Tämän
sarjan ideana on ollut kirjoittaa yhtyeistä ja artisteista, jotka ovat jääneet
vähälle huomiolle omassa elämässäni. Tässä mielessä Bauhaus on huono valinta.
Omistan yhtyeen albumeita ja olen kuunnellut yhtyettä valikoidusti noin 20
vuotta. En kuitenkaan ollut kuunnellut yhtyeen kaikkia studioalbumeita, joten
paikkasin aukon.
Bauhaus
oli pitkään etäinen yhtye. Albumeita löytyi kavereiden isoveljien levyhyllyistä,
joihin ei saanut koskea. Ja silloin kuin sai, niistä nauhoitettiin c-kasetille
Ramonesia, Meteorsia ja Rattusta.
Yhtyeen
versio David Bowien ”Ziggy Stardustista” oli kuitenkin päätynyt
kokoelma-albumille, jonka olin ostanut Anttilan alelaarista. Myös Spook &
the Ghoulsin versio ”Bela Lugosi’s Undeadista” oli tullut tutuksi. Molemmat
olivat omiaan lisäämään kiinnostusta.
Ensimmäisen
vakavan askeleen kohti yhtyettä otin Tampereella 1990-luvun alkupuolella, kun
ostin divarista Burning from the Inside
(1983) vinyylin. Edullinen hinta vaikutti päätökseen merkittävästi, mutta toki
vaakakupissa painoi myös avausraita ”She’s in Parties”, jonka olin joskus
kuullut.
Tuttavapiirissäni
suhtautuminen Bauhausiin oli ihan samaa kuin muihinkin tummanpuhuviin
artisteihin. ”Jees, kun on synkkää”, sanoivat yhdet. Toiset suhtautuivat
yhtyeeseen penseämmin: ”Lopettaisi sen vinkumisen ja valittamisen.” Itse vain
pidin sitä hyvänä musiikkina, ja suhtautumiseni goottiosastoon oli
ambivalenttia: tyylikästä ja kohtalokasta, mutta vähän liian introverttia ja
monotonista piipittämistä. Tykkäsin (ja tykkään) myös rytmeistä, joten
goottienkin hyväksymä the Cramps oli aina lopulta vetävämpi vaihtoehto. Samoin goottimainen,
mutta siihen genreen poikkeuksellisen rytmikäs Southern Death Cult vieraili vinyylisoittimessa
useammin kuin Bauhaus.
Paljon
myöhemmin lainasin kirjastosta Bauhausin kokoelma-cd:n. Se vakuutti, että
yhtyeellä on paikka sydämessäni. Se myös sai aikaan sen, etten kiirehtinyt
kuuntelemaan varsinaisia albumeita. Sain kyllikseni kokoelmasta, kunnes päätin
toisin.
Bauhausin
ensialbumi In the Flat Field (1980)
sai melko muikeita arvioita brittilehdistössä, mutta se ei ole yllätys. Sen
verran originaalista albumista on kyse. Vertailukohdaksi sopinee Joy Division,
mutta Bauhaus ei ole samalla tavalla kaunista, koskettavaa ja inhimillistä.
Bauhaus on kylmä, kohtalokas ja etäinen. Cd-versiolla on bonuksena varhainen
single ”Dark Entries” ja T. Rexin ”Telegram Sam”, joka muistuttaa, miten uuden
genren lähettiläät olivat kiinnostuneita brittiläisestä glamrokista.
Toinen
albumi Mask (1981) on musiikillisesti
jokseenkin monipuolisempi. Sen ehdoton kohokohta on yksi bändin hienoimmista
kappaleista ”The Passion of Lovers”. Mutta kuunteluhetkiä tarjoavat myös
vaikkapa ”Hollow Hills”, ”Hair of the Dog” ja kolkon popin kohtuullisen
huvittava helmi ”The Man with the X-Ray Eyes”.
Kolmas
albumi The Sky’s Gone Out (1982)
kuulostaa hieman väkisin puristetulta, mutta onhan sielläkin ”Silent Hedges”, ”In
the Night” ja näppärästi nimetty ”All We Ever Wanted Was Everything”.
Cd-version bonuksena on tuo edellä mainittu ”Ziggy Stardust”.
Neljännen
albumin Burning from the Inside
(1983) avausraitaa tuli jo ylistettyä. Silti löytyy myös melkoisen miellyttävä
”Slice of Life”, mutta pidän albumista myös kokonaisuutena. Bändin historiassa
se on kuitenkin toisenlainen käännekohta. Laulaja Peter Murphy osallistui
sairautensa vuoksi vain vähän levyn tekemiseen, ja käytännössä levyn
valmistuttua yhtye oli hajonnut.
Cd-versiolla
on lisukkeena singlejä, muun muassa komea ”Lagartija Nick” ja tuolloin
jäähyväissingleksi jäänyt ”Sanity Assassin”, sekä höpsö dub-kyhäelmä ”Here’s
the Dub”, jonka pohjana on ”She’s in Parties”.
Seuraava
albumi ilmestyikin sitten 15 vuotta myöhemmin. Go Away White (2008) ei ole kammottava teos, mutta siitä puuttuu
ilmaisun välttämättömyys, intensiteetti, joka välittyy aikaisemmilta
äänitteiltä. Huonompiakin keski-ikäisten kivoja levyjä on tehty. Paluulevyä voi
kuunnella tyytyväisenä, mutta ei sitä voi kutsua tärkeäksi menettämättä
suhteellisuudentajua.
Albumi
meinattiin jättää julkaisematta, kun muu yhtye riitautui taas kerran Peter
Murphyn kanssa. Mitään kiertuetta ei tullut, mutta albumi sentään saatiin
markkinoille – muistoksi yhdestä genrensä hienoimmista yhtyeistä.
Bändin
ensisingle ”Bela Lugosi’s Dead” (1978) ei ilmestynyt millään albumilla. Se on
toki julkaistu Crackle-kokoelmalla,
mutta se jäi kuitenkin historiaan ”ensimmäisenä goottisinglenä”. Jos sellaisen
leiman saa, ei tarvitse erikseen korostaa sen levyttäneen yhtyeen merkitystä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti