää ohkaiseksi. Toisin sanoen konteksti
käsitteellistetään enimmäkseen kapeasti tilannekontekstina vaikkapa esimerkeissä,
siitä huolimatta, että tekijät erittelevät erilaisia konteksteja. Toinen
onnistunut jäsennys on kirjoittaa samanaikaisesti diskurssien järjestäytyneisyydestä
(säännönmukaisuudesta) ja sekoittumisesta, muuntumisesta, vuotamisesta.
Yksi
jaottelu, jolla lähestyn diskurssintutkimuksen erilaisia versioita on se,
kumpaa ne painottavat: strukturalistista ”Kieli puhuu meidät” -ajatusta vai
toimijalähtöistä ajastusta ”Me puhumme kieltä”? Tämä teos on jälkimmäisessä
leirissä. Näin voidaan sanoa, vaikka käytännössä lähes kaikissa teoksissa on
myönnytyksiä toisen leirin suuntaan.
Menetelmäteokset
ovat keskimääräistä toimivampia, jos esimerkit ovat onnistuneita. Tämän teoksen
kohdalla en ole täysin vakuuttunut. Osa toimii hienosti, mutta muutamat ovat
kömpelöitä (mikä ihmeen cosplay-yhteisö? – okei, googlasin, mutta onko se
todellakin paras mahdollinen esimerkki verkossa toimivasta rajatusta
yhteisöstä?). On myös luontevaa, että esimerkkejä haetaan omalta
asiantuntijuusalueelta, mutta saamelaisuuden tutkimus on yliedustettuna.
Samalla tavalla monikielisyys toistuu esimerkeissä.
Loppulukuna
oleva analyysiprosessia käsittelevä luku käy johdannosta laadullisen tutkimuksen
tutkimusprosessiin. Siinä tiivistyy koko teosta kuvaava sujuva yksinkertaisuus,
selkeys ja avoimuus erilaisille ihmistieteille ominaisille luoville
ratkaisuille.
Jostain
syystä teos vaikenee vaikeista kysymyksistä ja diskurssintutkimuksen sisäisistä
kiistoista. Varmaan se toimii joillekin johdantoteoksissa, mutta itse haluaisin
noviisinakin tietää enemmän minkä tahansa aiheen teoreettisista ja
menetelmällisistä jakolinjoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti