Twitterissä
käytiin pienimuotoinen debatti siitä, oliko antiikissa uskonnonvapautta. Piispa
ja teologi Jari Jolkkonen puolusti näkemystä, jonka mukaan varhaiskristillinen
ajattelija Tertullianus (n. 155–230) olisi muotoillut käsityksen
uskonnonvapaudesta. Näin ajateltuna uskonnonvapaus ei olisikaan moderni
keksintö.
Antiikintutkija
Laura Nissin vastasi tähän, että vaikuttaa epätodennäköiseltä. Hän kuitenkin
jatkoi, että uskonnollinen suvaitsevaisuus oli keskeinen osa kristinuskoa
edeltänyttä antiikin roomalaista uskonmaisemaa.
Keskustelun
suurin anti itselleni on siinä, että se muistuttaa uskontotieteilijän olevan
toista maata. Uskontotieteilijä (ainakin siinä idealisoidussa merkityksessä
kuin sen tässä ymmärrän) lähestyisi asiaa toisesta suunnasta. Hän kysyisi,
millä perusteella ylipäätään voidaan väittää, että antiikissa oli uskonto.
Mistä sanasta puhutaan ja mitä merkityksiä sillä oli?
Nissinin
mainitsemassa antiikin Roomassa ”religio” tarkoitti kymmeniä eri asioita. Itse
en lue latinaa sujuvasti, mutta näitä merkityksiä ovat käsitelleet perustavasti
esimerkiksi Carlin A. Barton ja Daniel Boyarin teoksessaan Imagine No Religion: How Modern Abstractions Hide Ancient Realities
(2016).
Barton
ja Boyarin esittävät, ettei antiikin Kreikassa tai Roomassa ollut uskontoa
vastaavaa käsitettä siinä mielessä kuin sen nykypäivänä ymmärrämme. Heidän
mukaansa religio-sanan kääntäminen uskonnoksi hankaloittaa roomalaisen
kulttuurin ymmärtämistä. Sama pätee antiikin kreikan termeihin (erityisesti
”threskeia”). Heidän mukaansa tuon ajan tekstien moderneissa käännöksissä ei
kannattaisi edes käyttää uskonto-sanaa.
Mikäli
Barton ja Boyarin ovat oikeassa, Jolkkonen ja Nissin ovat molemmat väärässä. Näin
siksi, että heidän kysymyksensä on väärin asetettu. Jos antiikissa ei ollut
uskontoa, ei ollut uskonnonvapauttakaan.
Tämä
ei tarkoita, etteikö tutkija voisi jollain tarkoituksenmukaisella tavalla
määrittää sanaa ”uskonto” omiin tutkimuksellisiin tarpeisiinsa antiikkia
tutkiessaan, mutta siitä ei tässä Twitter-debatissa ole kyse: debatin
vastakkaisten kantojen edustajat olettavat, että on mielekästä ajatella
antiikissa olleen elämänalue tai ilmiö, joka voidaan ongelmitta nimetä
uskonnoksi.
Sen
jälkeen kun tähän uskontoa koskevaan kysymykseen on vastattu, voidaan miettiä,
mitä uskonnonvapaus oikein merkitsee antiikissa, jos kysymys edelleen kuulostaa
järkevältä. Jos ei kuulosta, voitaisiin miettiä, voidaanko puhua
ajatuksenvapaudesta, omatunnonvapaudesta, toiminnanvapaudesta tai jostain
muusta.
Toinen
uskontotieteilijälle ominainen kysymys kuuluisi, millaiset panokset väitteiden
esittäjillä on pelissä. Piispoille ja teologeille saattaa olla toivottavaa
nähdä kaikessa nykyisin arvostetussa kristilliset juuret. Antiikin tutkija
puolestaan saattaa nähdä myönteisessä valossa roomalaisen kulttuurin, jonka
oletetun uskonnonvapauden kristinusko tukahdutti. En lähde tässä yhteydessä
näin väittämään, koska se vaatisi paljon enemmän syventymistä kuin tällaisen
blogiin laitetun sormiharjoituksen. Mutta kysymisen tapa on tässä olennainen.
Esimerkkinä
tällaisesta kysymisen tavasta on William Arnalin The Symbolic Jesus: Historical Scholarship, Judaism and the
Construction of Contemporary Identity (2005). Arnal tutkii eri aikoina
esitettyjä näkemyksiä historiallisesta Jeesuksesta. Hänen tehtävänsä ei ole
kertoa, mikä monista näkemyksistä on lopullinen totuus historiallisesta
Jeesuksesta. Sen sijaan hän pohtii, miten erilaiset väittämät ovat olleet
sidoksissa kirjoittajien oman aikansa identiteetin rakentamiseen: näkemys historiallisesta
Jeesuksesta – on Jeesus sitten nähty esimerkiksi juutalaisena tai siitä lähes
täysin erillisenä – on ollut keino löytää tukea omalle identiteetille ja
valta-asemalle.
Jos ei muuta, niin ainakin uskontotieteilijä penää tarkkuutta siihen, mistä puhumme kun puhumme uskonnosta ja sen johdannaisista kuten uskonnonvapaudesta. Lisäksi uskontotieteilijä voi kiinnittää katseensa erilaisten toimijoiden menneisyyden käyttöön nykyisten intressien edistämisessä. Nämä kysymisen tavat eivät ole uskontotieteilijän yksityisomaisuutta; pikemminkin uskontotieteilijä toivoo, että muutkin kysyisivät useammin samoja kysymyksiä.
2 kommenttia:
Kirjoitat mielenkiintoisesti ja asiantuntevasti. Ihmettelen miksei milloinkaan ole kommentteja, keskustelua tai väittelyä? Muistan, että olen yrittänyt kommentoida tänne aikaisemminkin, mutta mitään ei ole tullut näkyviin. Niinkö haluatkin?
Hei, kyllä kommentointimahdollisuus on aina auki. En osaa sanoa, miksi jokin kommentti on jäänyt näkymättömiin - blogger-alusta ei aina toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Osa kirjoituksista herättää keskustelua esimerkiksi Facebookissa, ja pyrin osallistumaan niihin mahdollisuuksien mukaan. En sinänsä kirjoita näitä juttuja siksi, että niistä seuraisi pitkiä väittelyitä. Kirjoitan enemmän omaksi ilokseni ja toivon, että tekstit voisivat inspiroida muita. Pitkiin väittelyihin minulla ei välttämättä ole aina aikaa. En edes saa tietoa kommenteista muuten kuin vierailemalla itse blogissani, joten vastaaminen voi senkin vuoksi olla hidasta. Mutta yleensä vastaan, jos kommentoidaan.
Lähetä kommentti