maanantai 27. heinäkuuta 2015

Hori Smoku – 10 tuntia autotallipunkkia

Lapa ylös, jos olet osallistunut festivaaleille ja nähnyt kaikki esiintyneet artistit. Helsingin Ääniwallissa pidetyssä Hori Smokussa kävi näin, joskin vain toisen päivän osalta. Ensimmäisen päivän ohjelmisto ei puhutellut, mutta toinen päivä tarjosi hintaa ja laatua puntaroiden uskomattoman hienon kattauksen niille, joiden sydämessä on paikka autotallirokille ja punkille.

12 esiintyjää kymmenessä tunnissa 28 eurolla. Siinä savottaa.

Ensimmäisenä esiintyi Giorgio Murderer. Nelihenkinen kombo soittaa tiukasti autotallipunkkia, jota maustaa syntikoista ujeltavat laserääneet. Laulavasta rumpalista pisteet, samoin kuin vetävistä kompakteista biiseistä. Tässä vaiheessa ei ollut vielä ahdasta, mutta jengi nautti. Mahtava aloitus. Livenä tuolta:
ja studiossa tuolta:

Nopeasti siirtymä toiselle lavalle, jossa soitti Särkyneet. Bändin esiintyminen kesti niukasti yli 20 minuuttia, mutta siinä ajassa kuultiin yhtyeen parhaat kauniin melodiset poprallit, eikä montaa heikompaa tekelettä kuultu. Bändi kuulosti jotenkin kömpelömmältä kuin aikaisemmin tai sitten olin ensimmäistä kertaa selvänä bändin keikalla. Tykkäsin tietenkin.

Pienellä lavalla aloitti Lähtevät kaukojunat. Tamperelainen punk-trio oli ehkä soitannollisesti festivaalin kömpelöin, mutta arkisista aiheista kertovien melodisten punk-pop -biisien idearikkaus pelastaa yhtyeen. Hieno jatke tapahtumalle.

Päälavalle kapusi seuraavaksi Talmud Beach, jonka vähäeleinen huumoriblues toimi hyvin. Nautinnollinen keikka tämäkin, joskin jätin lopusta vähän aikaa yleiseen hengailuun. Heti alkuun tuli ”Hobo don’t mind a little rain” ja setissä oli liuta itselleni tuntemattomia biisejä.

Pieni tauko ulkoilmassa ennen seuraavaa esiintyjää. Sitten pienellä lavalla tapahtui jotain käsittämätöntä. Sinne nousi kreikkalainen Acid Baby Jesus. Olin kuunnellut yhtyettä hiukan etukäteen, joten ounastelin keikan olevan ihan kiva. Se oli kuitenkin järkyttävän hyvä. Yhtye yhdistelee 60-luvun Kalifornian hippi- ja nuggetsmeininkiä psykedeliaan ja punkkiin (muistuttaen punk-hetkinään Black Lipsiä). Välillä mieleen tulee Rolling Stones psykedeelisimmillään. Hienoja biisejä, miellyttävää jamitusta, paljon yhteislaulua. Aion tutustua tähän lisää.
Studiolive:
Video:

Ja taas mentiin. Päälavalla esiintyi seuraavaksi Buck Biloxi and the Fucks. Bändin kitaristi-laulaja on Giorgio Murdererin rumpaloiva laulaja. Bändeissä on sama basisti. Buck on monotonisempaa ja – jos mahdollista – vielä vähän suorempaa. Biiseissä on vaihtelua vähemmän kuin Ramonesilla, mutta basso jytisee Ramonesia enemmän. Bändi soittaa tuollaisia 20 minuutin keikkoja. Todella hieno yhtye omassa genressään.
Livenä:
Studiossa:

Pienessä salissa aloitti Läjä Äijälän instrumentaaleja soittava roots-trippi The Sultans. Läjä näppäilee kitaraa ja joku toinen rummuttaa. Nyt mukana oli myös läskibasson soittaja, joka muutti bluesin rockabillyksi. Kun kaikki istuivat, ei salin perältä nähnyt mitään. En ängennyt eteenpäin, vaan jätin keikan parin biisin varaan.

Olosuhteiden vuoksi siirryin ulkoilmaan nauttimaan drinkkejä. Rommipaussin jälkeen oli aika siirtyä katsomaan Hopeajärveä. Sille läheisin vertailukohta lienee Radiopuhelimet, mutta paljon muutakin tulee mieleen, vaikkapa Sielun Veljet. Äkkiväärää musiikkia soittava yhtye on melko hyvä, vaikka täydelliset biisit heiltä puuttuu. Nyt päällimmäiseksi mieleen jäi ”566 plus sata”. Mukava keikka tämäkin.

Kiireinen siirtyminen brittiläisen Black Timen eturiviin. Eteen siksi, että tarkoituksena oli katsoa vain osa keikasta, joten se olisi hyvä nähdä paraatipaikalta. Jo alkukeikan katsominen tarjosi suunnilleen ne biisit, jotka tunsin. Bändin musiikissa kuuluu suosikkiyhtyeitäni, esimerkiksi The Cramps ja Jesus and Mary Chain, mutta Black Time on melko kaukana niiden omaperäisyydestä ja luovuudesta. Jos pastissi on parasta mihin kykenee, kannattaa imitoida parhaita. Sen viihdyttävä Black Time on ymmärtänyt.

Sitten oli vuorossa pikainen ruokatauko. Tankkauksen jälkeen lavalle nousi Pää kii, joka soitteli ne tutut ja mainiot biisinsä läpi hieman epävireisesti. Taas piti katsoa ja diggaillakin, vaikka bändi polkee aika lailla paikallaan. Bergmanin spiikeistä huvittavin oli ”Dead Moon mieluummin kuin Stooges”.

Pikkulavalla ei enää soitto soinut. Oli siis taas pieni rommitauko ennen kuin päästiin kuuntelemaan amerikkalaista Moon Duoa, joka on kuitenkin trio. Junnaavaa krauttia, psykedeelistä kitaraa, syntikka-ujellusta ja steppilautarumpukomppia lavalla, jonka täydellisestä pimeydestä loistaa taustakankaan värikuviot. Tämä on minulle oikeanlaista tyyliltään enimmäkseen lainatun musiikin päivitystä nykyaikaan. Nautin keikasta todella paljon. Saatoin jopa tanssia.
Studiolive:
Video:

Viimeinen tauko ja sitten Dead Moon. Viimeksi näin yhtyeen aika tarkkaan 20 vuotta sitten Turussa. Bändi lopettaa oman ilmoituksensa mukaan kiertämisen syksyllä, joten kyse taisi olla Suomen jäähyväiskeikasta. Alkuun tuli ”Fire in the western world” ja heti perää ”13 going on 21”. Alkupuolella tuli myös yksi suosikeistani ”Running out of time” ja sitten muutama itselleni vähemmän tärkeä biisi. Jälkipuoliskolla kuultiin klassikoita ”Dagger moon” ja varsinaisen setin päättänyt ”Dead moon night”. Encoressa tuli hienot ”It’s o.k.” ja ”Out in the blue”. Koko illan päätti debyyttilevyltäkin löytyvä Elvis-laina ”Can’t help falling in love with you”. Tuossa tammikuun 2015 keikka hyvällä kuvan ja äänen laadulla.

Tiivistetysti Hori Smokun plussat ja miinukset:

Plussat:

+Esiintyjät!
+Hinta: päivälippu vain 28 euroa
+Rommi-inkivääriolut -drinkki: hyvää kuudella eurolla ilman kaljanlanttauksen aiheuttamaa pöhöytymistä

Miinukset:

-Loppuillan ahtaus – päivä oli loppuunmyyty
-Paikassa ei myydä kahvia eikä teetä
-Merchandise-osasto olisi järkevää organisoida keskitetysti niin, että artistien tuotteita saisi läpi päivän
-Järkkäreiden mielivalta: takit piti jättää narikkaan puolen yön jälkeen eli puolentoista artistin ajaksi, paitsi farkkurotsia ei tarvinnut jättää – nahkatakki piti; sukupuolten eriarvoisuus: miehet eivät saaneet kantaa puolen yön jälkeen kangaskassia, mutta naisille suotiin mikä tahansa rinkka
-Dead Moonille tunkeneet aggressiiviset ja väkivaltaiset miehet ja naiset: keskisormenmittaiset terkut erityisesti känniselle naiselle, sinulle, joka huidoit kainalosauvoillasi tarkoituksellisesti ihmisiä ja tuplakeskari sun itkevälle räkäkänniselle kaksimetriselle miehellesi, joka vei sekoilullaan viiden ihmisen tilan ja jonka siirsin pois jalkojeni päältä ja joka sen seurauksena sopersi, että olen ikävin ihminen koko päivänä.

Kauneusvirheistä huolimatta kokonaisuus jäi roimasti plussalle. Kesän paras keikkapäivä Sidewaysin perjantain kanssa.

ps. Myös Yle noteerasi tapahtuman televisiouutisissa ja verkkosivuillaan. Kuvissa seisoskelen minäkin.

Ei kommentteja: