Kun
olin tutkijana Leedsin yliopistossa, tarkastelin yhtenä osana projektia, miten
media käsittelee paavin vierailua britteihin syksyllä 2010. Valmisteluksi luin
muutaman Ratzingeria käsittelevän kirjan. Kun hän luopui tehtävästään, paaviksi
tuli keväällä 2013 Jorge Mario Bergoglio. Ymmärrettävästi markkinoille tuli
nopeasti häntä käsittelevää kirjallisuutta.
En
ollut keväällä erityisen aktiivinen etsimään tietoa siitä, millainen menneisyys
uudella paavilla on. En myöskään ole juuri nyt tekemässä mitään tutkimusta
paavi Franciscukseen liittyen. Kuitenkin kiinnostuin häntä käsittelevästä
kirjasta, lähinnä siksi, että Ottawan lentokentällä yritin päästä eroon
viimeisistä taskuun jääneistä Kanadan dollareista.
Paul
Vallelyn Pope Francis: Untying the Knots
sisältää kiinnostavaa informaatiota ensimmäisestä etelä-amerikkalaisesta
paavista ja ensimmäisestä, joka otti nimekseen Franciscus. Heti ensimmäinen
luku muistuttaa, miten lähellä Bergoglio oli tulla paaviksi jo edellisellä
kierroksella. Hän oli Ratzingerin ainoa todellinen haastaja, mutta tilannetta
vaikeutti kampanja, jossa Bergogliota syytettiin yhteistyöstä Argentiinan
sotilasjuntan kanssa.
Bergoglion
valinta paaviksi käsitellään vasta kirjan loppupuolella. Siinä olennaista on,
miten suuri yllätys hänen valintansa monille oli, vaikka hän oli selkein
haastaja edellisellä kerralla. Tilanteeseen vaikutti merkittävästi se, ettei
italialaiset kardinaalit – jotka muodostavat ison osan äänestyskelpoisista –
päässeet yksimielisyyteen omasta suosikistaan. Lisäksi oli paine saada paavi
Euroopan ulkopuolelta, mieluusti Latinalaisesta Amerikasta, ja vieläpä
sellainen, joka ei ole tehnyt pitkää uraa Roomassa.
Toinen
luku on korostaa, miten Bergoglion suhde
kansanomaiseen uskonnollisuuteen on huomattavasti Ratzingeria myönteisempi.
Argentiinaan tutustuneena ja maassa matkanneena tiedän, että katolinen kirkko
on ottanut sallivamman asenteen kaikenlaiseen – katoliseen ja sen rajamaille
sijoittuvaan – kansanomaiseen uskonnollisuuteen osittain siksi, että se
kamppailee evankelikaalisen protestanttisuuden nousua vastaan. Vallelyn mukaan
Bergogliolla on ollut suuri rooli tässä prosessissa.
Vallely
ottaa esimerkkejä kansanomaisesta uskonnollisuudesta ja keskeisimmät ovat juuri
niitä, joihin tutustuin itse Argentiinassa. Kävin Lujanin pikkukaupungissa
katsomassa neitsyen ihmeen kunniaksi pystytettyä kirkkoa. Näin kymmeniä Difunta
Correalle pystytettyjä tienvarsipyhäköitä, vertailin niitä ja tarkastelin
niistä löytyviä esineitä. Kuvasin muutamia Gauchito Gilin tarinasta
muistuttavia tienvarsipyhäköitä. Näistä ensimmäinen on osa kansanomaista mutta
käytännössä täysin hyväksyttyä katolilaisuutta, toinen lähempänä nationalismia
(sekoittuen hieman Maria-kultteihin) ja kolmas melko etäällä katolilaisuudesta
(tarina paikallisesta Robin Hood -shamaanista).
Kolmas
luku käsittelee paavin jesuiitta-taustaa muistuttaen, että heidän parissaan
häneen suhtaudutaan ristiriitaisesti. Luku valottaa myös Argentiinan katolisen
kirkon ja paavin poliittisia kiemuroita. Mediassa uuteen paaviin on suhtauduttu
myönteisesti. On tavallaan haluttu löytää väkisin liberaali paavi edellisen
kontrastiksi. Ihan näin yksioikoinen asia ei kuitenkaan ole. Paavina Bergoglio
on ollut jo nyt radikaali, jos katsotaan paavillisia menettelytapoja,
erityisesti rituaaleja. Liberaali hän ei kuitenkaan ole edes Vallelyn mukaan.
Paavia
on kutsuttu köyhien asialla olevaksi ”slummien piispaksi”, mutta tällöin on
myös hyvä muistaa, että kyse on katolisesta sosiaalietiikasta. Esimerkiksi Bergoglion
suhde vapautuksen teologiaan on ollut varsin ristiriitaista ja varhaisvaiheessa
pääosin kielteistä. Bergoglio oli nuorena hetken kiinnostunut kommunismista,
mutta kun vasemmistosta tuli kirkkokriittinen, hänestä tuli peronisti, jossa
kirkko oli osa autoritaarista kansallista ykseyttä. Peronismi ylittää
perinteisen poliittisen akselin, mutta moni kommentaattori sijoittaa Bergoglion
mieluummin oikealle kuin vasemmalle peronistien keskuudessa. Hän toimi myös
oikeistolais-nationalistisen Guardia de Hierron henkisenä neuvonantajana. Jopa
köyhien asioista kriitikot toteavat, että Bergoglio on kiinnittänyt enemmän
huomiota köyhyyden seurausten pehmentämiseen kuin syiden kitkemiseen. Paavina
Bergoglio on tosin esittänyt huomattavasti myönteisempiä kommentteja
vapautuksen teologiasta.
Vallely
toteaa, että osa Bergoglioon kohdistuvasta rajustakin kritiikistä on
liioittelua. Pinnallinen mediahuomio siitä, että Bergoglio välttää tuhlailua ja
pröystäilyä pitää paikkansa myös tämän kirjan perusteella, toisin kuin
mielikuva erityisen liberaalista paavista.
Teos
ei ole puhdas uuden paavin ylistys, eikä missään tapauksessa mustamaalaukseen
pyrkivä kirja. Se on verrattain monipuolinen valotus, joka toimii johdantona
Bergoglion elämään, ajatuksiin, sanoihin ja tekoihin. Vallely luo kuvan
ihmisestä, jonka suurimmat mustat hetket ovat kaukana menneisyydessä. Tämän
tosin rikkoo se kiusallinen tosiasia, että vuonna 2010 Bergoglio kieltäytyi
todistamasta oikeudenkäynnissä, jossa muinaista Argentiinan sotilashallintoa
syytettiin rikoksista ihmiskuntaa vastaan.
Suomessa
paavit eivät herätä valtavaa kiinnostusta. Lähinnä ihmiset haluavat tietää,
onko uusi paavi konservatiivi vai seksuaalivähemmistöjä puolustava liberaali.
Tärkeä kysymys tämäkin, mutta ei suinkaan ainoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti