Deleuzea
on pidetty niin radikaalina ja vallankumouksellisena
vasemmisto-anarkistisena ajattelijana kuin tyystin epäpoliittisena
aristokraattina.
Nathan
Widderin Political Theory after Deleuze
(2012) argumentoi, että politiikan teoria on vieroksunut ontologiaa. Hänelle
juuri Deleuzen ontologia on tarpeellinen tulokulma aiheeseen. Ontologia siirtää
painopistettä politiikan subjektia konstituoiviin suhteisiin. Se on
mikropolitiikan aluetta. Widderin teesin mukaan olemme mikropoliittisia ennen
kuin olemme poliittisia. Tämän ymmärtämiseksi on luettava Deleuzea.
Teoksen
sisältö on seuraava: alussa Deleuze asemoidaan ja suhteutetaan ymmärrettävästi
politiikan teorian valtavirtaan. Sitten on luku Deleuzen Bergson-tulkinnasta,
luku Deleuzen Nietzsche-tulkinnasta, luku Deleuzen ja Guattarin Anti-Oidipuksesta, luku
mikropolitiikasta. Loppuluku on luenta Deleuzen lyhyestä immanenssi-tekstistä.
Kaikki
luvut kytkeytyvät lopulta toisiinsa, mutta tämä tehtävä jää osittain lukijan
vastuulle. On jokseenkin outoa nimetä kirja tällä tavalla, jos sisältö on 90-prosenttisesti
just another johdanto Deleuzeen. Tätä ei pelasta edes se, että kyse on
kirjasarjasta X Deleuzen jälkeen (teologia, elokuva…). Tilanne olisi voitu
pelastaa – ja kääntää suoremmin politiikan teoriaan – vaikkapa runsailla
esimerkeillä, mutta nyt on kitsasteltu.
Jos
Widderillä on tämän teoksen perusteella vahva oma kanta Deleuze-tulkkien
parissa, se on tämä: hän erkanee siitä linjasta, jossa (yli)korostetaan
Bergsonia. Nietzsche on Widderin luennassa keskeisempi. Toinen Widderin oma
painotus on korostaa jatkumoa Deleuzen varhaisteoksista yhteistyöhön Guattarin
kanssa. Jotkut tulkit vastustavat tätä.
Hyvää
teoksessa on Deleuzen suhteutus angloamerikkalaiseen politiikan teoriaan ja
radikaalidemokraattiseen ajatteluun. Tämän osion olisi pitänyt olla noin sata
sivua pidempi ja sisältää Deleuzen ja Marxin suhteen käsittelyn. Myös Anti-Oidipuksen keskeiskäsitteen
halukoneen selostajana Widder onnistuu mielestäni paremmin kuin moni muu.
Omalla
listallani parhaat Deleuze-tulkit juuri politiikan teorian ja filosofian kontekstissa
ovat Todd May ja Paul Patton. Erityisen ansiokas on vuonna 2000 ilmestynyt
Pattonin Deleuze and the Political.
Suositeltavia ovat myös Mayn kaikki teokset, Pattonin artikkeleista koostettu Deleuzian Concepts (2010) ja laajemman
tulkintojen kirjon tarjoava ja angloamerikkalaisen keskustelun ulkopuolellekin astuva
artikkelikokoelma Deleuze and Politics
(2008, toim. Ian Buchanan ja Nicholas Thoburn).
Jos
vertaa vaikkapa Pattonin tulkintaan, niin suurin ero on siinä, ettei Deleuzen
ja Guattarin A Thousand Plateaus ole Widderille
kovin keskeinen, vaikka mikropolitiikkaa käsittelevässä luvussa kirjaan
viitataan. Tämä on outoa, koska moni käsite kuitenkin katosi Anti-Oidipuksen jälkeen Deleuzelta ja
Guattarilta. Pattonin luennassa A
Thousand Plateaus ja myöhemmän Mitä
filosofia on? -teosten käsitteet muodostavat muutamien varhaisten
käsitteiden lisäksi Deleuzen politiikan teorian ytimen.
En
tiedä, miksi Widder sivuuttaa suurelta osin A
Thousand Plateausin ja tyytyy kirjoittamaan Anti-Oidipuksesta. Hän ei vaivaudu selittämään, eikä hän sijoita
omaa teostaan Pattonin ja kumppaneiden työn kontekstiin. Tosin hän kritisoi Slavoj
Zizekin ja Alain Badioun tulkintoja, joten ainakin heidän suhteen hän paljastaa
korttinsa.
Political Theory after Deleuze ei
valitettavasti mene Deleuzea ja hänen poliittista ajatteluaan käsittelevien
kirjojen parhaaseen koriin. Se toiminee yhtenä hakuteoksena niille, jotka
pohtivat Deleuzen suhdetta esimerkiksi radikaalidemokraattiseen
teoretisointiin, joka on paljossa velkaa Hegelille ja Lacanille. Muilta osin on
olemassa pedagogisesti parempia oppaita, vaikka Widderin sisällöllistä
osaamista en lähde moittimaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti