Nuorena
hevidiggarina luin haastatteluja, joissa artistit muistuttivat tämän tästä,
miten tärkeä yhtye New York Dolls heille oli. Silloin se oli minulle vain nimi.
Myöhemmin muutamat klassikkobiisit tulivat tutuksi, mutta en koskaan perehtynyt
yhtyeen tuotantoon yksityiskohtaisesti. Myöskään Dollsien comeback 2000-luvulla
ei saanut aikaan suuria reaktioita, vaikka Ruisrockissa olin odottamassa
keikkaa hyvissä ajoin rantalavan suunnalla.
Yhtenä
kimmokkeena päätökselle kuunnella Dollsien studioalbumit oli Legs McNeilin ja
Gillian McCainin teos Please Kill Me: The
Uncensored Oral History of Punk (1996), jota aloin lukea pitkään jatkuneen
väistelytaktiikan jälkeen.
Yhtyeen
maine on ankkuroitu nimikkoalbumiin, joka ilmestyi vuonna 1973. Se oli aikaa
ennen punkkia, mutta bändin tunnetuimmasta kappaleesta ”Personality crisis”
tuli myös punk-klassikko. Levyllä on muutakin. Esimerkiksi b-puolen aloittava
”Trash” on vetävä ja myös erittäin tunnettu biisi, eivätkä albumit hyvät hetket
jää edes siihen. Heti seuraava ”Bad girl” on hienoa rokkia, josta on tullut
kuultua yhtä hienoja kovereita (esim. A-Bones), ja sitä seuraava ”Subway train”
edustaa yhtyeen tuotannon hieman herkempää puolta. Nyt tuntuu jokseenkin
oudolta, että en omista levyä ja vielä pöyristyttävämmältä, että en
muistaakseni ollut kuullut albumia kokonaan koskaan aikaisemmin.
Too Much Too Soon (1974) julkaistiin
seuraavana vuonna. Albumi on reipasta glamhenkistä punkrokkia. ”Stranded in the
jungle” on toimiva, samoin kuin ”Puss ’n’ boots” ja ”Who are the mystery
girls?”, joka itselleni tuli tutuksi vuosia sitten Unborn SF:n koveroimana. Alkujaan
The Coastersin esittämä ”Bad detective” on Dollseilla kuin 80-luvulla
kukoistaneen King Kurtin tuotantoa, ilman saksofonia. Jotain kuitenkin kertoo
se, että oma suosikkini levyltä on Dollsien erinomainen versio Archie Bell
& the Drellsin sokerisesta kappaleesta ”(There’s gonna be a) Showdown”.
Yhtyeen
paluuta odotettiin pitkään. Julkaisujen saralla se tapahtui kaksitoista vuotta
toisen albumin jälkeen, kun One Day it
Will Please us to Remember Even This (2006) ilmestyi. Samana vuonna yhtye
vieraili Ruisrockissa. Keikka oli varsin hieno kokemus, erityisesti kun
bassossa oli Takamäen Sami eli Hanoi Rocksista tuttu Sam Yaffa. Dollsien
uusista biiseistä vaikkapa ”Dance like a monkey” sopi settiin yhtä luontevasti
kuin kaikkien odottamat alkuaikojen hitit. One
Day… on kuitenkin erikoisen kaksijakoinen levy. Alle puolet on likipitäen
yhdentekevää rokkia, kun taas puolivälin jälkeen tulee peräkkäin kolme erittäin
onnistunutta raitaa: ”Fishnets & cigarettes”, ”Gotta get away from Tommy”
ja ”Dancing on the lip of a volcano”.
Cause I Sez So (2009) oli entuudestaan
täysin tuntematon levy. Se yllätti myönteisesti. Se kuulostaa juuri niin seesteiseltä
ja ajan kulun hyväksyneeltä kuin yli 25 vuotta sitten klassikkolevyn tehnyt
bändi voi. Albumilla on nippu asiallisen tasokkaita kappaleita (esim.
”Temptation to exist”), ja se sisältää myös lounge-reggaeksi sovitetun version
”Trashista”, mikä vain alleviivaa ajan kulun hyväksymistä. Tärkeästä levystä ei
ehkä ole kyse, mutta huomattavasti paremmasta kuin mitä olisin voinut
kuvitella.
Dancing Backward in High Heels (2011) on
viides studioalbumi ja kolmas 2000-luvulla. Sen ilmestyminen ei ollut uutinen,
josta olisi jäänyt minkäänlaista muistijälkeä. Tässä vaiheessa Yaffa on jäänyt
pois kyydistä. Albumi ei kuulosta mitenkään huonolta, mutta kaksi edellistä
toisen vaiheen julkaisut olivat laittaneet riman kohtuullisen korkealle. Aivan
samalle tasolle Dancing… ei
valitettavasti yllä, mutta tuskin yhtyeen fanit pettyivät karvaasti tässäkään
kohdassa.
New
York Dolls oli 1970-luvulla edelläkävijä, ja sillä oli valtava vaikutus
muutamaan musiikkigenreen. Glam, punk ja hevi olisivat toisenlaisia ilmiöitä ja
genrejä ilman Dollsia. Myös Lords of the New Churchin ja Hanoi Rocksin
kaltaiset Dolls-vaikutteita korostavat genrehybridit olisivat tehneet jotain
toisin. Malcolm McLaren otti muutamia ideoita ihailemaltaan yhtyeeltä ja siirsi
osan niistä Sex Pistolsiin. Lisäksi bändin suurta merkitystä voi arvioida myös
sukupuoliroolien näkökulmasta: heidän pukeutuminen ja meikkaaminen olivat
1970-luvun alun Yhdysvalloissa liikaa monille, ainakin New Yorkin ulkopuolella.
Osa jäsenistä teki merkittävää uraa myös narkkareina, mutta siitä puolesta en
välitä kirjoittaa sen enempää.
Massiivisesta
vaikutuksesta huolimatta Dolls ei lukeudu täysillä rakastamieni yhtyeiden listalle:
oikein hyvää musiikkia se on tehnyt, mutta siitä jää puuttumaan jotain, joka
estää sitä nousemasta aivan suurimpiin suosikkeihini. Suhteemme on täysin
platoninen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti