Tämä
kirjoitussarja on keskittynyt sellaisiin yhtyeisiin ja artisteihin, joiden tuotannossa on
melko paljon minulle tuntematonta. The 13th Floor Elevators on ainakin osittain
poikkeus.
Jo
teininä kuuntelin brittiläisen Sting-Raysin versiota yhdysvaltalaisen The 13th
Floor Elevatorsin hitistä ”You’re Gonna Miss Me”. Opin pian tuntemaan myös
alkuperäisen version ja muutaman muun klassikon 1960-luvun garagea ja
psykedeliaa sisältäneiden kokoelmalevyjen kautta. Myöhemmin tutustuin yhtyeen
keulahahmo Roky Ericksonin upeaan soolotuotantoon yksityiskohtaisesti. Ja vielä
myöhemmin lainasin kirjastosta Hissien toisen albumin Easter Everywhere.
Koskaan
en kuitenkaan selvittänyt sen tarkemmin, mitä kaikkea yhtye levytti
aktiiviurallaan. Ennen kuin nyt.
Yhtye
teki vain neljä albumia. Ensialbumi The
Psychedelic Sounds of… (1966) on ehdoton klassikko. Sen aloittaa ainoaksi
hitiksi jäänyt ”You’re Gonna Miss Me” ja heti perään tulee yhtä hieno biisi
”Roller Coaster”. Loppulevy on tasavahvaa psykedeliaa.
Toisen
albumin, Easter Everywhere (1967),
avaa lupaavasti kahdeksanminuuttinen ”Slip Inside This House”. Se on
mestariteos, jonka tasolle muut raidat eivät yllä. Silti koko albumi on laatua
loppuun asti. Puolivälistä löytyy myös tulkinta Dylanin biisistä ”It’s All Over
Now Baby Blue”.
Yhdessä
nämä albumit muodostavat tärkeän osan siitä, mikä myöhemmin tultiin tuntemaan
1960-luvun lopun garagena. Tuolloin moni yhtye levytti upeita garagesinglejä,
mutta vain harvat tekivät edes kahta albumia, puhumattakaan siitä, että
molemmat albumit nousivat kulttiklassikoiksi. Kultti tarkoittanee tässä sitä,
että kriitikoiden ja muusikoiden innostuksesta huolimatta albumien
yhteenlaskettu myynti liikkuu muutamissa kymmenissä tuhansissa.
Yhtyeen
kolmas albumi on Live (1968). Tosin
live-albumina se on epäautenttinen, sillä siihen on ilmeisesti lisätty
hurmaantuneen yleisön ääniä jälkeenpäin ja albumi koostuu lähinnä käyttämättömistä
studionauhoituksista. En ylipäätään ole suuri live-albumien ystävä, ellei
puheena ole Ramonesin It’s Alive,
Whon Live at Leeds tai vastaavat.
Hisseilijöiden livellä on kelvollisia biisejä, mutta se vain vahvistaa
käsitystäni siitä, että live-albumit ovat keskimäärin tarpeettomia. Vielä
kummallisempaa on vain se, että joku haluaa tehdä studio-otoksista ”liven”
sotkemalla sekaan yleisön mylvintää. Tässä tapauksessa se joku oli levy-yhtiö.
Levyllä on lainakappaleita Buddy Hollysta Creedensiin.
Seuraavana
vuonna sekalaisista aineksista saatiin kasaan Bull of the Woods (1969), jota oltiin työstetty jo edellisenä
vuonna. Levyllä on aikaisempaa vähemmän Rokyn ja Tommy Hallin kädenjälkeä, ja
kenties siksi se onkin lähempänä tasapaksua bluesrokkia kuin sitä, mistä yhtye
aloitti kahdella ensimmäisellä levyllä.
Käytännössä
yhtyeen ura oli lopussa jo kahden ensimmäisen albumin jälkeen. Rokyn ja Tommyn
aktiivinen huumeiden käyttö sai yhtyeen epäjärjestykseen. Roky meni
sairaalahoitoon ja palasi myöhemmin musiikin pariin. Tommy liittyi 1970-luvulla
skientologeihin.
Yhtyeen
musiikillista merkitystä on turha alleviivata. Siitä todistavat jo pelkästään
ne kymmenet tunnetut bändit, jotka ovat tehneet omat sovituksensa The 13th
Floor Elevatorsin kappaleista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti