Kun Turun
yliopiston 50-vuotias uskontotiede ja samanikäinen Suomen Uskontotieteellinen
Seura juhli synttäreitään, kirjoitimme yhdessä professori Veikko Anttosen
kanssa oppiaineen pienen tekstin, jonka Turun Sanomat julkaisi 23.12.2013 toisella otsikolla.
Painettu otsikko oli Uskonnosta tullut maailmanpolitiikan
keskustelunaihe. Tässä on
teksti myös sähköisenä ja editoimattomana versiona. Valitsemamme otsikko on
tosiaan toimituksen muokkaamaa yksinkertaisempi ja ehkä tylsempi, mutta käytän
sitä tässä, koska juhla oli alkuperäinen syy kirjoittamiselle.
*
50 vuotta uskontotiedettä
Suomalainen uskontotiede viettää kuluvana syksynä olemassaolonsa
viidettäkymmenettä merkkivuottaan. Tieteenalan harjoittajia yhdistävä
kaksikielinen tieteellinen seura, Suomen Uskontotieteellisen Seura, Religionsvetenskapliga
Sällskapet i Finland perustettiin syksyllä 1963. Uskontotieteelle avautui
samana syksynä toinenkin mahdollisuuksien ikkuna kun filosofian tohtori Lauri
Honko (1932–2002) nimitettiin uskontotieteen ja kansanrunoudentutkimuksen
professoriksi Turun yliopistoon.
Merkkivuoden kunniaksi Suomen Uskontotieteellinen Seura järjesti 13.
joulukuuta juhlaseminaarin Turun yliopistossa. Seminaarin kansainväliset ja
kotimaiset puhujat nostivat näkyville tieteenalan erilaisia paikantumisia
pureuduttaessa kulttuurien, uskontojen, ideologioiden ja maailmankuvien
eroavuuksiin ja yhdentymisiin globalisaation, muuttoliikkeiden, ylirajaisuuden
ja toisistaan riippuvaisten markkinoiden lähentämässä maailmassa.
Uskonnon uusi näkyvyys
Jos maailma muuttui syyskuun 11. päivän iskujen jälkeen, muuttui myös
akateeminen uskonnontutkimus. Uskontotiede on Suomessa kuten muuallakin
maailmassa ajankohtaisempi kuin koskaan aiemmin sen akateemisen historiansa
aikana. Uskonnosta on tullut maailmanpolitiikan keskustelunaihe samalla kun
kokonaisvaltaisempi henkisyys ja vastuu omasta hyvinvoinnista on astunut
perinteisen protestanttisen ”kirkko, kappeli, seurakunta ja hautausmaa”
uskonnollisuuden rinnalle. Toisin kuin maallistumiskehityksen ennustajat
arvioivat, uskonnon merkitystä koskevat keskustelut ja uskonnollisen retoriikan
näkyvyys politiikanteossa ovat hallinneet uskonnon medianäkyvyyttä.
Vaikka yhtäältä näyttää siltä, että Suomessa ja monissa muissakin Euroopan
maissa valtakirkkojen asema on heikentynyt, uskontotieteilijät ovat
tunnistaneet tilanteessa kolme tärkeää haastetta. Kriisi on saanut kirkot
kehittämään uusia toimintamuotoja ja terävöittämään viestintästrategioitaan.
Kirkon ulkopuolinen ja eri perinteistä ammentava uskonnollisuus on hieman
vahvistunut yksilöllistymistä suosivan kulttuurin eetoksen mukaisesti.
Uskonnottomuus ja uskontokritiikki ovat tulleet entistä näkyvämmäksi myös
Suomessa. Näiden ilmiöiden ymmärrettäväksi tekeminen ja selittäminen ovat osa
nykypäivän uskontotieteellistä asiantuntijuutta. Kun arvioimme tämän päivän
tilanteesta käsin oppialan akateemisten uranuurtajien työtä ja kannanottoja,
huomamme, että jalustalle nostamamme klassikot elivät verrattain
yhdenmukaisessa yhteiskunnassa, jossa yksi uskonto oli hallitsevassa asemassa.
Uskonnollinen monimuotoisuus lisääntyy
Vaikka perinteet velvoittavat eri uskonto- ja aatesuuntien kannattajia
kaikkialla maailmassa, elämäntapavalintojen ja katsomusten monimuotoistuminen
väistämättömästi lisääntyy muuttoliikkeiden, informaation globalisoitumisen ja
sosiaalisessa mediassa tapahtuvien kohtaamisten myötä. Monimuotoistuminen
merkitsee arvoja koskevan neuvottelun lisääntymistä, mikä pakottaa myös
uskontotieteen harjoittajat teroittamaan työkalujaan.
Siinä missä alan uranuurtajat tutkivat kansanomaisia uskomuksia ja tapoja
kylä- tai heimoyhteisöissä, nykypäivän uskontotieteen keskeistä tutkimuskenttää
ovat eri mediat ja niiden lakkaamaton informaatiovirta. Ihmiset jäsentävät omia
arvojaan ja käsityksiään mediasisältöjen kautta, mutta myös osallistuvat
aktiivisesti mediayhteisöihin, joissa uskonnollisuudelle kehittyy uudenlaisia
näkyviä ja näkymättömiä rajoja sekä kasvokkaiskohtaamiset ylittäviä
toimintamuotoja.
Valo loistaa Turusta
Ennen kuin uskontotieteestä tuli itsenäinen yliopistollinen oppiala sen
pioneerit edistivät uskontoperinteiden tutkimusta muiden tieteenalojen
professoreina. Tieteenalan uranuurtajien tutkimukset eivät välttämättä ole vain
tieteenhistoriaa, vaan voivat ohjata tutkimuskohteiden valintaa ja kysymysten
muodostamista myös nykypäivänä. Painotukset kuitenkin vaihtuvat yhteiskunnan
muuttuessa.
Åbo Akademin filosofian professorina vuosina 1918‒1932 toiminut
sosiaaliantropologi Edvard Westermarck oli moraalifilosofina uskontotieteen
uranuurtaja ja suunnannäyttäjä Suomessa. Samoin oli hänen oppilaanaan
aloittanut Uno Holmberg–Harva, joka kiinnitettiin Turun yliopistoon vuonna 1926
sosiologian professoriksi. Westermarckin avioliittoinstituution ja Harvan
naimatapojen historiaa koskevat tutkimukset voidaan kytkeä tämän päivän
polttaviin kysymyksiin parisuhdelaista ja sukupuolineutraalista avioliitosta.
Westermarck, Harva, Rolf Lagerborg ja K. Rob. V. Wikman loivat Turkuun vahvan
yhteiskuntaan, kulttuuriin, uskontoon ja filosofiaan painottuneen
tieteenperinteen.
Tähän perinteeseen ankkuroitui myös osaltaan Lauri Honko, joka loi Turkuun
uskontotieteen tutkimusmenetelmien kehittelyyn painottuvan koulukunnan. Kun
Hongon oppilas ja työtoveri, Helsingin yliopiston pitkäaikaisena uskontotieteen
professorina toiminut Juha Pentikäinen puolusti väitöskirjaansa pohjoismaisesta
lapsivainajaperinteestä Turussa toukokuussa 1968, hänen vastaväittäjänsä
akateemikko Martti Haavio totesi respondentilleen karonkkapuheessaan: ”Valo
loistaa Turusta koko Pohjolaan ja seuraavina vuosina sen säteilyn voimasta
seestyy uskontotieteen asema maassamme, siitä olen varma”.
Martti Haavion visio kävi kirjaimellisesti toteen kun professori Honko toi
Turun maailman uskontotieteen polttopisteeseen järjestämällä elokuussa 1973
kansainvälisen metodikonferenssin. Tuolloin Suomen Uskontotieteellinen Seura
vietti kymmenvuotisjuhliaan. Vaikka konferenssissa käsiteltiin pitkälti
tieteenalan sisäisiä kysymyksiä, aikakauden kansainvälisten kärkitutkijoiden
saaminen Turkuun pienen tieteellisen seuran ponnistuksella oli merkittävä
saavutus.
Vaikutus ei jäänyt kertaluonteiseksi. Seura on yhteistyössä
Donner-instituutin kanssa jatkanut kansainvälisten uskontotieteellisten
konferenssien sarjaa nyt viidettä vuosikymmenettä ja huolehtinut
menestyksekkäästi tutkijakoulutuksesta Åbo Akademin, Turun ja Helsingin
yliopistojen uskontotieteen oppiaineiden kanssa. Kolmen yliopiston uskontotieteen
yksiköt ovat 50 vuoden aikana tuottaneet pitkälti toista tuhatta maisteria.
Tohtorienkin määrä nousee jo likemmäs sataa.
Uskontojen asiantuntijuuden uusien haasteet
Kaikki edellä mainitut haasteet tarkoittavat, ettei syntymäpäiväsankari voi
lepäillä laakereillaan. Muutama sata vuotta sitten kehittynyt moderni uskonnon
käsite edesauttoi maallisten kansallisvaltioiden syntyä ja kolonialismia, mutta
nykypäivänä ”uskonto” tulee suurennuslasin alle yhteiskunnan reagoidessa
kasvaneeseen monimuotoisuuteen. Pohdinnat siitä, miten suhtautua uskonnollisiin
symboleihin julkisessa tilassa ja mitkä symbolit – hunnut, kaularistit tai
Suvivirsi – määrittyvät uskonnollisiksi ja mitkä muuten vain perinteeksi, on
mediassa ja oikeussaleissa pohdittu aihe.
Olemme nykypäivänä tilanteessa, jossa yksikään uskonto tai muu katsomus ei
voi ottaa omaa asemaansa itsestäänselvyytenä. Kaikki joutuvat ottamaan osaa
yhteiskunnalliseen keskusteluun, jossa neuvotellaan eri ryhmien roolista,
arvosta ja oikeuksista. Tieteenalan alkutaipaleen klassiset kysymykset uskonnon
roolista ihmisen lajikehityksessä, uskontojen ja myyttien synnystä,
leviämisestä ja sosiaalisista tehtävistä ovat edelleen tärkeitä, mutta
50-vuotiaan suomalaisen uskontotieteen asiantuntijuus ja osaaminen määrittyy
yhä selvemmin myös kykynä käsitellä kriittisesti ajankohtaisia
yhteiskunnallisia kysymyksiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti