Sekularismin
käsite on ainakin yhdessä suhteessa ihan tavallinen: sitä käytetään
yhteiskunnallisessa keskustelussa sujuvasti, mutta vain harvoin pysähdytään
miettimään, mitä sillä oikein tarkoitetaan. Vai tarkoitetaanko mitään?
Syksyllä
2013 ostin eräästä konferenssista kustantajan tarjoamaan erikoishintaan Anders Berg-Sørensenin toimittaman
teoksen Contesting Secularism
(2013). Se odotteli pitkään hyllyssä
lukuvuoroaan. Nyt kävin sen läpi.
Olin
kiinnostunut teoksesta jo siksi, että osallistuin vuonna 2007 Kööpenhaminassa
järjestettyyn seminaariin, jonka muutamien pääpuhujien alustukset muodostavat
kirjan rungon. Sen lisäksi mukana on muutama muu teksti. Yhteensä teoksessa on
yhdeksän artikkelia ja toimittajan onnistunut johdanto.
Teos
jakautuu kahteen osaan: ensimmäinen on normatiivinen ja toinen empiirinen tai
deskriptiivinen. Ensimmäisessä osassa pohditaan, millainen sekularismi olisi
toimivin vai tarvitaanko mitään. Toisessa osassa on enemmän tapaustutkimuksia
siitä, millaista sekularismi on käytännössä eri maissa.
Ensimmäisessä
osassa Rajeev Bhargava puolustaa intialaisen sekularismin mallia samaan tapaan
kuin livenä vuonna 2007. Veit Baader kritisoi kaikkia sekularismin malleja
ehdottaen, että liberaalin demokratian puolustus on riittävä. Molemmat
kuitenkin käyttävät uskonnon ja sekulaarin käsitteitä analyyttisesti eivätkä
varsinaisesti problematisoi tai analysoi niitä.
Tariq
Modood puolustaa maltillista sekularismia, jonka oudon yksipuolisena tavoitteena
on suojella muslimeja. Tästä syystä hän ei problematisoi uskonnon käsitettä ja
sen rajoja: kun esimerkiksi Englannilla on vihdoin lakeja, jotka suojelevat
”uskontoja” tai käytäntöjä ”uskonnollisin” perustein, muslimit ovat sen
sisällä. Modoodin normatiivinen ”maltillinen sekularismi” saattaisi näyttää hyvin
toisenlaiselta, jos hänen lähtökohtana olisi suojella vaikkapa
pakanaryhmittymiä.
Osion
päättää laajalti luettu Rosi Bradottin artikkeli post-sekulaarista
henkisyydestä. Teksti on inspiroinut monia, mutta itse en pidä tätä yleensä
niin briljantin Braidottin vahvimpana osaamisalueena. Jo termi post-sekulaari
saa niin monia attribuutteja, että on vaikea tietää, mitä Braidotti itse sillä
tarkoittaa.
Empiirisessä
osiossa Rogers M. Smith käsittelee Yhdysvaltoja ja esittää listaamalla
tolkuttoman määrän lakitapauksia, että vaikka uusi kristillinen oikeisto on
saanut voittoja, voitot ovat pieniä. Siksi niiden menestyksestä ei tarvitse
kantaa huolta.
Linda
Woodhead tarkastelee Isoa-Britanniaa ja ehdottaa, ettei maa ole uskonnollinen
eikä sekulaari. Hänen tilastoaineistoille rakentuva kuvauksensa on uskottava.
Se sopii pääosin myös Suomeen. Woodhead lopettaa artikkelinsa normatiivisiin
väittämiin. Siinä hän puolustaa (Tariq Modoodin tavoin) nykyistä mallia, jossa
Church of England on ”jäänteenomainen”, joskin kulttuurisesti ja lain suojassa
etuoikeutettu ”established” kirkko, eräänlainen valtiokirkko – siis samoin kuin
Suomessa, joskin yksityiskohdiltaan poikkeavalla tavalla.
John
R. Bowenin kohteena on Ranska. Hän osoittaa, että ranskalainen sekularismi on
aivan muuta kuin mitä julkisuudessa usein kuvitellaan. Ensiksi hän näyttää,
miten la laïcité -periaatetta ei
sellaisenaan ole olemassa yhtenäisenä ideaalina ja käsitteenä, on vain
tilannekohtaisia ja ristiriitaisiakin tulkintoja ja kompromisseja siitä, mitä
se käytännössä on. Toiseksi Bowen tuo esiin niitä tapoja, joilla Ranskan valtio
kontrolloi ja tukee uskonnollisia yhteisöjä ja käytäntöjä ja joilla yhteisöt
itse voivat kiertää joitakin tiukkoja säädöksiä. Esimerkiksi Suomeen verrattuna
Ranska on joiltain osin vähemmän tai ei ainakaan enemmän sekulaari valtio: se
tukee aktiivisesti uskonnollisia kouluja, rahoittaa sunnuntaisen
jumalanpalveluksen televisiointia ja maksaa uskonnollisten spesialistien
toiminnan sairaaloissa, vankiloissa, armeijassa ja lentokentillä.
Shakman
Hurd käsittelee Turkin ja Iranin tilanteita. Turkin osalta hän esittää, että
islamilainen poliittinen identifikaatio ei ole paluuta vakiintuneeseen
islamilaiseen perinteeseen, vaan yhdenlaista neuvottelua suhteessa Kemalismin
perinteeseen. Turkkia pidetään sekulaarina muslimienemmistöisenä valtiona,
mutta taas kerran ”sekulaari” kuvaa vajavaisesti käytäntöjä: esimerkiksi Turkin
valtio kontrolloi moskeijoja ja työllistää niiden imaamit sekä erittelee ne
islamin suunnat, joita se tukee ja joita ei. Iranin vallankumousta Hurd kuvaa
yritykseksi kääntää vallitseva valtiojohtoinen sekularismi tarkoittaen, ettei
se ollut vain paluuta islamiin, vaan osa modernia politiikkaa.
Teoksen
päättävässä tekstissä Thomas Blom Hansen pohtii Intian kontekstissa, miten
sekularismia koskeva keskustelu sopii huonosti yhteen sen kanssa, että monet
uskonnolliset ja poliittiset kiistat liittyvät voimakkaisiin tunteisiin. Toisin
sanoen hän pyrkii tuomaan intohimon ja tunteet osaksi sekularismia koskevaa
teoretisointia.
Yksi
erikoinen puoli kirjassa on se, että iso osa materiaalista on julkaistu
aikaisemmin. Bhargavan teksti on laitettu kasaan kahdesta ennestään
julkaistusta artikkelista. Baderin teksti on lyhennelmä hänen kirjansa yhdestä
luvusta, Modoodin teksti on julkaistu kahdessakin paikassa ennen tätä, Braidottin
kirjoitus on aikaisemmin julkaistu sellaisenaan sekä tiivistetysti hänen The Posthuman -kirjassaan, John Bowenin
tekstin sisältö on pääosin tuttua hänen Why
the French Don’t Like Headscarves -kirjasta ja Elizabeth Shakman Hurdin
artikkeli on julkaistu kirjassa The
Politics of Secularism in International Relations. Jos on lukenut nämä
teokset, ei Contesting Secularism
tarjoa lukijalle kuin pari uutta tekstiä.
Hyvin
toisenlaisen näkökulman sekularismiin tarjoaa Timothy Fitzgeraldin teos Religion and Politics in International
Relations (2011), sillä siinä hylätään kaikki analyyttiset erottelut
uskonnon ja sekulaarin välillä ja analysoidaan kansainvälisen politiikan
tutkijoiden tekemiä erotteluja. Yhtenä kohteena on tähänkin kirjaan
kirjoittanut Hurd. Contesting Secularism
sisältää kiinnostavia lukuja, mutta se olisi vahvempi, jos siinä otettaisiin huomioon
Fitzgeraldin kritiikki.
Contesting Secularism on julkaistu
samassa Ashgaten sarjassa kuin yhteiskirjoittamani Media Portrayals of Religion and the Secular Sacred (2013). Siihen
nähden on varsin osuvaa, että myös kirjassamme on luku, jossa käsitellään
sekularismin käsitteen käyttöä ja ymmärrystapaa brittimediassa. Oma tulkintani
tiivistyy huomioon, jonka mukaan brittimediassa sekularismi on ulkomailla
toivottu asia mutta kotimaassa ahdas ja aggressiivinen. Ulkomailla se suojelee
islamilta, juutalaisuudelta ja hindulaisuudelta, mutta kotimaassa sen nähdään
estävän ”normaali” kristillinen elämänmeno. Termin erittely tarjoaa
lisätodisteen, jonka mukaan brittimediassa puolustetaan tietynlaista, Church of
England -tyyppistä kristinuskoa. Media ei siis ole puhtaasti eikä edes
yleisesti ottaen uskonnonvastainen, mutta se erottelee erilaisia uskontoja ja
uskonnon muotoja rakentaen hierarkioita niiden välille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti