En
ole koskaan ollut kettutyttö, vaikka en turkistarhausta kannatakaan.
Aseistakieltäytyjien bileisiin en koskaan jaksanut osallistua, vaikka olenkin
sotilaspassistani luopunut. En ollut lökäpöksy, joka halusi vetää natseja turpaan.
En polttanut makasiineja enkä ole ollut mustavihreillä päivillä. En ole edes
vegaani. Mielenosoituksiin olen osallistunut lähinnä ulkomailla turistina,
usein tietämättä, mikä on tapahtuman varsinainen idea. Kadunvaltauksissa
soitettiin huonoa musiikkia, joten en viihtynyt niissä varttia pidempään.
Yllä
sanotun vuoksi onkin mielenkiintoista löytää jonkinlainen yhtymäkohta oman
elämän ja suomalaisen ”suoran toiminnan”
tai ”aktivismin” väliltä. Tästä muistuttaa Anton Montin ja Pontus Purokurun
tietokirja Suoraa toimintaa! Autonomiset
liikkeet Suomessa 1986–2016 (Into 2018).
Teos
käsittelee alaotsikkonsa mukaista teemaa mielenkiintoisella tavalla painottuen
aktivismin vasempaan laitaan, vaikka lopussa tuodaan mukaan myös uusoikeisto.
Siinä käydään läpi aktivismia 1980-luvun anarkismista erilaisten yhden
liikkeiden ja globalisaatiokriittisten moneuksien kautta viime vuosien
kuokkavieraisiin ja turvapaikanhakijoihin. Lähes kaikki esimerkit ovat jollain
lailla tuttuja, vaikka kaikissa tapauksissa olen ollut ulkopuolinen. Kirja
systematisoi niitä ja vaiheiden yksiin kansiin laittaminen on saavutus. Tietysti
tekijät ovat valikoineet mielestään keskeisimpiä esimerkkejä ja toimijoita,
mutta tällä valikoimalla saadaan nostettua esiin keskeisiä painotuksia ja
siirtymiä. Ulkopuolisuudestani huolimatta siellä on yksi vaihe, joka tangeeraa
oman elämäni kanssa.
Tekijät
kirjoittavat, että ”2000-luvulla suomalaiseen aktivismiin ilmestyi
radikalisoituvan toiminnan rinnalle käänne teoreettisempaan ja ilottelevampaan
suuntaan.” He jatkavat, että ”Liikkeiden julkisen viestinnän sävy oli
1990-lukua akateemisempi, kuten osoittavat vuosikymmenen ehkä tärkein
aktivistikirja, Michael Hardtin ja Antonio Negrin Imperiumi.”
Hardt
& Negri nojaavat ajattelussaan osittain Gilles Deleuzen ja Félix Guattarin
ajatteluun. Itse luin 2000-luvun alussa (ja myöhemminkin) Deleuzea ja Guattaria
ahkerasti ja toimitin yhdessä Pasi Väliahon kanssa ensimmäisen Deleuzea
käsittelevän suomalaisen teoksen vuonna 2004. Hardtin ja Negrin Imperiumi ilmestyi alkukielellä
englanniksi vuonna 2000 ja muistan edelleen, että kaksi kirjaa, jotka otin
mukaan Pietariin, jossa vietin heinäkuun vuonna 2002, olivat Imperiumi ja Hardtin aikaisempi,
Deleuzen filosofiaa erittelevä teos.
Myöhemmin
olin mukana Tutkijaliiton hallituksessa muutaman vuoden ajan. Samaan aikaan
hallituksessa oli myös Mikko Jakonen ja Akseli Virtanen, jotka yhdessä Jukka
Peltokosken kanssa ryhtyivät toimittamaan ”prekariaatin manifestia”, vuonna
2006 ilmestynyttä Uuden työn sanakirjaa.
Tutkijaliiton toiminnassa tutustuin Jakoseen ja Virtaseen (Peltokosken tunsin
jo teinivuosilta) ja joihinkin muihin samanmielisiin. Itse myös kirjoitin
kirjaan. Ja vaikka kirja joidenkin mielestä oli filosofista höttöä, siihen
kiteytyy aikansa aktivismin keskeisiä ajatuksia. Se pyrki uudistamaan
yhteiskunnallisten liikkeiden kieltä vastaamaan aikansa muutoksia. Sittemmin vihreät
ja vasemmisto ovat seuranneet näitä ajatuksia jonkin verran
yhteiskunta-analyysissaan, toisin kuin vanhan vasemmiston käsitteistöön
jämähtänyt SDP.
Teos
oli pitkälti Jyväskylässä perustetun Megafoni-verkkosivuston ekstensio, mutta Uuden työn sanakirjan merkityksen
aikansa ajatuksia kiteyttävänä ja yhteensaattavana teoksena noteeraavat myös
Monti ja Purokuru. Teoksen julkaisi Tutkijaliitto, jonka hallituksessa olin
puoltamassa sen julkaisua ja päättämässä italialaisten autonomiateoreetikkojen
suomennettujen teosten painosmääristä.
Selkeä
tangeeraus Montin ja Purokurun esimerkkien ja vaiheiden kanssa jää suunnilleen tähän,
vaikka kokonaisuuteen liittyy osittain myös väitöskirjani ja suomalainen uuden
työn teoretisointi, jonka merkkiteos oli vuonna 2003 ilmestynyt Jussi Vähämäen Kuhnurien Kerho. (Vähämäki oli mukana
Tutkijaliiton toiminnassa ja hän myös kirjoitti yhteistoimittamaani
Deleuze-kirjaan.)
Selkeä
erkaantuminen tapahtui vuonna 2007. Lähdin Englantiin ja kontaktit tähän
skeneen vähenivät merkittävästi. Teoreettinen kiinnostukseni jatkui, mutta aikani
meni yhä enemmän uskontotieteen parissa.
Vaikka
suoran toiminnan ja kansalaistottelemattomuuden ydin on aina ollut kaukana
minusta, olen seurannut skeneä kaukaa sivusta pidemmällä aikavälillä kuin mitä
ohut kontaktipintani todistaa. Myöhäisteinistä alkaen punk- ja indiepiirien
tapahtumat ovat kiinnostaneet musiikkinsa vuoksi eikä niissä ole voinut välttyä
jonkinlaiselta kontaktilta erilaisiin järjestöihin. Sen sijaan myöhempien
aktivistien hiphop-sukupolveen musiikillista napanuoraa ei ole koskaan
ollutkaan.
Olen
mielestäni poliittisesti valveutunut ja jaan erilaisten autonomisten liikkeiden
kanssa monia ”punavihreitä” näkökantoja. Silti kirjassakin mainitut jotkut
suoran toiminnan esimerkit naurattavat ja nostavat jonkinlaisen
surkuhupaisuuden tunteen päällimmäiseksi: Muutoksen kevät -lehteen listatuissa
suoran toiminnan raporteista löytyy myös ”yksi isku jäätelökioskia vastaan
(tilan vahingoittaminen)”.
Jos
mitään yleistä kaavaa teoksessa käsitellyn aikavälin liikehdinnästä voi
hahmotella, se on ehkä tämä: kansalaistottelemattomuus on erityisesti nuorten
toimintaa, jolla ei ole suoraa yhteyttä puolueisiin; silti moni toimija tulee
myöhemmin puolueaktiiviksi tai suuntautuu muihin yhteiskunnallisesti
merkittäviin asemiin.
Historiallinen
kaava on se, että vielä 2000-luvun alussa puoluekontekstia etsivät aktivistit
suuntasivat vihreisiin, kun taas vuosikymmenen lopulla virta vei
vasemmistoliittoon. Lisäksi tarinaa jäsentää megasykli vasemmistoaktivistien
aloitteellisuudesta 2010-lukuun, jolloin kyse on enemmän reagoimisesta
äärioikeistoon kuin uusista innovaatioista.
Jos
ajatellaan vihreitä ja vasemmistoliittoa, niin molemmista löytyy ihmisiä,
joiden taustat ovat joissain teoksessa mainittujen yhteistoiminnan muotojen, liikkeiden
ja yhdistysten aatemaailmassa. Koko palettia yhdistää vahva tunne vallitsevan
järjestelmän tai sen osien epäoikeudenmukaisuudesta. Sitä voi kutsua vaikka
kapitalismikriittisyydeksi, vaikka esimerkiksi eläinten oikeuksia edistävät
ovat minusta tuntuneet olevan varsin etäällä kokonaisvaltaisemmasta, yhden
asian ylittävästä kapitalismikritiikistä.
Aktivismin
”prekariaattivaihe” oli ehkä lähimpänä omaa kiinnostustani, koska siinä
nostettiin esiin niin uusien elämäntapojen keksiminen kuin ihmisten toisiinsa
kohdistama systeeminen syrjintä, joka kytkeytyi vahvasti muuttuvaan
kapitalismiin. Ajattelin silloin ja edelleen, että verkostomaiset liittoumat
ovat olennaisia, koska siinä riittävän lähellä toisiaan olevat asiat (ja niiden
kannattajat) pystyvät tukemaan toisiaan. Siis niin, että vaikka juuri minä en
kokisi henkilökohtaisesti asiaa x polttavana teemana, voin osallistua sen
tukemiseen, koska ne, joille asia x on tärkeä, tukevat myös minulle tärkeitä
asioita. Ihanteista aloittamisen sijaan pyrkimyksenä on ”kumouksellisen
subjektin rakentaminen ja sen voiman lisääminen”, ja sen mukaan mietitään
sopivia toimintatapoja, kuten Eetu Viren toteaa.
Saattaa
olla niin, että eniten minua kiinnostivat nämä asiat teoriassa. Huomaan
kuitenkin omassa ajattelussani hengenheimolaisuutta siihen, mitä Monti ja
Purokuru kutsuvat autonomistiseksi, erotuksena anarkismista ja (dogmaattisesta,
ammattiyhdistysliikkeeseen nojaavasta) marxismi-leninismistä.
Mitä
taas puoluekysymykseen tulee, niin itse pidän kovasti Li Anderssonin
kommentista, jonka mukaan tarvitaan sekä puoluetta että itseorganisoituvaa
toimintaa. Anderssonia (erittäin) vapaasti lainaten: puolue tarvitsee sen
ulkopuolisia liikkeitä keskusteluasetelmien muuttamiseksi, kun taas puolue
pystyy parlamentaarisin keinoin toteuttamaan monia asioita. Liikkeiden ei
tarvitse välittömästi popularisoida poliittisia sisältöjä, kun taas puolueiden
menestykselle se on lähes välttämätöntä. Teoriaa ei luoda puolueessa, mutta
liikkeissä se on mahdollista.
Hyvä
huomio tulee myös ravintolapäivien yhtenä kehittäjänä toimineelta Olli
Siréniltä. Hän korostaa kokemusten roolia asioiden normalisoimisessa.
Huippuunsa hiottu argumentti ei läheskään aina riitä vaan muutokseen tarvitaan
affektiivisuutta. Ihmiset alkavat kokemustensa ja tuntemustensa kautta pitää
asioita normaaleina ja yhtäkkiä aikaisemmin suurta vastustusta kohdanneet asiat
menevät läpi ilman sen kummempaa argumentointia.
Yksi
asia itselleni jäi epäselväksi. Yliopistossa työskentelevänä ihmisenä en tämän
teoksen perusteella hahmota, mitä aktivistit ovat yliopistolta halunneet.
Ymmärrän hyvin yliopistolakia ja opintotukea koskeneet tempaukset – ja olen
samaa mieltä edellisen ongelmista ja jälkimmäisen leikkaamisen
haitallisuudesta. En kuitenkaan hahmota, mitä konkreettisesti tarkoittaa, että
”aktivistit eivät siis onnistuneet muuttamaan yliopistoa niin, ettei sieltä
olisi tarvinnut paeta.”
Tällaisena
yliopistoihmisenä olisin toivonut teoksen dokumentoivan tarkemmin lähteensä,
mutta joka tapauksessa teos on suositeltavaa luettavaa. Sitä voi lähestyä
monesta eri näkökulmasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti