Vain
pieni osa uskontotieteilijöistä on kirjoittanut kapitalismista. Tuore lisä
tähän joukkoon on Craig Martinin kirja Capitalizing
Religion: Ideology and the Opiate of the Bourgeoisie (Bloomsbury 2014).
Teoksen
perusidea on, että tietynlainen uskonto (ja henkisyys) on liberaalin,
konsumeristisen keskiluokan näköistä ja siten yleisemmin kapitalismin
palveluksessa. Tällaiselle porvariston opiaatille ei sovi yhteiskuntakritiikki.
Sille sopii erojen korostaminen, mutta vain niin, etteivät erot ole
ristiriidassa kapitalistisen kulutuskulttuurin kanssa.
Martinin
lähtökohtana on Durkheimin yhteiskuntateorian suodattaminen siihen malliin,
jossa yhteiskunta määrää yksilön valinnoista. Tästä hän pääsee kritisoimaan
uskontososiologeja, jotka pitävät yksilöllistynyttä uskontoa ja valinnan
vapautta nykypäivän uskonnollisuutta ja henkisyyttä kuvaavana käsityksenä.
Näihin käsityksiin sisältyy yleensä jaottelu, jonka mukaan yksilöllinen
henkisyys tai uskonto on hyvä asia ja institutionaalinen uskonto on paha asia.
Tämän jaottelun taustalla on Martinin mukaan vaikutusvaltaisen William Jamesin uskontoa
koskevat käsitykset. Martin jopa kutsuu Jamesin uskontoteoriaa ”kenties
keinotekoisimmaksi mahdolliseksi uskontoteoriaksi”.
Empiirisenä
aineistona on populaarit teokset, jotka käsittelevät uskontoa ja henkisyyttä
sekä tarjoavat lukijoille elämänhallinnallisia ohjeita. Näitä ovat esimerkiksi
Echart Tollen The Power of Now, joka
lienee tunnetuin. Martin esittää esimerkkiteosten avulla, että niiden
ideologinen viesti korostaa mukautumista vallitseviin olosuhteisiin, vetäytymistä
yhteiskuntakritiikistä ja kulutuskulttuurin edistämistä.
Periaatteessa
suhtaudun erittäin myönteisesti Martinin työhön. Tästä teoksesta voi sanoa
jotain kriittistäkin – ja suurimmasta osasta olen keskustellut itse tekijän
kanssa jo ennen kirjan ilmestymistä, kun tapasin hänet Uppsalassa viime keväänä.
Ensinnäkin,
näkökulma on ehkä turhankin lähellä Jeremy Carretten ja Richard Kingin vuonna
2005 julkaistua teosta Selling
Spirituality. Martin myöntää tämän avoimesti, mutta ei käsittele Carretten
ja Kingin teokseen kohdennettua kritiikkiä, joka olisi voinut pakottaa myös
Martinin pohtimaan joitakin asioita perusteellisemmin.
Toiseksi,
Martin kertoo vain vähän siitä, miten analysoidut teokset on valittu. Hän
toteaa, että ne on saatavilla peruskaupoista, esimerkiksi Barnes &
Noblesista. (Tämä ei kerro paljoakaan eurooppalaisille lukijoille, ja toimii
siten esimerkkinä Martinin vaikeuksista astua amerikkalaisen lukijahorisontin
ulkopuolelle – asia, joka on selvä myös hänen edellisessä teoksessaan.) Mutta
miten teokset ovat löytyneet ja valikoituneet, miten suosittuja ne ovat, miten
ne on otettu vastaan – näistä ei lukijalle kerrota juuri mitään.
Kolmanneksi,
ja edelliseen liittyen, Martin tyytyy analysoimaan tekstiä ikään kuin
relevantit ideologiset vaikutukset ja kytkökset löytyisivät riittävästi siitä.
Tätä ongelmaa kutsutaan lähestymistavaksi, jossa luetaan ideologia ”off the
surface”. Tällä lähestymistavalla on selvät rajoitteensa, mutta Martin ei luo
rajoja oman analyysinsa kattavuudelle.
Neljänneksi,
teoksessa viljellään ideologian ja ideologiakritiikin käsitteitä. Tämä ei ole
itsessään ongelma, mutta käsitevalikoimalle voidaan esittää kriittisiä
kysymyksiä. Vaikka Martin tietää ideologian käsitteen ongelmista, hän käyttää
käsitettä. Hänen perustelunsa eivät ole täysin vakuuttavia siksi, että hän
voisi yhtä hyvin käyttää diskurssin käsitettä. Juttelin tästä hänen kanssaan,
mutta hän totesi, että haluaa korostaa ideologian käsitteellä lähinnä sitä,
että tietyt yhteiskunnalliset suhteet tulevat mystifioiduiksi ja naturalisoiduiksi.
Viidenneksi,
itse en ole täysin vakuuttunut siitä, onko kapitalismi tosiaan tällainen
toimija, joka determinoi sitä, mitä kutsutaan yksilölliseksi uskonnoksi ja
henkisyydeksi. Yhdessä kohdassa Martin toteaa väljemmin, ettei kapitalismi ehkä
ole determinoiva, mutta kuitenkin tällaisen uskonnollisuuden tai henkisyyden
mahdollisuusehto. Tähän liittyen olisin kaivannut kapitalismin historiallistamista.
Onko se aina ollut sellaista, mikä hyödyntää teoksessa analysoituja diskursseja
samalla tavalla?
Kuudenneksi,
olisin kaivannut yksityiskohtaisempaa yhteiskunnallista kontekstualisointia – esimerkiksi
perusteellista selvitystä siitä, miten Martinin kirjoista löytämä ”uusi
protestanttinen työetiikka” on jo teoretisoitu ilmiö, joka läpäisee
yhteiskunnan eikä rajoitu teoksessa käsiteltyyn kirjagenreen. Teoksen
argumentti ei vaadi tätä, mutta tämän käsittelyllä se olisi saanut lisää
vakuuttavuutta.
Seitsemänneksi,
kun korostetaan, miten uskonnollisuus tai henkisyys on kapitalismin ideologinen
tuki, olisi kiinnostavaa tietää, onko tekijän mielestä mikään uskonnollisuuden
tai henkisyyden muoto antikapitalistista ja jos on, millä tavalla ja millä ehdoilla.
Esimerkiksi Paul Heelas on korostanut, että henkisyyden harjoittajat ovat
arvoiltaan kevyesti vasemmalla, Gordon Lynch on kirjoittanut progressiivisesta
henkisyydestä ja myös Carrette & King korostavat, että heidän analysoimansa
kapitalistinen henkisyys on vain yksi ulottuvuus laajemmalla henkisyyden
kentällä.
Näistä
kommenteista huolimatta pidän teosta erittäin tärkeänä kriittisenä analyysina. Listasta
tuli pitkä, mutta ne ovat vain pieniä pohdintoja siitä, miten teoksesta olisi
saanut vielä paremman. Se tosin olisi tarkoittanut lisäsivuja. Nyt se on varsin
kompakti, juuri alle 180-sivuinen paketti.
Teoksessa
on tekijälleen myös lukijaa koskettava henkilökohtainen tarina. Martinin
edesmennyt isä oli ihminen, joka luotti elämänhallinnallisten kirjojen sanomaan
ja sisäisti yksilökeskeisen ”porvariston opiaatin”, jossa yksilön valinnat
selittävät niin menestyksen kuin epäonnistumiset. Pojan viesti on, että isän
sosiaalisen liikkuvuuden ylös ja myöhemmin alas aiheuttivat rakenteelliset
muutokset.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti