Yleensä
tutkijat kirjoittavat artikkeleita, joiden rakenne noudattaa tarkasti
akateemisen kirjoittamisen konventioita. Joskus näistä syntyy myöhemmin kirja.
Kanadalaisen, Yhdysvalloissa työskentelevän uskontotieteilijän Russell T. McCutcheonin
tuorein teos Entanglements: Marking Place
in the Field of Religion (Equinox 2014) on toisenlainen. Sen perustana ovat
hänen kommenttiartikkelinsa ja vastineensa, joita hän on julkaissut
aktiivisesti koko uransa ajan.
Tässä minua kiinnostaa kirjan muoto ja jäsennys. Sisällön osalta totean kitsaasti, että McCutcheonin keskeinen ajatus on kritisoida uskonnon kategorian luonnollistamista.
Jokainen
kommenttiartikkeli on saanut oman johdantonsa. Lisäksi teoksessa on erillinen
johdanto, jossa pyritään perustelemaan tällaisen teoksen mielekkyys.
Kommenttiartikkeleiden
luonne ja taso vaihtelee. Kun McCutcheon vastaa niille, jotka ovat
teoreettisesti häntä lähellä, joudutaan olemaan tarkkoja, jotta erot piirtyvät
esiin. Nämä ovat kaikkein kiinnostavimpia tekstejä.
Yhden
tekstin olisin jättänyt pois, sillä siinä vain kommentoidaan mentoroitavan
kirjoitusta myötäsukaisesti eikä tekstillä ole merkittävää yleistä pointtia.
Jopa sitä koskeva johdanto-osio, jossa kerrotaan yhteistyöstä kreikkalaisten
kanssa, on sisällöllisesti kokoelman heikoimpia.
Koska
kyse on todellakin kommenteista toisten artikkeleihin, lukija joutuu tekemään
töitä pysyäkseen kärryillä siitä, mistä oikein on kyse. Välillä debatoinnin
nyansseja on hankala erotella, mutta paikoitellen se on todella helppoa. Usein
toivoo, että keskustelun kohteena oleva teksti olisi käden ulottuvilla.
Muutamien tekstien osalta tarkistinkin jonkin detaljin kommentin kohteena
olevasta kirjoituksesta.
Edellä
mainittua ilmeistä pulmaa pehmentävät jokaista tekstiä edeltävät johdannot.
Niissä valotetaan laajasti sitä, mistä olikaan kyse ja sitä, millaiset
ajatukset tai tapahtumakulut johtivat kirjoittamiseen. Nämä ovat toisinaan
pidempiä kuin itse kommenttiartikkelit. Yhdessä ne eivät muodosta tutkimusta
siinä mielessä kuin sanaa olemme tottuneet käyttämään. Niissä on
henkilökohtaista jutustelua ja juoruiluakin, mutta kaikkiaan ne ovat erittäin
informatiivisia. Ne ikään kuin katsovat kulissien taakse. Normaalisti näemme
vain painetun tekstin, mutta kommenttien johdannoissa tuodaan esiin paljon
sellaista hiljaista tietoa, jota akateemisen maailman noviisit oppivat vähän
kerrallaan vuosien kuluessa. Tämä aspekti perustelee, miksi kirja kannattaa
lukea.
Kun
artikkelini diskursiivisesta uskonnontutkimuksesta ilmestyi vuoden 2012 lopulla
Religion-nimisessä lehdessä (virallisesti 1/2013), McCutcheon kertoi minulle
suunnittelevansa kommenttiartikkeleidensa kasaamista yksiin kansiin. Vastasin,
että moni pitäisi sitä huonona ajatuksena, mutta mielelläni lukisin sellaisen
teoksen, koska sitten tekstit löytyisivät yhdestä paikasta. Lisäksi ne
asettuisivat ainakin kahteen uuteen kontekstiin – yhtäältä niitä lukisi
toistensa kanssa peräkkäin osoituksena siirtymistä tekijän ajattelussa (eikä
vain vastineina toisten teksteihin) ja toisaalta kommenttikohtaiset johdannot
asettaisivat ne uuteen tulkintakehykseen.
Yksi
syy tälle keskustelulle oli se, että olin yllä mainitussa artikkelissa käyttänyt
Donald Wieben ja Russell T. McCutcheonin kiistakirjoituksia hyväksi omien
näkemysteni esiintuonnissa. En osaa arvioida Itse, miten tärkeä tämä lopulta
oli, mutta Entanglementsin
johdannossa McCutcheon toteaa, että juuri tällaisten hyödyntämisten vuoksi hän
halusi laittaa tekstit yksiin kansiin.
Mietin,
olisinko innokas lukemaan vastaavia tekstikokoelmia muilta tutkijoilta,
sellaisilta, joiden tekstejä en seuraa samalla aktiivisuudella. Vastaus on
varauksellinen kyllä. Jos johdanto-osiot toisivat yhtä paljon esiin hiljaista
tietoa ja auttaisivat jäsentämään tieteenalan suuria keskustelulinjoja, niin
pitäisin sellaisten teosten lukemista osana oppimista ja muutenkin
mielenkiintoisena.
Joka
tapauksessa Entanglements on
poikkeuksellinen kirja. Se on sitä hyvässä ja pahassa, mutta enemmän hyvässä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti