Jos
seuraa Pohjois-Amerikan keskustelua ateismista, PZ Myersin nimi on varmasti
tuttu. Sen sijaan Euroopassa häntä ei tunneta laajasti. Siinä missä vaikkapa
Richard Dawkins on verrattain tunnettu useammallakin mantereella, Myersin maine rajautuu pääosin
rapakon taakse. Mies on biologian professori, mutta hänet tunnetaan erityisesti
blogistina (Pharyngula) ja aktiivisena Twitterin käyttäjänä.
Toimiessani
muutamien ateismia käsittelevien artikkeleiden arvioijana totesin, että pitäisi
kai itsekin lukea yksityiskohtaisemmin Myersin juttuja. Ottawassa tuli vastaan
hänen teoksensa The Happy Atheist
(2013). Se koostuu lyhyistä ja kevyistä uskontokriittisistä kirjoituksista,
jotka perustuvat hänen blogiteksteihinsä. Ne eivät muodosta erityistä juonta.
Myersin
kirjan nimivalinta on merkitsevä. Ateisteja on yleensä kuvattu kielteisesti. ”Vihainen
ateisti” on moderni stereotyyppi. Lisäksi uskonnolliset ihmiset ovat usein
olettaneet, että ateistit ovat onnettomia ja moraalittomia ihmisiä, joiden
elämässä ei ole merkitystä vaan tyhjyys. Itsensä kutsuminen ”iloiseksi
ateistiksi” tulee mielekkääksi tätä historiaa vasten.
Jos
vertaa tunnetuimpiin uusateisteihin, Myersin teos on lähimpänä Hitchensin
tyyliä. Melko iso osa kirjasta käsittelee, miten uskonnolliset ihmiset ovat
antaneet hänelle höpsöä palautetta. Myers tosin tekee yhdenlaisen eron
”uusateisteihin”. Heti alussa hän korostaa, ettei uskonto lennä koneita
rakennuksiin (kuten Victor Stenger esitti), vaan tällaiset tapaukset ovat
äärimmäisyyksiä.
Tästä
huolimatta Myersin yhteys uusateisteihin on selvä. Ensinnäkin hänen
tarkoituksensa on tehdä uskonto naurunalaiseksi pilkan ja irvailun kautta. Hänen
lähtökohtansa on tiivistettynä tämä: ”We’re out to unsettle people” (144)
Myers
ei tuhlaa sivuja sen pohtimiseen, miksi juuri tällainen strategia on tehokkain.
Hän vain toteaa, että se toimii. Hän kyllä kysyy retorisesti, miksi meidän
tulisi sinetöidä huulemme ja kätkeä tunteemme, kun voi sanoa ”Fuck you”
sydämensä pohjasta (49). No, riippuu kai tilanteesta. Aika harvoin sanon kaiken
mitä ajattelen. Jos pidän vaimoasi rumana, en koe suurta tarvetta kertoa sitä.
Jos joku selittää outoja asioita, en läheskään aina lähde haastamaan toisen
näkemyksiä. Joskus se on paikallaan, mutta eriävän käsityksen voi esittää
monella tavalla. Lähtökohtana tässä kuitenkin on periaate, jonka mukaan kaiken
saa ja oikeastaan pitääkin sanoa ääneen, ei kysymys siitä, miten erilaisten ja
erimielisten ihmisten yhteiselo järjestetään.
Kun
halu haastaa, ärsyttää ja pilkata kerrotaan kontrastisessa suhteessa
tarjoilijoihin, jotka keräävät paremmin tippejä hymyillessään (Myers ei hymyile
uskovaisille), koko teoksen otsikko asettuu uuteen valoon. Samaan viittaa
tekijän usein toistama ilmaisu ”pissed off”, joka yleensä on miehen olotila uskovaisten
antaman palautteen jälkeen.
Toinen
selkeä yhteys uusateismiin on Myersin tapa viljellä tarkkarajaista eroa tieteen
ja uskonnon välillä. Tämä tulee kirkastetuksi seuraavassa lainauksessa:
”Science and religion are two different ways of looking at the universe and
changing the world, and I believe you that must set one aside to follow the
other.” (146)
Kolmas,
hieman toisenlainen yhteys uusateismiin on se, mitä Charles Taylor on kutsunut
subtraktioteesiksi. Sen mukaan sekulaari on se, mitä jää jäljelle, kun
poistetaan yliluonnolliset uskomukset ja uskonto. Toisin sanoen sekulaaria ei
nähdä sosiokulttuurisesti tuotettuna tilana, vaan neutraalina pohjana. Myersin
kohdalla tämä tarkoittaa, että uskonnot ovat hattuja, jotka koristavat,
peittävät, suojaavat jne., kun taas uskonnottomuus on hatutta olemista.
Myersillä tämä kytkeytyy myös vapauden käsitteeseen. Kun uskonnoista päästään
eroon, jää jäljelle ”täydellinen vapaus” (56).
Neljäs
yhteys uusateismiin on biologisten metaforien viljely uskonnon luonnehdinnassa.
Myersille uskonto on ”mielen parasiitti”.
Viides
kytkös on siinä, että ainoa teoksessa mainittu kulttuuriteoreetikko on
kritiikin kohde. Uusateismille on ominaista nihkeä ja ylimielinen suhtautuminen
kulttuuriteoriaan. Tässä tapauksessa kritiikin kohteena on Stanley Fish.
Kuudes
linkki on itseidentifikaatio. Kun Myers käsittelee Stanley Fishin kritiikkiä,
joka kohdistui Dawkinsin ja Hitchensin ateismiin, hän kirjoittaa: ”hän ei
syyttänyt meitä…” (180).
Kun
ateistien uskontokritiikissä korostuu niin voimakkaasti uskonnollisten ihmisten
virheelliset uskomukset, on hyvä muistuttaa, että Myers toteaa, ettei enemmistö
ole ”tosiuskovaisia”. Hän korostaa, että jokaista tosiuskovaista kohden on
tusinan verran niitä, jotka käyvät kirkossa siksi että ovat aina tehneet niin
tai siksi että ovat vastuussa kahvileivän tuomisesta jumalanpalveluksen
jälkeiseen tilaisuuteen (5).
Tässä
on pointti. Tosin sen on sanonut elävämmin esimerkiksi Happy Mondaysin
laulajana tunnettu Shaun Ryder Uncutin (6/2015) haastattelussa. Ryderiltä
kysytään, kävikö hän pienenä kirkossa. Mies vastaa, että häntä vietiin kirkkoon
kymmeneen tai yhteentoista ikävuoteen asti. Sen jälkeen Ryder toteaa:
”All
the women out of the family go, everyone’s mams who we know all go to church,
all the time. I don’t know why the men don’t go. I suppose for the women it’s
probably still like going out for a few hours and meeting people they like to
chat to.”
Ryder
on mielestäni enemmän oikeassa arveluineen kuin useimmat uskontokriitikot ja
moni uskomuksiin keskittyvä uskonnontutkija. Kirkossa käymisellä on ollut ja
voi olla edelleenkin tärkeä sosiaalinen funktio, esimerkiksi se, että naiset
pääsevät juttelemaan ja hengailemaan toistensa kanssa kodin ulkopuolelle, ilman
miehiä ja luvan kanssa.
Vaikka
Myers ajattelee, että vain pieni osa on tosiuskovaisia, hän ei siirrä tätä
ajattelua kristillisten myyttien tulkintaan. Hän vertaa Jeesuksen uhrikuolemaa
siihen, että sodassa joku heittäytyy käsikranaatin päälle pelastaakseen
toverinsa. Jeesuksen uhrikuolemassa vain ei ole kranaattia – ei mitään
pelastettavaa. Myers ei pohdi, että myytti uhrikuolemasta saattaa olla moniin
vetoava kertomus, vaikka kirjaimellisesti mitään pelastettavaa ei olisikaan.
Itselläni Myersin lukutavasta tulee mieleen oma ”vitsini” romaanien
lukemisesta: miksi kukaan lukisi keksittyjä tarinoita? Eihän ne ole totta?
Tavallaan
Myers tietää, ettei toisten ihmisten uskomusten totuudellisuus ole aina kovin
keskeistä. Hänen tapansa ilmaista se on tyylillensä sopiva: ”We will, for instance,
accept all kinds of incredible nonsense if it will get us laid, and we all know
this.” (156)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti