Kun
on viettänyt aikaa tutkimalla uskontoa mediassa, on välillä syytä päivittää
osaamistaan digimediaa koskevilla keskusteluilla. Siihen tuli oiva tilaisuus,
kun Lontoossa tuli vastaan käytettynä Graham Meiklen ja Sherman Youngin Media Convergence: Networked Digital Media
in Everyday Life (2012).
Kuten
niin monien muiden teosten kohdalla, suuri osa tästä tuli luettua
lentokoneessa ja lentokentillä. Itse teksti tuli kirjoitettua junassa matkalla
Berliinistä Leipzigiin.
Teos
on johdatteleva katsaus, jossa esitellään tutkijoiden käsitteitä ja näkemyksiä
sekä tarjotaan suuri määrä esimerkkejä. Tekijät eivät aja vahvasti yhtä oikeaksi
katsomaansa linjaa, mutta ottavat selkeästi kantaa, kun ajattelevat jonkin
käsitteen tai näkemyksen olevan heikko tai väärä.
Kun
en ole sellainen spesialisti, joka juoksisi jokaisen uuden tämän alan käsitteen
perässä, olin myönteisesti yllättynyt, miten selkeästi Meikle ja Young
esittelevät ja arvioivat alan keskustelussa (ja yhtä lailla arkipuheessa) viliseviä
käsitteitä, kuten remediaatio, remix, multimedia ja transmedia. Heidän
päätavoitteensa on kuitenkin selittää, mitä on mediakonvergenssi ja mitä se
tarkoittaa eri tasoilla käyttäjistä suuryrityksiin ja valtioihin.
Tekijät
hylkäävät uusmedian ja digitaalisen median käsitteet. Kun on vaikea sanoa,
milloin uusi ei enää ole uutta, on parempi hyllyttää käsite. Kun myös
perinteinen massamedia on ainakin osittain digitaalista, ei termi erottele,
joten myös digitaalisen median käsite voidaan laittaa syrjään, erityisesti jos
sillä yritetään tehdä ero ei-digitaaliseen mediaan. Sen sijaan
mediakonvergenssi on heidän suosimansa käsite, jolla yksinkertaisesti
tarkoitetaan aikaisemmin erillään olleiden medioiden tulemista yhteen.
Konvergentti media on siten verkostoitunutta digitaalista mediaa.
Meikle
ja Young kritisoivat mielestäni uskottavasti yhtä mediakonvergenssista
kirjoittanutta tutkijaa, Henry Jenkinsiä, siitä, että aktiivisten
faniyhteisöjen tutkimus hallitsee hänen teoretisointiaan. Aktiivifanien toimet eivät
kuitenkaan ole tavanomaisia esimerkkejä mediakäytöstä. Siten Jenkinsin
näkemyksiä sovellettaessa on tehtävä aktiivista käännöstyötä. On selvitettävä, miten
ja missä määrin ne istuvat muihin kuin aktiivisiin faneihin.
Koska
olen kirjoittanut aikaisemmin siitä, miten uskonnon ja median tutkimuksessa
digi-innostus on saanut toiset vähättelemään valtavirran mediatalojen tuottaman
sisällön tarkastelua, Meikle ja Young tarjoavat tukea näkemykselleni.
He
esittävät, että vaikka internet tarjoaa mahdollisuuden käyttää useita lähteitä,
Yhdysvalloissa 21 prosenttia kertovat saavansa valtaosan uutisistaan yhdestä
lähteestä. 57 prosenttia vastasi saavansa uutisensa vähintään kahdesta ja
maksimissaan viidestä lähteestä. Tutkimuksen mukaan Twitterissä uudelleen
twiitatuista linkeistä 72 prosenttia oli peräisin muutamista valtavirran
mediataloista. Jopa blogosfääriä hallitsevat muutamat erittäin suositut
kirjoittajat: lukijat eivät surffaa yhdestä blogista toiseen. Nämä ovat
olennaisia uskonnon kannalta siksi, etteivät läheskään kaikki ihmiset
aktiivisesti etsi uskontouutisointia – moni tyytyy yhteen lähteeseen, joka on
usein jokin suuri mediaorganisaatio. Siksi aktiivisten uskontosisältöjen
etsijöiden ja heidän mediakäyttönsä tutkimus ei yksinkertaisesti riitä, jos
halutaan ymmärtää uskonnon ja median kytköksiä.
Sen
sijaan uutta myös uskontouutisoinnin kannalta on se, että perinteinen lehden
uutispaketti on pirstoutunut. Kun ihmiset lukevat uutisensa yhä useammin
linkkeinä, he pikemminkin etsivät haluamansa ensiksi ja jatkavat niin pitkään
kuin huvittaa, mutta verkossa he eivät yleensä lue perinteisten sanomalehtien
tapaan jäsennettyjä ja pakattuja uutiskokonaisuuksia. Lisäksi uutisiin
törmätään jaettujen linkkien kautta ja ihmiset itse jakavat linkkejä (tosin
linkeistä valtaosa vie suuriin mediataloihin). Uutisiin tulee myös keskustelu-ulottuvuus
perinteisestä eriytyneestä mediasta poikkeavalla tavalla. Keskustelu-ulottuvuus
tarkoittaa esimerkiksi uutisen perässä olevia kommenttiketjuja, mutta ehkä
vielä tärkeämpää on se keskustelu, jolla esimerkiksi Facebookiin linkitettyä uutista
ruoditaan ja tulkitaan.
Meikle
ja Young eivät esitä mitään radikaalia tulkintaa. Sen sijaan teoksen vahvuus on
maltillisessa mediakonvergenssin introdusoinnissa ja erittelyssä. Siinä
yli-innokkaiden digihiki kuivuu, vaikka tekijät näkevätkin mullistusten
tapahtuneen ja jatkuvan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti