Viime
vuoden listaa tehdessä lupasin itselleni, että tänä vuonna ei tule mitään
massiivista listaa. Jotain halusin kuitenkin koota. Valitsin kolme kategoriaa,
joihin päätin tunkea jotain. Nämä kategoriat ovat uusia levyjä tehneet vanhat
tuttavuudet, täysin ja melkein uudet tuttavuudet ja lopuksi kotimaiset. Syntyi
aika massiivinen lista, vaikka kokoamisen aikana pudottelin kaikenlaista
kuunneltua pois.
Vuonna
2013 ostin äänilevyjä laskujeni mukaan 250 kappaletta. Niistä reilusti yli 200
on ennen vuotta 2013 ilmestyneitä. Se kertoo jotain katseeni suunnasta ja
vaikeudesta tehdä listaa tälle vuodelle. Tosin kuuntelin esimerkiksi Spotifysta
useita tuoreita pitkäsoittoja, joten pelkästään ostolevyjen varassa ei olla
tänäkään vuonna.
Listasta
ei tullut tavallinen paketti, jossa arvotetaan muutama teos muiden yli. Siitä
tuli pikemminkin kuvaus siitä, millaista uutta musiikkia on tullut kuunneltua.
Toimikoon se muistilistana myös tuleville päiville.
Vanhat
tuttavuudet:
Arcade Fire: Reflector – uskomattoman
hienon yhtyeen ylivoimaisesti huonoin levy
Luke Haines: Rock’n’Roll Animals –
Haines on yksi idoleistani. Uusi teemalevy sisältää melko vähän kunnollisia
biisejä, mutta nimikkoraita on osoitus siitä, ettei miehen potentiaali ole
kadonnut minnekään.
Nick Cave & the Bad Seeds: Push the
Sky Away – Yhtäältä lähes mitäänsanomaton, toisaalta hyvinkin puhutteleva levy
yhdeltä ikisuosikilta. Ei parasta Cavea eikä lähelläkään huonointa. Nimibiisi
aukeni täydellisesti, kun kuulin sen kirjadivarissa. Kuudennella (?) Cave-keikalla
levyn biisit upposivat vanhoja perushittejä paremmin.
Primal Scream: More Light – hyvä mutta ylipitkä
albumi bändiltä, josta pidän erittäin paljon. Avausraita ja ”Goodbye Johnny”
nousevat muiden yli, mutta on huolestuttavaa, miten vähän tätä on jaksanut
kuunnella.
National: Trouble Will Find Me – keskinkertainen
levy upealta bändiltä.
Fall: Re-mit – 2012 oli poikkeus, kun ei
tullut albumia, mutta nyt tuli. Eipä tullut kovin hyvä kakku, mutta on siellä
Markin honotusta ja pari tehokasta riffiä. Heikompikin Fall on parempi kuin
vuosi ilman.
Eels: Wondrous, Glorious – vaihteeksi rokimpi
teos, joka sai hyvät arviot. Itse en nosta tätä bändin huippujen tasolle, mutta
elävänä yhtye oli taas kokemisen arvoinen.
Deer Tick: Negativity – tämäkin hieno,
otteeltaan edellisiä rennompi levy tuli ostettua Kanadan reissulta.
Bill Callahan: Dream River – en ole edes
kuullut kokonaan, mutta Callahanin kaikki soolot ovat olleet upeita teoksia.
Shearwater: Fellow Travellers –
koveralbumi kiertuetovereiden biiseistä, ja sieltä löytyy hyviä tulkintoja ja yksi
täysosuma – Xiu Xiun ”I luv the valley oh!!”
Phosphorescent: Muchacho – tyylillisesti
hieman aikaisemmista poikkeava, mutta erittäin onnistunut teos
Crime & the City Solution: American
Twilight – bändin edellisestä on 23 vuotta, mutta tyylikkyydestä ei ole
karissut murustakaan
Okkervil River: The Silver Gymnasium –
suhtaudun yhtyeeseen suurella lämmöllä, ja uusi albumi on hieman
kädenlämpöisempi kuin olisin toivonut, mutta on silti listallani korkealle.
Deerhunter: Monomania – tyylikäs
indielevy, johon en ehtinyt tutustua kovin paljon, mutta jatkan kuuntelua
vuonna 2014.
Grant Hart: The Argument – keikalla tuli
surullinen olo, joten on sitäkin mieluisampaa huomata, että erittäin hyvä levy
sai kiittävät arviot.
Muutakin
tuli kuunneltua: pidin MGMT:n (s/t) kahdesta
edellisestä, mutta uusi ei auennut. Vampire
Weekend (Modern Vampires of the City) ei sanonut mitään kovin uutta, mutta
ei heidän uutukaisensa huonokaan ole. Kaikkien vastoinkäymisten jälkeen Midlake (Antiphon) sai aikaan odotuksia
paremman albumin. Jonathan Wilsonin
(Fanfare) uusin ei ole iskenyt toistaiseksi edellisen tavoin, mutta se on
jäänyt vähälle kuuntelulle. Spencer Krug julkaisi Moonface-nimellä (Julia with Blue Jeans on) kelvollisen teoksen,
mutta sitä kuunnellessa tulee ikävä nerokasta Sunset Rubdownia. Tunng (Turbines) teki uuden levyn, josta
haluaisin pitää enemmän.
Villagers (Awayland) ei edelleenkään
nouse ”varsin ok” -kategorian yläpuolelle, lukuun ottamatta biisiä ”Nothing
arrived”. The Liminanas (Costa
blanca) tekee edelleen kiinnostavaa ja tyylikästä musiikkia, mutta yksittäisiä
huippubiisejä saisi olla enemmän (esim. upea ”Liverpool”). Yeah Yeah Yeahs (Mosquito) ei ole itselleni tärkeä yhtye, mutta
päädyin kuuntelemaan uuden useamman kerran. Best
Coastin (Fade Away) otteita olen seurannut odottavin mielin, mutta
lupaukset jäivät lunastamatta – tasaisen kiva levy. Arctic Monkeysin (AM) albumi jatkoi yhtyeen keskitasoa parempaa
kulkua. Glasvegas (Later…) ei ole
parantanut ensimmäisestä levystään, mutta suhtautumiseni on edelleen myönteistä
ja Provinssirokissa bändi teki hienon keikan noin 150 katsojalle. Suhteeni British Sea Poweriin (Machineries of
Joy) on myönteinen, mutta välillämme on aina ollut outo etäisyys, jota
uusinkaan albumi ei poista. Kehuttu Savages
(Silence Yourself) päivitti Siouxsie and the Bansheesin nykypäivään lisäämällä
ripauksen Bauhausta ja hyppysellisen Joy Divisionia sekä kuorruttamalla Yeah
Yeah Yeahsilla, mutta itse jäin vähän kylmäksi.
Iron & Wine (Ghost on Ghost) maustoi
folkinsa vahvasti soulilla lievästi oman makuni yli, vaikka jatsahtavat
elementit sopivat kokonaisuuteen. Livenä bändi toiminee edelleen. Maanmainio Willard Grant Conspiracy (Ghost
republic) oli aikamoinen pettymys: upeita biisejä ei ollutkaan, mutta jäljelle
jäi sentään Robert Fisherin ääni. The
Besnard Lakes (Until in Excess…) tekee edelleen tasaisen laadukasta jälkeä.
Thermals (Desperate Ground) teki taas
kerran tarttuvan levyn ja Thee Oh Sees
(Floating Coffin) rämisi myös vuonna 2013 yhtä intensiivisesti kuin
aikaisemminkin. Arbouretum (Coming
Out of the Fog) ei rämise yhtä paljon, mutta ilahduttaa hidastempoisilla
viisiminuuttisillaan. Low (The
Invisible Way) kuulostaa edelleen hyvin kauniilta ja tyylikkäältä, ja tuo
mieleen Robert Plantin, joka versioi yhtyettä muistaakseni kolmen raidan verran
edellisellä albumillaan.
Yo La Tengo (Fade) oli keikalla
erinomainen, mutta uuteen levyyn en ole rakastunut. Hyvä se on kuitenkin. Flaming Lipsin (The Terror) suhteen olen
menettänyt toivoni, vaikka tämänkin kuuntelin. Manic Street Preachersin (Rewind the Film) matalaprofiilisen ja
akustispainotteisen albumin viehätys perustuu kontrastiin verrattuna
aikaisempiin mahtipontisiin teoksiin – kuuntele vaikkapa Cate Le Bonin laulama
”4 lonely roads”. Pere Ubu (Lady from
Shanghai) julkaisi levyn ja pidän yhtyeestä päivä päivältä enemmän. Noin 10
vuoden välein levyttävän Throwing Musesin
(Pugratory/Paradise) uutuus vuonna 2013 on hieno paluu 1990-luvun alkuun, mutta
siksi sitä tulikin kuunneltua. Toisenlaiseen ysäriin palasi musiikillisesti
muuttumaton – ja Sandovalin kauniista äänestä huolimatta unettava – Mazzy Star (Seasons of Your Day) 17
vuoden tauon jälkeen. Kasari-indien helmi Camper
van Beethoven (La costa perdida) jaksaa edelleen porskuttaa: oivallusten määrän
sijaan tasaisuus kuvaa bändin nykytilaa paremmin. The Del-Lords (Elvis Club) julkaisi 23 vuoden tauon jälkeen varsin
viihdyttävän albumin, jonka avausraidasta ”When the drugs kick in” pidän
erityisen paljon.
Lee Ranaldo (Last Night on Earth) teki
jälleen hyvän levyn, mutta enää hän ei pääse yllättämään edellisen tavoin. David Bowie (The Next Day) teki ihan
kivan albumin, mutta en jaksa sauhuta siitä.
Adam Ant (is the BlueBlack Hussar…) pullautti pitkäsoiton, jonka
kuunteleminen on ollut verrattain mataliin odotuksiin nähden yllättävän
myönteinen kokemus. Roy Harperin (Man
& Myth) tuoreinta olen kuullut vain maistiaisen verran, mutta siitä
pitäisin melko varmasti. Billy Bragg
(Tooth & Nail) vaihtoi brittiaksentin jenkkiin ja jos se ei häiritse, on
uusin miellyttävää kuunneltavaa. Myös Johnny
Marr (Messenger) sai aikaan täysin kelvollisen albumin, mutta ei siitä
riemunkiljahduksiin repeä.
Richard Thompson (Electric), Fairport
Conventionista tuttu mies, pääsi yllättämään erittäin positiivisesti, sillä en
ole pahemmin vaivautunut kuuntelemaan hänen soolojaan. Giant Sandin keulakuva Howe Gelbin (The Coincidentalist) levyt
ovat aina hyviä. On aika siistiä kun yli 70-vuotias Guy Clark (My Favourite Picture of You) laulaa ikäistensä asioista
ja edellisenä vuonna kuolleesta vaimostaan. Chris
Stameyn (Lovesick Blues) tuotokset kuuntelen läpi; ne miellyttävät aina,
mutta huippukohtia on yleensä, kuten nytkin, vain muutamia. Edwyn Collinsin (Understated) jäi vähälle kuuntelulle, mutta jo
sen perusteella tiedän pitäväni levystä. John
Grantin (Pale Green Ghosts) uusi on jäänyt edeltäjäänsä vähemmälle
kuuntelulle, joten pitänee aloittaa vuosi sillä. Cass McCombsin (Big Wheel and Others) levyt ovat aina tasaisen
hyviä ja yleensä mukana on pari helmeä, kuten nytkin. Kurt Vilestä (Waking on a Pretty Daze) on todella helppo diggailla
myös vuonna 2013, mutta uutukaista en ole ainakaan vielä ostanut.
Suomessa
tuiki tuntematon harpisti Serafina Steer
(The Moths Are Real) on kuulunut valikoimiini siitä lähtien kun näin hänet
keikalla. Anna Calvista (One Breath) täällä
pidetään, mutta minua hän ei vangitse aivan ostavaksi faniksi asti, vaikka
taitavaa ja tyylikästä musiikkia esittääkin. Neko Case (The Worse Things Get…) ei ole auennut soolona samalla
riemulla kuin New Pornographers, mutta en osaa valittaakaan. Lisa Germano (No Elephants) teki
1990-luvulla loistavia albumeita, mutta viime vuosina on pukannut muutakin kuin
priimaa. Laura Veirsillä (Warp &
Weft) on hieno ääni, mainio tapa sekoittaa kantria ja indiepoppia ja joskus
myös loistavia biisejä. Caitlin Rosen
(The Stand In) modernista kantrista on vaikea olla pitämättä livenä ja levyllä.
Rilo Kiley (Rkives) pisti kansiin mukavan
kuuloisia ennenjulkaisemattomia ja harvinaisuuksia, mutta sitä ei kai lasketa
varsinaiseksi uudeksi albumiksi.
Spotifyn
mukaan Tamikrestin Chatma on vuodelta
2012, mutta Wikipedia sanoo 2013. Joka tapauksessa se on hieno levy, mutta
eihän sekään tuo paljon yllätyksiä, jos on kuunnellut vaikkapa edeltäjää
Toumastin. Vieux Farka Touren (Mon
Pays) kitara soi kauniisti myös uudella levyllä – aivan kuten aikaisemmilla
albumeilla. Näin Afrikassa.
Daft Punk (Random access memories) ei
ole minulle erityisen tärkeä, mutta siitä Moroder-biisistä diggasin kovasti.
Kraftwerkin Karl Bartosilta (Off the
record) ilmestyi albumillinen turvallista retroelektroa. MIA (Matangi) ei tavoittele suurempia yleisöjä, mutta oman tien
kulkijaa pitää kunnioittaa maininnalla. Fuck
Buttons (Slow Focus) yllätti vuoden 2009 albumilla, mutta nyt reaktioni on
standardiosastossa ”ihan kiinnostavaa”. Boards
of Canadan (Tomorrow’s Harvest) rauhoittavaa pulputustakin kuuntelin
rentoutuneena, mutta en ihan hahmota, miksi tämä on toisille tajunnan
räjäyttävä. Muutoin uuden elektronisen musiikin kuuntelu oli vähäistä, vaikka
olihan siellä vielä Pet Shop Boys
(Electric), joka on korviini yhtä keskinkertaista pikkukivaa kuin aina ennenkin.
Raskaamman
osaston uutuudet jäivät vähälle huomiolle. Queens
of the Stone Agen (Like Clockwork) viimeisimmän kuuntelin kolme kertaa ja
erityisesti singlestä ”My God is the sun” pidin kovasti. Nine Inch Nailsiin (Hesitation Marks) yritin saada otteen kuin
1990-luvun alussa, mutta ei se puhuttele samalla tavalla. Black Sabbath (13) saavutti uutuudellaan enemmän kuin odotin,
mutta ostelen mieluummin hyllystä puuttuvia klassikoita.
Myös
Pixies teki uutta musiikkia, mutta ei
julkaissut albumia. Pidin uusista biiseistä, vaikka ei se sama Pixies olekaan.
Jos olisivat julkaisset albumin, se olisi korkealle listattu. No, pääsin
kuitenkin ostamaan Frank Blackin
singlekokoelman Oddballs, vaikka kaikki biisit minulla taisi ennestään olla.
Ainakin
Endless Boogien (Long Island) ja My Bloody Valentinen (mbv) uutuudet on
kuuntelematta. Jo vuonna 2011 ilmestynyt Tom
Waits (Bad as Me) tuli vihdoin ostettua. Laitetaan se korkealle
ilmestymisvuotensa levyihin.
Uudet
tuttavuudet:
Wampire (Curiosity) tekee kiinnostavaa
indiemusiikkia ja se tuli nähtyä myös keikalla. Parquet Courts (Light up gold) viehätti kovasti kitaravetoisella
indierokillaan, vaikka keikka ei ollut ihan napakymppi. Astetta raskaammassa
osastossa jurnutti esikoisellaan Ty Segallin bändi Fuzz (s/t), mutta se ei yllä Tyn parhaiden projektien tasolle. Palma Violets (180) oli miellyttävä
tuttavuus suoran ja melodisen mutta rämisevän kitararockin saralla ja ”Best of
friends” on upea, kuin Killersin sävelkynä olisi sovitettu garagebändille,
jonka laulaja on ominut Joe Strummerin laulumaneerit. Lontoolaistuneiden
aussien The Graveltones (Don’t Wait
Down) oli kuluneen vuoden pakollinen kitarasta ja rummuista koostuva garageduo,
joka samanaikaisesti potkii ja haukotuttaa. Paremmin jytisi Dr. Feelgoodin
jalanjäljissä kulkeva irlantilainen teinisensaatio The Strypes (Snapshots).
Bombino (Nomad) kuulosti ihan yhtä
hyvältä kuin Tinariwen ja Tamikrest, vaikka ei psykedeelisen mausteensa vuoksi
ihan samanlaista malibluesia olekaan. Atoms
for Peacen (Amok) teos katosi Spotifysta niin nopeasti, etten ehtinyt
kuunnella kuin kerran, mutta siitä ei seurannut ostopäätöstä. Thurston Moore
touhusi bändinsä Chelsea Light Movingin
(s/t) kanssa herättäen ristiriitaisia tunteita, mutta levy on täysin
kelvollinen, vaikka onkin kaukana Mooren uran huippuhetkistä. Uncut-lehti
tutustutti Night Bedsiin (Country
Sleep), joka oli tämän vuoden uusi Ryan Adams ja vähän myös Bon Iver.
Paul
Simonin poika Harper Simon (Division
Street) teki hienon, järjestyksessään toisen soololevyn, jolta löytyy yksi
vuoden suosikeistani, ”Bonnie Brae”. Cate
Le Bon (Mug Museum) herätti kiinnostusta folkpainotteisella popillaan ja
esimerkiksi ”Are you with me now?” on erinomainen syy seurata walesiläisen ja
sittemmin losiin loikanneen nuoren naisen tekemisiä, vaikka mukaan mahtui pari
täytepalaa. Julia Holter (Loud City
Song) oli kiinnostavaa musiikkia tekevä uusi tuttavuus, mutta se ei päässyt
ihon alle. Sen sijaan Ty Segallin bändissäkin soittava Mikal Cronin (MCII) sai aikaan näistä uusista tuttavuuksista yhden
parhaista indiepopalbumeista. Kun ehdin kuunnella enemmän, sen arvostus
oletettavasti nousee. Sama pätenee Unknown
Mortal Orchestraan (II), jonka indiepopin äänimaisemassa on yhtä paljon
tilaa kuin Sun-levy-yhtiön rokeissa 50-luvulla. Myös Matthew E. Whiten (Big Inner) pehmeän tyylikäs pop oli mieluisa
tuttavuus.
Kotimaiset:
Suomalaisen
musiikin osalta 2013 oli minulle punkin vuosi. Ostin tuoreiden punk-yhtyeiden
pitkäsoittoja vinyyleinä, mutta niistä suurin osa julkaistiin jo ennen tätä
vuotta. Vuonna 2013 ilmestyneitä seiskatuumaisia kertyi hyllyyn nippu, mutta
niitä ei listata, kun eivät ole albumeita.
Ehkä
kaikkein eniten minua innosti Nyrkkitappelun
(Bangkok Shocks, Saigon Shakes, Nyrkkitappelu Rocks) urporock ja lämmitti niin
kotona kuin keikalla. Toinen suurta mielihyvää synnyttänyt artisti oli Räjäyttäjät (AwopBopaloopop Alopbam Räjä).
Näiden perään voi nostaa vielä Death
Hawksin (s/t) toisen albumin ja Talmud
Beachin (s/t) esikoisen. Tuomari
Nurmion (Dumari ja spuget) slangirallit hain Citymarketin alehyllystä,
mutta onhan mies parempiakin tehnyt. Parhaaksi biisiksi saattaisin kuitenkin
nostaa K-X-P:n loistavan ”Staring at
the moonin”, vaikka en muuten albumista jaksakaan sauhuta.
1 kommentti:
Talmud Beach on vuoden 2012 paras kotimainen...
Lähetä kommentti