Kymmenen
vuotta sitten kuollut ranskalaisfilosofi Jacques Derridan tuotanto ei kuulunut
opetusohjelmaan opiskellessani uskontotiedettä 1990-luvulla. Hänen valikoidut
ajatuksensa tulivat tutuiksi muilla luennoilla ja vielä enemmän kirjoista.
Suomalaisessa
uskontotieteessä Derridan tuotanto on jäänyt vähälle käsittelylle. Yksi mieleen
tulevista teksteistä on Kimmo Ketolan ”Derrida ja samarialainen kaivolla”
(1997), jossa lyhyen johdannon lisäksi annettaan esimerkki dekonstruktiivisesta
raamatuntulkinnasta, erityisesti Stephen Mooren avulla.
Derrida
käsitteli uskontoa eksplisiittisesti myöhäistuotannossaan, mutta yhtä lailla
hänen varhaisempia kirjoituksia voidaan pitää relevantteina uskontotieteelle,
ainakin teoriakeskusteluille. Empiiriseen uskontotieteeseen Derridan vaikutus
on ollut vähäistä.
Dawne
McCancen lyhyt johdantoteos Derrida on
Religion: Thinker of Differance (Equinox 2009) lojui hyllyssäni muutamia
vuosia ennen kuin päätin lukea sen. Se esittelee Derridan elämänkulkua,
valikoituja kirjoituksia ja käsitteitä sekä uskontokirjoituksia erityisesti.
Valitettavasti
teos ei ole paras mahdollinen johdanto. Sen asenne on aivan liian palvova.
Derridasta ei löydetä mitään kriittistä sanottavaa. Kritiikin esittely olisi
kuitenkin välttämätöntä hyvässä johdannossa. Siinä myös seurataan liiaksi
Derridaa, joka kiisti itseensä asetetut nimikkeet ja leimat. Kun Derrida
esimerkiksi sanoi, ettei ole jälkistrukturalisti, hyvä kirjoittaja kertoisi vähintään
parilla lauseella, miksi häntä kutsutaan sillä nimellä ja miksi hän ei istu
siihen leimaan. Tällaista teoksessa ei ole.
Tästä
seuraa se, että Derridasta tulee puoliksi kaikesta irrallaan oleva ajattelija,
vaikka teos alkaa Derridan omalla selvityksellä siitä, miten olemme kaikki
perineet tietyn ajattelun, jonka suhteen itse ajattelemme. McCance selvittää
Hegelin, Husserlin ja Heideggerin merkitystä, mutta aikalaisiinsa Derridalla ei
tämän teoksen perusteella luoda harkittua ja erittelevää suhdetta.
Teoksessa
esitetään useaan otteeseen, että Derridan antia uskontotieteelle on mahdoton
kiistää. Olen periaatteessa samaa mieltä, mutta tässä yhteydessä uskontotiede
tarkoittaa tekijälle uskonnonfilosofiaa ja teologiaa. Hän ei tuo esiin empiirisen
uskontotieteen tutkimuksia, joihin Derridan ajattelulla tai käsitteillä olisi
ollut merkittävä vaikutus. Sen sijaan Derridan suuri vaikutus
uskonnonfilosofiaan ja teologiaan erityisesti Yhdysvalloissa selvitetään
bibliografisen esseen tavoin.
Tekijä
tuntee Derridan tuotannon perusteellisesti, mutta tämän teoksen perusteella jää
epäselväksi, kuinka hyvin hän tuntee muita ajattelijoita, joiden avulla
Derridan ajattelua olisi voinut avata ja joihin Derridaa olisi voinut
suhteuttaa. Hän tuo esiin vaikkapa Derridan debatit Habermasin ja Gadamerin
kanssa, mutta ei kerro kuin pintapuolisesti, mistä niissä oikein oli kyse. Näistä
mainituista syistä teos ei ole pedagogisesti täysin onnistunut. Sitä on
helpompi ajatella käsikirjana, josta katsotaan, mikä Derridan teos on sopiva
kuhunkin tarkoitukseen.
McCancen
avulla saa johdantoteoksen kannalta riittävän selvyyden Derridan elämästä tuotannon
massiivisuudesta sekä siitä, miten suuri osa tuotannosta on relevanttia
uskontoaiheen kannalta (lähinnä teorian, uskonnonfilosofian ja teologian
osalta). Elämänvaiheisiin ja tuotannon massiivisuuteen tuo hyvin selvyyttä myös
Jason Powellin Jacques Derrida: A
Biography (Continuum 2006), joka on näiltä osin perusteellisempi.
Keskiviikkona
8. lokakuuta on kulunut 10 vuotta Derridan kuolemasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti