Joka
toinen vuosi järjestettävä median, uskonnon ja kulttuurin tutkimuksen
seuran konferenssi pidettiin tänä vuonna Englannissa,
Canterburyssa. Osaltani tämä oli kolmas vastaava tapahtuma: ensimmäinen minulle
oli Toronto 2010 ja toinen Eskisehir 2012. Kuten aina, käteen jäi paljon
käyttökelpoista ja jonkin verran nupistavaa.
Puitteet
konferenssille olivat hienot. Canterburyn katedraalialueella, itse katedraalin
vieressä, on Cathedral Lodge, jossa tapahtuma pidettiin. Järjestelyt toimivat
moitteettomasti tai oikeastaan täydellisesti. Alle 150 osallistujaa tarkoitti
myös kompaktia porukkaa, jossa ei pääse kadottamaan kaikkia. Jokaista esitelmää
ei ehdi kuunnella, mutta mukana oli kiinnostavaa tutkimusta tekeviä ihmisiä,
joiden kanssa oli ilo jutella tauoilla ja iltaisin varsinaisen ohjelman
päätyttyä.
Oman
tutkimukseni kannalta keskeisin anti oli oma paneeli, joka koostui neljästä
esitelmästä. Niissä käsiteltiin maakohtaisesti sitä, miten uskonto on läsnä
pohjoismaisessa mediassa. Paneeli vei eteenpäin julkaisusuunnitelmiamme niin,
että nyt tiedämme hieman paremmin, mitä yhtenäisyyksiä ja eroja Suomen,
Ruotsin, Tanskan ja Norjan välillä on. Samoin tiedämme, millaisten kysymysten ja
jaettujen teemojen varaan yhteisjulkaisua voi rakentaa.
Toinen
erityisen mielenkiintoinen sessio käsitteli uskonnosta uutisoinnin käytäntöjä
klikkijournalismin aikakaudella. Mukana oli, kuten kuvasta näkyy vasemmalta
oikealle, pari amerikkalaista akateemista julkkista, Anthea Butler ja Diane
Winston, Pohjois-Irlannin BBC:llä työskentelevä William Crawley sekä 25 vuotta
Timesin uskontoreportterina työskennellyt Ruth Gledhill (kirjoittaa nykyisin
katoliseen viikkolehteen The Tablet). Heidän julkkis-statuksesta kertonee yhteenlaskettujen
Twitter-seuraajien määrä – melkein 80000. Sessio toi mieleen vuodet, jolloin
asuin Leedsissä ja osallistuin melko usein samansisältöisiin tapahtumiin.
Tuntui kuin olisi kenttätöissä, vaikka paneelissa oli myös akateemista sisältöä.
Yksi
suurimmista seuran varjopuolista on sisäänlämpiävyys ja tietynlainen harkittu
eristyneisyys. Tämä näkyi konferenssissa muutamilla tavoilla. Kaikki pääpuhujat
olivat yhdysvaltalaisia, joiden aiheet keskittyivät omaan maahansa ja jotka
eivät tehneet kovin perusteellisia laajempia teoreettisia linkityksiä tai
yleistyksiä. Itselläni on tietty mielikuva siitä, millainen on hyvä
keynote-esitelmä. Tässä konferenssissa olin pettynyt.
Jos
järjestetään konferenssi Englannissa, niin totta kai siellä tulisi olla edes
yksi englantilainen pääpuhuja, joka kertoisi konferenssin aiheeseen liittyvistä
kysymyksistä kyseisen maan kontekstissa. Lisäksi tämä olisi ollut upea
mahdollisuus saada mukaan niitä brittejä, jotka tutkivat uskontoa mediassa
mutta jotka eivät ole osallistuneet seuran tapahtumiin. Tältä osin konferenssi
oli menetetty mahdollisuus.
Kirjoitin
aikaisemmin tuoreesta Jeffrey Mahanin kirjasta Media, Religion and Culture: An Introduction (Routledge 2014) ja
totesin, että siitä on paneeli konferenssissa. Pohdin, nouseeko kirjoitukseni
kriittisistä kommenteista mikään esiin paneelissa. Ei noussut. Panelistit
tekivät kiinnostavia huomioita kirjan kompositiosta ja tekoprosessista, mutta
mitään kritiikkiä ei esitetty. Se jäi minun
vastuulleni. Valitsin kirjoituksestani pari mielestäni keskeisintä pointtia,
jotka esitin sessiossa. Mahanin vastaus oli omituinen. Hieman oiottuna se
kuului: ”En ole eri mieltä kuvauksestasi.” Session jälkeen muutama läsnäolija
tuli kiittämään kommentistani todeten jakavansa käsitykseni. Samoin muutamat
ihmettelivät Mahanin haluttomuutta vastata kritiikkiini. Jotenkin sitä
toivoisi, että asioista voisi keskustella kriittisesti säilyttäen sen hyvin
ystävällisen hengen, joka tapaamisissa on aina ollut.
Konferenssi-illallisen
aikana kuultiin seuran kantavan voiman Stewart Hooverin juhlapuhe (seuran
historian ensimmäinen ”Presidential Address”). Siinä katsottiin tutkimusalaa
taakse- ja eteenpäin. Puheenvuoro oli tarpeellinen, koska se auttaa
hahmottamaan, millaisesta seurasta on kyse. Esimerkiksi Toronton konferenssissa
ei ollut keynote-esitelmiä laisinkaan, joten se saattoi jäädä monille
akateemisesta tutkimushistoriasta irralliseksi konferenssiksi. Hoover esitti,
että tutkimuskentän on oltava enemmän kuin osiensa summa, sen on tarjottava
jotain takaisin niihin emotieteisiin, joista osallistujat tulevat. Yksi
ohjenuora, jota hän painotti, oli historiallistaminen.
Olen
aikaisemminkin todennut, että vaikka tällä alueella on useita
uskontotieteilijöitä, mediatutkimus muodostaa ensisijaisen emotieteen. Hooverin
puheessa tämä oli päivänselvää: kaikki viitteet konkreettisiin tilanteisiin,
joissa tutkimusalaa on vakiinnutettu olivat mediatutkimuksen konferensseja tai alan
suurten tieteellisten seurojen toimia.
Tässä ei ole sinänsä mitään vikaa, mutta se on tiedostettava, kun
pohditaan, mikä näitä konferensseja järjestävä organisaatio oikein on ja
millaiset keskustelut, toiveet ja konteksti ohjaavat konferensseja.
Seuraava
konferenssi järjestetään Koreassa vuonna 2016. Nähtäväksi jää, onko itsellä
mitään mahdollisuuksia osallistua sinne.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti