Yhtenä
iltana lähdin ulos kävelylle. Ensiksi ajattelin meneväni ruokakauppaan, mutta
totesin, etten juuri nyt tarvitse sieltä mitään. Sitten pohdin, että aina voi
mennä kirjastoon. Valinta osui musiikkikirjastoon, jossa tarkoituksena oli
lukea viimeisimmät musiikkilehdet ja ehkä lainata pari levyä. Hyllyssä tuli
vastaan Viljami Puustisen kirjoittama Kingston
Wall – Petri Wallin saaga (2014). Minulla oli kaksi hyvää syytä lukea teos.
Ensinnäkin kirja oli saanut erittäin myönteistä palautetta. Toiseksi siinä
käsiteltiin yhtyeen nokkamies Petri Wallin touhuja Ior Bockin kuvioissa. Bockin
mielikuvituksellisiin tarinoihin Suomesta sivilisaation alkukotina olin tutustunut
aikaisemminkin, viime aikoina myös lukemalla Perttu Häkkisen ja Vesa Iitin
teoksen Valonkantajat (2015).
Aloin
ahmia Puustisen kirjaa samana iltana. Kommentoin sitä lyhyesti tämän
kirjoituksen lopussa, mutta siinä samalla tuli käytyä läpi Kingston Wallin
studioalbumit. Bändi ei sinänsä ole koskaan merkinnyt minulle kovinkaan paljon.
En edes muista sataprosenttisen varmasti, olenko nähnyt ne livenä. Melko
varmasti olen, festareilla, esimerkiksi Provinssirockissa vuonna 1992. Jos
olen, en ole katsonut koko keikkaa, vaikka arvostinkin yhtyeen ideaa (en
välttämättä aina toteutusta, ainakaan 1990-luvun alussa, jolloin musiikkimakuni
oli valikoivampi).
I (1992) tuli ostettua vuosi sitten
neljällä eurolla. Sitä kai halusi pohtia tuorein korvin, oliko yhtyeessä jotain
enemmän kuin ensimmäisellä kierroksella jäi mieleen. Kuuntelin sen ehkä kerran
ja laitoin hyllyyn. Se siitä. Kirjaa lukiessa otin albumin hyllystä ja annoin
sen soida. Päätelmä: albumilla on hyvää jamitusta ja ehkä yksi hyvä biisi,
”Waste of time”. Siellä on bändin varhaisia biisejä, Wallin tyttöystävän mukaan
nimetty instrumentaali ”Tanya” ja mielestäni aivan tarpeeton mutta yleisöön
uponnut Hendrix-koveri ”Fire” sekä kahdeksanosainen, yli 20 minuuttia kestävä
”Mushrooms”. Kokonaisuus on korviini huonolla tavalla liiaksi hard rockiin
kallellaan.
II (1993) alkaa hienosti itämaisin
melodioin varustetulla kappaleella ”We cannot move”. Tämä on aina kuulunut
omiin suosikkeihini bändin tuotannossa. Tai voisi sanoa, että moni muu yhtyeen
levyttämä kappale ei ole tuntunut alusta asti toimivalta. Myös kolmas raita
”Could it be so” on osuva, viipyilevä ja jammaileva mutta samalla melodisesti
tarttuva biisi. ”Two of a kind” on parhaasta päästä, myös ”Shine on me” on
onnistunut ja levyn päättävä rennon vauhdikas instrumentaali ”Palékastro” on
pakottamaton. Debyytin Hendrix-koveri vaihtui Donna Summerin ”I feel loveen”,
joka on varmaan ollut hauska juttu aikanaan keikoilla (ja ehkä edelleen dj:n
soittamana), mutta kotikuuntelussa en syty versiolle. Toisella
studioalbumillaan Kingston Wall alkoi löytää oman sointinsa sävellyksellisesti.
Debyyttiä varjostaa aikansa hard rock, mutta seuraajalla on enemmän
psykedeelistä progeilua. Vuoden 2015 näkökulmasta kakkoslevy on suuri harppaus
eteenpäin.
Tri-Logy (1994) on läpeensä Ior Bock
-vaikutteiden alainen teos. Saatanallisen puuduttava sanojen katkominen ja
epätieteellisten assosiaatioiden kautta salattujen alkuperäisten merkitysten
etsiminen kuului keskeisesti Bockin alfabetiikkaan, joka oli menetelmä
universumin saloihin, jotka lopulta johtivat tarinaan Bockin suvun ja Suomen
suuruudesta. Yhtenä esimerkkinä levylle asti päätyneistä on ”Alt-land-is”,
jonka viesti on suunnilleen tämä: Platonin mainitsema kuvitteellinen Atlantis,
joka renessanssikirjallisuudessa alkoi merkitä kadonnutta utopiaa tuleekin
sanoista allt land is (tai ice) eli koko helkutin maa jään peitossa. No sehän
tarkoittaa Suomea ja Suomi on Atlantis. Itse levyn avaa hieno ”Another piece of
cake”, joka on kompaktia ja omaäänistä Kingston Wallia. Singlenä julkaistu ”Stüldt
håjt” kiteyttää Wallin kiinnostuksen aikansa tranceen. Mies olikin näihin
aikoihin aktiivinen reivaaja. Ei siinä mitään, mutta biisin sanoituksen
kuuntelusta kiusaantuu enemmän kuin mistään aikoihin. Niissä Walli selittää
alfabet-järjestelmää ja kertoo suomalaisen mytologian olevan avain universumin
ymmärtämiseen. Walli innostui myös didgeridoosta ja sitä on levyllä turhankin
paljon. Klisettä käyttäen: levyllä on hetkensä.
Suhtaudun
edelleen verrattain nihkeästi Kingston Wallin musiikkiin. Levyltä kuunneltuna
se on edelleen paikoitellen kylmää jamitusta. Yhtye halveksui aikansa indietä
ja kaikkea hipsterimeininkiä, toisin kuin nykyiset kokeilevat uuspsykedeliaa
tekevät yhtyeet. Niiden kanssa Kingston Wallilla ei ole mitään tekemistä. Loistavien
soittajien yhtye yritti olla vanhanaikainen, mutta välillä se tuntuu
jämähtäneen 80-luvun loppuun (vaikka levytti 90-luvun alussa). Toisaalta se
esitti musiikkia, jonka suola on kokeilu ja jamittelu livetilanteessa. Siksi
bändin tuomitseminen kohtalaisten studiolevyjen perusteella ei tee oikeutta
bändille kokonaisuutena.
Kie
Von Hertzen on todennut: ”Jengi valitti, että Kingstonit oli hyviä soittajia ja
jammailijoita mutta niillä ei ollut biisejä. Se on paskaa. Niillä oli hyviä
biisejä aivan alusta asti.” Tämä on hieman sama kuin kysymys siitä, onko
Rushilla hyviä biisejä. Minun käsitykseni hyvistä biiseistä taitaa erota
hienovaraisesti Kien vastaavasta. Eikä ihme, en ole Kien tekemisistäkään
innostunut, mutta enpä ole hänen tuotostensa enkä edes Kingston Wallin
ensisijaista kohderyhmää. KW:n satunnaiset onnistumiset ja toinen levy melkein
kokonaisuudessaan kuitenkin osoitti, että Walli osasi säveltää.
Mikään
nuivista kommenteistani ei tarkoita, ettenkö arvostaisi Kingston Wallia ja sen
perintöä. Sen tarina on hieno ja haluaisin digata yhtyeestä enemmän kuin
kykenen. Toisaalta kuuntelurupeaman aikana huomasin pitäväni bändistä enemmän
kuin kuvittelin pitäväni.
Puustisen
kirjaa suosittelen varauksetta. Se toimii riippumatta siitä, onko lukija bändin
fani tai täysin välinpitämättömästi siihen suhtautuva.
Wallin
tarina on kiinnostava kaikilta kanteilta – lapsuus, suku, perhe, ihmissuhteet,
bändin pyörittäminen 1990-luvun alun Suomessa ja erityisesti Helsingissä.
Wallin persoonasta tulee esiin monta puolta: kirjan perusteella hän oli
äärimmäisen lahjakas kitaristi ja intensiivinen heppu, joka vaikutti myös äärimmäisen
rasittavalta, suuruudenhullulta ja keskittymishäiriöiseltä. Lopulta lukija
alkaa myös sääliä häntä. Poikaraukka.
Kesäkuussa
1995 26-vuotias Petri Walli tappoi itsensä hyppäämällä Töölön kirkon tornista. Mielestäni
Puustinen ei yritä selittää Wallin itsemurhaa yhdellä tekijällä, vaan hän luo
kuvan tilanteesta, jossa eriaikaiset ja eriasteiset ongelmat kasaantuivat –
ihmissuhteet, bändin tarinan lerpahtaminen, talousvaikeudet, huumeet ja
katsomuksellinen identiteettikriisi.
Ammatillisista
syistä itseäni kiinnosti erityisesti kirjan kolmas ja viimeinen osa, jota
määrittää Ior Bock. Walli alkaa seurata Bockin opetuksia ja jakaa tietoutta
siitä kaikkialle, kunnes lopulta Bock osoittaa Wallin paikan hierarkiassa. Petri
jättää Bockin pettyneenä, mutta sitä ennen hän on tutustunut Bockin
saunasolmuun (autofellaatioon) ja helmenantoon (oman siemennesteen juomiseen), rasittanut
tuttujaan pilkkomalla sanoja löytääkseen universumin salat, jakanut
kansanedustajille omia EU-vastaisia kasetteja ja saarnannut Lemminkäisen
temppelistä, joka Bockin mukaan sijaitsi Sipoossa – etsintäprojekti, jota
esimerkiksi maanrakennusyhtiö Lemminkäinen OY rahoitti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti